CPH gør klar til Airbus A380

Poster i 'PRESSEMEDDELELSER' oprettet af Christian Løn, 16/12/14.

  1. Christian Løn

    Christian Løn VIP medlem

    Beskeder:
    229
    "Synes godt om" modtaget:
    391
    Point:
    63
    http://www.cph.dk/om-cph/presse/nyheder/vla/

    CPH vil gøre lufthavnen klar til de allerstørste fly
    Københavns Lufthavn går nu i gang med forberedelserne til at kunne håndtere verdens største passagerfly, Airbus A380. Det er et led i vækstplanen Expanding CPH.
    “Det er ganske sund fornuft, når vi som led i de store udbygnings- og vedligeholdelsesprojekter af baner og terminaler, som finder sted under alle omstændigheder, gradvis gør lufthavnen klar til også at kunne modtage verdens største passagerfly, A380’er. Det flugter med vækstplanen Expanding CPH, der skal fremtidssikre lufthavnen,”
    — siger Thomas Woldbye, adm. direktør, Københavns Lufthavne A/S.
    CPH fremlagde Expanding CPH i januar 2014, som er en konkret vision for, hvordan lufthavnen i løbet af de kommende to-tre årtier gradvist kan udbygges til at kunne betjene 40 mio. passagerer. Københavns Lufthavn runder i år for første gang 25 mio. passagerer.

    Gennemgribende renovering
    Til sommer 2015 planlægges det at renovere en af lufthavnens to hovedbaner, og i den forbindelse indhenter CPH nu også tilbud på at gøre den 3,3 kilometer lange bane bredere. Det er i givet fald nødvendigt, da Airbus A380 på grund af sit enorme vingefang kræver en bane, der er bredere end de gængse 45 meter.

    Derudover er CPH i gang med en udvidelse af lufthavnens Finger C, hvor de største fly parkeres – et projekt til en kvart milliard kroner. Udvidelsen indebærer, at tre standpladser bliver gjort bygningsbetjente, og den ene af standpladserne indrettes med to jetbroer. Dermed bliver Finger C klar til at kunne betjene de største passagerfly som f.eks. en Airbus A380, der typisk har plads til flere end 500 passagerer.

    “Foreløbig flyver de største, interkontinentale fly som Airbus A380 kun til verdens allerstørste hub-lufthavne. Men vores vurdering er, at der stadig er plads i markedet til at de vigtigste mellemstore hubs som København også kan komme på rutekortet, ”
    — siger Thomas Woldbye.
    Interkontinental vækst
    Gennem de seneste godt fem år er CPH gennem målrettet ruteudviklingsarbejde lykkedes med at tiltrække ni nye interkontinentale ruter, så Københavns Lufthavn i dag har ikke færre end 27.

    Expanding CPH visionen beskriver hvordan Københavns Lufthavn kan udbygges i løbet af de kommende par årtier med plads og faciliteter til op imod 40-45 ruter til andre verdensdele. Nogle af de ruter forventes at blive betjent med meget store fly som Airbus A380.

    Fakta
    •Prisen for de to projekter løber samlet op i over 300 mio. kr. Forberedelsen til Airbus A380 udgør kun en mindre del af den pris.
    •CPH planlægger at give Bane 04R/22L ny belægning til sommeren 2015. I den forbindelse overvejes det at gøre banen bredere. Det er en forudsætning for at kunne håndtere A380’er i daglig drift pga. flytypens enorme vingefang på knap 80 meter.
    •Læs mere om Airbus A380, verdens største passagerfly her.
     
  2. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Fedt. Godt at se de har ja hatten på i CPH. Ser jo lidt anderledes ud i landets næststørste by (*host* @Schwert *host*) :)
     
    Ali Taran og Kristian "Synes godt om" dette.
  3. Clipper

    Clipper Aktivt medlem

    Beskeder:
    137
    "Synes godt om" modtaget:
    132
    Point:
    43
    Måske et hint at Emirates kommer med den store fugl :)
     
  4. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Men det er lidt af en investering kun for 1 selskab... - men mon nu ikke man håber på noget "drag" værdi og specielt nu når Oslo har overhalet CPH I en måned, nytænkning..
     
  5. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Jep det tror jeg godt vi kan forvente.

    Jo det er det men mon ikke det skal ses som led i en generel investering i infrastrukturen. Asfalten er jo heller ikke den største udgift trods alt. Og en gate med to jetbroer lyder da godt -- hvis flyselskaberne vil have hurtigere turn-around kunne man jo godt forestille sig det endnu mere på andre nye fly udover kun A380.
     
  6. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Men der er jo udgange i 2 etager og det er vist ikke kun jetbroer, der skal også være infrastruktur til, at kunne tage imod 450-500 mennesker på 1 gang.. - det er trods alt lidt mere end end en 777 med omkring 350 passagerer...
     
  7. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    noget andet er, at det er jo ikke vedtaget:

    Fakta

    • Prisen for de to projekter løber samlet op i over 300 mio. kr. Forberedelsen til Airbus A380 udgør kun en mindre del af den pris.
    • CPH planlægger at give Bane 04R/22L ny belægning til sommeren 2015. I den forbindelse overvejes det at gøre banen bredere. Det er en forudsætning for at kunne håndtere A380’er i daglig drift pga. flytypens enorme vingefang på knap 80 meter.
     
  8. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    November er en stærkere måned i OSL end det er i CPH. De var også større i Nov 2013.
     
  9. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Jo... men nu ejes CPH lufthavn jo trods alt af et holdingselskab så ledelsen skulle da være relativt langt ude hvis de ik' havde tjekket med ejerne før de udsendte pressemeddelelsen... Mon ik' snarere det er for at kunne presse prisen og med forbehold for eventuelle godkendelser...
     
    jefi99 "Synes godt om" dette.
  10. Clipper

    Clipper Aktivt medlem

    Beskeder:
    137
    "Synes godt om" modtaget:
    132
    Point:
    43
    Investeringen skal berettiges men tror bestemt Emirates og sikkert også Thai er meget interesseret...
     
  11. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Kan TG trække så meget trafik fra CPH? Det ville da være positivt, også med *A F redemptions fra CPH.
     
    Kristian "Synes godt om" dette.
  12. Clipper

    Clipper Aktivt medlem

    Beskeder:
    137
    "Synes godt om" modtaget:
    132
    Point:
    43
    Ved fra en bekendt, der arbejder for Thai at de ønskede at operere 2 x dagligt men måtte droppe det pga krisen i Thailand og hos Thai selv så muligheden er der...
     
  13. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    De flyver jo allerede 9x ugentligt i højsæsonen med den største 777'er. Det svarer vel i meget runde tal til 7x med A380.
    En udfordring kan være de specialle klasser/kabiner, der flyves med til CPH (og ARN).
     
    tbh "Synes godt om" dette.
  14. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Ok, der er jo ikke så mange flyselskaber der har A380, så potentialet er ret så lille, medmindre man får et nyt selskab på listen og de lægger jo nok ikke ud med sådan en stor fætter: http://www.airbus.com/aircraftfamilies/passengeraircraft/a380family/whos-flying-the-a380/

    Af listen kunne kandidaterne være dem i "Bold"?
    • Singapore Airlines
    • Emirates
    • Qantas
    • Air France
    • Lufthansa
    • Korean Air
    • China Southern Airlines
    • Malaysia Airlines
    • Thai Airways International (THAI)
    • British Airways
    • Asiana Airlines
    • Qatar Airways
     
    tbh "Synes godt om" dette.
  15. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Det gør bare at der er massere af awardspace at fylde F med :D
     
  16. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    SQ kommer ikke til at flyve med A380 til CPH. Der er så mange destinationer, der er højere oppe på listen hos dem.
     
  17. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Kunne også være en god "feeder" route imellem CPH og FRA :)
     
  18. laksko

    laksko Nyt medlem

    Beskeder:
    11
    "Synes godt om" modtaget:
    21
    Point:
    3
    Eller måske ved CPH noget vi andre ikke ved: Lufthansa køber SAS og CPH bliver LHs nordiske base for A380...

    I know - wishful thinking :):)
     
    Kristian "Synes godt om" dette.
  19. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Præcis @laksko - men nok mere en feeder route imellem CPH og MUC samt CPH og FRA
     
  20. Peter Krogh Frausing

    Peter Krogh Frausing Co-Editor

    Beskeder:
    1,273
    "Synes godt om" modtaget:
    2,118
    Point:
    113
    Jeg er dog lidt skeptisk overfor at man laver sådan en stor udvidelse, og kun vælger at gøre én af de nye standpladser A380 dygtig :rolleyes:
     
    jakobv84 "Synes godt om" dette.

Del denne side