Endnu et Turkish uheld - er det sikkert?

Poster i 'NYHEDER' oprettet af jefi99, 4/3/15.

  1. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    For nogle år siden havde Politiken en artikel om sikkerheden hos TK. Jeg fulgte debatten og tog den til efterretning, og jeg puttede dem på min mentale "grå liste". På diverse andre fora har sikkerheden hos TK også været et emne, der har været oppe at vende en del gange, og konklusionerne er forskellige.

    I dag skrider de så af banen i KTM. I tæt tåge, og i en lufthavn der er kendt for svære betingelser.
    Se http://avherald.com/h?article=482a5e9e&opt=0 og https://www.facebook.com/aflyguyslounge/posts/597296637038332
    Jeg har kun fløjet TK på en enkelt rundtur CPH-IST-CPH, og soft/hard product er hvad det er. Men før det kommer safety, og jeg kommer ikke til at flyve TK i den nærmeste fremtid. Og, ja, jeg ved godt at nogen måske vil sige "ja men jeg har fløjet med TK x gange, og der er aldrig sket noget". Den slags lader jeg stå for sig selv.
     
    Beaglen, Henrik Olsen og Frequie "Synes godt om dette"
  2. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
  3. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Husker jeg forkert hvis ikke @Schwert havde været med turkish til KTM?

    Men ikke rar læsning! Og så mangler de vist en Airbus 330 i et stykke tid?
     
    jefi99 "Synes godt om" dette.
  4. Frequie

    Frequie VIP medlem

    Beskeder:
    390
    "Synes godt om" modtaget:
    791
    Point:
    93
    Jeg er enig. Har ikke fløjet TK før og har ikke planer om at gøre det. Har ikke behov for eller lyst til at rejse til Tyrkiet, og hvis jeg skal til Asien så er der sandkasse-selskaberne som ikke har samme problemer med sikkerheden.
     
    jakobv84 og jefi99 "Synes godt om" dette.
  5. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Det er jo bare irriterende når de så ofte har de bedste priser i *A, og jeg også gerne ville prøve deres lounge...
     
    jefi99 og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  6. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    Ja, det ser lidt voldsomt ud
    Skal selv på 4 flyvninger med TK i april... Håber på gode piloter
     
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  7. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Jeg testede deres lounge da jeg fløj med OS fra IST... ;)
     
    Beaglen og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  8. Ali Taran

    Ali Taran VIP medlem

    Beskeder:
    580
    "Synes godt om" modtaget:
    1,414
    Point:
    93
    Jeg har altid været glad for TK. Syntes deres service og mad er noget af det bedste jeg har prøvet inden for fly verden. Har oplevet et par sjove episoder men generelt har jeg været tilfreds. Og deres lounge er (oooooohhhh my god) :D:D:D:D:D .. Så jeg glæder mig altid når jeg skal flyve med TK
     
  9. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Så pyt med sikkerheden. Bare de serverer noget ordentlig at æde?
     
    THammer, Frequie, clager og 2 andre "Synes godt om" dette.
  10. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Tja chancen for at dø i taxaen er vel stadigt højere men jeg styrer nu også uden om TK må jeg indrømme -- ikke at de rigtigt passer ind i mit rejsemønster alligevel...
     
    Beaglen "Synes godt om" dette.
  11. Ali Taran

    Ali Taran VIP medlem

    Beskeder:
    580
    "Synes godt om" modtaget:
    1,414
    Point:
    93
    Jeg har ingen anelser om hvordan deres sikkerhed er... >Eller hvor gode deres piloter er osv. Jeg syntes heller ikke jeg har hørt at de skulle være mere farlige at flyve med sammenlignet med andre selskaber. Det er bare de indtryk jeg har.

    Men det kan da godt være at sikkerheden halter!! >Der må vel være nogen form for statistik som viser hvor farlige de er!!!
     
  12. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Det er jo med at vælge sit sidste måltid med omhu!
    Jeg ville blive ked af hvis mit sidste måltid var en SAS sandwich i plus..
     
    Beaglen, Honeypots, THammer og 5 andre "Synes godt om" dette.
  13. Ekeren

    Ekeren VIP medlem

    Beskeder:
    400
    "Synes godt om" modtaget:
    838
    Point:
    93
  14. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Vi er vel ude i at jeg får bekræftet hvad jeg skrev i nederste linje i post 1.
     
    Beaglen "Synes godt om" dette.
  15. Ali Taran

    Ali Taran VIP medlem

    Beskeder:
    580
    "Synes godt om" modtaget:
    1,414
    Point:
    93
    Jeg siger bare at der må være et eller anden statistik som viser TK er mere farligt end andre selskaber. Hvis ikke, er de vel lige så farlige som de andre. Jeg har ikke følt mig utilpas eller haft grund til at føle mig usikker i et TK fly. Men hvad ved jeg. Jeg er ikke pilot eller pro flypassager. Og det er heller ikke min pligt at forsvare TK. Jeg har ingen aktier i det. Jeg skriver og følger med i det her forum for at blive klogere.
     
  16. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Tyrkiske piloters manglende engelskkundskaber er vist en stående joke i aviation-kredse. I 2006 landede Turkish Sky Airlines i en forkert lufthavn i Polen, i 2009 skete det samme i Georgien, denne gang Turkish Airlines. Jeg hader selv historier, der baserer sig på enkelthændelser, men for nogle få år siden var jeg i PEK, og på sådan en dagstur til bl.a. Den Kinesiske Mur. Vi var en gruppe på 15-18 personer, hvoraf 7-8 af dem var TK crew, herunder to A340-piloter. Jeg er jo interesseret i branchen, så prøvede at konversere lidt med kaptajnen, en ca 55-årig mand af lav statur. Men det var ret svært, dog hjalp en af stewardesserne med at oversætte lidt. Det var alligevel lidt rystende, at en kaptajn ikke kunne smalltalke på engelsk. Og det var ikke fordi han ikke ville - han var meget imødekommende.

    Styrtet i 2009 i Amsterdam var en kombination af tech malfunction og pilotfejl. Det i Katmandu er jo i hvert fald delvist pga af tåge, men enten må det være kombineret med en direkte pilotfejl (eller tech fejl? ground radar?), eller også har kaptajnen truffet en forkert beslutning, og burde have divertet til Indien.

    Min konklusion baserer sig ikke kun på ovenstående, men jeg følger med i rigtigt mange branchefora (inkl pprune fx), og den røde tråd i holdningerne blandt folk der ved noget om det her, er at sikkerheden hos TK ikke er på niveau med amerikanske, vesteuropæiske og de bedste fra mellemøsten.

    At man får et fodboldhold til at lave fine reklamer, og at man betaler Skytrax nogle penge for en titel er fair marketing, men det får ikke mig til at flyve TK. Jeg flyver heller ikke QR af andre årsager (her betvivler jeg ikke pilotfærdighederne), men har ingen problemer med at flyve med EK eller EY for eksempel. Jeg ville heller ikke have problemer med at flyve Oman Air, men jeg delte faktisk crew hotel med dem forleden, og da first officer ikke kunne finde ud af at betjene en simpel brødrister, forsvandt lidt af tilliden dog :D
     
    Senest redigeret: 19/7/16
    Beaglen, mhsalv, jakobv84 og 2 andre "Synes godt om" dette.
  17. Ali Taran

    Ali Taran VIP medlem

    Beskeder:
    580
    "Synes godt om" modtaget:
    1,414
    Point:
    93
    Hmm lyder godt nok lidt skræmmende. :confused: Specielt fordi jeg har en tur til ist 01-04 med TK. Som sagt jeg er ikke pro flyver. I ser og hører nok mere end mig. Så må vi da håbe at der er et eller anden myndighed som kan presse dem til at rette op på det?? Fordi tror ikke TK egen ledelse vil få styr på det.....
     
  18. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    fra Børsen 4.3.2015

    Mens nordiske flyselskaber som SAS og Norwegian kæmper med underskud, strejker og stridigheder med de ansatte, flyver det tyrkiske luftfartsselskab Turkish Airlines et rekordoverskud hjem.
    Salgsomsætningen steg i 2014 med 13 procent til 11 milliarder dollar - svarende til 73,4 milliarder danske kroner.
    Nettooverskuddet blev på 845 millioner dollar - 5,6 milliarder danske kroner, og det er mere end en fordobling i forhold til året før.
    Overskuddet af driften fik en behagelig landing med 638 millioner dollar, svarende til 4,3 milliarder kroner, oplyser Turkish Airlines.
    Turkish Airlines er Star Alliancepartner og Europas andet største flyselskab, målt på antallet af passagerer.
    Turkish Airlines fragtede 54,7 millioner passagerer i 2014, hvilket er en stigning på 13,3 procent.
    I 2014 noterede Turkish Airlines en kapacitetsvækst på 16,3 procent, og det ligger markant over flybranchens vækstrate på 5,6 procent for samme periode. Samlet set steg selskabets globale markedsandel fra 1,6 procent til 1,8 procent.
    Turkish Airlines flyver i dag til 264 destinationer i 108 lande. Selskabet har en af verdens yngste flåder og driver 263 fly, men satser på mere fremgang i år.
    Turkish Airlines vil øge kapaciteten med 15 procent og ser en vækst i antallet af passagerer til 63,2 millioner, fordelt på 26 millioner indenrigsflyvninger, 36 millioner udenrigsflyvninger og resten fordelt på charter.
    Ved udgangen af 2015 forventes flådens at være vokset til samlet 293 fly.
    I løbet af 2015 planlægger Turkish Airlines at føje to nye indenrigsdestinationer og syv nye internationale destinationer til dets netværk, hvilket øger det samlede antal destinationer til 273.
     
    Ali Taran "Synes godt om" dette.
  19. Daniel K

    Daniel K VIP medlem

    Beskeder:
    404
    "Synes godt om" modtaget:
    918
    Point:
    93
    Jeg vil ikke være specielt nervøs ved TK, uheldet i KTM skyldes vel primært en regntung ultraglat landingsbane som ATC burde have forbudt landinger til.

    Faktoren der er indikator for et flyselskabs nedstyrtnings risici, må vel være noget med promille selvforskyldte styrt/uheld per effektiv flyvetime, i betragtning af TKs enorme rutenetværk må det vel være begrænset.
     
    Beaglen og Ali Taran "Synes godt om" dette.
  20. Ekeren

    Ekeren VIP medlem

    Beskeder:
    400
    "Synes godt om" modtaget:
    838
    Point:
    93
    Ja. Rolig nu - I skræmmer livet af stakkels Ali :D.

    Jeg havde selv en flyvning med TK sidste måned CPH-IST-BKK og jeg satte mig lidt ind i sikkerheden i den forbindelse. Det er rigtigt at TK havde store problemer før i tiden, med det er der blevet rettet gevaldigt op på siden hen. Jeg har også valgt TK fra før i tiden, men ikke længere... Chancen for at der sker noget er vel ca. 1 til 2 millioner og disse odds er jeg villig til at tage når man tænker på pris og produkt hvilket må siges at være rigtigt godt -(især CIP lounge i IST). Jeg ville ihvert fald ikke lade mig skræmme af jeffi99's historie fra Kina selvom den er god ;).
     
    Beaglen, Kristian og Ali Taran "Synes godt om dette"

Del denne side