Jeg planlægger i 2016 at booke en Award trip for 2 personer i First Class. Jeg har fra Amex opnået companion 2for1 ticket og vil denne gang udnytte den. Vi har ikke specifikke præferencer for destination, men prioriteten er helt klart bedste First Class produkt så der opnås mest muligt for pointene. Har dog kigget på både Hawaii (210K) og Asien (190K). Der skal helst være Hilton/Waldorf hoteller. Jeg har pt. 130K EB-point, men forventer løbende en optjening på nogle tusind per måned plus det løse (vil forsøge at optimere alle typer køb i shoppen. Eventuelle manglende point vil jeg købe. Derudover hvad skal der forventes at skulle betales i afgifter. Opsummering 1) bedste produkt 2) destination 3) afgifter 4) best value Til den/de som kommer med den bedste hjælp/tip udlodder jeg en flaske af min egen producerede whisky.
Er vi enige om at det drejer som om det her: https://www.americanexpress.no/saseurobonus/companion-ticket/ ? Det er jo desværre ikke tilgængeligt for personer bosiddende i DK - men derfor alligevel en interessant challenge. Fortæl lidt mere om den whisky!
Ja, det er det mere eller mindre. Jeg er bosiddende i Sverige (arbejder i DK). Her er det 150.000 SEK for at opnå 2for1. Rejser kan bookes med alle Star alliance selskaber. Whiskyen ligger lige nu på 8. år på fad og skal tappes i år inden jul. Jeg har produceret whisky sammen med forskellige mikro destillerier og opnået mine egne fade heraf. Denne whisky er en ikke røget recept, som nu ligger på rom fade.
Tja jeg er jo ikke *A ekspert, men her er vel dine valgmuligheder: Asiana har et godt produkt Lufthansa godt produkt og adgang til dedikteret terminal i Frankfurt men kan kun bookes <14 dage Thai er ikke et specielt produkt Singapore har ikke *A availability Swiss har ikke *A availability United er ikke et specielt produkt Ergo ville jeg fokusere på Asiana eller Lufthansa. Så er spørgsmålet jo om du gerne vil til Seoul eller have lidt mere frihed over hvor I skal flyve hen. Mht YQ tager Asiana ca. 300 EUR for en F på FRA-ICN og Lufthansa tager ca. 500 EUR. Så er der da lidt at tænke over måske?
Asiana har jo snart kun F på A380'erne, hvilket begrænser det lidt. På deres antikke B747'ere er First (i hvert fald hard product) en joke. Jeg ville ikke udelukke TG, men det skal selvfølgelig være på A380'eren. Jeg har selv reviewet den her: https://flightfox.com/reviews/thai-airways-first-class
Aaah. I see.. ved bare at de også har et Rimova-amenty sæt.. men det giver de allerede til de rejsende på C. Troede det var et first-only sæt.
Hvor længe i forvejen skal det planlægges? Det afgør potentialt LH og efterlader dig med kun Asien via NH/TG i mine øjne. Og i forvejen synes jeg den sidste lange bid til hawaii i United F ville være lidt kedelig i forhold. Du kan ikke lave noget spændende med USA-Asien-hjem og så med en billig billet til USA med den 2 4 1 amex ting?
Vil helst kunne planlægge i rimelig tid, men det er ikke den afgørende faktor. Tror ikke det er muligt med usa-asien-hjen da prisen er på baggrund af sas star alliance point sheet
Jeg har lige diskuteret det med en kollega. Han har faktisk tidligere booket en norsk EBP på AmEx 2-4-1 til DPS med Thai. Conrad Ubud skulle også være et fremragende hotel. Thai er også det selskab med bedst odds for to sæder i F. Ellers nævnes Bogota (LH F) med Hilton Bogota, hvor der normalt skulle være til at få pladser i F, og Dubai (LH F) med Waldorf Astoria The Palm, Conrad + 3x Hilton - plus det løse i resten af UAE. Problemet med LH er selvfølgelig det med at det kun kan bookes 14 dage før, med meget få undtagelser.
Først ville jeg afstemme forventninger med den medrejsende - er det cool med 8 flyvninger på 5-7-10-12 dage? Erfaringsmæssigt er der mange som ikker orker ekstra flyvning for flyvningens skyld. Hvis I er enige om, at det gælder om at maksimere så er her lidt tanker: Air China First kan være et udemærket hard product. Alt andet er katastrofalt. Air India.. Har ikke selv testet dem og har heller ikke noget behov for det. Tror næppe det er nogen stor oplevelse og så inkluderer det jo transit i Indien - nej tak. ANA First er fantastisk godt. Behagelige suiter, utroligt imponerende service og rigtig flot mad. Asiana First er et næsten antikt hard product(Boeing 747). Service, mad og vine er helt okay, men langt fra ligeså poleret som på ANA. Lufthansa First vil helt sikkert imponere mest på jorden. First Class Terminal er noget unikt. Singapore Airlines er i en klasse for sig. Desværre er det kun på de få aldrende Boeing 772 man kan booke First med EB-point. Swiss er et super gedigent hard product på A330 og de nye B77W. A340 er aldrende. Servicen skal angiveligt være bedre end hos Lufthansa. Klart et bucekt list item. Thai... Blandet landhandel. Fly med moderne kabiner, gamle B747(findes de?) og A346 er ikke nogen stor oplevelse. Maden er helt okay uden at være fantastisk. Det store plus er helt klart "Thai smile" ofte er crew i godt humør og det smitter. United.. Well... Hvis man godt kan lide at være "buddy" og drikke af plastglas.. Bare lad være. Hvis jeg skulle planlægge turen ville jeg kigge på Sydøstasien. Thailand, Singapore, Indonesien etc. En mulig rute kunne være: København - Frankfurt: Lufthansa Business Frankfurt - Tokyo: Lufthansa Business* Tokyo - Singapore: ANA First //destination// Singapore - Bangkok: Singapore Airlines Business Bangkok - Tokyo: Thai First. Tokyo - Europa: ANA First Europa - København: SAS Plus / Lufthansa Business Ovenstående kræver naturligvis en hel del planlægning og fleksibilitet. *Ombookes forhåbentlig til Lufthansa First 14 dage før afrejse.
Interessant bud. Jeg tror desværre ikke at det er muligt at ændre til LH first efter booking på en 2-4-1 ticket. Alt skal klares fra start.
Som med alle andre EuroBonus rejser kan den ændres frem til 24 timer før afgang. Det er dog Tallin som skal foretage ændringen for dig.
Vil det ikke koste flere point hvis den ændres klasse. Eller det sker ikke hvis det som udgangspunkt er booket som F men bare ikke var tilgængelig på booking tidspunkt
Du betaler altid for den højeste klasse i bookingen. Hvis du har 1 flyvning i F og 1 flyvning i C betaler du for F med det samme. Når du sidenhen ændrer sådan at du har 2 flyvninger i F betaler du kun ændringsafgift og evt. tillæg af skatter og afgifter.