EB guldkort - hvor meget ekstra bagage giver det hos *A?

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af Henry, 26/11/18.

  1. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,392
    "Synes godt om" modtaget:
    12,776
    Point:
    113
    Jeg har altid troet, at man med et guldkort kunne få et ekstra stykke bagage med hos alle selskaber i *A. Men jeg blev overrasket her i weekenden.
    • Hos Turkish Airlines, kunne jeg få en ekstra kuffert (max 20 kg) med på en økonomibillet på et indenrigsfly (Ankara - Istanbul).
    Jeg ville derfor tjekke reglerne her: https://www.staralliance.com/en/baggage-allowance

    Meddelelsen er:
    Baggage allowances and charges differ from airline to airline. Unfortunately, they cannot be standardised across the Alliance for legal reasons.
    Og så er der link til hvert selskab i *A​

    Da jeg også rejser noget med Lufthansa, ville jeg lige tjekke dér for rejser indenfor Europa. Og blev igen overrasket. Her er reglerne:
    • Economy light: Ingen ekstra bagage (det vidste jeg godt)
    • Economy classic og Flex: 1 ekstra kuffert max 23 kg
    • Business: 1 ekstra kuffert max 32 kg. :D
    Så min konklusion: Hvis du vil have ekstra bagage med (og forventer, at det er gratis, fordi du har guldkort), så tjek før du rejser.


    PS:
    • Jeg måtte slippe ca 45 DKK for 5 ekstra kg. D.v.s. 9 DKK/kg. Det er da billigt
    • Fandt i øvrigt ud af, at det ellers "ubrugelige" sølvkort giver et stk ekstra bagage hos SAS (dog ikke på go light billetter) - og guldkortet giver 2 stk ekstra bagage hos SAS (dog ikke på go light).
     
    MaleneChristensen, Bekgaard, Ulrik og 1 anden person "Synes godt om dette".
  2. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    448
    "Synes godt om" modtaget:
    1,364
    Point:
    93
    Jeg kommer nok til at træde nogen over tæerne, og so sorry for det..

    Jeg forstår godt, hvis nogle *A selskaber vælger muligheden fra, for *A Gold passagerer at tage ekstra baggage med. Bare se på SAS der giver deres diamant kort holdere mulighed for et GRATIS guldkort. Jeg ville føle mig **** et vist sted, hvis jeg ejede et flyselskab, hvor partneren gjorde sådan.

    Bortset fra det, så kommer man i hvert fald ikke håndbagage problemet til livs, hvis man ikke tilbyder baggage gratis til de loyale passagerer :)
     
    jespersm og Bekgaard "Synes godt om" dette.
  3. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,392
    "Synes godt om" modtaget:
    12,776
    Point:
    113
    Det kan jeg kun være helt enig med dig i.

    Men spørgsmålet om, det er for let at få et guldkort er en lidt anden diskussion. Der er også lidt andre knapper at skrue på: Er det rimeligt, at man kan optjene statuspoint på kreditkort? Er det rimeligt, at medlemmer med guld-status får 25% bonus på basispoint (så det er lettere at beholde guldkortet, når man først har det)? Er det rimeligt, at man kan købe basispoint for at beholde guldstatus (jo, jeg ved godt, at det er dyre point).

    Under alle omstændigheder virker det som om, at SAS har lidt svært ved at indfri forventningerne fra EuroBonus medlemmerne: Fyldte lounges, svært ved at finde bonusrejser, de såkaldte justeringer/forbedringer gennemført i det seneste år etc.

    Jeg har fuld forståelse for, at der ikke længere er så mange penge i branchen - men så må SAS tilpasse Eurobonus programmet til det. Personligt ville jeg foretrække, at det blev sværere at optjene status - men at statuskunderne så var tilfredse.
     
    Bekgaard "Synes godt om" dette.
  4. DanielBahn

    DanielBahn VIP medlem

    Beskeder:
    613
    "Synes godt om" modtaget:
    1,679
    Point:
    93
    Billigt? Du burde oprette en fast kurrer rute med ekstra bagage til den pris jo!
    Fløj til USA med iceland Express, og de ville have 20 USD/pund (ca 500 gr) for overvægtsbagage!! Vi havde shoppet en del, så der skulle virkelig rationeres og fjernes omkring 10 kg. De tjekkede så ikke vægten på håndbagagen, så vi smed vidst 1 kg ud alt i alt..
    BA tager fra USA til Danmark 65 pund, omkring 600 kr for overvægt - uanset om man har 100 gr eller 10 kg. Hos dem, er det dog alt bagagen i puljen som tæller som en samlet sum, har du to kufferter på economy må de samlet veje 46 kg, men den ene må godt veje 20 og den anden godt 26, bare de ikke er over 32 kg pr stk.

    Der er også et amerikansk LCC-selskab, måske Frontier?, hvor du betaler 4-5 USD pr 100 gr... så kan en flaske Baby Rays Sweet B-B-Q Sauce hurtig blive dyr..
     
    MaleneChristensen, Henry og Bekgaard "Synes godt om dette"
  5. frankbrix

    frankbrix Priority member

    Beskeder:
    572
    "Synes godt om" modtaget:
    1,473
    Point:
    93
    For nogle år siden fik jeg en regning på 125$ af Delta da min kuffert til check-in var ca. 2 cm for stor da de målte højde+bredde+dybde.

    En ekstra kuffert kostede under det halve at checke ind.. men en kuffert 2cm for stor blev dyr!
     
    Bekgaard, Henry og DanielBahn "Synes godt om dette"
  6. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Længe leve bløde tasker som håndbagage ;)
     
    Peter F., Bekgaard, Kermit og 3 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side