CPH: Oktober rekord i lufthavnen Med en markant vækst på 6,2 procent endte måneden som den travleste oktober nogensinde i Københavns Lufthavn. Det er ikke mindst de lange interkontinentale ruter, der trækker væksten. CPH har netop gjort plads til væksten med en udvidelse af Finger C. 2.476.553 passagerer rejste igennem Københavns lufthavn i oktober måned – den travleste oktober i lufthavnens 90-årige historie. Det kunne blandt andet mærkes i Finger C, der betjener de lange interkontinentale ruter. Den interkontinentale trafik voksede med 7, 1 procent. Det samme gjorde Europa-trafikken. ”Den solide internationale trafikvækst på 7,1 procent understreger vigtigheden af vores plan om, hvordan vi i de kommende årtier kan udbygge lufthavnen og vokse fra 25 til 40 millioner passager årligt. Vi har udvidet den ene hovedbane og udbygget den interkontinentale Finger C med 6.300 ekstra kvadratmeter for at gøre plads til væksten og de største passagerfly,” siger administrerende direktør Thomas Woldbye Senest har SAS udvidet med 2 ekstra ugentlige afgange på ruten til Shanghai, en ekstra til San Fransisco og seks ekstra til New York. Også Air Canada har indsat en ekstra ugentlig til Toronto. Norwegian har netop startet direkte ruter til Las Vegas, Puerto Rico og de Vestindiske øer. 1. december indsætter Emirates verdens største passagerfly A380 på ruten til Dubai. Næste år starter SAS ruter til Miami og Boston og Norwegian til Boston ”I det seneste årti er antallet af langruter fra CPH og ud i verden fordoblet og runder næste år 34. Flere ruter og frekvenser er godt nyt for Danmark. Det betyder, at vi kan trække flere turister og forretningsrejsende til landet, at virksomheder i hele Danmark får bedre mulig for at drive global forretning, og at danske ferierejsende får endnu flere rejsemål at vælge imellem,” siger Thomas Woldbye. År til dato er 22.607.558 passagerer rejst igennem lufthavnen. Det er 2,5 procent flere end sidste år. Som den interkontinentale trafik voksende også Europa trafikken med 7,1 procent. Indenrigstrafikken faldt med 5 procent grundet mindre kapacitet. Transfer faldt med 3,7 procent. https://www.cph.dk/om-cph/presse/nyheder/trafiktal-cph-oktober-2015/
Der blever en vild kamp med at få flere passagere igennem de Skandinaviske lufthavne de næste 5-10 år. Det som er lidt skræmmende er at de centrale områder ikke bliver større - det er primært gateområderne, så security og centrale områder vil blive mere fyldte og knap så gode at være i. Gad vide hvordan de klare den udfordring....
Helt enig. Det ligger dog som et element i planen Expanding CPH, at der også skal udbygges i de centrale områder. Spørgsmålet er, hvor længe de vil trække den, før end de tager fat på denne del..? Allerede idag synes jeg, der er meget stramt i transitområdet mellem Taxfree og mod finger A frem til, hvor den gamle security fra terminal 2 lå. Og hele ankomstområdet, særligt ved bagagebåndene, er temmelig snævert og til tider overfyldt. For slet ikke at tale om trafiksituationen på landside, hvor især forpladserne omkring terminal 3 er underdimensioneret. Gad vide om dette er med i deres igangværende rådgiverudbud, eller om dette kun vedrører 'finger E'?