Den havde vist ingen set komme http://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/nye-flyruter-er-paa-vej-til-aarhus-lufthavn
Nej det havde man ikke. Men til gengæld en super nyhed for os der har 30-35min derud, men pga. manglende ruter vælger BLL eller AAL som udrejselufthavn. Krydser fingre for, at det giver et boost.
Måske kunne den DSGM #2 være heldig at få ruten til ARN tilbage. Det ville da være dejligt at have et alternativ til BLL når man skal til Jylland (ikke at der er noget galt med BLL som sådan, men valgmuligheder er jo altid rart) Dog kan det være ligemeget hvis SAS fastholder, at de skal have 3-4000 Svesetas for en returbillet.
Helt enig. SAS har glemt Danmark's anden største by i mange år, som er direkte medvirkende til at drive mig i armene på KLAF, hvor en tur fra Århus via BLL-AMS-verden gav mange bedre muligheder en AAR-CPH-verden. Og så er jeg et levende eksempel på at loyalitetsprogrammer virker. Det hænger sørme fast, selvom jeg nu bor 10 minutter fra CPH. Pøj pøj Aarhus!
Nu er DSGM jo relativt svær at imponere, så der skal da godt nok mere end en "BRAKING NEWS" på TV2 OJ til at få mig til at gå i selsving af lykke. Når det er sagt har jeg da (ud over højere frekvenser på AAR-CPH) en lille buket af ønsker der KUNNE bringe mig der op. Problemet er blot at det nok bliver ved håbet, idet der lægges vægt på at der kommet en luftbro til CPH, og en "masse nye spændende sæson ruter" jow jow - FEDT - er det lige som "ruten" til AGP ??? Ialt 7 returflyvninger i sommerplanen??? Hvis det er tilfældet er det så tragisk at det næsten er komisk, og så er mit forslag SPAR MILLIONERNE til udvidelsen, og sænk min kommune skat i stedet. Ruter der KUNNE gøre mit liv lettere: FRA (største ønske) ARN (tilbage) MUC CDG OSL (ja ja den findes med sunair, men ubrugelig til andet end point2point) BRU ZRH (som outsider) Og så selvfølgelig en helårsrute til AGP /DSGM
Jeg spekulerer på om revitaliseringen af AAR (til dels) kan være en brik i planlægningen af et nyt rutemønster, der tager udgangspunkt i de nye baser i Storbritannien hhv. Spanien. Lyder det som en mulig forklaring, - hvad tænker I?
Jeg tænker, at AGP kunne blive en helårsrute, med udgangspunkt i åbning af base i Malaga. Derved slipper man for at sende fly fra CPH med besætning til Århus for at flyve AGP frem og tilbage. Hvis ikke det var fordi, SAS ikke har slots'ne i LHR ville jeg have gættet det samme LHR-AAR-LHR. Det kan dog næppe lade sig gøre.
Hmmmmm - den vinkel havde DSGM ikke lige overvejet. Jeg er enig i at en "milliard slot" i LHR får vi nok ikke (det løb er lige som kørt for en del år tilbage - TAK O'Leary) men en "Crew/eqp transport rute" til og fra Malaga - hmmmmm INTERESSANT og definitivt inden for det muliges kunst. DSGM kunne gå hen og blive helt lykkelig hvis det skete, så vidste man da altid hvad man skulle bruge sine point på. Morgen afg AGP - pendle rundt i netværket i løbet af dagen, og så en aften afg fra AAR - jow jow.
Enig i at det er godt at SAS nu styrker på AAR, men de andre store konkurrenter glimrer jo også ved deres fravær (læs Kjos Air mm). Tror nu det er bedst for aar at holde et godt fokus på kontinuitet i daglige afgange, og ikke kun at tilbyde afgange til leisure destinationer på vilkårlige ugedage
OG... Ift adgang til lufthavnen, så undrer det mig nu lidt, at det ikke kan svare sig at få lagt grenåbanens linje så tæt på, at der kunne etableres et stop.
Så vidt jeg lige husker, så er prisen for at lægge spor til Aalborg Lufthavn knap 200 millioner - for to kilometer spor incl. een vejkrydsning.. Den korteste løsning ved Tirstrup - et herresving mellem Kolind og Hallendrup - bliver nok i omegnen af 10-12 km med en håndfuld overkørsler. Regn selv videre
200 mio er jo mange penge, men afskrevet over 99 år, er det jo knapt så meget. Især hvis man tror på at der kan skabes flere indtægter til bane og lufthavn....og regionen erhverv mm. I den henseende er 200 mio reelt set ikke så meget. Så man ender nok med hønen eller æget her, som i "god hurtig adgang" vs "attraktivt rutenet". (personligt hælder jeg mest til god hurtig adgang til lufthavnen)
Som jeg skrev er de 200 mio overslaget til Aalborg - ved Tirstrup skal du så lige gange med en faktor 5-6 stykker. Og der er vist ingen jernbaner der lever 99 år uden vedligeholdelse, så du skal regne med at finde en milliard eller deromkring up front, hvis det skal blive til noget.
Det skulle i så fald være første gang Men nej, det kommer ikke til at ske. Så regningen bliver noget større end som så. En sidegevinst ved bygning af sporet til AAL er også at man får togene væk fra Lindholm st., så de ikke står der og støjer og forurener. Det skulle også være en af grundene til at man vil bygge det spor.
Jep - my bad mht Aalborg. Hvis man gerne vil sælge AAR lufthavnen på et tidspunkt, tror jeg ikke, at man kommer uden om at skulle forbedre tilgængeligheden og dermed kundegrundlaget til lufthavnen. (Men syntes nu det lyder svært dyrt med 1 mia., set i relation til 1,3 mia. Billund-Vejle, der føres 30 km igennem bl.a. fredet ådal.)
Jeps - og formentlig kan de første 750 meter eller så af sidesporet bruges som dobbeltspor generelt og dermed forbedre regulariteten på banen Aalborg-Hjørring.
Ny rute AAR - LGW ? Intet officielt er meldt ud, men ruten fremgår af tidstabellerne, med første afgang den 2. november 2018. herefter 2 ugentlige afgange mandag + fredag.