En tur til intetheden

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af Kermit, 7/11/18.

  1. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    448
    "Synes godt om" modtaget:
    1,364
    Point:
    93
    Talofa fra Funafuti, Tuvalu

    Som en del af en måneds rejse til Stillehavsområdet, besluttede jeg mig for at besøge denne ø/nation, som ligger mellem Australien og Hawaii. Den er ét af de lavestbeliggende nationer i verden, kun Maldiverne er lavere. Ydermere forventes denne nation at være forsvundet fra havets overflade om 15-20 år på grund af global opvarmning.
    Som flynørd, er tanken bag turen også, at se én af verdens farligste landingsbaner (billedet blev postet i en anden tråd i går).

    Der går fly hertil 4 gange om ugen; 3 gange om ugen fra Suva, Fiji med Fiji Airways samt én gang om ugen til Tarawa, Kiribati med Air Kiribati.

    Anyways..

    Turen starter for mit vedkommende i Nadi på Fiji, da dette er gatewayen til/fra Australien hvortil jeg ankom dagen før. Dajeg købte billetterne til fra FUN (Som er IATA koden for Funafuti International Airport), kunne jeg kun købe dem som seperate billetter Nadi- Suva og Suva-Funafuti). Jeg har længe luret, at det er samme flyver, der udfører begge segmenter, og det var også gældende denne dag. Men på separate billetter og kun en times transittid i Suva (check-in lukker en time føe på internationale flyvninger), spurgte jeg check-in om det var muligt at få baggagen checket ind hele vejen. Det fik jeg nej til, da der ikke er transferbaggage ekspedition i Suva.
    Efter 25 minutters flyvning i en ATR72, kom vi frem til Suva. Fik min baggage og checkede ind igen. Heldigvis skulle mange andre samme vej, og jeg var "kun" nummer 60 til check in.

    Gik igennem security og immigrationen, og så var det bare at vente. Så kom der besked i højtaleren om, at de søgte en masse frivillige til at stå af, da flyet var overvægtet med 400 kilo. Ingen meldte sig og det endte med at 40 stykker baggage blev offloadet, heriblandt min :( . Det var tydeligt, at cargoen blev prioritetet til denne fjerntliggende destination.

    Efter 2 lange timer og 45 minutter senere, landende vi på den lille landingsbane i Funafuti. Jeg tror en del af jer, kan relatere til pladsen i en lille AT72, den er på ingen måde bedre på disse breddegrader.
    Velvidende at baggagen ikke dukkede op, ville jeg lave en rapport, men næ nej...

    Agenten som er ansvarlig for dette, bad os alle komme tilbage efter flyet havde forladt lufthavnen, da hendes prioritet var de udgående passagerer.

    Nuvel.. Jeg kom tilbage et par timer senere, og jeg skrev under på at jeg havde modtaget 50 AUD som kompensation.

    Uagtet at 250 DKK også er et pænt beløb, når leveomkostningerne i landet er lave, så er problemet:

    1. Der findes næsten ingen butikker
    2. Dem der findes, er små kineserbikse som sælger alskens varer, men ikke solcreme (vi ligger pt ikke under 27 grader om natten), og solen bager.

    Så på jagt efter de nødvendige ting, som for en gangs skyld var pakket i check-in baggagen.

    Nuvel..

    Tuvalu er et cash-only sted, som handler med australske dollars og tuvalu dollars. Der findes adgang til internet ved køb af simkort og credits via Tuvalu Telekom, som holder åbent efter ejerens ønske.
    Heldigvis kan man også købe wifi-koder på hotellet, som indtil videre holder et stabilt niveau.

    Ellers brugte jeg første dagen på at se mig omkring. Her i blandt fik jeg mulighed for at spille fodbold med nogle af de lokale lige midt på landingsbanen, som bliver brugt til sociale aktiviteter.

    Det var alt for nu, jeg satser på en opdatering igen inden jeg rejser herfra på lørdag :)

    Ps. Det ene billede forestiller luthavns terminalen, men solen skinnede åbenbart ind i linsen.

    20181106_115040.jpg 20181107_064431.jpg
     
    Senest redigeret af redaktør: 7/11/18
    DanielBahn, Erwin Lansing, danielstrandby og 27 andre "Synes godt om" dette.
  2. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Flere billeder også! Super spændende tur på alle leder og kanter, tak fordi du deler :)
     
    Kermit, Beaglen, Henrik Olsen og 1 anden person "Synes godt om dette".
  3. SimonFraLolland

    SimonFraLolland Udkants VIP

    Beskeder:
    247
    "Synes godt om" modtaget:
    1,172
    Point:
    93
    Ej hvor spænende ! - Altid godt med beskrivelser fra mere atypiske steder :D
     
    Kermit, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  4. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Spændende, hvor langt man kan spæne på sådan en atol.:cool:
    ..undskyld, ku' ik' la' vær' - jeg er den der er løbet:oops: (pun intended:p)
     
    DanielBahn, Henrik Olsen, SimonFraLolland og 4 andre "Synes godt om" dette.
  5. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    448
    "Synes godt om" modtaget:
    1,364
    Point:
    93
    Et par billeder fra min morgen gåtur i morges

    Et billede af national renaen, hvor der både spilles fodbold og rugby, samt et bedre billede af lufthavns terminalen, taget fra startbanen. Den hvide bygning er den nye, som åbnede i foråret 2018, til venstre for den, er resterne af den gamle "terminal" .

    På min tur i går, kom jeg forbi havnen, som ligger på den nordlige del af øen, og lidt længere nordpå, ligger dee nogle gamle skibsvrag tilhørende Japan under 2. Verdenskrig.

    20181108_071754.jpg 20181108_072308.jpg 20181107_084742.jpg
     

    Attached Files:

    Senest redigeret af redaktør: 8/11/18
    Erwin Lansing, Beaglen, SophieHendriksen og 4 andre "Synes godt om" dette.
  6. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    448
    "Synes godt om" modtaget:
    1,364
    Point:
    93
    Man kan jo altid spæne på landingsbanen, som er 1.5 kilometer lang - eller hvis man tør, løbe på vejen langs med, og løbe om kamp med flyet :p
     
  7. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    448
    "Synes godt om" modtaget:
    1,364
    Point:
    93
    En opdate:
    Min baggage kom frem i dag, kun 48 timer forsinket. Flere af dem jeg kom hertil med, og som skulle tilbage til Fiji, kunne hente deres baggage dér.
    Jeg var lidt betænkelig omkring baggagens placering i Suva i 2 ekstra dage. Lufthavnen er på halv størrelse af den gamle indenrigd terminal i CPH - på gate siden vel at mærke!
    Alle mine ting lå der heldigvis :)

    Alle os fra i tirsdag var blevet bedr om at komme ud i lufthavnen for at hente baggagen. Så snart den sidste passager havde forladt ankomsthallen, ville vi få adgang.
    Men næ nej.. Først da flyet havde forladt terminalen, fik vi lov at gå ind. Ikke noget med at tjekke folk og spørge hvad de skulle, næ.. det var bare at hente baggagen. End ikke tolderne gad kigge i baggagen.

    Ja, sikkerheden er en smule mere laid back herude. Mon det bliver manuelle boardingkort på lørdag? o_O
     
    DanielBahn, Beaglen, SophieHendriksen og 5 andre "Synes godt om" dette.
  8. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    448
    "Synes godt om" modtaget:
    1,364
    Point:
    93
    Sørme om ikke jeg fik ret! Manuelt boardingkort og baggagetag. :confused:

    Tuvalu er bestemt ikke et land som andre. Indbyggerne er hjælpsomme og søde, og snakker godt engelsk på tværs af generationer.
    Dog er de mærket af, at de ligger midt mellem Australien og Hawaii. Alt dkal fragtes hertil med båd eller fly. Båden fra Fiji kommer ca 4 gange om året og flyet kommer 3 gange om ugen i vinterschedule og 2 gange om ugen i sommerschedule. Chefen for restauranten jeg valgte at spise på i alle 4 dage, forventede fx først at få oksekød hjem i december. Og det var endda et "måske".

    Det eneste de selv producerer er kokosnødder, hvorfor alle mælkeprodukter er baseret på kokosnødde mælk.

    Dagen før jeg skulle hjem, kom der et heftigt regnskyl. Netop vejret er en afgørende faktor for, om landet eksisterer om bare 20-25 år. På trods af varmen og solen, lå der vandhuller, som aldrig nåese at tørre ud på de 4 dage, så landet opløser måske sig selv indefra, i stedet for Stillehavet, som omkrandser landet.

    Om jeg kommer tilbage?
    Tvivler. Ville dog gerne have besøgt de andre atoller, men der kan gå måneder imellem bådene dertil. Jeg kan glæde mig over et par stempler i passet derfra, men der er virkelig intet at lave. End ikke en strand, man kan bade ved.
     

    Attached Files:

    DanielBahn, Erwin Lansing, Beaglen og 7 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side