A220 til SAS?

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af danielstrandby, 5/12/19.

  1. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    233
    "Synes godt om" modtaget:
    944
    Point:
    93
    Det er lidt spekulativt, men noget tyder på, at SAS godt kunne finde på at bestille nogle A220 (tidligere kendt som C-series) eller lignende. Dette er et citat fra SAS' Q4-rapport, der blev offentliggjort i dag:

    "As a final point, we need to further enhance our operating model to increase productivity and flexibility. Approximately 20% of the destinations in SAS network are optimal to serve with an aircraft sized between an A320neo (180-seat) and a CRJ (90-seat). Our older 120-150 seat aircraft serving this segment today need to be replaced in the next few years and currently there is no order in place to bridge the gap.

    Rightsizing of the fleet is crucial from a profitability perspective, but it is also an important part of our journey towards a more sustainable future.

    However, to place such an order we need to certify that the benefits of single-fleet operations on all platforms remain intact, and that the available aircraft types perform to the standard for which we are known. We also need to secure competitive duty agreements appropriate for mid-size operation."

    I dette 120-150-passager-segment har de på nuværende tidspunkt 26 stk. Boeing 737-700 (141 pax) og 4 stk. A319 (150 pax), men 737erne udfases til fordel for den større A320neo (180 pax). Tidligere blev segmentet serviceret af MD82 og MD87, som begge blev udfaset i starten af dette årti.

    A220-100 og A220-300 (der oprindeligt blev bygget af Bombardier som CS100 og CS300, men som Airbus opkøbte 50,01% af grundet nogle amerikanske toldsatser) har normalt plads til hhv. 116 og 141 pax, er sandsynligvis de mest brændstoføkonomiske fly på markedet og passer ind i SAS' "all Airbus"-strategi. Den eneste problem jeg kan se er, at der er en rimelig lang ordreliste allerede, og der derfor vil kunne gå lang tid før SAS kan modtage dem.

    Hvad tænker I?
     
    MatthiasWagner, Henrik Olsen, klausbm og 3 andre "Synes godt om" dette.
  2. Peter F.

    Peter F. VIP medlem

    Beskeder:
    590
    "Synes godt om" modtaget:
    1,771
    Point:
    93
    Jeg tænkte nøjagtigt det samme, da jeg så citatet fra deres årsrapport: A220 passer lige ind her (da A318 nok er udelukket; findes ikke i neo-version).
    Og jeg håber, det kunne blive virkelighed med en 2-3 rækkers kabine igen.
    Det bliver interessant at følge.
     
    Henrik Olsen, Henry og Ulrik "Synes godt om dette"
  3. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    233
    "Synes godt om" modtaget:
    944
    Point:
    93
    Lige præcis! Der er en A319neo, men her er 140 pax typisk for 2-class configuration, og med EuroBusiness vil det sandsynligvis blive tættere på 150 pax ligesom de nuværende A319ere, og det er nok lige lovligt mange. Dog er der meget få A319neo-ordrer, så flyene vil nok kunne leveres inden for et par år.

    Alternativet til A220 er primært Embraer E2 (E195-E2 har cirka plads til 120 pax)
     
    Senest redigeret: 5/12/19
    CHIP, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  4. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,594
    "Synes godt om" modtaget:
    26,635
    Point:
    113
    Med deres officielle strategi på en enhedsflåde, så tyder det vel på at det er A220'eren som er i spil. Ellers skal det være en ekstern partner som driver det, hvis det skal være Embraer?
     
    CHIP, Henry og Ulrik "Synes godt om dette"
  5. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    664
    "Synes godt om" modtaget:
    1,980
    Point:
    93
    Det kunne være rigtigt dejligt med A220. Jeg er just hjemvendt fra Riga (airBaltic) med et sådant prægtigt apparat. God plads, lækre sæder, støjsvagt og enorme vinduer. Det bliver et jatak herfra!
     
    Henry, CHIP og Ulrik "Synes godt om dette"
  6. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

    Beskeder:
    1,560
    "Synes godt om" modtaget:
    6,715
    Point:
    113
    Hm ... Så må man håber, at motorproblemerne på A220 bliver fikset.
    Swiss's A220 har flere gange måttet diverte pga problemer med motorerne. For nogle måneder siden blev alle LX's A220 groundede på et split sekund.
    Jeg vurderer den som meget "hård" i sine bevægelser, den er ikke til 5 stjerner hos mig.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  7. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    664
    "Synes godt om" modtaget:
    1,980
    Point:
    93
    Det opdagede jeg slet ikke. Årsagen er måske, at jeg fik mit SAS-guldkort statusmatchet til et airBaltic-guldkort, hvilket udløste 2 x upgrade til business, som jeg strax udnyttede og fyldte mig med skøn champagne i overdådige mængder - også som velkomst før take-off.:)
     
  8. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    233
    "Synes godt om" modtaget:
    944
    Point:
    93
    Der er løbet meget vand under broen siden jeg lavede dette opslag. I de seneste dage er der så endelig kommet seriøse rygter omhandlende SAS' fremtidige flåde- og operationsstrategier.

    Ifølge flere kilder vil SAS fremover operere med to datterselskaber. Helt præcist bliver SAS Ireland omdøbt til SAS Connect, mens et nyoprettet selskab får navnet SAS Link.

    SAS Connect vil få base i København, omend det ikke står klart hvorvidt basen i London bibeholdes. Connect vil flyve med A320neo, præcis ligesom moderselskabet. I Q2-rapporten fra maj meddelte SAS, at der var indgået en overenskomst i København for SAS Ireland, så hvordan Connect kommer til at adskille sig fra moderselskabet kan jeg ikke gennemskue.

    SAS Link kommer til at flyve med Embraer E195-E1 til at starte med, og de kommer til at erstatte de nuværende 737-700, der pt. har base i Oslo, og primært bruges på ruter i og omkring Norge. Dog er det sandsynligt, at disse i fremtiden vil blive erstattet af den nyere model E195-E2. Med valget af E195 kommer SAS altså ikke til at gøre brug af A220 i den nærmeste fremtid, da disse flytyper er direkte konkurrenter. Valget af E195 fremfor A220 er i mine øjne overraskende, da det var oplagt at have en ren Airbus-flåde, men der har åbenlyst været nogle økonomiske beregninger, der har fået det alternative valg til at give mening.

    Ikke overraskende er fagforeningerne utilfredse med de nye datterselskaber. Det er svært at bebrejde dem, da selskaberne helt sikkert er til for at minimere omkostningerne, i særdeleshed lønninger, men de ansatte står selvsagt i en noget svagere position nu end de gjorde før Corona, hvor der var stor mangel på piloter og kabinepersonale. Selvom SAS sandsynligvis omstrukturerer af nød og ikke af lyst, så kunne nu godt være det rigtige tidspunkt endelig at få favorable aftaler på plads med fagforeningerne - men det har jo været den samme udfordring siden '80erne, så mon ikke det denne gang stadig ender ud i absolut ingenting:rolleyes:

    Uanset hvad lader det til at være en ren strukturel ændring, og derfor ikke noget rebranding eller andet, som den gængse kunde vil opdage: ingen (dyb indånding:oops:) Snowflake, Braathens, Swelink, Norlink, Westlink, Eurolink, Skyways eller Blue1 (osv., osv.) i denne omgang;):p
     
    Nielspg, jespersm, asf og 6 andre "Synes godt om" dette.
  9. Peter F.

    Peter F. VIP medlem

    Beskeder:
    590
    "Synes godt om" modtaget:
    1,771
    Point:
    93
    Ja, det er overraskende. Jeg hæfter mig dog ved, at SAS ved meddelelsen har præciseret, at indfasningen af E195 forår 2022 er deres løsning på kort sigt. Måske dette indledende valg af maskine skal ses som en presbold til Airbus i de fortsatte (?) forhandlinger frem mod endeligt valg, E195 eller A220?
    Spændende at følge uanset. Personligt ville jeg foretrække sidstnævnte, fordi: E195 har sæderækker i 2+2 opstilling, mens A220 har 2+3 opstilling, hvilket giver bedre sædevalgmuligheder alt efter, hvor mange man flyver sammen, samt en (teoretisk) større chance for tomt nabosæde, når man flyver solo.
     
    Erwin Lansing, jespersm, danielstrandby og 1 anden person "Synes godt om dette".
  10. Peter F.

    Peter F. VIP medlem

    Beskeder:
    590
    "Synes godt om" modtaget:
    1,771
    Point:
    93
    Nielspg, Ulrik og Henry "Synes godt om dette"

Del denne side