Betaling for vin/øl/drinks på SAS Go longhaul?

Poster i 'FLYSELSKABER OG BONUSPROGRAMMER (SAS, BA & ANDRE)' oprettet af Flemming Poulsen, 11/2/14.

1. Flemming Poulsen

Flemming Poulsen VIP medlem

Beskeder:
    1,910
    "Synes godt om" modtaget:
    2,210
    Point:
    113
    Nu er det et stykke tid siden jeg har fløjet på SAS Go på langruterne, men blev noget overrasket da jeg idag læste følgende på SAS.dk

http://www.sas.dk/Alt-om-rejsen/Ombord/Rejser-i-resten-af-verden/SAS-Go/

Er der nogen der har oplevet at skulle betale for vin/øl til maden? Jeg mente da bestemt at man fik drikkevarer (også alkohol) sammen med maden, men måtte betale for det mellem måltiderne.

Er det noget nyt? I så fald har SAS da indført dette i stilhed - det synes jeg da ikke jeg har læst om nogen steder.

2. Henrik Olsen

Henrik Olsen co-founder Redaktør

Beskeder:
    4,209
    6,254
    Point:
    113
    Den mener jeg er ny. Tidligere er jeg helt sikkert på at det var således at man kunne få en øl/vin til maden som en del af det.

Den bør vi grave lidt mere i.

Hilsen
    Henrik

3. Flemming Poulsen

Beskeder:
    1,910
    2,210
    Point:
    113
    Jeg mener man måtte få alt det man ville (eller vist senere begrænset til 2 genstande) så længe det var serveret til maden. Velkomstdrink, vin og avec er ihvertfald altid gået fint så længe det var bestilt sammen.

Har tjekker med nogle SAS Crew og de havde ikke hørt om at det skulle være ændret, men med ændringen på SAS.dk kan man jo frygte at det er lige om hjørnet at det bliver meldt ud.

4. AndersB

AndersB Medlem

Beskeder:
    21
    27
    Point:
    13
    Det som er like forvirrende er at man i SAS Plus på longhaul kun får juice/vand mellom måltider gratis. Annen drikke og snacks fra Cloudhsop må kjøpes. I Europa er jo alt gratis i Plus.

5. Flemming Poulsen

Beskeder:
    1,910
    2,210
    Point:
    113
    Det er vel meget typisk SAS Service koncept. Man skal helst have et koncept per rute. Sandwich på nogle, salat på andre, ingen kaffe men kun juice/vand på visse kortruter, mens endnu kortere indenrigsruter har kaffe men ingen juice osv osv osv.

SAS Inflight bliver jeg ALDRIG klog på - og jeg tror faktisk heller ikke selv de gør ;)

Bizflyer "Synes godt om" dette.
  6. Henrik Olsen

Beskeder:
    4,209
    6,254
    Point:
    113
  7. Henrik Olsen

Beskeder:
    4,209
    6,254
    Point:
    113
    Kiggede lige rundt på de forskellige sider og det er ensrettet i deres regler. Gad vide hvornår de blev ændret til dette.

Se sas.se her: http://www.sas.se/allt-om-resan/ombord/resa-till-ovriga-varlden/sas-go/
    Se sas.no her: http://www.sas.no/alt-om-reisen/ombord/reiser-i-resten-av-verden/economy/
    Se flysas.com her: http://www.flysas.com/en/us/travel-info/onboard/intercontinental-flights/sas-go/
    Den her side viser så et andet billede og det er lidt svært at gætte helt præcist hvad der tæller:

http://www.sas.dk/nbsp/SAS-Go-Plus/SAS-Go----SAS-Plus-ovrige-verden/

upload_2014-2-12_19-59-3.png

Vi bør nok gætte på det væreste og tro på at det er op med kreditkortet nu på selv langruterne.

I min egen verden er dette virkelig noget som kommer til at flytte folk over til andre selskaber som forsat tilbyder fuld service på økonomi pladserne. Og især om de laver direkte flyvninger fra København. Så har SAS faktisk ikke noget at konkurrere med mere. Det er blevet til et low cost selskab for økonomirejserne.

Hilsen
    Henrik

8. Flemming Poulsen

Beskeder:
    1,910
    2,210
    Point:
    113
    Det mest mærkelige er at nu har jeg talt med 3 forskellige kabineansatte hos SAS, der alle siger at de ikke har hørt noget om det. Så det lader ikke til at det er blevet meldt ud internt endnu.:confused:

Men jeg skal med SAS til New York på onsdag, så skal jeg melde tilbage hvad der gøres i praksis.

Uanset, så må det næsten tyde på at det nok er noget vi skal regne med kommer lige om hjørnet.

Kedelig udvikling SAS har gang i - specielt når sammenlignelige selskaber har langt bedre service ombord, bedre stole og MEGET bedre IFE. Samtidig er SAS også blandt de dyreste. Ikke mange argumenter for at vælge SAS til USA fremfor andre selskaber, der både har bedre onboard-produkt og lavere priser :mad:

Gad godt vide hvad der foregår i Stockholm. Det lader ikke til at de helt har styr på hvad de konkurrerer med. Hvis de tror det er Norwegian på langruterne, så tager de ihvertfald helt fejl - de bliver aldrig en direkte konkurrent til SAS på langruter. På kortrute derimod, så er det noget andet.

Henrik Olsen og tommy777 "Synes godt om" dette.
  9. Henrik Olsen

Beskeder:
    4,209
    6,254
    Point:
    113
    Så er der kommet en spændende ændring - SAS har ændret ordlyden på alle siderne til at vin/øl indgår i måltidet. Se den danske version her:

Vi byder på mad og drikke, når du flyver til Asien og USA. På natflyvningerne serveres også morgenmad før landing, og på dagflyvningerne et let måltid. På SAS Go indgår alle drikkevarer til maden. Alkoholholdige drikkevarer, udover dem som serveres til maden, kan du købe fra "Our Café", som også tilbyder snacks, sodavand, juice og slik mod betaling mellem måltiderne

LINK: http://www.sas.dk/alt-om-rejsen/ombord/rejser-i-resten-af-verden/SAS-Go/

Dette er sket efter flere henvendelser til SAS - inkusiv Bonusfeber. Så spørgsmålet er om det var en fejl eller et stille forsøg på ændring af servicekonceptet....

Hilsen
    Henrik

THammer og Kristian "Synes godt om" dette.
  10. THammer

THammer VIP medlem

Beskeder:
    758
    1,620
    Point:
    93
    Det er dejligt at høre. Det ville simpelthen have været et af de største selvmål i lang tid begået af SAS.
    Jeg synes personligt at det er lidt irriterende at skulle betale for tingene mellem måltiderne, men er prisen på rejsen rigtig kan jeg måske nok overleve det. Jeg vil dog hellere personligt betale lidt ekstra og vide at ALT er inkluderet i prisen og der ikke (som hos visse andre selskaber) kommer alle der her ekstra ting oven i.

Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  11. Henrik Olsen

Beskeder:
    4,209
    6,254
    Point:
    113
    Læste lige lidt videre på SAS siderne og kan se at de ny skriver at der indføres Pre-Flight Champagne i SAS Business som ellers var taget af servicen:

Link: http://www.flysas.com/en/us/travel-info/onboard/intercontinental-flights/sas-business/

Dette er endnu en ændring i konceptet - er det en fejl eller er det korrekt? Det må vi finde ud af og sende en forespørgsel afsted?`

/Henrik

12. Henrik Olsen

Beskeder:
    4,209
    6,254
    Point:
    113
    Har lige fået bekræftet fra SAS at de nu igen servere champagne før starten på SAS Business og TATL flyvninger. Så dette er er endnu en nyhed og ændring i servicekonceptet. Det er positive nyheder som vi nok er mange der værdsætter.

Et godt skridt af SAS :)

Hilsen
    Henrik

THammer "Synes godt om" dette.
  13. Flemming Poulsen

Beskeder:
    1,910
    2,210
    Point:
    113
  14. obs

obs VIP medlem

Beskeder:
    763
    942
    Point:
    93
    Det er ikke rigtigt godt, det her.

På den ene side har SAS behov for at skære ned i sine omkostninger. Men på den anden side synes jeg også, at de skal huske på, at det er de små ting der gør den store forskel. Samt, ikke mindst, at det koster penge at tjene penge. Ikke at jeg personligt har lyst til at betale for at sidemanden kan sidde og hælde mad & drikke ned en masse, men lidt godt må der jo gerne være. Derudover synes jeg også at de er nødt til at finde noget som adskiller dem fra eks. Norwegian, hvis de skal kunne fortsætte, og også kunne tage en billetpris, som i hvert fald i nogle tilfælde er en del højere end hos andre selskaber. Derudover skal de også passe på at falde bagefter deres Star Alliance partnere, som i flere tilfælde ser ud til at tilbyde en noget bedre service om bord.

Men selv andre lavprisselskaber som eks. Air Berlin tilbyder bedre service om bord. Jeg var sidste år på en tur til Berlin, hvor jeg egentligt skulle have fløjet med SAS (Go) begge veje. På grund af et aflyst fly blev jeg ombooket til Air Berlin, hvor der både blev serveret drikkevarer (vand, juice, sodavand, kaffe og te m.m.) samt snacks og til slut et lille stykke chokolade, selvom turen jo dårligt varede en time. Derfor var jeg også lige ved at falde ned af stolen, da jeg på turen med SAS hjem til CPH, fik at vide at en flaske vand kostede 25 kroner, selvom jeg egentligt blot ønskede et enkelt glas. Jeg endte dog også med at få et glas uden beregning, men alligevel...

Apropos sparetiltag, så kunne de måske have undladt at sende mig det brev som lå i postkassen i dag. Det var såmænd ikke andet end et informationsbrev om EB 2.0. Information, som allerede for snart længe siden, blev sendt ud via e-mail. Der stod i hvert fald ikke noget, som jeg ikke allerede var blevet informeret om, så i og for sig et ganske unødigt brev. Jeg tænker at det brev vel har kostet omkring 10-11 kr. at trykke og sende ud, så dem skulle de nu hellere have sparet, frem for at spare på eks. serveringen om bord...

jefi99, THammer, Kristian og 1 anden person "Synes godt om dette".
  15. Flemming Poulsen

Beskeder:
    1,910
    2,210
    Point:
    113
    Helt enig i at SAS skal holde for øje hvad markedet tilbyder fremfor kun at fokusere på at spare penge. Man kan også spare sig ihjel :(

Om man skal betale for en vin eller to har jeg egentligt ikke det store problem med, men at man skal betale for en ekstra cola på en 11 timers tur til SFO - synes jeg ikke er iorden.

SAS skal huske på at de p.t. har en af markedets mest slidte langrutekabiner, med et underholdningssystem der ligger absolut i bund. At man nu også får et cateringkoncept i bund fjerner endnu et argument for at flyve med dem - fremfor andre netværksselskaber - og endda Norwegian.

Trenden i markedet på langruter går faktisk den anden vej igen. Delta har genindført alkohol og på langruter er det faktisk bare United og SAS der ikke har det inkluderet. United har gratis softdrinks hele tiden.

hvis man ville spare, så kunne man for min skyld udskifte de dyre små-flasker med en bag-in-box vin, som blev serveret i plastikglas fra karafler og servere cola fra 1 1/2 liters flasker. Alene den ændring ville spare SAS store summer, da handling og optælling af alle de små enheder koster kassen.

At have nogle 1 1/2 liters flasker cola stående i galley mellem måltiderne kan ikke koste man ører mere end at have flasker med kildevand stående.

Jeg er overbevist om at det er en alvorlig fejl SAS gør her. De sætter sig selv i bås i bunden på kvalitetshitlisten og det er dyrt og svært at fjerne sådan et image igen. De har prøvet med BOB på kortruter og måtte genindføre kaffe/te/vand. Nu går de præcist det samme på langruter - som om de intet har lært af tidligere fejltagelser.

Man undres.

THammer, obs og Henrik Olsen "Synes godt om dette"
  16. obs

obs VIP medlem

Beskeder:
    763
    942
    Point:
    93
  17. Flemming Poulsen

Beskeder:
    1,910
    2,210
    Point:
    113
    Så er der nu en ny og opdateret artikel om ændringerne, hvor vi opsummerer hvad det betyder i praksis:

http://bonusfeber.dk/sas-aendrer-kabineservicen/

SAS siger de gør det for at få strømlignet koncepterne og gøre det mere gennemskueligt. Er det kun mig der er næsten mere forvirret end før? ;)

AndersB og obs "Synes godt om" dette.
  18. Flemming Poulsen

Beskeder:
    1,910
    2,210
    Point:
    113
    Og her var menuen for langruterne, som gælder fra imorgen... Ikke ligefrem gratis for en lunken dåseøl serveret i plastikglas :(

SASmenu1.JPG SASmenu2.JPG

Senest redigeret: 28/2/14
  19. obs

obs VIP medlem

Beskeder:
    763
    942
    Point:
    93
    Jeg kommer til at tænke DSB-priser... de har jo så også nu valgt at tage konsekvensen, og afskaffe salgsvognen i Intercity-togene, fordi der var for lidt omsætning (sikkert på grund af de høje priser). Salgsvognen er dog bibeholdt i lyntogene, hvor der er flere som rejser længere.

20. danielbirch

danielbirch VIP medlem

Beskeder:
    268
    405
    Point:
    63
    Og som en sidebemærkning: 600 EB points som alternativ til 20 DKK? Det må da være dagens dårligste tilbud...

Del denne side