A220 til SAS?

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af danielstrandby, 5/12/19.

  1. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    141
    "Synes godt om" modtaget:
    467
    Point:
    63
    Det er lidt spekulativt, men noget tyder på, at SAS godt kunne finde på at bestille nogle A220 (tidligere kendt som C-series) eller lignende. Dette er et citat fra SAS' Q4-rapport, der blev offentliggjort i dag:

    "As a final point, we need to further enhance our operating model to increase productivity and flexibility. Approximately 20% of the destinations in SAS network are optimal to serve with an aircraft sized between an A320neo (180-seat) and a CRJ (90-seat). Our older 120-150 seat aircraft serving this segment today need to be replaced in the next few years and currently there is no order in place to bridge the gap.

    Rightsizing of the fleet is crucial from a profitability perspective, but it is also an important part of our journey towards a more sustainable future.

    However, to place such an order we need to certify that the benefits of single-fleet operations on all platforms remain intact, and that the available aircraft types perform to the standard for which we are known. We also need to secure competitive duty agreements appropriate for mid-size operation."

    I dette 120-150-passager-segment har de på nuværende tidspunkt 26 stk. Boeing 737-700 (141 pax) og 4 stk. A319 (150 pax), men 737erne udfases til fordel for den større A320neo (180 pax). Tidligere blev segmentet serviceret af MD82 og MD87, som begge blev udfaset i starten af dette årti.

    A220-100 og A220-300 (der oprindeligt blev bygget af Bombardier som CS100 og CS300, men som Airbus opkøbte 50,01% af grundet nogle amerikanske toldsatser) har normalt plads til hhv. 116 og 141 pax, er sandsynligvis de mest brændstoføkonomiske fly på markedet og passer ind i SAS' "all Airbus"-strategi. Den eneste problem jeg kan se er, at der er en rimelig lang ordreliste allerede, og der derfor vil kunne gå lang tid før SAS kan modtage dem.

    Hvad tænker I?
     
    MatthiasWagner, Henrik Olsen, klausbm og 3 andre "Synes godt om" dette.
  2. Peter F.

    Peter F. VIP medlem

    Beskeder:
    489
    "Synes godt om" modtaget:
    1,451
    Point:
    93
    Jeg tænkte nøjagtigt det samme, da jeg så citatet fra deres årsrapport: A220 passer lige ind her (da A318 nok er udelukket; findes ikke i neo-version).
    Og jeg håber, det kunne blive virkelighed med en 2-3 rækkers kabine igen.
    Det bliver interessant at følge.
     
    Henrik Olsen, Henry og Ulrik "Synes godt om dette"
  3. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    141
    "Synes godt om" modtaget:
    467
    Point:
    63
    Lige præcis! Der er en A319neo, men her er 140 pax typisk for 2-class configuration, og med EuroBusiness vil det sandsynligvis blive tættere på 150 pax ligesom de nuværende A319ere, og det er nok lige lovligt mange. Dog er der meget få A319neo-ordrer, så flyene vil nok kunne leveres inden for et par år.

    Alternativet til A220 er primært Embraer E2 (E195-E2 har cirka plads til 120 pax)
     
    Senest redigeret: 5/12/19
    CHIP, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  4. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    9,854
    "Synes godt om" modtaget:
    22,347
    Point:
    113
    Med deres officielle strategi på en enhedsflåde, så tyder det vel på at det er A220'eren som er i spil. Ellers skal det være en ekstern partner som driver det, hvis det skal være Embraer?
     
    CHIP, Henry og Ulrik "Synes godt om dette"
  5. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    299
    "Synes godt om" modtaget:
    789
    Point:
    93
    Det kunne være rigtigt dejligt med A220. Jeg er just hjemvendt fra Riga (airBaltic) med et sådant prægtigt apparat. God plads, lækre sæder, støjsvagt og enorme vinduer. Det bliver et jatak herfra!
     
    Henry, CHIP og Ulrik "Synes godt om dette"
  6. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

    Beskeder:
    1,123
    "Synes godt om" modtaget:
    5,069
    Point:
    113
    Hm ... Så må man håber, at motorproblemerne på A220 bliver fikset.
    Swiss's A220 har flere gange måttet diverte pga problemer med motorerne. For nogle måneder siden blev alle LX's A220 groundede på et split sekund.
    Jeg vurderer den som meget "hård" i sine bevægelser, den er ikke til 5 stjerner hos mig.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  7. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    299
    "Synes godt om" modtaget:
    789
    Point:
    93
    Det opdagede jeg slet ikke. Årsagen er måske, at jeg fik mit SAS-guldkort statusmatchet til et airBaltic-guldkort, hvilket udløste 2 x upgrade til business, som jeg strax udnyttede og fyldte mig med skøn champagne i overdådige mængder - også som velkomst før take-off.:)
     
    PENSIONISTEN, MatthiasWagner, Nielspg og 2 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side