DSGM #2 forsinket... Kompensation?

Poster i 'BONUSBILLET & REJSEHJÆLP' oprettet af obs, 28/4/17.

  1. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Godaften i stuerne (eller skulle jeg sige kabinerne ;)

    Jeg må lige høre de kloge folk herinde, og måske specielt @Beaglen, om jeg kan være berettiget til kompensation i dette tilfælde. Jeg har læst SAS' folder om kompensation men kan ikke helt tyde om jeg er berettiget eller ej.

    Som nævnt andetsteds er DSGM #2 på rejse med Tante SAS fra ARN til AAL via CPH. Oprindeligt skulle jeg have været afsted fra ARN 16:15 med SK407 og være landet i AAL 19:50 med SK1219. Men afgang fra ARN blev først 17:55 så jeg nåede ikke SK1219. Jeg blev derfor ombooket til SK1221 og nu er det guddødemig også forsinket. Ny afgangstid er foreløbig 22:00 og det må betyde ankomst ca. 22:40-22:45 (alt afhængig af om den nye afgangstid holder).

    Giver det ret til nogen kontant kompensation? Jeg forstår at den generelle regel er at forsinkelse skal være på 3 timer eller mere. Men gælder eventuelt reglen om 50% kompensation ved ombookning til andet fly og en forsinkelse på 2 timer eller mere i dette tilfælde?

    På forhånd tak.


    /DSGM #2
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  2. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Endelig nåede DGSM #2 frem til AAL!

    Ankomst ifølge radarbox24.com var kl. 22:58 CEST mens planmæssig ankomst var 19:50. Så det gør det vel til en klar EC261/04 sag?

    Jeg spurgte lidt til årsagerne til forsinkelserne, og så vidt jeg forstod handlede det i det ene tilfælde (ARN-CPH) om at maskinen var blevet forsinket fra CPH til OSL og videre til ARN. I det andet tilfælde (CPH-AAL) var maskinen blevet forsinket fra DUS på grund af nogle tekniske problemer og noget med lastning af cargo (ved ikke om jeg fik rigtigt fat i det, men noget i den retning...)

    Hvad siger eksperterne?'
     
    Beaglen og Michael Wahl "Synes godt om" dette.
  3. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Det skulle man tro. Forsinkelse over 3 timer bør udløse kompensation.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  4. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    448
    "Synes godt om" modtaget:
    1,364
    Point:
    93
    Den burde du få kompensation for, uden at skulle diskutere.
    1. Dit første fly er forsinket på grund af "sen ankomst". Det medfører ombooking.
    2. Flyet du er ombooket til - SK1221 - kom rigtigt nok fra DUS, men forsinkelsen ud af CPH, skyldes "sen ankomst".
     
    Beaglen, obs, Jeblin og 2 andre "Synes godt om" dette.
  5. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Jeg kan da så lige følge op på denne sag:

    Efter at jeg skrev til SAS i går er de allerede i dag vendt tilbage med en melding om at ville overføre en stak Svesetas til min konto ;)

    Så selvom nogen havde rodet godt og grundigt rundt i tingene i fredags så skal de da have point for hurtig behandling. Men omvendt, hvis de gerne vil beholde deres guldkunder så må de også yde lidt til gengæld.


    /DSGM #2
     
    Beaglen, jtraveler, Schwert og 4 andre "Synes godt om" dette.
  6. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    tjah, min forsinkelse i marts måned, har jeg netop fået kompensation for i dag, så helt hurtige er de ikke for deres diamantkunder, men godt de er for guldkunder...
     
    Beaglen, PENSIONISTEN, isolCBflyer og 1 anden person "Synes godt om dette".
  7. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Hmm, skummelt... Men det er jo en gammel tante vi har med at gøre her ;)
     
    Beaglen, Schwert og Henry "Synes godt om dette"
  8. Michael Wahl

    Michael Wahl VIP medlem

    Beskeder:
    406
    "Synes godt om" modtaget:
    730
    Point:
    93
    Jeg kom også SENT hjem i går fra Hamburg - de holdt dog forsinkelsen på 2,5 time så mistede kun min aften.. Men ingen komp
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  9. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    529
    "Synes godt om" modtaget:
    1,845
    Point:
    93
    Godt at du spørger eksperterne ;) Jeg vil helt klart mene, at du er berettiget til kompensation jf. EU Forordning 261/2004 iht. artikel 7. Artikel 7, stk. 2 omhandler ombooking og 50 % reglen, men den kommer ikke i anvendelse her, eftersom dit samlede ankomsttidspunkt oversteg det planlagte ankomsttidspunkt på den oprindeligt reserverede flyvning. Derfor burde du med andre ord være berettiget til den fulde kompensation - også selvom tante SAS har givet dig nogle point på kontoen. Sig til, hvis du får brug for yderligere hjælp ;)
     
    Daniel K, obs, Henrik Olsen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  10. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Tak for svar :) Point har jeg ikke fået men derimod €250 som jeg burde.

    Men havde 50% reglen fundet anvendelse hvis SK1221 var fløjet til tiden? Dermed ville det være blevet en samlet forsinkelse på ca. 1 time 45 minutter.
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  11. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Det udløser ikke kompensation at være forsinket undervejs; det er fra start til slut så hvis du var kommet frem til tiden (dvs. indenfor vinduet inden kompensation kommer i spil) får du ikke kompensation for at være forsinket undervejs.
     
    Beaglen, obs og Henry "Synes godt om dette"
  12. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    Hvilket jo nok må siges at være rimeligt - de giver jo trods alt ikke kompensation for "mistet lounge tid" endnu ;);)
     
    Beaglen, Henry, alexanderln og 2 andre "Synes godt om" dette.
  13. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Uanset hvad, så ville jeg være blevet minimum 1 time 40 minutter forsinket i ankomsten til slutdestinationen, da jeg oprindeligt skulle have været med flyet før SK1221 (SK1219 afg. 19:05). Så jeg var allerede ombooket da det senere viste sig at også SK1221 var forsinket.

    Ville jeg i så fald have fået 50% kompensation hvis SK1221 var fløjet til tiden men jeg alligevel var blevet forsinket i ankomsten til slutdestinationen?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  14. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Så vidt jeg ved er der ingen kompensation før du når 3 timer, dog kan du efter 2 timer få kompensation for wifi, mad og drikke og lidt andre småting. Men jeg er ikke 100%
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  15. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Der blev rigelig tid til at hænge i lounges den aften. Tror jeg brugte næsten dobbelt så meget tid i loungerne, end jeg gjorde ombord på et fly :)
     
    Beaglen, Schwert og Henry "Synes godt om dette"

Del denne side