Tyrkiske piloters manglende engelskkundskaber er vist en stående joke i aviation-kredse. I 2006 landede Turkish Sky Airlines i en forkert lufthavn i Polen, i 2009 skete det samme i Georgien, denne gang Turkish Airlines. Jeg hader selv historier, der baserer sig på enkelthændelser, men for nogle få år siden var jeg i PEK, og på sådan en dagstur til bl.a. Den Kinesiske Mur. Vi var en gruppe på 15-18 personer, hvoraf 7-8 af dem var TK crew, herunder to A340-piloter. Jeg er jo interesseret i branchen, så prøvede at konversere lidt med kaptajnen, en ca 55-årig mand af lav statur. Men det var ret svært, dog hjalp en af stewardesserne med at oversætte lidt. Det var alligevel lidt rystende, at en kaptajn ikke kunne smalltalke på engelsk. Og det var ikke fordi han ikke ville - han var meget imødekommende.
Styrtet i 2009 i Amsterdam var en kombination af tech malfunction og pilotfejl. Det i Katmandu er jo i hvert fald delvist pga af tåge, men enten må det være kombineret med en direkte pilotfejl (eller tech fejl? ground radar?), eller også har kaptajnen truffet en forkert beslutning, og burde have divertet til Indien.
Min konklusion baserer sig ikke kun på ovenstående, men jeg følger med i rigtigt mange branchefora (inkl pprune fx), og den røde tråd i holdningerne blandt fol der ved noget om det her, er at sikkerheden hos TK ikke er på niveau med amerikanske, vesteuropæiske og de bedste fra mellemøsten.
At man får et fodboldhold til at lave fine reklamer, og at man betaler Skytrax nogle penge for en titel er fair marketing, men det får ikke mig til at flyve TK. Jeg flyver heller ikke QR af andre årsager (her betvivler jeg ikke pilotfærdighederne), men har ingen problemer med at flyve med EK eller EY for eksempel. Jeg ville heller ikke have problemer med at flyve Oman Air, men jeg delte faktisk crew hotel med dem forleden, og da first officer ikke kunne finde ud af at betjene en simpel brødrister, forsvandt lidt af tilliden dog
Click to expand...