Hej, Er noget bekymret for mine +250.000 bonuspoint efter den seneste tids skriverier om SAS' økonomiske tilstand. Jeg har allerede booket en bonus biz t/r til LAX i september, så den burde være "sikker" ;-) For de resterende point overvejer jeg at flytte dem til Miles & More. - er flytning muligt? - hvad "koster" flytning (hvis noget)? - bliver mine point devalueret ved at blive flyttet til M&M? (eller vil en USA t7R på biz fortsat koste 100.000 point? Håber på gode råd fra jer derude, der måske allerede har taget disse skridt. pft Carsten
Tak for svar. Hvad hvis man booker en Award biz tur med enten SAS eller Alliamce partner - og SAS går konkurs inden hjemrejsen, mister man så biz billetten?
Det er vist lidt op til det selskab der skal udføre flyvningen, om de vil anerkende allerede udstedte billetter. Så det er ikke rigtig til at sige. Hvis det er SAS der udfører, og de går konkurs, så er billetten nok tabt. Sørg for at have en rejseforsikring der dækker
Tak for svaret. Det undrer mig faktisk at dette forum ikke allerede er fyldt med lignende indlæg. Der må da være andre end mig, der er bekymrede for års opsparede point ;-)
Rejseforsikringer dækker formentlig ikke: https://www.topdanmark.dk/faq/rejse-fritid/daekker-min-rejseforsikring-ved-konkurs/
I sidste uge afbestilte jeg en bonusbillet i december til IAD fordi... 1. Den passede dårligt ind i mine andre planer 2. Jeg havde en idé om, at bonuspoint ligger i et separat selskab, der vil have værdi i forbindelse med en rekonstruktion og derfor vil overleve Skete der ikke noget lignende for Norwegians CashPoint, i forbindelse med den rekonstruktion de var igennem? Jeg har ikke forstand på konkurser og rekonstruktioner og jeg er da selv øm omkring de tre andre langtursbilletter, jeg har liggende til resten af året (1 bonus + 2 revenue)
Når et flyselskab reelt går konkurs, så er det coutume, at der straks ryger en bulletin afsted lokalt hos eventuelt involverede parter. - Denne bulletin vil som regel instruere sine ansatte om ikke at acceptere billetter med f.eks. nummer prefix 117- som tilhører SAS´s. - Bonus billetter betalt med SAS Eurobonus point vil altid være udstedt på er SAS dokument, uanset rejsen er med sas eller et star selskab. - Dokumenter fra et konkursramt selskab kan ikke cleares selskaberne imellem.
Det er et rimeligt spørgsmål. Men… 1) Det er ikke første gang SAS er i denne situation 2) Der er ikke super meget at gøre ved det, andet end at a) donere dine point til velgørenhed b) booke en rejse med afrejse indenfor de næste par uger c) gå i SAS shoppen og brug dine point der Har selv 7 IC biz bonus billetter resten af 2022, 150k point og 4 Plus til HND ( betalt for kr), så jeg vil da være rigtigt træt af en konkurs. Og endnu mere træt af at miste mit life time gold.
Tænker at denne siden viser rettighederne ved en konkurs: https://www.rejsegarantifonden.dk/din-daekning/ Spørgsmålet er vel, hvad prisen på en billet anslås til, hvis den er betalt med point ? Worst case / sandsynlig case: 0 kr, og dermed ingen erstatning.
Jeg tror desværre bonus point går tabt, hvis SAS går konkurs. Måske man kan få skatter og afgifter tilbage, men Rejsegarantifonden udbetaler kun i det omfang de har penge, og de prioriterer at få folk hjem først, og dernæst udbetale erstatning til resten - indtil pengetanken er tom. Det ville jeg ikke regne med. Ved ikke hvor bekymret jeg er for SAS' umiddelbare konkurs, men jeg kunne godt være bekymret for, om SAS begynder at devaluere eurobonus point.
Hvis det lykkes SAS at komme igennem uden en betalingsstansning og få nye investorer ind, så kommer der jo også en dag i morgen hvor de loyale kunder man har haft også gerne fortsat skal flyve SAS. Det vil en kommende investor nok også have fokus på inden de hælder friske penge ned i hullet. Begynder SAS at devaluerer points og udhule værdien af Eurobonus så er det bare med til at forstærke krisen for dem og devaluere værdien af selskabet.
Der er jo mange faktorer, der tæller med i den vurdering, som fremtidige investorer skal foretage, før de sætter penge i SAS. Men de kan vel i princippet skæres ind til: Kan selskabet tjene penge? Her er det vigtigt at have en stor kundebase, hvor SAS har et godt renomé og tilstrækkeligt mange tilfredse kunder, som foretrækker at flyve med SAS. Uden dét, blive det hele lidt op af bakke. Så der skal laves en charmeoffensiv på mange fronter. EuroBonus er kun en del af løsningen. Men hvis man allerede fra starten får alle EuroBonus medlemmer imod sig, så bliver det svært. Med de mange forringelser over de sidste 5 år (som generelt er introduceret uden varsel), tror jeg ikke, at SAS umiddelbart kan tåle at lave nye store forringelser i EuroBonus programmet.
Problemet her er at værdien af pointene er meget tæt forbundet til flyselskabet. Når bonuspoint-selskabet ikke længere kan sælge deres point til flyselskabet kan de ikke ret meget længere "købe" point af medlemmerne (indløsninger) uden selv at gå konkurs. I "bedste" fald bliver pointene meget tæt på 0 værd, og programmet bliver til et zombie-program uden værdi (se Alitalias MilleMiglia) eller selskabet går selv konkurs (se Airberlins Topbonus).
Jeg er helt enig. EuroBonus kan næppe overleve på at være et "loyalitetsprogram" for udvalgte restauranter og butikker. Og når man kun kan indløse point ved køb af biografbilletter, gavekort og et begrænset vareudvalg i EuroBonus shoppen til 3 ører per point, så daler interessen nok. Jeg kan heller ikke forestille mig, at SAS EuroBonus MasterCard har en fremtid uden SAS.
Jeg overveje også, hvordan jeg kan få noget ud af mine over 700K point på kontoen - uden bare at sætte dem overstyr ved at købe dyre biografbilletter og gavekort til Zalando. Så jeg tænkte faktisk på, at jeg ville opgradere til business hos andre Star Alliance selskaber. Jeg har nogle ture med Turkish Airlines - og deres business class er jo rigtig fin. Men jeg fik en meget lang næse: Jeg kan kun opgradere de aller dyreste billetter på økonomi klasse. Ja, kun klasserne "Y" og "B". Og så nytter det jo slet ikke noget at sidde med billetter på Q-klassen.
Opgradering på *A er som regel ret dårlig værdi for pengene. Overvejde kort at aflyse alle bonusture og bytte til an kaffemaskine eller en robotplæneklipper eller lign. Men det er virkelig dårlig value. Så jeg holder fast og ser hvad der sker.
Kan man flytte sin status over til et andet Star Alliance selskab hvis SAS går konkurs? Og ved i om der er andre der har lifetime guld?
Ved en konkurs vil en række flyselskaber nok stå på spring til at kapre kunder. Bla ved status match. Vores LTG vil nok være tabt