Kære med-flynørder - jeg følger jævnligt med herinde, selvom jeg sjældent poster. Håber alligevel I vil hjælpe mig denne gang Min dejlige kæreste og jeg hiver teltpælene op og flytter ca. 2 år til Asien, hvor vi rejser lidt rundt på skift. Vi forventer på de 2 år ca. 5-6 returrejser via Asian og København, og så naturligvis en del flyvninger rundt i asien, i og med vi forventeligt rykker placering hver 1-2 måneder, samt kommer på små "miniferier" undervejs. Mit spørgsmål er derfor... Vil det give mening at knytte sig til ét bonusprogram/flyselskab på vores flyvninger fra København-Asien for at opnå en fordel, og hvordan med vores flyvninger rundt i asien - giver det overhovedet mening? Alternativt finder jeg jo bare den billigste billet fra gang til gang... Kan også se at der i udlandet (Specielt USA?) er en masse snak om kredit korts, bonusordninger mv., men det ser ikke ud som om vi har noget i DK. Vi får dog adresse i Thailand, så måske nogen kender til noget dér?
Jeg har et par spørgsmål til dig: Hvorfor vil du være med i et bonus program? Hvad vil du bruge det til bagefter? Og så mine personlige erfaringer: Jeg har flere gange været udstationeret. Jeg har beholdt EuroBonus, hvor jeg havde guld/diamant status før udstationeringen. Det var dels fordi, jeg kunne nyde godt af mine guldfordele (specielt lounge adgang), dels fordi jeg ville have en guldstatus, jeg kunne bruge til noget, når jeg igen kom hjem. Men min erfaring var også, at jeg slet ikke kunne bruge SAS tilbud, når jeg boede i udlandet på destinationer, hvor SAS ikke flyver til. Så mine tanker er: Du skal melde dig ind i et program / alliance, der både giver dig fordele de 2 år, du er væk. Men også vil være nyttigt, når du kommer tilbage til Danmark.
Det er et rigtig godt råd. Det kommer nok an på rigtig mange ting. Flyver I på dyre eller billige billetter? Hvor fleksible er I, og hvor lang tid i forvejen kan I planlægge? Går I f.eks. efter gode kampagner i premium eco eller business, selv om det koster ekstra ifht. økonomi? Hvis der er noget at hente skal det nok være overvejende på langruterne når I skal tilbage til Europa de 5-6 gange, og evt. brug af optjent status internt i Asien. Overvej hvilke(t) selskab(er) I vil bruge på langruterne, og se i deres bonusprogram om der er fornuftige muligheder for point-opgraderinger, hvis man kan nå at optjene nok. Ellers er Eurobonus nok et udmærket bud, der er rigeligt med Star Alliance selskaber "herovre" (er selv pt. i Bangkok) omend jeg synes at ofte er netværksselkabernes merpris ret svær at forsvare i forhold til lavprisselskaberne som f.eks. AirAsia. Jeg har netop booket AirAsia til Krabi frem for Thai selv om jeg har status, da de kostede under det halve inkl. transfer til/fra øen
Ja, de intra-Asiatiske rejser, kan gøres ekstremt billigt, udenfor netværksselskaberne. Så jeg ville nok også tænke i et bonusprogram til de rejser i skal tage frem og tilbage til Europa, og så ellers flyve billigt rundt i Asien med AirAsia, Jetstar osv.
Det kunne jo være I også skulle kigge på et bonusprogram som tillader family pooling af point, hvis I er to der skal rejse meget. Men ellers er Priority Pass måske en god investering, hvis I skal flyve meget, og ikke har status endnu.
Hmmm Asien? Taler vi her om Tyrkiet, nordøstlige Rusland, Japan, Sri Lanka eller Saudiarabien? Valg af land kunne muligvis påvirke valg af flyselskab.