Forhåbentligt passer artiklens ordlyd så der kommer et kinesisk selskab til CPH fra næste år med rute PEK-CPH. De vil så overhale Cathay ruten fra HKG som forhåbentligt også vil bringe masser af turister fra Guangdong området til CPH. Når man ved hvor meget kinesiske turister spenderer i byerne de besøger - og ikke kun på øko baby mad i Irma - er det vist på tide det sker i 2018. https://www.businesstraveller.com/b...g-capital-airlines-targets-new-nordic-routes/
Det blev postet på airlineroute i går: "Beijing Capital Airlines in the week of 22OCT17’s OAG Schedules Analyser update filed planned new European service, including Copenhagen and Helsinki, 3 weekly each. At present, only full-fare C/Y-class inventory is available for reservation. Beijing – Copenhagen eff 27MAR18 3 weekly JD387 PEK0230 – 0735CPH 330 246 JD388 CPH0935 – 0105+1PEK 330 246 Beijing – Helsinki eff 30MAY18 3 weekly JD407 PEK0230 – 0710HEL 330 357 JD408 HEL1110 – 0105+1PEK 330 357"
Det er en ret interessant timing. Svært at connecte fra PEK - og kun begrænsede muligheder for at connecte til CPH for at komme videre til PEK. Den anden vej er en helt anden snak. Var det ikke samme selskab som under brandet Hainan havde flyvninger til CPH i en kort periode for nogle år siden?
Synes næsten altid det lidt er sådan, hvis ikke selskabet vælger at holde deres fly på jorden i 7-8 timer for at optimere tidspunkterne for returrejsen. Men udrejsen fra PEK er vel egentlig udemærket - 02.30 er naturligvis ganske sent, men den tidlige ankomst 07.35 i CPH er ganske fornuftig. Kunne godt have været en time tidligere. Returen er helt håbløs! Men nok ikke så relevant for de fleste. Det er vel mest kinesere på pakke-tur. Her er et billede fra deres 330 - business class.
Air China planlægger også at åbne mellem Beijing og CPH fra marts måned. 5x ugentlig A332. http://cphtraveller.dk/nyheder/air-china-har-ansogt-om-rute-til-kobenhavn-fra-beijing
Nice. Det må give panderynker i SAS at nu tre kinesiske selskaber har kig på CPH. Specielt håber jeg at Cathay får succes med deres rute - så kan de lære det i Stockholm.
Desværre for SAS, så har de meget lav belægning på ARN-HKG. Det kan måske betyde en lukning af ruten eller en CPH-HKG rute. Man kan jo kun håbe.
Lad os se hvad der sker når svenskerne i næste uge officielt beslutter flygskatten med ikrafttrædelse april næste år - det kan meget vel være dødsstødet for ARN-HKG. Og så må vi se hvad SAS finder på med denne kapacitet
Med mindre skatten udgør et betydeligt beløb pr. passager kan jeg ikke forestille mig, at det har den store betydning lige i dette tilfælde. Jeg tror ikke på, at det er afgørende for beslutningen, om en rejse til Hong Kong koster 5.540 eller 5.575 kroner. Det kan være noget andet ved europæiske rejser, hvor 50-100 kroner udgør en større andel af totalprisen men mon dog - priserne svinger med langt større beløb i løbet af dagen/ugen. Flyselskaber, presse og andre vil naturligvis påstå, at det har altafgørende betydning - lige som ved forhøjelser af tobaksafgiften - men efter kort tid er det glemt, og forbruget tilbage sit vante gænge.
Jeg er langt fra enig i denne betragtning og har trods alt en del indsigt og erfaring omkring dette emne. Den svenske skat bliver på 400 SEK på rejser til Asien og gælder afrejsende passager fra svenske lufthavne. For ARN-HKG ruten er dette en ekstra årlig omkostning på ca. 25 mio SEK - dette er naturligvis ikke et problem for SAS hvis det var muligt at lægge det fulde af denne omkostning over på passagerne gennem højere billetpriser. Al erfaring viser dog at dette ikke absorberes uden at det har påvirkning for belægningen. I det marked hvor SAS opererer er marginalerne små og derfor vil ekstra omkostninger naturligvis påvirke økonomien for de enkelte ruter. ARN-HKG har allerede yield udfordringer og dette gør det ikke bedre. SAS har også selv i flere omgange været ude og sige at denne skat kan have betydelig negativ betydning for deres ageren på det svenske marked og særligt de interkontinentale ruter. "Trusler" om at flytte fokus og linjer til CPH er også blevet kommunikeret via svenske medier så der er varmet op - insider oplysninger indikerer desuden at SAS ikke har tænkt at lade dette være tomme trusler såfremt skatten indføres.
Jeg skrev jo netop "Med mindre skatten udgør et betydeligt beløb" - og det må man jo sige, at beløb i den størrelsesorden er. Jeg forventede et beløb i omegnen af 50-100 kroner.