CPH

Poster i 'DESTINATIONER' oprettet af Kristian, 6/9/16.

1. Kristian

Kristian VIP medlem

Beskeder:
    4,837
    "Synes godt om" modtaget:
    8,827
    Point:
    113
    vi taler meget om luftfartsselskaber og utroligt lidt om selve lufthavne. Så vi bør da have en tråd om CPH.

Jeg synes personligt, at CPH er blevet en pengemaskine og deres service er utroligt ringe. Kan nævne i flæng, lange køer ved Security (nu kommer de så med en løsning: http://www.check-in.dk/cph-retter-op-paa-fejlagtige-tidsmaalinger/).

Endvidere er der farcen med paskontrol, det tager syv lange og brede for automatisk paskontrol.

Forretninger, der er smelten så mange forretninger, man kan ikke engang, det er normen i dag vel, at man skal igennem en indkøbsforretning for at komme til Gates.

CPH skal jo leve af noget, det er vi enige om, men synes da de presser citronen, når man først skal stå 10-15 minutter i kø og så, hvis ikke Schengen afgang så skal man stå i endnu en kø..

Hvad siger i?

Peter F., tbh, clager og 2 andre "Synes godt om" dette.
  2. jespersm

jespersm Aktivt medlem

Beskeder:
    45
    109
    Point:
    33
    Helt enig. De er meget stolte af alle de mange passagerer, de kan presse igennem, men der er jo slet ikke plads til dem.
    Tag fx terminal 3 (landside), som er en tyrkisk bazar af ankommende, afgående, ventende gæster ud over et hav at tjekindmaskiner, meget lange køer til DSB-kontorer samt diverse kiosker og pølsevogne. Dertil kommer Verdens langsomste elevatorer til tog/metro samt Verdens smalleste rulletrappe til metroen. Det er stort set umuligt at komme igennem.

Michael Wahl, Kristian og Ulrik "Synes godt om dette"
  3. Kristian

Kristian VIP medlem

Beskeder:
    4,837
    8,827
    Point:
    113
    @jespersm - rigtige gode pointer du kommer med, glemte helt de umulige rulletrapper fra metroen..

Lagde os mærke til den anden dag, at der nu er kommet afspærringer helt nede i Terminal 3, altså sådanne "crowd cnontrol" bånd/købånd (eller hvad de hedder), men hvis man har CPH Express Access, så skal man stadigvæk stå i en lang kø, inden man får lov til det forjættede land...

Vi kunder bliver snydt, så vandet driver af os og aktionærerne får da også noget ud af det (altså den Canadiske eller er det australske pensionkasse)

"Interim udbytte

På baggrund af halvårsresultatet er der taget beslutning om udlodning af et interim udbytte på i alt DKK 565 mio. svarende til DKK 72,00 pr. aktie."

Ulrik "Synes godt om" dette.
  4. jakobv84

jakobv84 Premium VIP medlem

Beskeder:
    2,570
    4,163
    Point:
    113
    Jeg har det lidt ambivalent med det. Jeg skal gerne være den første der brokker mig når lufthavnen endnu en gang er et totalt gedemarked, men jeg er ikke bitter over de har aggressive vækstmål og jeg tror til nogen grad at traffikken nok skal komme før man laver de store udvidelser.

Security & paskontrol tror jeg godt de ved er et problem -- så kan man rimeligt nok diskutere om de gør nok ved det hurtigt nok... T3 kunne godt bruge nogle flere m2, men hvor de skal findes henne ved jeg ikke lige, men check-in i både T2 og T3 og de to adgange til security osv. virker altså ikke helt i min optik. Måske man kunne lave en første sal der var check-in og så holde stueplan til ankomst?

Der jeg nok har den største filosofiske afvigelse fra CPHs ledelse er deres ensidige fokus på at gøre airside til et shoppingmekka hvor man i mange andre af de lufthavne der typisk rangerer højt på "top x" listerne også har fokus på velvære, afslapning, meditation, osv.

Jeg har ikke fulgt med i diskussionen om at nedlægge tværbanen, men det virker umiddelbart som en dårlig ide med hensyn til at afvikle flytraffikken fornuftigt.

Ulrik "Synes godt om" dette.
  5. SebastianBruun

SebastianBruun .

Beskeder:
    232
    412
    Point:
    63
    Enig, det er altid godt at have en plan b.

Men her kommer det ambivalente ind igen, for hvis vi samtidig vil have flere kvadratmeter under tag, hvor skal de så være?
    En ny terminal? Jo men hvor? Syd for Store Magleby - så brokker vi os.
    Flere etager? Kræver formentlig nedrivning af nuværende bygninger, der ikke er dimensioneret til den ekstra vægt, og så brokker vi os også.

Konfiskere et par etager i Hotel Hilton og flytte 'landside' derover? Bliver lidt noget rod, og så brokker vi os over de endnu længere gangveje.

Det er sgutte nemt - måske skulle man alligevel have flyttet det hele til Saltholm..:oops:

6. Kristian

Kristian VIP medlem

Beskeder:
    4,837
    8,827
    Point:
    113
    Men man nedlagde en hel indenrigsterminal? CPH har selv Hovedkvarter i selve lufthavnen, kunne man da rykke et andet sted hen, mener også, at SAS har nogle bygninger... der er masser af "ekstra" kvadratmeter der kunne bruges..

Endvidere har man en 25M passagerer plan, der er man i mål, derefter 40M som i dag, men de planer er jo ihvertfald ikke for passagernes bedste... - synes, man presser citronen, jeg ville ihvertfald synes det var en underlig lufthavn, hvis jeg var krydstogtsgæst og skulle ankomme/afgå og skulle vente på, at komme ind igennem security og derefter paskontrol...

Hvis man har ambitioner, så læg da planer for det...

clager "Synes godt om" dette.
  7. SebastianBruun

SebastianBruun .

Beskeder:
    232
    412
    Point:
    63
    Er det ikke mere rigtigt at sige, at man nedlagde sikkerhedskontrollen? Mig bekendt bruges gatene stadig. Og den havde svjh to 'baner', så den store forskel i kapaciteten har det nok ikke givet. Den brugtes i øvrigt stort set udelukkende af indenrigs pendlere, der ankom i Taxa, så det er ikke dem der fylder ved check-ind pultene i terminal 3. (Til gengæld føler de det som en forringelse, fordi det fungerede som en 'fast track for pendlere' og det er jeg nok enig i :( )

Ideen med en separat indenrigsterminal var et levn fra den tid, hvor fly fløj enten inden- eller udenrigs. Nu kan flyet fra CPH til Aalborg meget vel ankomme fra f.eks. England og efter returneringen fra Aalborg fortsætte til Stavanger. En fastholdelse af opdelingen vil give en masse dyr flytning af fly på jorden, så SAS's argument for ændringen var sådan set fair nok.

Michael Wahl "Synes godt om" dette.
  8. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    784
    1,100
    Point:
    93
    Jeg kommer oftest fra Aarhus (så skal ikke igennem security) og rejser til et Schengen-land (skal ikke gennem paskontrol). Så jeg lægger mest mærke til, at lufthavnen ofte er så fyldt, at man "skal stå i kø" for at gå fra Guldstuen til B-fingeren. Der er simpelthen alt for mange folk på gangene.

Selv i Frankfurt kan man oftest spadsere i normalt tempo - men i CPH blokkerer de mange passagerer simpelthen for hinanden.

Michael Wahl, Henrik Olsen, mhsalv og 3 andre "Synes godt om" dette.
  9. Sebastian011

Sebastian011 VIP medlem

Beskeder:
    454
    386
    Point:
    63
    Er så sur over at de lukkede Tiger butikken :( De er sikkert blevet presset ud fordi de underminerede de oppustede priser på vandflaske !

Kenneth K, Epal, jefi99 og 9 andre "Synes godt om" dette.
  10. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    784
    1,100
    Point:
    93
    Sommetider kommer den lille rebel op i mig. De få gange jeg skal igennem security benytter jeg normalt SAS fast track (og det går jo fint). Men enkelte gange rejser jeg jo med andre selskaber.

Hvis butikken efter security er fyldt med folk, som spærre for gennemgangen har jeg da tænkt på at tage en kurv, fylde den med varer og så lade hele molevitten stå et sted i butikken. Så kan CPH have fornøjelsen af at betale personalet for at sætte det hele på plads. Det vil være min stille protest. Det er dog indtil nu altid blevet ved tanken.

Kenneth K og tbh "Synes godt om" dette.
  11. jakobv84

jakobv84 Premium VIP medlem

Beskeder:
    2,570
    4,163
    Point:
    113
    Meget apropos...
    http://ekstrabladet.dk/ferie/dansk-lufthavn-bruger-250-millioner-paa-ny-sikkerhedskontrol/6277635

mhsalv og Henry "Synes godt om" dette.
  12. Kristian

Kristian VIP medlem

Beskeder:
    4,837
    8,827
    Point:
    113
    men det er jo ret "reaktivt", når der kommer pres nok på, så ændrer CPH og investerer... - som det sås tidligere, udloddede man 565M i første halvår til sine aktionærer... Men godt der sker noget...

Henry "Synes godt om" dette.
  13. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    784
    1,100
    Point:
    93
    Læste lige
    http://www.check-in.dk/cph-retter-op-paa-fejlagtige-tidsmaalinger/

hvor der bl.a. står:
    Parallelt med de mere præcise målinger, så arbejder Københavns Lufthavn på højtryk med at udvide gulvarealet foran selve sikkerhedskontrollen, så der bliver mere plads til at passagererne kan stå i kø dér, og ikke alle mulig andre steder i lufthavnen.

En af kommentarerne til artiklen er:
    Det lyder virkelig ambitiøst, at CPH vil udvide gulvarealet foran sikkerhedskontrollen, så der er plads til, at flere mennesker kan stå i kø. Hvad med at bemande alle spor i sikkerhedskontrollen, så køen kan blive nedbragt?

Kenneth K, jefi99, Michael Wahl og 4 andre "Synes godt om" dette.
  14. SebastianBruun

SebastianBruun .

Beskeder:
    232
    412
    Point:
    63
    Det er formentlig et spørgsmål om regneark: Udvidelse af gulvarealet er en éngangsudgift. Udvidelse af bemandingen er en løbende omkostning. o_O

jefi99, Ulrik og Henry "Synes godt om dette"
  15. SebastianBruun

SebastianBruun .

Beskeder:
    232
    412
    Point:
    63
    Det er formentlig også Heinemann og ikke CPH, der får 'fornøjelsen', så det er lidt som at rette bager for smed.o_O

jefi99, Henry og jakobv84 "Synes godt om dette"
  16. tbh

tbh Flying Spaghetti Monster

Beskeder:
    1,816
    3,205
    Point:
    113
    Mon ikke Heinemann selv har betalt lidt ekstra for lige dette design? Eller at CPH har lokket med det for at udleje pladsen ihvertfald..

Henry "Synes godt om" dette.
  17. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    784
    1,100
    Point:
    93
    Så må Heinemann bede om at få lejen sat ned - eller overlade butikken til en anden.

Jeg kunne jo også skrive til Heinemann - så må de jo brokke sig til CPH. Mon ikke deres henvendelse til CPH har større vægt end min?

18. SebastianBruun

SebastianBruun .

Beskeder:
    232
    412
    Point:
    63
    Jeg er bange for, at Heinemann tjener mere på at få alle rejsende serveret på et sølvfad, end CPH taber på at et par utilfredse IF'ere bliver sure. De går alligevel direkte i loungen og bidrager derfor ikke væsentligt til omsætningen i hverken butikker eller restauranter. Og de rejser jo alligevel uanset hvad:cool:
    Der kom regnearket frem igen o_Oo_Oo_O

Peter Krogh Frausing og Henry "Synes godt om" dette.
  19. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    784
    1,100
    Point:
    93
    Du har nok ret - desværre

20. SebastianBruun

SebastianBruun .

Beskeder:
    232
    412
    Point:
    63
    Men du, jeg og andre fra det mørke slipper heldigvis for det meste af bøvlet ved at checke ind i AAR/AAL :p:p:D:D
    Er der overhovedet taxfree i Tirstrup? Fandtes vist ikke i midt-firserne, da jeg fløj ugentligt til staden.:oops:

isolCBflyer "Synes godt om" dette.

Del denne side