Belfast / Dublin

Poster i 'DESTINATIONER' oprettet af nicolajpaaske, 27/1/19.

  1. nicolajpaaske

    nicolajpaaske Aktivt medlem

    Beskeder:
    40
    "Synes godt om" modtaget:
    173
    Point:
    33
    Jeg skal i påsken til Belfast, Nordirland sammen med min far, af den primære årsag at besøge Titanic-museet i byen. Der er ikke fly direkte fra Danmark, så vi har besluttet os for at flyve til Dublin - beklageligvis med Ryanair. Vores fly ud er FR 633 med ankomst i Dublin kl. 14.40. Pga. paskontrol m.v. planlægger vi at tage en bus fra Dublin mod Belfast kl. 16.00 (afgang hver time, og kl. 15 er lige tidligt nok).

    I den anden retning, og det er her mit spørgsmål opstår, er der afgang fra Belfast i minuttal 30, og ankomst i Dublin Lufthavn 1 time og 50 minutter senere - altså minuttal 20. Fly hjem er FR 632 med afgang 11.35, og hvad skal vi gøre her? Ideelt - og det selvfølgelige svar - vil være at ankomme til Dublin 9.20, men jeg kender ikke til lufthavnen og forholdene. Er det udelukket at ankomme 10.20? På rejsetidspunktet er grænsen Irland/Nordirland også en EU/non-EU grænse, hvilket måske kan betyde forsinkelse. Hvad anbefales der herfra?

    Hører også gerne tips til Belfast, vi kommer ikke til Dublin by. Og er den eneste operatør på busruten mellem Dublin og Belfast virkelig aircoach.ie?
     
    SimonFraLolland og Henry "Synes godt om" dette.
  2. SimonFraLolland

    SimonFraLolland Udkants VIP

    Beskeder:
    247
    "Synes godt om" modtaget:
    1,172
    Point:
    93
    Der er også muligheden for at tage http://www.buseireann.ie/ . Der kører også tog fra Dublin to Belfast, men der er ingen togstation ved lufthavnen, så det nok nemmere bare at tage en af de direkte busser
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  3. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    Med forbehold for grænsesituationen nordpå så skulle 10:20 ankomst være OK, men der er ikke plads til mange forsinkelser.FR gates er cirka 10-15 minutters gang fra sikkerhedskontrollen. Hvis i har bagage der skal tjekkes ind og da i flyver med FR, ville jeg nok tage ankomst 9:20 for at være helt sikker. Jeg ved ikke hvor lang kø de har for bagage. De gange jeg har fløjet med dem fra Dublin har jeg kun haft håndbagage.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  4. nicolajpaaske

    nicolajpaaske Aktivt medlem

    Beskeder:
    40
    "Synes godt om" modtaget:
    173
    Point:
    33
    Ja, vi rejser kun med håndbagage. En detalje, jeg glemte, da den selvfølgelig er relevant. Vi har også kigget på tog mellem byerne, men det tager simpelthen længere tid til flere penge når vi skal fra lufthavnen af.
     
    Ulrik "Synes godt om" dette.
  5. DanielBahn

    DanielBahn VIP medlem

    Beskeder:
    613
    "Synes godt om" modtaget:
    1,679
    Point:
    93
    Tog kan slet ikke betale sig.

    Har taget turen mellem de to byer en 15-20 gange, da jeg boede i Belfast. Selvom der er fri grænseovergang, så er der stadigvæk rutinetjek, begge veje, og de er meget grundige. Har prøvet det en 3-4 gange, og det tager minimum 15 minutter, og gerne 20... så det kan altså hurtigt ødelægge tiden hvis I i forvejen har lidt stress på.
    DUB er simpel og rimelig overskuelig. Har dog aldrig fløjet med Ryanair, så ved ikke hvordan deres Gates ligger etc.

    Belfast er en fantastisk by - hvis i har tid så tag en Black Cab Tour. Har prøvet det to gange, og begge chauffører var super flinke, meget fortællende og kom med nogle vilde historier om deres egen opvækst.

    Skriv gerne, hvis i vil have lidt tips :) er godt nok nogle år siden efterhånden, men kender da i hvert fald de gode pubs og spisesteder derovre
     
    Peter F., Henry og Ulrik "Synes godt om dette"
  6. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Og hvis de ender med et kaosxit 29. februar er der vist ingen der tør forudse situationen omkring grænsen deroppe.:(
    Det kan betyde alt fra bureaukrati til bomber.
     
    DanielBahn og Henry "Synes godt om" dette.
  7. DanielBahn

    DanielBahn VIP medlem

    Beskeder:
    613
    "Synes godt om" modtaget:
    1,679
    Point:
    93
    Ja. Mine venner derfra, både katolske og protestanter, forbereder sig allerede på det værste. Især dem fra Derry/Londonderry, som jo altid har været et arnested for oprør og rebellerne, er virkelig kommet i væltet de seneste par måneder. Bilbomben der blev omtalt i internationale medier, var vitterligt kun 1 ud af mange ting.

    Selv da jeg var derovre, skulle vi passe på. Der var en 2-3 store demonstrationer på hver side, der jo gik gennem byen. Jeg og et par amerikanske venner blev fanget i en af dem og det var ret så voldsomt..
     
    Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side