CPH går nu i gang med de konkrete planer for en ny Finger E tiltænkt den interkontinentale trafik. Første etape bliver på ca. 20.000 m2 og anden etape på yderligere ca. 11.000 m2. Placeringen bliver i forlængelse af den nuværende Finger D og ud til CPH Go. lavpristerminalen. Læs mere om planerne her: http://cphtraveller.dk/nyheder/kobenhavns-lufthavn-udbygger-videre-med-ny-finger-e
Spændende nyheder eftersom C området bliver færdig her til december. Jeg venter forsat på nogen "genial" plan på hvad det gamle A område skal bruges til. Der er jo ikke rigtigt noget dernede efter domestic blev flyttet.
Det er naturligvis meget interessant at se, hvad der kommer til at ske. Jeg granskede materialet ganske nøje, da CPH kom med deres vision 'Expanding CPH' sidste år. Det er lidt skægt, at den udvidelse som netop er blevet færdig på Finger C, slet ikke ligner den på masterplanen. Finger C er rigtig nok blevet forlænget, men jeg synes det er en noget skrabet og billigt udseende løsning frem for den lyse bygning med det buede tag (gennemgående både på finger B, C og E), som fremgår af masterplanen. Her er et link til billedet med høj opløsning: https://www.cph.dk/globalassets/om-cph/profil/cph-expanding/masterplan.jpg
Kunne man forestille sig at easyJet og Ryanair bliver sendt ned i indenrigsgården - altså gate A33 og deromkring, og så at lavpristerminalen bliver opgraderet? I øvrigt - hvad er det for nogle bygninger der er projekteret eller indtegnet ved siden af Hilton på det højopløselige billede? Er det måske det 3-stjernede hotel, der har været talt om, men som man også har besluttet at udskyde anlæggelsen af?
Det tror jeg ikke du skal regne med og der er heller ingen planer om dette så vidt jeg ved. Husk på at CPH Go er udformet og bygget for at håndtere kravene fra LCC selskaberne og sikre en mulig turn-around tid på 25 min. easyJet har været kraftigt involveret i udformningen af CPH Go. Derudover er standpladserne i CPH Go specielt konstrueret med censorer i betonen m.v. for at kunne måle turn-around tid m.v. Man vil som udgangspunkt ikke kunne få den samme effektivitet i indenrigsgården og der vil være relativ store omkostninger forbundet med en flytning.
Det ligner lidt en mini-version af Mandalay bay, og det er vel også tiltænkt hotel. Desværre nok uden pool og bikiniklædte Vegas-damer!
Nedrivning af Hangar 1 går igang efterår 2016 Plus ... "Endelig omfatter udbuddet nedrivning af forbindelsesgang til CPH GO, som er lufthavnens 10 gates specifikt til lavprisselskaber" Se på licitation.dk/
Glæder mig til, at de også gør noget ved landside. Terminal 3 ligner jo efterhånden en tyrkisk bazar, hvor man skal sno sig sidelæns gennem ad smalle stier fra metroen til checkin.
Hvorfor dog nedrive forbindelses gangen til CPH Go? Hvordan skal man så komme derud, hvis man f.eks skal flyve med Easyjet?
Ville da være passende hvis man skal udenfor og gå lidt i regnvejret... så kan de sælge gate plads endnu billigere til Ryanair og easyJet som så kan tilbyde endnu lavere priser. Kunder der flyver med dem ser jo alligevel kun på prisen og intet andet. Og der bliver skabt endnu større forskel mellem lavprisselskaber og netværksselskaber, så kunder hos sidstnævnte kan glæde sig over at slippe for at flyve hos førstnævnte. Det er win-win-win hele vejen
Jeg må ikke lægge links i da jeg er ny her men...hvis du kigge på licitation.dk og derefter klistre linket nedenunder så burde det virke: procurement/view/16309/nedrivning_af_hangar_1 Ville klart anbefale at man brugte det gamle indenrigsgård som erstatning for GO Opdateret med link: http://www.licitationen.dk/procurement/view/16309/nedrivning_af_hangar_1
Københavns Lufthavne A/S Udbudsbekendtgørelse – forsyningsvirksomhed Bygge- og anlægsarbejder Direktiv 2004/17/EF Del I: Ordregiver I.1)Navn, adresser og kontaktpunkt(er) Københavns Lufthavne A/S Att: Projektleder Torben Pedersen 2770 Kastrup DANMARK Telefon: +45 31237310 Mailadresse: [email protected] Internetadresse(r): Overordnet internetadresse for ordregiveren: http://www.cph.dk Yderligere oplysninger fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er) Specifikationer og yderligere dokumenter (herunder dokumenter til et dynamisk indkøbssystem) fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er) Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er) I.2)Hovedaktivitet Lufthavnsrelaterede aktiviteter I.3)Kontrakt indgås på andre ordregiveres vegne Ordregiveren indkøber på andre ordregiveres vegne: nej Del II: Kontraktens genstand II.1)Beskrivelse II.1.1)Ordregiverens betegnelse for kontrakten: Entreprisekontrakt vedr. byggesagen: Nedrivning af Hangar 1. II.1.2)Kontrakttype og leverings- eller udførelsessted for bygge/anlægsarbejdet, varerne eller tjenesteydelserne Bygge- og anlægsarbejder Udførelse NUTS-kode DK012 II.1.3)Oplysninger om offentlig kontrakt, rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem II.1.4)Oplysninger om rammeaftale II.1.5)Kort beskrivelse af kontrakten eller indkøbet/indkøbene: Som led i programmet for udvidelse af Københavns Lufthavn, er det nødvendigt er fjerne hangar 1. Hangar 1 er placeret på Hangar 1 vej, og består af hangar med tilhørende værksteder og kontorbyggeri. Hangar 1 blev bygget i 1947-48 til SAS som en servicehangar. Da SAS fik større fly i slutningen af 1950'erne blev hangaren udbygget med en frontforlængelse og i starten af 1980'erne blev værkstederne udbygget med den bagerste del. Den 3 etagers kontorbygning blev tilføjet omkring 1960. Hangar 1 udgør i skrivende stund et bebygget areal på ca. 15.900 m2. Dette udbud omfatter nedrivning af hangar 1, inklusiv kælder konstruktion, herunder sanering af hangaren for miljøskadelige stoffer. Udbuddet omfatter endvidere opgravning og bortskaffelse af ledninger i jord frem til afpropningspunkter samt håndtering af forurenet jord. Endelig omfatter udbuddet nedrivning af forbindelsesgang til CPH GO, som er lufthavnens 10 gates specifikt til lavprisselskaber. Forventet opstart er efteråret 2016 med færdiggørelse efteråret 2017. Den 1. april 2017 skal den syd-vestvendte del af hangaren, svarende til et bebygget areal på omtrent 6500 m2 meter i ét plan, være fjernet, for at gøre plads til den nye Finger E. II.1.6)CPV-glossaret (common procurement vocabulary) 71200000, 71300000 II.1.7)Oplysninger om WTO-aftalen om offentlige indkøb Dette udbud er omfattet af WTO-aftalen om offentlige indkøb: ja II.1.8)Oplysninger om delaftaler II.1.9)Oplysninger om alternative tilbud II.2)Kontraktens mængde eller omfang II.2.1)Samlet mængde eller omfang: II.2.2)Oplysninger om optioner Optioner: ja Beskrivelse af disse optioner: 1) CPH kan vælge at levere materiale til opfyldning (knust asfalt, grus eller sand) som bygherreleverance. 2) CPH kan vælge at lade entreprenøren foretage knusning af beton fra udgravning (fundamenter, ingeniørgange, betonplader etc.), således at dette kan bruges som opfyldningsmateriale. II.2.3)Oplysninger om forlængelse Denne kontrakt kan forlænges: nej II.3)Kontraktens varighed eller frist for dens opfyldelse Varighed i måneder: 12 (fra tildeling af kontrakten) Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger III.1)Kontraktbetingelser III.1.1)Sikkerhedsstillelse og garantier, som forlanges: Der henvises til udbudsmaterialet. III.1.2)De vigtigste finansierings- og betalingsvilkår og/eller henvisning til relevante bestemmelser herom: Der henvises til udbudsmaterialet. III.1.3)Retlig form, som kræves af den sammenslutning af økonomiske aktører, ordren tildeles: Samtlige deltagere i et konsortium forstået som en sammenslutning af økonomiske aktører skal hæfte solidarisk, direkte og ubetinget for tilbuddet og opfyldelsen af den tildelte kontrakt samt udpege en fælles befuldmægtiget blandt de solidariske hæftende deltagere i konsortiet. Såfremt anmodning om deltagelse fremsættes af et konsortium skal konsortieerklæring udfyldes, underskrives og vedlægges anmodningen. Formular til konsortieerklæring kan revideres hos den i punkt I.1 anførte kontaktperson. III.1.4)Andre særlige vilkår: Der gælder særlige vilkår for opfyldelse af kontrakten: ja Beskrivelse af de særlige vilkår: Tilbudsgiver skal være indforstået med at tegne erhvervsforsikring og produktansvarsforsikring med en minimumsdækning på DKK 10 mio. for tingsskade og personskade med minimum DKK 10 mio. Personer, der skal have adgang til lufthavnens spærrede område, skal sikkerhedsgodkendes af politiet. Arbejdssproget er dansk. For arbejde i Københavns lufthavn gælder lokale bestemmelser, som fremgår af nedenstående link: http://www.cph.dk/CPH/DK/B2B/Formularer/Lokale+bestemmelser/ III.2)Betingelser for deltagelse III.2.1)De økonomiske aktørers personlige forhold, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregister Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: Nedenstående oplysninger, skal fremgå af ansøgningen. — Identifikationsoplysninger herunder, navn, adresse, CVR-nummer, kontaktoplysninger og -person. — Tro- og loveerklæring vedrørende udelukkelsesgrundene angives af alle i Udbudsdirektivets art. 45, stk. 1 og stk. 2. Formular til tro- og loverklæringen kan revideres hos den i punkt I.1 anførte kontaktperson. Hvis ansøger er et konsortium skal ovenstående erklæring afgives af alle konsortiedeltagere. Såfremt ansøger (fx grundet vedtaget bødeforlæg i de verserende kartelsager) er omfattet af artikel 45, stk. 2, litra c), kan ansøger fremsende dokumentation for, hvilke tiltag og procedurer, der er fortaget, for at imødegå gentagelse af de forhold, der gør, at ansøger er omfattet af føromtalte udelukkelsesgrund. Dokumentation skal redegøre for at: — Ansøger i fornødent omfang har dokumenteret, at ansøger har ydet erstatning, denne er blevet pålagt eller har påtaget sig at yde erstatning for eventuelle tab som følge af sin handling. — Ansøger i fornødent omfang har gjort indgående rede for forholdene og omstændighederne gennem et aktivt samarbejde med undersøgelsesmyndighederne. — Ansøgeren har truffet konkrete tekniske, organisatoriske og personalemæssige foranstaltninger for at forebygge yderligere overtrædelser af straffeloven eller øvrige forsømmelser omfattet af udelukkelsesgrundene. CPH vil herefter vurdere, den indkommende dokumentation. Såfremt CPH vurdere dokumentationen tilstrækkelig betryggende, vil ansøger ikke være udelukket for at komme i betragtning til opgaven, i henhold til artikel 45, stk. 2, litra c). III.2.2)Økonomisk og finansiel kapacitet Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: Erklæring om nøgletal for de seneste disponible 3 års regnskaber med angivelse af: — Omsætning — Egenkapital — Soliditetsgrad Mindstekrav til økonomiske og finansiel kapacitet — Ansøgers årlige omsætning skal være minimum 60 mio. DKK i hvert af de seneste 3 års disponible regnskabsår. — Ansøgers egenkapital skal være positivt i hvert af de seneste 3 års disponible regnskabsår. Hvis ansøger er et konsortium skal ovenstående oplysninger fremgår af anmodningen for alle konsortiets deltagere. III.2.3)Teknisk kapacitet Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: 1. Kortfattet beskrivelse af ansøgerens virksomhed, med organisationsplan, firmanavn, kontaktoplysninger, ejerforhold, CVR nr., ansvarlig kontaktperson (maksimalt 2 sider) 2. Erklæring om antal gennemsnitligt antal ansatte fordelt på medarbejderkategori eller faglige og uddannelsesmæssige kvalifikationer. 3. Beskrivelse af ansøgerens kvalitetsledelsessystem 4. Beskrivelse af ansøgerens miljøledelsessystem 5. Redegørelse for i hvilket omfang der påtænkes anvendt underentreprenører 6. Angivelse af de 4 mest relevante referencer igangsatte eller udførte indenfor de seneste 5 år på sammenlignelige opgaver i kompleksitet og omfang. Sammenlignelige opgaver er opgaver som angår nedrivning af en større bygning, hvor der skal tages hensyn til uhindret drift af tilstødende arealer. Referencen skal indeholde følgende oplysninger: A. Bygherre, med angivelse af kontaktperson hos bygherren. B. Projektnavn C. Opgavens størrelse D. Opgavens art E. Opgavens entrepriseform F. Beskrivelse af ansøgerens ydelser i forbindelse med opgaven G. Perioden for opgavens udførelse Hver reference må maksimalt fylde 1 A4-side. Såfremt ansøger er et konsortium skal oplysningerne i punkt 1-5 vedlægges for alle deltagere i konsortiet/sammenslutningen. Såfremt ansøger er et konsortium kan der alene fremlægges 4 referencer for det samlede konsortium. Referencerne skal indeholde i de punkt 6 A-G anførte oplysninger. III.2.4)Oplysning om reserverede kontrakter
III.3)Specifikke vilkår for tjenesteydelseskontrakter III.3.1)Oplysninger om en bestemt profession III.3.2)Medarbejdere, der skal udføre tjenesteydelsen Del IV: Procedure IV.1)Type procedure IV.1.1)Type procedure Forhandling IV.2)Tildelingskriterier IV.2.1)Tildelingskriterier Det økonomisk mest fordelagtige bud vurderet på grundlag af de kriterier, som er anført i specifikationerne eller i opfordringen til at afgive bud eller til at forhandle IV.2.2)Oplysninger om elektronisk auktion IV.3)Administrative oplysninger IV.3.1)Sagsnummer hos ordregiveren: IV.3.2)Har der været tidligere offentliggørelse(r) om samme kontrakt? nej IV.3.3)Vilkår for adgang til specifikationer og yderligere dokumenter(med undtagelse af dynamiske indkøbssystemer) Frist for modtagelse af anmodninger om dokumenter eller for adgang til dokumenter: 27.1.2016 - 12:00 Skal der betales for dokumenterne?: nej IV.3.4)Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse 29.1.2016 IV.3.5)Sprog, der må benyttes ved afgivelse af bud eller ansøgninger om deltagelse dansk. IV.3.6)Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud IV.3.7)Åbning af bud Del VI: Supplerende oplysninger VI.1)Oplysninger om gentagelse VI.2)Oplysninger om EU-midler VI.3)Yderligere oplysninger: Ad punkt II.3) Varighed er foreløbig, og vil evt. kunne ændres. Ad punkt IV.3.3) De yderligere dokumenter, der kan rekvireres omfatter alene den under punkt III.1.3) nævnte konsortieerklæring samt under punkt III.2.1) nævnte tro- og loveerklæring. Københavns Lufthavn vil udvælge de 3-5 mest kvalificerede ansøgere vurderet på baggrund af de i punkt II.2.3) nr. 2+6 angivne oplysninger. Tilbud afleveres på dansk. Kontrakt- og arbejdssproget er dansk. Ansøgning om prækvalifikation skal afleveres i 2 papireksemplarer samt på et elektronisk medie, som f.eks. USB. Ansøgningen skal være tydeligt mærket med »Anmodning om prækvalifikation — Entreprisekontrakt vedr. byggesagen: Nedrivning af Hangar 1«. Ansøgningen afleveres til den punkt I.1) angivne kontaktperson på adressen: Lufthavnsboulevarden 6, 2770 Kastrup. VI.4)Klageprocedurer VI.4.1)Organ med ansvar for klageprocedurerne Klagenævnet for Udbud Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17 2100 København DANMARK Mailadresse: [email protected] Telefon: +45 35291095 Internetadresse: www.klfu.dk VI.4.2)Indgivelse af klager Præcise oplysninger om klagefrist(er): Præcise oplysninger om klagefrist(er): Samt information om det danske klagesystem kan findes påhttp://www.kfst.dk/Offentlig-konkurrence/Klage-over-udbud VI.4.3)Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om indgivelse af klager Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Carl Jacobsens Vej 35 2500 Valby DANMARK Mailadresse: [email protected] Telefon: +45 41715000 Internetadresse: www.kfst.dk VI.5)Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse: 22.12.2015
Jeg tror næppe at Go vil forblive i sit nuværende område da Finger E bliver en del af en samlet Non-Schengen område og dermed andre kontrol indstanser. Tror som sagt at Go flyttes til den gamle inderidgsgård.... det ville give mening i min verden, men ikke alle makke ret som jeg siger !
En del af ruterne fra Go terminalen er dog til non Schengen, så flyttes den vil der forsat være brig for grænsekontrol.
Fordi den er i vejen for udvidelsen = den nye finger E. Men selvfølgelig bliver der fortsat forbindelse, - fremover via finger E, som det ses på billedet, hvor CPH Go (finger F) er vist nederst t.h. i billedet. I byggeperioden laves formodentlig en interimistisk forbindelse.
Så kan man også læse at den centrale sikkerheds terminal skal også udvides en del plus 20 m ud . Ydermere står der på CPH hjemmeside at terminal 2 skal udvides med 1800 m2 og dette mod syd så jeg gætte mellem finger A og B findes der tegninger mm om dette ?