CPH og Politiet gør klar til automatisk paskontrol

Poster i 'PRESSEMEDDELELSER' oprettet af Henrik Olsen, 8/10/15.

  1. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,594
    "Synes godt om" modtaget:
    26,635
    Point:
    113
    Højere sikkerhed, større kapacitet og bedre passagerflow er nogle af fordelene, når CPH og Københavns Politi efter påsken næste år indvier automatiseret paskontrol i Københavns Lufthavn. Ombygningen i lufthavnen begynder nu.

    Efter påsken i 2016 behøver hovedparten af passagererne ikke længere at få passet kontrolleret manuelt af politiet, når de rejser mellem Københavns Lufthavn og en destination uden for EU og Schengen.

    Der indvier Københavns Lufthavn og Københavns Politi nemlig ni nye, automatiserede pasbokse.

    Den automatiserede paskontrol betyder højere sikkerhed, fordi alle pas automatisk bliver kontrolleret direkte i politiets databaser.

    ”Jeg er sikker på, at kontrollen vil blive forbedret, ligesom kapaciteten naturligvis forøges. Jeg håber dermed også, at denne delvise automatisering af paskontrollen vil bidrage til at løse de udfordringer, Politiet har i lufthavnen med det stadigt stigende antal rejsende," siger politiinspektør Steen Pedersen, der hilser det nye system velkommen.

    Flere skal paskontrolleres
    Københavns Lufthavn oplever i disse år en markant passagervækst, og derfor kommer der også flere og flere passagerer, der skal paskontrolleres.

    Alene i 2014 var der næsten 6,8 mio. passagerer, der rejste til eller fra destinationer uden for Schengen, og automatisk paskontrol vil medvirke til, at paskontrollen effektivt kan håndtere det stigende antal passagerer.

    ”Vi arbejder hele tiden på at gøre det nemt at komme igennem lufthavnen, og vores erfaringer med selvbetjening viser, at automatiseringer styrker passageroplevelsen, fordi passagererne får en øget kontrol over deres rejse.

    Kort sagt kan man sige, at ’gør-det-selv passagerer er glade passagerer’, og derfor forventer vi også, at den automatiserede paskontrol udover den øgede sikkerhed også vil styrke passageroplevelsen i lufthavnen,” siger Henrik Peter Jørgensen, Kommunikationsdirektør, Københavns Lufthavne A/S.
    Lufthavnen og Politiet påbegynder ombygningen af paskontrollen torsdag i denne uge, og den ombyggede, udvidede og automatiserede paskontrol i Finger C vil efter planen så småt blive taget i brug efter påsken næste år.

    I byggeperioden opsættes der to midlertidige pasbokse, så den nuværende kapacitet i paskontrollen opretholdes.

    Sådan fungerer det:

    Der opsættes ni automatiske paskontroller (e-gates), hvoraf tre kan bruges både af afgående og ankommende passagerer. Det betyder, at der vil være seks automatiserede spor til rådighed for både afrejsende og ankommende passagerer.

    • Den automatiserede paskontrol kan anvendes af alle EU-borgere over 18 år. Der opsættes også fire nye, manuelle pasbokse til rejsende fra ikke-EU lande eller passagerer, der endnu ikke har fået et biometrisk pas (e-pas).

    • Allerede tilbage i 2011 var der dog udstedt 611 mio. e-pas, og i 2017 vil alle europæiske pas være e-pas.

    • Når passageren skanner sit pas i e-gaten, kontrolleres det automatisk i realtid i Politiets databaser, og efterfølgende vil passageren gennemgå en automatisk ansigtsgenkendelse.

    • Efter godkendt paskontrol og ansigtsgenkendelse, kan passageren fortsætte rejsen.

    • Den automatiserede paskontrol bliver hele tiden overvåget af politiet.
     
    clager "Synes godt om" dette.
  2. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Håber det hjælper, men jeg synes de gange jeg har prøvet det at det ofte tager lang tid og danner store køger alligevel...
     
  3. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,594
    "Synes godt om" modtaget:
    26,635
    Point:
    113
    Det virker meget godt i UK og også i flere US lufthavne syntes jeg - men ja - det skal gøres korrekt for at det giver nogen synlig forskel.
     
    Michael Wahl og Ulrik "Synes godt om" dette.
  4. lionshield

    lionshield VIP medlem

    Beskeder:
    314
    "Synes godt om" modtaget:
    508
    Point:
    93
    Oftest tager det kun få sekunder - det er kun når folk ikke kan finde ud af, hvad de skal og ikke følger anvisningerne. Har oplevet tit at mange ikke ligger passet helt frem på scanneren og så fungerer det ikke!
     
  5. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    Bruger det i Dublin og det går meget hurtigt.
     
  6. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    Har brugt pas automater i Helsinki og det går fantastisk hurtigt når alle flyene til Asien afgår om eftermiddagen. Kan bruges af alle EU borgere plus japanere så kinesere må i de lange køer hvilket de som bekendt ikke er gode til.
     
  7. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    Juhu, jeg skal afprøve den i morgen når jeg skal til Dublin!
     
    tbh, clager og Kristian "Synes godt om dette"
  8. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    Den var lukket i dag, vi bruger den kun engang imellem var svaret. "Hvad med i morgen aften? Nej, måske en time i morgen"
     
    jefi99, *flyer og Kristian "Synes godt om dette"
  9. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    fedt svar, så den er til hvilken brug?
     
    Michael Wahl og Ulrik "Synes godt om" dette.
  10. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    Who knows! Jeg havde ikke indtrykket af at det var fordi der var indkøringsproblemer! Men der er så meget os almindelige borgere ikke forstår.
     
  11. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    Ved ankomst fra Irland i dag virkede den automatiske paskontrol ikke - IT problemer. Gu' ved om SKIT har været konsulent på systemet? :)

    Lagde i øvrigt mærke til det ikke længere er politibetjente der kontrollerer pas, men en håndfuld damer med en t-shirt påskrevet teksten Grænsekontrol/ Border control. Måske er det old news.
     
    Senest redigeret: 13/5/16
    Rikke Haugen Olsen "Synes godt om" dette.
  12. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,594
    "Synes godt om" modtaget:
    26,635
    Point:
    113
    Jeg har heller ikke været igennem de automatiske baner. Har været der 4 gange uden "held".

    Har ikke lagt mærke til at det nu kun er damer i t-shrit. Sidste gang var det den "sædvanelige" betjent der sad bag glasset.
     
    Ulrik "Synes godt om" dette.
  13. Thomas

    Thomas Medlem

    Beskeder:
    46
    "Synes godt om" modtaget:
    82
    Point:
    18
    Jeg var igennem den automatiske bane i går på vej til EWR, og jeg må sige, at det ikke ligefrem gik tjept. Det kan godt være, at jeg var der på et peak tidspunkt ca. 18, men synes ikke jeg kom voldsomt meget hurtigere frem end dem, som tog den bemandede vej igennem paskontrollen.

    Et tip til de høje herinde: Jeg blev nødt til at gå ned i knæ, før det automatisk kamera kunne finde og genkende mit ansigt :)
     
    asf, isolCBflyer og Ulrik "Synes godt om dette"
  14. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,393
    "Synes godt om" modtaget:
    12,783
    Point:
    113
    Har prøvet det i Frankfurt - synes, det gik OK. I hvert fald hurtigere end den manuelle kontrol. Men, der var også problemer med folk, der ikke havde et pas, der kunne bruges. Og så kommer der kø.
     
  15. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Jeg brugte det i tirsdags ved ankomst til CPH. For så vidt gik det ret hurtigt, men jeg følte ikke at der var nogen tidsmæssig gevinst i forhold til at gå igennem den manuelle paskontrol. Først måtte jeg også lige prøve to gange før mit pas blev aflæst korrekt, så det tog næsten længere tid på denne måde.
     
  16. SimonFraLolland

    SimonFraLolland Udkants VIP

    Beskeder:
    247
    "Synes godt om" modtaget:
    1,172
    Point:
    93
    De så ud til at funger rigtig godt i Manchester, de automatiske baner så ud til at gå meget hurtigere en de manuelle. Jeg kunne ikke prøve dem grundet min alder, så jeg måtte bruge 25 min i den manuelle paskontrol. Det tog cirka 15 min at komme til skranken, for derefter skulle vente yderligere 10 min på at Hr grænsekontrolmand sikrede sig at jeg ikke var en farlig 14 årig, som kom for at ødelægge England, eller det var nok nærmere fordi han ville ringe til min tante, og sikre sig hun ventede på mig. :p (Rejste alene)
     
    asf og Henry "Synes godt om" dette.
  17. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    Jeg har prøvet det en del gange I Dublin og det er kun en fordel når der en forholdsvis lang kø I den manuelle, da der stadig er mange der "bange" for det der selvbetjening og derfor sjældent kø.
     
  18. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Make my day... Ser lukket ud..

    20160530_141756.jpg
     
    PENSIONISTEN, Ulrik og clager "Synes godt om dette"
  19. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    Hvor latterligt; se køen for at komme ind i "det forjættede land". Er det en ny IC4 skandale med offentlige indkøb der ikke virker? Måske er sammenligningen med IC4 lidt ude af proportioner.
     
    clager og Kristian "Synes godt om" dette.
  20. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Mon dog @Ulrik ? Men ja, den er lukket og der stod 2 piger i grønt tøj og pegede over på paskontrollen.. Bent betjent havde mere tid til at snakke med pige under oplæring end til at se på mig...
     
    PENSIONISTEN, Ulrik og clager "Synes godt om dette"

Del denne side