Bekræftet: Airbus stopper A380 programmet i 2021

Poster i 'NYHEDER' oprettet af Henrik Olsen, 14/2/19.

  1. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,594
    "Synes godt om" modtaget:
    26,635
    Point:
    113
    Så kom den bekræftelse der har været ventet i et stykke tid efterhånden.

    Airbus stopper A380 ptgrammet når de har leveret 14 yderlige fly til Emirates.

    Læs mere: https://insideflyer.dk/airbus-lukker-deres-a380-program-ned-i-2021

    Emirates han konverteret en del af A380 ordrene til A330-900neo og A350-900. Dette betyder også en ændring i hele deres flådestrategi.

    Hvad tænker I?

    Jeg kommer til at savne den om en 10-15 års tid når de nok begynder at forsvinde fra luften.
     
    Bekgaard og Henry "Synes godt om" dette.
  2. Søren G

    Søren G VIP medlem

    Beskeder:
    243
    "Synes godt om" modtaget:
    788
    Point:
    93
    Jeg syntes det er rigtig synd, og jeg vil som du også savne dem :)
     
    Henrik Olsen, Bekgaard og Henry "Synes godt om dette"
  3. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Man kan ikke forvente at selskaberne bibeholder en flytype, bare fordi det er en 'fed model'. Der skal også være rentabilitet i brugen, og der er størst ikke nødvendigvis bedst..

    Med flere, lidt mindre, modeller med lang rækkevidde er der mulighed for direkte ruter uden om de store hubs; det foretrækker de fleste kunder uden tvivl.
     
    Henrik Olsen, DanielBahn, Kristian og 3 andre "Synes godt om" dette.
  4. MatthiasWagner

    MatthiasWagner VIP medlem

    Beskeder:
    270
    "Synes godt om" modtaget:
    794
    Point:
    93
    Jeg græder indvendigt...

    Men forstår deres beslutning #fuelefficiency.....
     
    Henrik Olsen, Bekgaard, Thorbjoern og 1 anden person "Synes godt om dette".
  5. MatthiasWagner

    MatthiasWagner VIP medlem

    Beskeder:
    270
    "Synes godt om" modtaget:
    794
    Point:
    93
    Ift. Emirates flåde, så kender jeg ikke nok til deres ruter til at vurdere om det er en god ide. Umiddelbart virker det som en dum ide at gå væk fra en 2-fly flåde, til nu at være (blive) B777-300ER, B777-9, A380, A350, A330.
     
    Henrik Olsen, Bekgaard og Henry "Synes godt om dette"
  6. Thorbjoern

    Thorbjoern The flying German

    Beskeder:
    595
    "Synes godt om" modtaget:
    1,818
    Point:
    93
    Der går heldigvis nogle år endnu inden produktionen af de store smukke fugle ophører :)

    Personligt er jeg i den grad ked af luftens kæmpe skulle gå denne skæbne imøde for jeg føler mig virkelig godt tilpas ombord på dette fly. Jeg skal ikke kunne sige om komforten på A350 eller lignende kan nå samme status, men nummer et vil altid være A380 for mig ;)
     
    Henrik Olsen, CHIP, MaleneChristensen og 4 andre "Synes godt om" dette.
  7. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,594
    "Synes godt om" modtaget:
    26,635
    Point:
    113
    Det er også min tanke, men reddes af at vedligehold og omskoling i Airbus familien er rent nemt, da cockpit er stort set ens og “kun” flyets størrelse er forskellen (næsten). Det samme gælder ikke for Boeings modellerne.
     
    Bekgaard, MaleneChristensen, Ulrik og 2 andre "Synes godt om" dette.
  8. banditten

    banditten VIP medlem

    Beskeder:
    298
    "Synes godt om" modtaget:
    926
    Point:
    93
    Når de begynder at sælge til de mindre selskaber, så vil vi se hvor rentable A380 er, men det bliver så på bekostning af pladsen, den er godkendt til 853 pax, men der er jo intet selskab der har den konfiguration.

    Udover det så er samlebåndet jo total tåbeligt hvor delene skal flyve sejle køres til Frankrig fra andre lande, ikke mindst med tanke på Brexit og nogle af delene bliver produceret der.

    Men den var godt nok spild af penge, men hvad fanden med statsstøtte er de jo ligeglad.
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  9. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Henrik Olsen, isolCBflyer, DanielBahn og 4 andre "Synes godt om" dette.
  10. DanielBahn

    DanielBahn VIP medlem

    Beskeder:
    613
    "Synes godt om" modtaget:
    1,679
    Point:
    93
    Markedet har jo reageret på det positivt, så er en fornuftig beslutning, set med airbus’ økonomiske briller.

    Airbus er ikke statsstøttet.. de fik nogle lån fra de forskellige opstartslande, hvor formålet var at bryde Boeings monopol.. men alle nye flytyper fra 318-serien og frem, altså inklusiv bla 350 og 380 er udviklet alene med egne midler, samtidig med at de løbende betaler gælden til staterne ned - pt mangler de at betale 30 pct tilbage. Det sker løbende med ca 400 millioner euro årligt. Det er selvfølgelig inklusiv renter.

    At de får de forskellige dele bygget i forskellige lande hang oprindeligt sammen med med, at opstartslandene skulle have noget for pengene. Det bliver løbende evalueret om det kan betale sig, både økonomisk og logistisk, men de sidste mange år (10+ hvis kæresten husker rigtigt) der har det givet forskellige fordele. Blandt andet pga de kæmpe store leverandørnetværk som er placeret tæt på fabrikkerne, så der skulle alligevel transporteres en masse dele rundt.

    Danmark blev desuden tilbudt at være en del af Airbus-opstarten dengang, sammen med Sverige, hvor der så ville være blevet placeret en hoveddesign-afdeling i København og Malmø. I dag er “Danmark”s bidrag til Airbus lidt over 14.000.000.000 kr i omsætning ;) hvilket bliver ca fordoblet fra næste år. Overskuddet giver nogle gode skattekroner, og det Ville da være øv at miste dem..
     
    Henrik Olsen, Kristian, isolCBflyer og 3 andre "Synes godt om" dette.
  11. banditten

    banditten VIP medlem

    Beskeder:
    298
    "Synes godt om" modtaget:
    926
    Point:
    93
    Det passer simpelthen ikke EU er blevet dømt ved WTO for at give statsstøtte (herunder “lån”) til lige netop a380 pg 350, 22 milliarder dollhairs i 2018, yderligere milliarder i støtte fra EIB blev afvist ved retten omend de var støtte, infrastruktur omkring faciliteterne i EU har modtaget støtte, udvidelser af landingsbaner, vejnet etc. alt sammen noget ejerlandene med glæde har betalt, denne service får andre private virksomheder ikke. Ejerlandene havde givet favorable lån, slettet gæld til Airbus

    A318 er den eneste hvor der ikke er ydet direkte støtte, men alle andre modeller har modtaget støtte.
    Airbus dele bliver produceret af Airbus i forskellige lande, det er ikke en underleverandør som eks. Ved Boeing eks. 787 wingset Mitsubishi, A350 wingset Airbus Wales, det er alene pga. regeringerne i de lande der støtter lokalt, England, Tyskland, Spanien og Frankrig, hvilket også er lande der har ejerskab i Airbus, og som er dømt ved WTO udover EU

    Det ses igen i deres a400 militær fly hvor Tyrkiet også levere dele da de er medejere af projektet - det er statsstøtte.
    Lokationerne for produktion er ikke valgt af Airbus selv men de respektive lande der ejer Airbus, det giver sig selv at det aldrig er det mest effektive, det anerkender Airbus også selv, men grunden til de ikke optimere er at de lige netop har opbygget så er komplekst produktions apparat så at ændre vil være for svært - der er en grund til Toyota gik fra at være lille til at være stor, det er i bund grund optimering.

    Udvikling af 787 var billigere end 350 (11 milliarder €) fra ide til første fly blev leveret.
    787 var første komposit fly
    787 varianterne er billigere end A350.
    787 er mere avanceret

    Så kan man hævde de fly ikke kan sammenlignes, men eftersom A350 var modsvaret til 787 går det i denne sammenhæng.
     
    Henrik Olsen, DanielBahn og Henry "Synes godt om dette"
  12. DanielBahn

    DanielBahn VIP medlem

    Beskeder:
    613
    "Synes godt om" modtaget:
    1,679
    Point:
    93
    @banditten jeg vil prøve at bøje mig i støvet omkring statsstøtten. Du virker bedre inde i det, end den selvforståelse kæresten har fået fortalt. Kan dog se at ikke alle er helt enige i WTO afgørelsen.

    Omkring logistikken så handler det om, at airbusfabrikkerne jo ikke bygger alle delene selv - de samler dem blot ud fra hvad de forskellige underleverandører kommer med. En stor del af disse ligger tæt på de lokale fabrikker, så enten skal der flyttes en masse dele alligevel, eller også skal der findes nye leverandører der skal opbygge ny knowhow. Men det har da helt sikkert også noget at gøre med arbejdspladser, uden tvivl.
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  13. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    Det er sgu sjovt hvad forskellige øjne ser - mange ord ville jeg tage i min mund omkkring A380, men smuk - nej det bliver aldrig et af dem! Tvært imod, for mig er der kun EET rigtigt smukt fly:

    A76AF47D-D45B-489B-A7AE-3698496F58D8.jpeg

    Men nogen er til tykke piger og nogen er til tynde piger, og sådan er der jo så meget......:cool::cool::cool:
     
    jtraveler, Flyvefisken, Offlyer og 5 andre "Synes godt om" dette.
  14. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    En anelse pinligt, men jeg er tæt på at være enig.:oops:
    A380 er nærmest en cigar med elefantsyge, hvor 747 har et design med elegant svungne linier. :)
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  15. Peter F.

    Peter F. VIP medlem

    Beskeder:
    590
    "Synes godt om" modtaget:
    1,771
    Point:
    93
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  16. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,204
    "Synes godt om" modtaget:
    3,985
    Point:
    113
    Uha - det er virkelig noget der kan få følelserne frem.

    380'eren er ikke smuk. Det kan bare ikke diskuteres. Men den er klart den mest behagelige maskine at flyve med. Færdig. Lige så lidt til diskussion. D

    Har det været en økonomisk god ide? Næppe, men der er lidt vand under broen.

    Statsstøtte: Tja, den krig har jo kørt i årevis. Og både Boeing og Airbus kører hårdt på dette. Og ja WTO har dømt EU på dette grundlag - men meget af dette er også rettet op https://www.reuters.com/article/us-...it-has-removed-airbus-subsidies-idUSKBN1KR188
    Men WTO har også dømt USA på samme grundlag: https://www.bbc.com/news/business-38131611
    Og så er der værdien af militære kontrakter - hvor Boeing har en stor fordel. Kontrakter der ikke er 100% markedsstyret (se blot på næste generations Air Force One farcen).
     
    THammer, tbh, Henrik Olsen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  17. Kasper

    Kasper VIP medlem

    Beskeder:
    154
    "Synes godt om" modtaget:
    353
    Point:
    63
    Ikke at forglemme, A380'eren har bare luftrummets bedste og største toiletter forrest på 1 salen.
    Eneste wc i luften, hvor man kan læse avis i strakt arm og avisen foldet helt ud. :D
     
    SophieHendriksen, jespersm, Offlyer og 2 andre "Synes godt om" dette.
  18. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Tja, man vælger jo de beslutningsparametre, man selv vil:p.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  19. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,594
    "Synes godt om" modtaget:
    26,635
    Point:
    113
    Ikke at forglemme at du - ved at flyve F - kan prøve at tage et brusebad i de kæmpestore badeværelser.

    InsideFlyer DK - Emirates - VR - 4.png
     
    SophieHendriksen, Henry og jespersm "Synes godt om dette"
  20. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    663
    "Synes godt om" modtaget:
    1,979
    Point:
    93
    Ja, det er simpelthen en fantastisk model at flyve med, men smuk synes jeg nu ikke ligefrem, den er. Kommer helt sikkert til at savne den, trods den kluntede ydre.
     
    Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side