Crypto Cashback Kort?

Poster i 'ANDRE PROGRAMMER (BIL, KREDITKORT M.M.)' oprettet af mdk, 12/8/20.

1. mdk

mdk VIP medlem

Beskeder:
    381
    "Synes godt om" modtaget:
    639
    Point:
    93
    Jeg er flere gange på Reddit stødt på tråde der reklamerer for et par cashback kort baseret på "crypto valuta", primært fra crypto.com, men i går var der en del buzz angående swipe.io som (åbenbart) er/bliver det nye sort.

Jeg har som sådan ingen interesse i crypto valuta, jeg har dog interesse i at få et kort med højere cashback end de nuværende vi kan få i Danmark.

Jeg har ikke set nogle danske brugere dele erfaringer med diverse løsninger/CB kort på Reddit, så jeg tænkte jeg ville høre herinde, om der er nogle der har nogle positive/negative erfaringer som de vil dele?

Jeg kan se at kortene udbetaler cashback I crypto, gør det en forskel ift. Evt. Beskatning? Er der andet (udover volatilitet) man bør være opmærksom på?

Hvis man skal have mere end 1% i cashback kan jeg se man skal låse noget crypto ved firmaerne i 6 måneder, så det kræver selvfølgeligt også man ikke bliver snydt før det potentielt er en god idé...

Jeg kan se man ved crypto.com har mulighed for at få et gratis kort med 1% cashback uden at skulle investere i crypto. Derefter skal man låse 1.000 CRO i 6 måneder for at få 2% cashback of gratis Spotify - med en pris på $0,1625 pr. Cro er det $162,5, men man får så $50 i henvisningsbonus, så Netto $112,5 (1025 el. Netto 700 kr. )

De har også kort med 3%, 4% & 5% cashback, hvor man for renter på de cro man låser, gratis Netflix og gratis lounge adgang. Umiddelbart tænker jeg at det lyder for godt til at være sandt og jeg kan ikke helt se hvordan deres forretningsmodel hænger sammen, så jeg håber der evt. Er en eller flere herinde der kan kaste lidt lys på sagen/komme med erfaringer.

https://crypto.com/app/9k2w8t7pea

Senest redigeret: 25/10/21
    Beaglen, Henrik Olsen, ChristianR og 2 andre "Synes godt om" dette.
  2. mdk

mdk VIP medlem

Beskeder:
    381
    639
    Point:
    93
    Eftersom der ikke var nogle der bød ind med erfaringer her i tråden endte jeg med at bestille et kort uden input fra andre danskere. Jeg valgte at købe 1.000 CRO og bestilte "Ruby Red" kortet.
    Der gik 25 dage fra jeg havde bestilt kortet til det lå i postkassen. Jeg kan dog se på Reddit at der går alt mellem to uger og to måneder fra folk bestiller kortet til de modtager det, normalt kortere tid for de dyrere kort, og noget længere til det gratis kort.

Indtil videre har jeg kunne "double dip"'e, ved at sende DKK til Revolut med mit SAS MC, hvilket har givet points for den overførsel. Hos Revolut har jeg vekslet DKK til EUR og sendt dem videre via bankoverførsel til Crypto.com app'n.
    Mit kort har $4.000 forbrug til interbank-kurser, inden de begynder at opkræve et vekselgebyr.
    Jeg har regnet på hvor meget det har kostet mig at sende til Revolut, veksle til EUR, og benytte kortet, hvor der bliver vekslet tilbage til DKK, og indtil videre er prisen 0,15-0,35% alt i alt. Så netto giver det over 1,5% ekstra Cashback.
    Dette kommer man kun til at kunne gøre med de første 7.500 kr./30 dage fremadrettet da Revolut sænker deres grænse for gratis veksling, for gratis brugere, pt. kan jeg stadigt veksle 40.000 DKK/30 dage inden jeg skal betale gebyr.

Cashbacken bliver betalt i CRO, men hver gang man har 140 CRO kan man veksle dem til EUR, hvilket jeg har gjort.
    Pt. får man desuden 10% cashback hos Aldi, Lidl, McDonals, Just-eat og nogle andre steder, men den promotion udløber efter planen med udgangen af september.

1 CRO koster pt. 96 øre, hvilket vil sige man skal give 960 kr. (ca. 635 kr. netto hvis man benytter henvisningslinket nederst) for et Ruby Red kort.
    Tilgengæld får man
    2% Cashback
    "Gratis" Spotify Premium (Man får tilbagebetalt abonnementsprisen i CRO, op til $13/80 kr).

Eftersom der er flere ubekendte har jeg ikke ville gå efter et af de dyrere kort, men eftersom de fleste på Reddit er enige om at kortet til 10.000 CRO er der hvor der er størst værdi vil jeg lige nævne at man der får:

3% Cashback
    "Gratis" Spotify + gratis netflix (også $13 maks rabat på Netflix).
    16% rente på de 10.000 CRO, udbetalt på ugentlig basis.
    Loungekey med gratis lounge adgang, uden egenbetaling.

Der er ikke noget årligt kortbegyr, og efter 180 dage kan man hæve sine CRO, hvis man ikke vil benytte kortet længere. Til gengæld mister man den Graits spotify, og får kun 1% cashback hvis man gør det. (Men man beholder Loungekey med kortet til 10k CRO.)

Hvis man bruger en henvisningskode får man $50 udbetalt i CRO når man bestiller et Ruby Red kort, eller et af de dyrere kort, men ikke det gratis kort.

Hvis der er andre der tænker det er værd prøve kortet er i velkomne til at benytte min henvisningskode:

https://crypto.com/app/9k2w8t7pea

Senest redigeret: 25/10/21
    Beaglen og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  3. mdk

mdk VIP medlem

Beskeder:
    381
    639
    Point:
    93
    På samme dag som jeg har valgt at opgradere til deres 10k CRO/3% cashback kort har de valgt at fjerne cashback fra Curve card køb.
    - Jeg har næsten aldrig min pung med, og Curve virker med Google Pay/Apple Pay, hvilket CDC kortet ikke gør.
    Derudover sænker de deres henvis en ven bonus fra $50 for kortet og $50 for deres exchange til $25 for hver af tingene - Med effekt fra den 1/10.

Så deres tilbud er blevet væsentligt forringet for nogle brugere, heriblandt undertegnede.

Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  4. tbh

tbh VIP medlem

Beskeder:
    3,132
    8,201
    Point:
    113
    Jeg har brugt @mdk referral code og har netop haft første transaktioner på kortet. Jeg hoppede på 2%kortet (med 350€ stake). Det virker fint med curve, og cashback kommer hurtigt. Jeg er dog ikke lykkedes med Spotify endnu, da kortet ikke er fra samme land som min Spotify konto, men der må jeg lige få ændret Spotify.

https://crypto.com/app/enrqku4xf5

Beaglen, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  5. JackB

JackB Points chaser

Beskeder:
    128
    328
    Point:
    63
    Jeg har kigget lidt på kortet fra crypto.com
    Nu kan jeg se, at I to ovenfor har haft det lidt tid.
    Bruger I det stadig, er der noget man skal være opmærksom på?

6. tbh

tbh VIP medlem

Beskeder:
    3,132
    8,201
    Point:
    113
    Jeg bruger det ret meget, specielt i anden valuta end DKK, og overvejer at opgradere til kortet til 3500€ (3% cashback)
    Du skal være opmærksom på at der skal overføres EUR til kortet. Jeg bruger derfor Revolut til at overføre. Derudover, selvfølgelig risici forbundet med platforme & værdien af crypto.

Henrik Olsen, Erwin Lansing, JackB og 1 anden person "Synes godt om dette".
  7. mdk

mdk VIP medlem

Beskeder:
    381
    639
    Point:
    93
    Jeg bryder det ofte, og bruger også Revolut til at veksle fra DKK til EUR.
    Jeg har taget kortet med 3% cashback, dog til en noget billigere pris end den de er gået over til nu.

Henrik Olsen, JackB og Henry "Synes godt om dette"
  8. JackB

JackB Points chaser

Beskeder:
    128
    328
    Point:
    63
    Godt nok skal man låse omkring DKK 26.000 for at få 3% cashback og fordelene med det kort.
    Men så får man gratis Spotify, Netflix og Lounge Key adgang.
    Hvis man ellers ville købe de ting ved siden af, er det i mit hoved en meget god investering.

9. Abj

Abj VIP medlem

Beskeder:
    72
    321
    Point:
    53
    Jeg har haft et 3% kort hos Crypto.Com i snart 2 år. Jeg bruger det som mit primære kort til stort set alle køb.

Først skal Crypto.Com skal have stor ros -det er et virkelig lækkert produkt produkt de leverer. App'en er lækker. De leverer de fordele de reklamerer for (Netflix, Spotify, gratis LoungeKey). Supporten har været hurtigt de få gange jeg har haft brug for dem. Der er ingen veksle gebyrer - heller ikke i weekenden, som der er hos Revolut eller Curve, og deres fairsuse grænser er meget generøse.

... men det er nok ikke et kort for alle...

Man skal være ok med investering i Crypto markedet, for det er reelt det man gør. De penge man binder, står i cryptovalultaen CRO, og den er volatil! Mit oprindelige indskud har både nået at være nede med -75% og oppe med 75% i den tid jeg har haft kortet. Det skal man være ok med, for der kommer med garanti dage, hvor kortet ligner en rigtig dårlig investering - man skal tro på at Crypto valuta er en god case på den lange bane, selv når CRO på dagen er nede 25%. CRO har også en tendens til at følge Bitcoin på den træls måde - den stiger mindre end Bitcoin når det går op, og falder den helt i hulet når det går dårlig.

Crypto.Com kan også gå konkurs, og så taber man sandsynligvis alt - det skal man også være ok med - som andre har nævnt er jeg også lidt bekymret for forretningsmodellen på den lange bane - kan firmaet tåle et stort crash i crypto markedet (som jo med garanti kommer før eller siden - selv om Crypto er gået op på den lange bane, er 80% ned midlertidigt ikke ualmindeligt). Det er ikke Danske Bank man har sine penge hos.

Jeg har derfor aldrig mange penge stående på selve kortet (kun et par hundrede EUR til dagligt forbrug). Jeg har EUR stående hos banken N26, som er en rigtig bank med EU indskydergaranti - ved større køb, laver jeg en topup på Crypto.com kortet med det specifikke beløb der skal bruges.

Alt min cashback og renterne på mit CRO-indskud veksler jeg til Bitcoin elle ETH eller øvrige mere etablerede crypto valutaer, som jeg løbende flytter til andre platforme, for at sprede risikoen. Man kan også veksle til EUR hvis man hellere vil det.

Jeg betragter kortet sådan her:
    Det er en investering i Cryptovaluta. En investering med ultra høj risiko.

Det er ok for mig, for jeg kunne nok have fundet på at lave en investering i Crypto alligevel - måske ved købe et certifikat hos Nordnet eller lingende, også er der jo fedt at jeg ved at bruge denne her platform får jeg en masse fordele (LoungePas, Spotify, Netflix, renter, cashback).

Hvis man aldrig ville investerer i Cryptovaluta, så ville jeg nok ikke anbefalde kortet - i hvert fald ikke et af dem, hvor man skal binde penge.

1% kortet kan være rigtig interessant hvis man har mange køb i udenlandsk valuta, og har adgang til EUR uden for mange gebyrer. (Revolut har en grænse på 7.500 kr. pr måned før der kommer gebyr på).

Hvis nogle på trods af alt det ovenstående er interesseret, så kan man få 25 USD i signup bonus via https://crypto.com/app/4nu7yug69v

Beaglen, Henrik Olsen, Erwin Lansing og 4 andre "Synes godt om" dette.
  10. tbh

tbh VIP medlem

Beskeder:
    3,132
    8,201
    Point:
    113
    Værdien af CRO er stukket helt af. Jeg har købt for knapt 10k, og så fået en del cashback. Nu er det over 30k værd, så jeg har staket til 3% kortet. Der er dog et 50€ gebyr for at få et nyt kort når man har et I forvejen.

11. Bekgaard

Bekgaard VIP medlem

Beskeder:
    459
    1,294
    Point:
    93
    Jow jow.
    Man kan helt sikkert lave gode penge på disse fiktive valutaer.
    Man kan også det modsatte: https://finans.dk/erhverv/ECE134233...8000-kr-til-0-kr-paa-fem-minutter/?ctxref=ext
    Men sådanne er det jo også med almindelige aktier.

12. JackB

JackB Points chaser

Beskeder:
    128
    328
    Point:
    63
    Jeg er hoppet med på vognen og "mdk" jeg har brugt din henvisningskode.

Hvis der er andre som skal med på crypto.com er min kode her, det giver for $25 CRO coins til hver.
    https://platinum.crypto.com/r/fgtj27jnga

Jeg har taget "Royal Indigo & Jade Green" kortet, som giver gratis Netflix, Spotify, ubegrænset LoungeKey adgang, 3% cashback og 10% CRO Stake reward.

Jeg tænkte det skulle være nu, da Crypto.com satser stort på det amerikanske marked i 2022, så man kan jo håbe på, at de får stor success

Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  13. Nj4220

Nj4220 EB Gold, Hilton Diamond, Emirates Gold

Beskeder:
    1,590
    4,576
    Point:
    113
    De har netop spenderet 1mia på sponsorater og reklamer, så den skal nok komme op igen :)

JackB og Henry "Synes godt om" dette.
  14. CoPilot1990

CoPilot1990 Nyt medlem

Beskeder:
    12
    20
    Point:
    3
    Har brugt den seneste ref kode. Tak.

Henry "Synes godt om" dette.
  15. tbh

tbh VIP medlem

Beskeder:
    3,132
    8,201
    Point:
    113
    Nå, så kom slagtningen af kortene, og renterne på stakes. Cronos (CRO) bløder, ikke så overraskende.
    €3500 niveauet er reduceret fra 3 til 1.5% cashback, og fra 10% til 0% rente af ens stake. Samtidig er cashback'en capped ved $50/md.
    €350 niveauet er reduceret fra 2 til 0.5%.

Selvom faldet i cronos værdi er stort, er det nok afblødet af at de fleste nok har staket, og der vil derfor nok være mange der mister tiltro og fortsætter med at sælge den kommende tid, som binidngerne udløber.
    Der er stadig væsentlige fordele ved kortene udover cashback på forbrug, ingen valutatillæg, gratis hævning, netflix cashback, f.eks..

16. JackB

JackB Points chaser

Beskeder:
    128
    328
    Point:
    63
    Der blev lige spurgt til LoungeKey adgang i Frequent Traveler Danmark på facebook, så kom lige til at tænke på denne tråd.

Jeg signede op til Crypto dot com for omkring 15 mdr. siden.
    Signup link som giver $25 i Crypto for både dig og mig https://crypto.com/app/fgtj27jnga

Min investering i Cronos på 3.500 EUR har mistet meget værdi, men tænker, håber, beder til, at værdien stiger igen :)

Men investeringen har givet mig ubegrænset LoungeKey adgang, som jeg har brugt mange gange, hvilket har sparet mig for en del tusinde kroner rundt i diverse lufthavne.

Den betaler samtidig Netflix og Spotify, hvor jeg har dermed har sparet omkring kr. 3.000 i de 15/mdr.

Alt i alt var det nok det forkerte tidspunkt jeg investerede på, men hvem ved, måske er Cronos steget i værdi igen om et år.

Beaglen, Erwin Lansing, asf og 1 anden person "Synes godt om dette".
  17. asf

asf VIP medlem

Beskeder:
    829
    1,938
    Point:
    93
    @JackB Fedt at du deler erfaringerne med det, også selv om det måske ikke ser så godt ud lige nu. Tak for det! :)

Beaglen, JackB og Henry "Synes godt om dette"
  18. mdk

mdk VIP medlem

Beskeder:
    381
    639
    Point:
    93
    Du er ops på at Spotify & Netflix perk kun gælder i 6 måneder nu, ikke?
    - Og at de udløb for eksisterende kunder i januar, så nu får du kun de normale 2% cashback.
    Derudover er der nu et 0,2% vekselgebyr på at bruge kortet i andre valutaer end EUR.

Henry og tbh "Synes godt om" dette.
  19. tbh

tbh VIP medlem

Beskeder:
    3,132
    8,201
    Point:
    113
    vekslegebyr 2% på andre en europæiske valutaer endda...

20. Abj

Abj VIP medlem

Beskeder:
    72
    321
    Point:
    53
    Så røg fri lounge adgange på Crypto.Com kortene (dem med 3500 EUR Stake). I stedet kan man få et PriorityPass med fire gratis besøg. Kortet er nu nærmest helt devalueret (ingen Spotify og Netflix, valuta gebyr, topup-gybyr, begrænsning på cashback.). Men det var nok også en uholdbar business model de havde gang i fra starten. Jeg lukker mit kort, når de fire lounge besøg er brugt. Man må håbe at der kommer et nyt bull-run i crypto markedet, og nogle andre får lyst til at brande milioner på uholdbare tilbud og rabatter for at få kunder i butikken.

Del denne side