De fleste af os (der rejser meget) husker med gru tilbage på den maj dag i 2012 hvor Cimber kastede håndklædet i ringen, som flittig bruger af AAR, var jeg fra den ene dag til den anden "ladt i stikken", idet Cimber betjente 70-75% af alle flyvninger AAR-CPH. Skal vi nu til det igen?? Det spørgsmål må vi jyder/århusianere nødvendigvis stille os selv!! Jet Time - har erkendt at hvedebrødsdagene er ovre, og virkeligheden er "en ond en af slagsen". Det ER bare himmelvid forskel på at flyve sol- og alkoholhungrende turister til sydlige himmelstrøg, og så få en kompliceret logistik som "netværks leverandør" til at gå op i en højere enhed. City Jet - er stadig høje af bryllups vinen, men de kolde fakta er, at også her VÆLTER pengene ud af kassen og hvis ikke der kommer styr på det, står der inden længe yderligere en flok ATR og CRJ maskiner med SAS logo på halen og et "til salg skilt" i forruden. Hvem bliver så taberne - selvfølgelig bortset fra aktionærerne i de respektive wet-lease selskaber - det ser endnu engang ud til at blive jyderne (læs: særligt os der bruger AAR) Vi har allerede mistet vores to daglige rotationer til ARN, dette på trods af en ellers meget fin belægning. Jo vist - SAS siger at den blot er på pause.............. på ubestemt tid! Hvad skal der ske med vores øvrige forbindelser??? Personligt flyver jeg UDELUKKENDE "connection flights" og så sent som i mandags, fik jeg et ubehageligt dejavue til de "gode gamle Cimber dage" Jeg landede kl. 17.20 i CPH afg. AAR 17.10 - hmmmmmm - næste afgang AAR 20:50!!!! FEDT (ok fik da lige chancen for at hilse på @Baadsgaard) Hvis vi skal til at tilbage til tilstandene fra 2012, grundet manglende forbindelser ud i verden fra AAR, så skal jeg (endnu engang) til at genvurdere min holdning til BLL og turen der ned. Der er jo en hel del "one stop" muligheder. - MEN hold da k... en fallit erklæring for Danmarks næst største by. Så skal man endnu engang have denne debat.............. Er det så mærkeligt at man underskriver sig: /DEN SURE GAMLE MAND
Jeg kan afsløre så meget at min SkyTeam E+ status skyldes udelukkende fra mine gamle dag i Århus (som det hed den gang), hvor KLM kunne levere en del bedre service og en mange flere forbindelser gennem AMS end SAS kunne komme i nærheden af via CPH
Jeg er naiv, så jeg tror på, at hvis en rute giver overskud, så beholder vi den. Spørgsmålene er derfor: Har SAS solgt biletterne for billigt, så ruten har givet underskud? Har SAS taget for stor del af indtjeningen på ruten (og dermed efterladt underleverandøren med et underskud)? Har SAS fundet ud af, at AAR-ARN blev en føde-linie til ruter ud af Stockholm - og dermed er ruten ikke længere interessant for SAS Danmark (som formentlig hellere vil have, at vi flyver ud i verden fra København)? Andre bud?
Kunne man forestille sig et ligende setup som i Hong Kong, hvor man stort set i selve lufthavnen laver transfer til bådene til main land China. Det kunne da være ret smart om NORDIC Seaplanes og Københavns lufthavn kunne tilbyde dette setup? Jeg ved det - det er en vild tanke - men det er nogle gange sjovt at tænke ud af boksen.
Jeg er enig om at den verden er ændret, men for et selskab som SAS, så er det forsat dette de er mest fokuseret på. Men der er mange andre selskaber, som blot er point-to-point og der er det fuldstændigt ligegyldigt.
Ingen af delene, SAS sælger billetter til markedspris (læs højst mulige pris) SAS "tager ikke" en for stor del af indtjeningen... Men har en fast indleje pris fra JT. Jet Time har simpelthen ikke været dygtige nok til at lave kalkulationer på en mere kompleks form for operationer med en anden flytype, end de har været vant til. Det viser efter kalkulationerne så nu, og man er derfor nødt til at trække stikket. Jeg er ret sikker på at problemet er "kritisk masse" 8 sprit nye ATR er simpelthen ikke nok til at dække de faste omk. i den type forretning. Eller jeg HÅBER det er en af hoved grundene, alternativet er næsten for komisk, hvis ikke det var så tragisk, nemlig TOTAL AMATØRISME!!!
Måske en model hvor der kører en shuttle fra Nordic Seaplanes tillægsplads, til lufthavnen, og ligeledes en transport til bagage, så den ikke skal tjekkes ind på ny?
Lægger de ikke til ved Langelinie? Så skal de godt nok være heldige med trafikken, hvis den totale transporttid til Kastrup skal kunne konkurrere. Og så er der den lille detalje med at de alene flyver i dagslys Skal det virke skal landingen i Kbh flyttes til Kastrup Strandpark el.lign, og så mister de til gengæld konkurrencefordelen ved Centrum<->Centrum. Det bider lidt sig selv i halen.
10 min. gang fra Toldboden til Metro, men selvfølgelig ikke fedt hvis man rejser med mere end håndbagage ;-).
Så skal du godt nok have det lange ben forrest. . https://www.google.dk/maps/dir/Nord...5dbf2ceefc16b!2m2!1d12.58514!2d55.6794276!3e2 12 km i timen med bagage er vist kandidat til en medalje i kapgang