Så sælger den norske stat ud af deres sidste 9,88% af aktierne i SAS: https://insideflyer.dk/breaking-den-norske-stat-saetter-alle-sine-sas-aktier-til-salg/
Sjovt tidspunkt at gøre det på. Måske de har fat i den lange ende - SAS-aktien vil formentlig falde, hvis Norwegian bliver købt af LH, da jeg ikke lige kan se BA købe SAS, mens det dog nok er sandsynligt at LH kunne finde på det modsatte hvis BA løber afsted med Norwegian..
Nu har jeg helt ufortjent fået ry for sproglig pernittengryneri, men alligevel: Overskriften er principielt forkert, for vi ved jo ikke om de sælger dem. Så det burde være i retning af: Den norske stat udbyder deres aktier i SAS til salg. (jeg skal nok gå nu )
Og så har Norge allerede solgt deres aktier.... https://investor.dn.no/?&_ga=2.1180...398919760.1478888312#!/Oversikt/Direkte/29468 Det gik meget hurtigt....
Jeps - jeg så det lige, så mit brok blev overhalet af virkeligheden https://www.dr.dk/nyheder/penge/norge-saelger-alle-sas-aktier-til-ukendt-kober
Der er så flere købere siger informationen fra den norske stat: https://insideflyer.dk/den-norske-s...t-i-sas-for-et-stort-trecifret-millionbeloeb/ Så det ændrer helt sikkert på magtforholdet i SAS og det tror jeg kommer CPH til gode med flere langruter. Især da Stockholm bare ikke kan lykkes med mange nye ruter - eksempel Hong Kong ruten.
Kommer det til at betyde noget for vores bonus point. Skal man begynde at reducere antallat af point eller kører vi bare videre der ud af?
Dette vil ikke ændre på dette. Det er kun ejerkredsen som ændres og ikke at SAS EuroBonus bliver ændret.
https://bosserne.blogs.business.dk/2018/06/27/danmark-boer-oege-sin-ejerandel-i-sas/ Nyt blogindlæg på business.dk
Det norske “udsalg” giver også lidt klø til SAS på børsen idag Et tab på -4.44% men når det er sagt ikke uventet
Jeg må nok sige at umiddelbart får blogforfatterens tanker om en øget andel dansk indflydelse i SAS det til at gyse lidt i mig. Statslig indblanding er nok det sidste som SAS har brug for. Jeg kan godt forstå tankegangen, men for SAS vil det nok ikke være smart.
Hvis man er interesseret i, hvem der var aktiejere (dec 2017), kan man se, at Norsk Stat allerede havde en lavere andel og man kan se, at SAS i høj grad er på "svenske hænder" med Stat og institutionelle investorer... https://www.sasgroup.net/en/shareholders/
Men et større dansk ejerskab vil velvære med til at sikre forsat øgning af investering i Danmark fra SAS siden og måske også flytte HQ funktioner væk fra Sverige så hele butikken bliver mindre svensk?
Det er både og.. hvis LH overtager SAS så vil de formentlig blive indlemmet i Eurowings og LH generelt, og så vil CPH miste deres største bruger og det at være hub. Det vil også, som henrik siger, giver mulighed for at gøre SAS mere dansk og rykke personale, investeringer og des lige til cph i stedet for, hvilket nok kan give en benefit for CPH også
Hvis tragikministeren og folketinget lover at sidde musestille på deres taburetter og ikke blande sig utidigt så kan jeg godt acceptere det. Men de skal dæleme give SAS arbejdsro så det ikke går op i hat og briller. Det må være forbandet træls at sidde som topchef i et firma hvor der sidder både en bestyrelse og et helt parlament og vil udstikke retningslinjer for hvordan firmaet skal styres. Men enig i at det måske kunne flytte noget af HQ til København. /DSGM #2
Enig. Men ingen bliver tvunget til at være topchef. Det er en frivillig aftale. Og så må ansættelsesvilkårene jo afspejle arbejdsbetingelserne.