Cookies hæver priserne på flybilletter?

Poster i 'FLYSELSKABER OG BONUSPROGRAMMER (SAS, BA & ANDRE)' oprettet af Flemming Poulsen, 20/3/14.

1. Flemming Poulsen

Flemming Poulsen VIP medlem

Beskeder:
    1,910
    "Synes godt om" modtaget:
    2,210
    Point:
    113
    Idag er det i Jyllands-Posten er artikel, hvor Forbrugerådet udtaler at cookies og tidligere besøg på websites gør at flyselskaberne hæver priserne.

http://jyllands-posten.dk/rejser/ECE6568535/dine-internet-besoeg-kan-goere-flybilletten-dyrere/

Personligt har jeg aldrig oplevet det, men er der andre der har oplevet det.

Det er ganske grove påstande Forbrugerrådet kommer med - specielt når de ikke kommer med dokumentation...

Hvad siger I. Nogle der har oplevet det?

2. danielbirch

danielbirch VIP medlem

Beskeder:
    264
    395
    Point:
    63
    Har ikke oplevet det - og det lyder også lidt for Orwellsk. Men det er klart, at det kan lade sig gøre.
    Det burde dog være nemt at efterprøve: Find den billet, du gerne vil have, og søg omgående samme billet i en "privat browsing session" el.l. hvor cookies og den slags ikke er i spil.

3. Henrik Olsen

Henrik Olsen co-founder Redaktør

Beskeder:
    4,179
    6,177
    Point:
    113
    Hejsa,

Jeg har oplevet dette flere gange på forskellige sites. Ikke på SAS dog. Men på sites som expedia.com og hotels.com har jeg set at priserne ændre sig. hvis man går ind og ud og søger på samme områder. Ikke hver gang - så kan ikke sige at det er "kagerne" der gør det.

En anden ting som driller mig som jeg ikke kan lurer og jeg kan ikke få noget svar fra udbyderne CWT, er at deres bookingsplatform som er direkte på Amadeus at der skifter priserne ofte når jeg booker til flere personer - dette til trods for at jeg via andet site kan se at der forsat er frie pladser på den bestemte klasse. Der er helt sikkert nogle algoritmer der gør at et selskab hæver priserne på samme klasse hvis der er for meget "run på". Igen ingen beviser kun oplevelser.

Konklusionen er at det nok er meget svært at bevise, men jeg er helt overbevist om at det sker aktivt i dag - og som Daniel nævner så kan det lade sig gøre og er ikke raketvidenskab :)

Men vil nok prøve at se om jeg kan finde en metode til at bevise det - måske via 2 PC'er og 2 forskellige internet forbindelser (ADSL og ens mobile 4G forbindelse for at sikre at der ikke er noget link imellem dem). En opgave til engang når der bliver tid og lyst til det og så kan det vel være at forbrugerrådet har gravet i det selv - men det er ikke noget de kan gøre noget ved ud over at erkende at det sker....

4. jefi99

jefi99 Titanium VIP Member

Beskeder:
    2,584
    5,191
    Point:
    113
    Senest redigeret: 23/3/14
  5. Henrik Olsen

Beskeder:
    4,179
    6,177
    Point:
    113
    Nu
    tillader jeg mig at udtale at hvad Ole Stouby skriver ikke altid er sandt. Så blot fordi han udtaler at:

Så "mener" jeg ikke at det nødvendigvis er korrekt. Ordet "mener" er ikke et faktum, men et kvalificeret gæt. Jeg er dog meget enig i at det ikke er udbredt men igen - teknologien er tilstede til at gøre det så jeg ville undre mig hvis det ikke er brugt eller testes af flere aktører som en måde at tjene flere penge på. Den enkelte rejsende kan jo ikke undersøge at selvom prisen er faldet i mellemtiden fra søgning et til søgning to at prisen så holdes på samme niveau. For de proffer herinde vil det klart være noget man dobbeltcheckede for lige at se det an eller som oftes bookede direkte ved flyselskabet.

Bare "my 5 cents"....

Hilsen
    Henrik

6. Henrik Olsen

Beskeder:
    4,179
    6,177
    Point:
    113
    Så er der da kommet et "bevis" på at der er forskel:

http://www.takeoff.dk/hotel-2-000-kroner-dyrere-pa-pc/

Dog ikke med cookies men på platforme - så de har gang i hvem og hvad der laver en bestilling. Dette her kan blive sjovt at følge :)

Se Kontant på DR1 klokken tirsdag klokken 21:05.

Hilsen
    Henrik

obs "Synes godt om" dette.
  7. obs

obs VIP medlem

Beskeder:
    755
    924
    Point:
    93
    Jeg tænker at dette vel kan sammenlignes lidt med f.eks. Fakta, som er begyndt at sende kuponer ud via e-mail. Har man en kupon, kan man få rabat på bestemte varer, og ellers ikke. Tosset koncept, men i det mindste varierer prisen ikke fra minut til minut, som tilfældet kunne være hvis det med cookies måtte være sandt. Det er vel heller ikke anderledes, end at man sommetider kan finde varer til lavere priser i f.eks. Elgigantens netbutik i forhold til deres fysiske butikker.

Del denne side