Se de første billeder fra SAS nye langrutekabine

Flyet er helt nymalet

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Zürich: Bonusfeber.dk har fået eksklusiv adgang til det første SAS fly med den nye langrutekabine. Kom med på besøg i hangaren i Zürich, hvor arbejdet foregår.

SAS har igennem det sidste års tid arbejdet intenst på at forberede udskiftningen af interiøret på langruteflåden. Det første fly, som skal have denne kabine, har været i hangar i Zürich siden november måned og har gennemgået et større teknisk check i samme omgang.

Nu nærmer det sig dog snart afslutningen på dette store arbejde. SAS forventer at dette fly flyver sin første tur med passagerer i sidste halvdel af februar. Nogen præcis dato vil de ikke give p.t., da der stadig er en del arbejde at gøre på flyet. Men der gættes på omkring d. 17. februar.

Bonusfeber.dk fik eksklusiv adgang til flyet idag og kan her tage dig med bag kulisserne i hangaren i Zurich.

IMG_9798

Der mangler stadig meget arbejde med at installere sæderne, men alle sæder i Business Class samt de fleste i Plus er nu indsat i flyet. SAS Go sæderne er desværre blevet lidt forsinkede fra leverandøren, så de er endnu ikke nået frem til Zürich. De forventes en af de nærmeste dage.

Hvad kan du så forvente dig at denne nye kabine. Lad os prøve at gennemgå det her.

Generelt
Flyet får 2 sæder mere ombord end en A330 i den gamle konfiguration. Disse hentes primært ved at crewets hvilemodul fjernes og dermed ikke fylder så meget som før.  Selve kabinen har fået en massiv opfriskning. Det ses bl.a. på paneler, som er renset og fået ny belægning samt på gulvpanelerne, som er blevet skiftet ud til helt nye – i en mørk grå farve, som passer bedre til det nye design ombord. Væk er de blå farver. Nu er det gråt, sort og sølv, som er de gennemgående farver – samt lyse træpaneler på frontvæggen i Plus.

Nye paneler i grå farve istedet for blå
Nye paneler i grå farve istedet for blå
I Plus og Go kommer også lyst træ på front- og endevæggene.
I Plus og Go kommer også lyst træ på front- og endevæggene.

 

Kabinen er også blevet udstyret med LED belysning – såkaldt “mood lighting”, som skulle give et langt mere behageligt lys ombord og bl.a. kunne lave f.eks. en solopgang. SAS er det første flyselskab i verden, som efter-installerer dette på den eksisterende flåde.

Lyset i hele kabinen skiftes til LED med "Mood Lighting"
Lyset i hele kabinen skiftes til LED med “Mood Lighting”

En af de store nyheder er bl.a. at disse fly også får WiFi installeret, som er tilgængeligt i hele kabinen. SAS melder dog ikke noget om prissætningen på det endnu.

Business Class
Her er der tale om et virkeligt lækkert produkt og stolen SAS hart valgt giver meget mere privatliv end tidligere. Bl.a. er halvdelen af alle stole enkelt stående, så man ikke har nogen sidemand. I bredden er der konfigurationen 1-2-1. Stolen er en “fully flat bed” og længden varierer lidt mellem 196 og 202 cm. De stole som er længst er single stolene, som er tættest på vinduet.

Business Class stol. De stole ind mod vinduet har den længste seng. Ca. 6 cm længere end de andre.
Business Class stol. De stole ind mod vinduet har den længste seng. Ca. 6 cm længere end de andre.
God plads til aflægning på Business Class.
God plads til aflægning på Business Class.
God plads til aflægning på Business Class.
God plads til aflægning på Business Class.

 

Alle stole har direkte adgang til midtergangen, så man slipper for at genere sidemanden, hvis man ønsker at gå på toilettet eller i buffeten ombord. Også underholdningssystemet er helt nyt og her tilbyder SAS en 15 tommer skærm i HD opløsning. Hvert sæde har naturligvis en stikkontakt samt to USB-stik, hvoraf den ene kan bruges til at oplade apparater med og den anden udelukkende kan bruges til at forbinde f.eks. sin smartphone til skærmen.

Fjernebetjening, hovedtelefonstik og strømstik.
Fjernebetjening, hovedtelefonstik og strømstik.
Stor 15" skærm på Business Class og bord som ikke skal foldes.
Stor 15″ skærm på Business Class og bord som ikke skal foldes.

Skærmen er touchskærm og alt indholdet er installeret direkte i skærmen, som kan udskiftes til en ny af personalet ombord, hvis der skulle være fejl på den. Filmene bliver altså ikke – som hidtil – streamet fra en server, hvilket skulle give et langt mere stabilt system og det medvirker faktisk også til at de bokse, som normalt optager lidt af benpladsen på Plus og Go er langt mindre end før.

Udover at man kan betjene underholdningssystemet via touchskærmen, så har sædet også en ganske lækker fjernbetjening. Den minder lidt om en AppleTv betjening og er lavet i aluminium i et flot design. Den føles ganske lækker.

Fjernbetjeningen til underholdningssystemet.
Fjernbetjeningen til underholdningssystemet.

Business Class sæderne har også fået en helt ny type sædebælte, som minder meget om hvad vi ser i bilen, da det er et tre-punktsbælte, som skulle give bedre sikkerhed end tidligere.

Tre-punkts sædebælte
Tre-punkts sædebælte

Stolen kan justeret i hårdhed – i både ryg og siddepude via indbyggede luftpuder i sædet. Desuden er der indbygget massagefunktion.

Bordet er også af en ny type, som ikke foldes, som hidtil. Det er én stor plade, som virker langt mere stabil end det gamle. Der er god fralægningsplads omkring stolen – dog mangler der en lille skuffe som man kan opbevare sine ting i. Bordet er ikke så stort, som hos visse andre flyselskaber, men da der er god fralægningsplads i sidekonsollen, så vil den samlede “bordplads” være ganske god.

Business Class kabinen bliver udstyret med tykkere og mere bløde tæpper omkring sædet, som iflg. SAS skulle give en mere hyggeligt og behagelig oplevelse. I Midtergangene er tæpper noget tyndere for at trolleys kan køre på dem.

Bagagehylderne i midtersektionen er nye og større end hidtil og med konfigurationen på 1-2-1, så vil hver passager få sin egen hylde og have rigeligt med plads til håndbagagen.

Nye og større bagagehylder i midtersektionen i Business Class.
Nye og større bagagehylder i midtersektionen i Business Class.

Her er kælet for de små detaljer og de mange aluminiumsdetaljer sender tankerne i retningen af f.eks. Apple’s designlinie. Det udstråler kvalitet. En lille sjov detalje er f.eks. SAS-logo på krogen til hovedtelefonerne.

Krogen til hovedtelefoner med SAS logo
Krogen til hovedtelefoner med SAS logo
Betjeningspanel til stol
Betjeningspanel til stol
Stolelommen til magasiner m.v.
Stolelommen til magasiner m.v.

Business Class vil også i fremtiden have en buffet i bagerste galley.

SAS Plus
Konfigurationen her er som vi kender den fra SAS nuværende kabine. 2-3-2 i bredden. Benpladsen er også nogenlunde den samme. Også her vil man få et topmoderne underholdningsystem. Skærmen her er dog lidt mindre end på Business Class, nemlig 12 tommer.

Skærmen på Plus.
Skærmen på Plus.

Også her betjenes skærmen ved at trykke direkte på den. På SAS Plus er der ingen ekstra fjernbetjening, men der er et ekstra stik til hovedtelefoner i armlænet. Desuden er stolen udstyret med strømstik og der findes et USB-stik i skærmen.

IMG_9999

Mellem stolene er der en lille konsol til at stille en drink eller lignende på. Fra armlænet kan også trækkes en lille plade ud, som kan bruges til drikkevarer. Bordet minder om det vi kender fra dagens stole og sidder i armlænet og kan foldes en gang på midten. Ganske praktisk til drinks eller snacks kun at have et halvt bord.

Bord som foldes samt konsol mellem stolene og en lille drinksbakke.
Bord som foldes samt konsol mellem stolene og en lille drinksbakke.
Bord som foldes samt konsol mellem stolene og en lille drinksbakke.
Bord som foldes samt konsol mellem stolene og en lille drinksbakke.

Hver stol har fodstøtte, som sidder i sædet foran. Med undtagelse af den første række på Plus, hvor fodstøtten er lidt større og også giver støtte til underbenet. Specielt første række på SAS Plus virker ganske generøs med pladsen.

Fodstøtte på Plus
Fodstøtte på Plus
God benplads på Plus
God benplads på Plus
Specielt første række på Plus har rigtig god benplads og en bedre fod/benstøtte.
Specielt første række på Plus har rigtig god benplads og en bedre fod/benstøtte.
Specielt første række på Plus har rigtig god benplads og en bedre fod/benstøtte.
Specielt første række på Plus har rigtig god benplads og en bedre fod/benstøtte.
Specielt første række på Plus har rigtig god benplads og en bedre fod/benstøtte.
Specielt første række på Plus har rigtig god benplads og en bedre fod/benstøtte.

Disse sæder har standard – 2 punkts – sædebælte.

Væggen forrest i SAS Plus er i lyst træ og giver en meget frisk følelse sammen med det diskrete grå interiør. Tæpperne på SAS Plus bliver de samme, som på SAS Go og bliver grå.

Lyst træ på forreste væg i Plus
Lyst træ på forreste væg i Plus

Desuden er der flere steder kælet for de små detaljer. Bl.a. har hver stol et lille SAS logo på siden.

Fine små detaljer
Fine små detaljer

Der vil være gardin mellem Plus og Go

Sæderne i Plus
Sæderne i Plus
Sæderne i Plus
Sæderne i Plus

SAS Go (Economy Class)
Disse stole kan vi desværre ikke vise billeder af, da de var blevet lidt forsinkede fra leverandøren og derfor ikke var kommet frem til Zürich. Men den information vi fik om dem tyder på at også her vil passagererne opleve en klar forbedring.

Sædeafstanden bliver rimelig standard på mellem 31 og 32 tommer. De nye stole er dog designet, så de skulle give en smule mere benplads end de gamle. Bl.a. har stolen fået en forbedret overlomme.

Skærmen til underholdningssystemet er på 9 tommer og er ligeledes en touchskærm i HD. Stik til hovedtelefoner sidder i skærmen sammen med et USB-stik.

Når man lægger sæderyggen ned, så vil siddepuden også automatisk justere sig og bl.a. sænke det bagerste område og hæve det forreste lidt, så man får en meget bedre komfort end hidtil. Også her vil boksen til underholdningssystemet været betydeligt mindre end hidtil. Der vil dog stadig være én per sædepar.

Bordet vil være en bordplade og skal ikke foldes midt over, som man ser hos flere andre selskaber. Desuden er der en kopholder på Go, som skulle være lavet som en slags gyro der hjælper med altid at holde drinken lige, så man forhåbentligt ikke spilder, hvis der er turbulens.

Specielt den forreste række i Go skulle have ekstra meget benplads.

Konfigurationen på Go vil være som hidtil, 2-4-2

Kabinen som helhed
Der mangler stadig meget arbejde og kabinen vi så var stadig præget af mange ledninger og manglende paneler, tæpper m.v., men man kunne allerede nu godt danne sig et indtryk af at her bliver tale om et rigtigt godt produkt på alle klasser.

Den største forbedring er helt klart på Business Class, hvor SAS får en af Europas bedste kabiner. Plus og Go er pladsmæssigt på linie med dagens produkt men hele designet og de små detaljer kommer helt sikkert til at gøre en stor forskel. Og nye stole samt – ikke mindst – et tidssvarende underholdningssystem kommer til at gøre en forskel.

Toliletterne på Business Class er blevet lidt mindre og har bl.a. kun ét vindue fremover, men er stadig at sammenligne med andre selskabers. Helt okay.

Farverne virker rigtigt godt. De giver et signal om en rolig kabine, hvor jeg er sikker på det bliver rart at opholde sig.

Vi glæder os til at se kabinen helt færdig, så vi kan danne os et endeligt indtryk, men det vi har set indtil nu tegner ihvertfald rigtigt godt.

SAS forventer at have opgraderet 7 fly i løbet af efteråret 2015, hvilket er ganske hurtigt. Ét fly ad gangen er i hangar og afløses umiddelbart af det næste når det er færdigt. Første fly skal flyve fra København på ruterne til østkysten i USA. De næste ombyggede fly skal primært flyve fra Stockholm og Oslo til USA. Andet fly forventes i produktion fra slutningen af marts.

Der mangler stadig en del arbejde på flyet
Der mangler stadig en del arbejde på flyet
Ny udsmykning på toilettet
Udsmykning bag puslebordet på toilettet
Flyet er helt nymalet
Flyet er helt nymalet
Selv cockpit mangler stadig stole
Selv flightdeck mangler stadig stole
Nyt tæppe på gulvet i Plus og Go. Farver bliver mørk grå.
Nyt tæppe på gulvet i Plus og Go. Farver bliver mørk grå.
Economy Class (Go) mangler stadig at blive installeret.
Economy Class (Go) mangler stadig at blive installeret.

Trackbacks & Pingbacks

Kommentarer

  1. Morten siger

    Meget smart at man har USB-indgange ved sæderne således at man kan høre sin egen musik og oplade.. Bare ærgeligt at man ikke kan have en ledning med i håndbagagen til disse formål..

  2. Daniel Birch siger

    Enig med Flemming – det er ikke noget problem at have en ledning med. I sommers havde jeg sågar en lille taske fyldt med alskens ledninger (usb-kabler, ladekabler, høretelefoner) og 2 battery packs – det fik security til at spærre øjnene op, og det må også have set temmelig skræmmende ud i en xray-scanner! Men det fik lov til at passere uden problemer, da de fandt ud af, hvad det var.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *