Erfaringer med Optiontown

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af Henrik Olsen, 22/4/14.

  1. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    I denne tråd kan vi dele erfaringer med OptionTown.
     
  2. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Reserveret til beskrivelse af OptionTown konceptet.
     
  3. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Jeg kan starte med den seneste erfaring.

    Flemming og jeg tager til SFO i morgen den 23/4 fra CPH med SK935 og vi har booket en almindelig SAS Go billet.

    Selve kapaciteten ser lige nu sådan her ud:

    C9 D9 Z9 R0 J0 Y9 S9 B9 P0 A0 E9 M9H9 Q9 V0 W0 U0 K0 L0 T0 O0 G9 N0

    Dette er en "klassisk" situation med overbookning af SAS Go og masser af plads på SAS Plus og SAS Business hvilket seat map vidste da check in åbnede 24 timer før. Det "klassiske" består i at det fleste billetklasser på SAS Go er i "0" og så er der 9 (eller flere) i SAS Plus og SAS Business.

    Vi fik lavet en OptionTown efter booking af billetten på både SAS Plus og SAS Business og vi fik i går at vide at SAS Business var gået igennem som forventet.

    At der var meget plads kan ses ved at vi har kunne vælge 01A og 01B ved check in hvilket ofte plejer at være væk med det samme af regulære rejsende med SAS Business billet fra starten.

    Godt for min konto for bonuspoint da det giver 200% og god komfort på den 11t30min lange flyvetur.

    I morgen vil der nok ske det at der er en del der vil blive opgraderet grundet at SAS Go er overbooket - så der er nok en 10 stykker eller flere som får sig en glædelig overraskelse. Og her er det jo blandt andet Eurobonus status og hvilken billetklasse man har booket oprindeligt som tæller.

    Hilsen
    Henrik
     
    Michael Wahl, jefi99, Flemming Poulsen og 1 anden person "Synes godt om dette".
  4. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Hvad måtte du "bløde" for den opgradering til business?
     
    Flemming Poulsen "Synes godt om" dette.
  5. danielbirch

    danielbirch VIP medlem

    Beskeder:
    472
    "Synes godt om" modtaget:
    1,029
    Point:
    93
    Det lyder som en god deal :)

    Jeg er nysgerrig: Hvordan så kapaciteten ud på bestillingstidspunktet? Og bestilte I OptionTown med det samme?
     
    Flemming Poulsen "Synes godt om" dette.
  6. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    350EUR til Business og 150EUR til Plus var prisen da request blev lagt ind for efterhånden lang tid siden. På hjemrejsen fra ORD har vi "kun" lagt request ind til Plus - og oprindeligt var prisen til Business også 350EUR, men er nu steget siden til ca. 450EUR (sidst jeg tjekkede for nogle uger siden). Så der er noget der tyder på at prisen går op tættere på afgang. Det er altså om at være ude i god tid.
     
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  7. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Jeg bestilte Optiontown cirka en måned efter booking - i starten af februar. Dengang var der (iflg. seatmap) rimeligt fuldt op på Go, men stadig nogle 2-sæder at vælge (dog ikke længst fremme). Kan ikke huske amadeus tallene, men det så ud som om der var god plads - dog ikke voldsomt meget.
     
  8. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Jeg har gjort dette over 20 gange efterhånden og mine erfaringer er gode med en rate på succes 8 ud af 10 gange.

    Metoden jeg bruger er simpel. Jeg vælger afgange som typisk er lave på forretningsrejsende og dermed bookinger på SAS Plus og SAS Business. Der har SAS ofte overbookinger af SAS Go som er en hel normal procedure for dem at sælge ud af.

    Dertil ligger jeg en OptionTown ind så hurtigt som muligt for at få den billigste pris og som Flemming skriver i vores tilfælde er det en klar trend at den stiger hen imod afgang.

    På denne måde har jeg kunnet købe de billigste SAS Go billetter på langruterne for omkring DKK 4.000,- og så for omkring EUR 250-350,- så opgradere til SAS Business og optjene 200% point. Det giver gode basispoint til kontoen og dejlig komfort trods en ældre kabine.

    Hilsen
    Henrik
     
    Michael Wahl, Kenneth K, Frequie og 1 anden person "Synes godt om dette".
  9. Frequie

    Frequie VIP medlem

    Beskeder:
    390
    "Synes godt om" modtaget:
    791
    Point:
    93
    Hvor finder I tal på ledige pladser Per klasse? Kan være jeg overser noget, men kan simpelthen ikke finde en søgemaskine der giver den type tal Henrik kommet med.
     
  10. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Det var heller ikke helt fair ikke at skrive lidt om det.

    Jeg bruger ExpertFlyer til at finde ud af blandt andet hvor mange sæder der er i hver booking klasse. Dog koster dette penge da der også er en del andre funktioner såsom at alerts på sæder, gemmen sine søgninger, og kigge på de enkelte awards som også er tilgængelige (dog ikke alle selskaber).

    Men en gratis mulighed er Flightstats som gav dette resultat på turen i morgen:

    upload_2014-4-22_23-19-34.png

    Dette giver gode muligheder også men er lidt begrænset til kun at vise tilgængelige sæder i den enkelte bookingklasse. Men et ganske godt stykke værktøj som er gratis.

    Der er flere andre værktøjer på markedet men de koster alle sammen lidt dollars at bruge.

    Håber dette gav lidt brugbart svar.

    Hilsen
    Henrik
     
  11. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    Har selv brugt det 6 gange, og har en 100 % succesratio til Businessclass.
    Køber ofte lige efter afgang til ca. 300 € for en upgrade. (+ vandt en i en FB-konkurrence :) )

    Flyver SFO-CPH her i maj, hvor jeg for første gang kun har søgt om SAS Plus opgradering.. er spændt på at se succesraten for Plus

    På deres hjemmeside er der en del klager over OT på Air Asia og andre lavprisselskaber, så har ikke tænkt mig at anvende OT til andet end SAS, og håber det fortsætter selv efter at SAS snart får upgraded deres kabine!
     
  12. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    OK... jeg står overfor en lyntur til US om små 2 uger ser det ud til. Da firmaet betale (men kun Y -- suk) er der frit slag på om det skal være OW eller *A -- og jeg pønser på at lave en OT enten for egen lomme eller via tricks over firmaet. Har dog aldrig brugt OT før så tænker at følge det gode råd med at booke et fly næsten fyldt i economy og så lave OT. Nogle bud på hvad OT vil koste her relativt tæt på afgang? Jeg kan ikke se at jeg kan se prisen før jeg har booket flyet.

    Og hvad med erfaringer med at blive opgraderet alene på status pga. overbooket economy? Jeg har kun sølv på SAS så tænker det er meget optimistisk og synes det er mange points at skyde afsted for at blive opgraderet den vej.

    Nogle gode råd?

    Untitled.jpg
     
  13. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Jeg har lagt en request ind på OT ifm en flyvning til ORD i september - gjorde det godt nok for et stykke tid siden og der var prisen 169 EUR fra economy til plus pr. vej. Sidst jeg gjorde det var det nogenlunde samme niveau eller lidt mindre. Priserne er også set lidt højere, men regner du med max. 200 EUR, så går du nok ikke helt galt i byen.

    Fra M til C har jeg set alt fra ca. 350EUR til ca 500 EUR pr. vej.

    Du kan jo booke SAS og så med det samme gå ind på OT og se prisen. Er den alt for høj, så har du 24 timer til at afbestille din SAS-billet.

    Men med 0 i M-klasse, 9 i Y og 8 i C er chancen godt rimelig fornuftig for OT. Men man ved aldrig. har også hørt om overbookede afgange hvor OT ikke gik igennem. Men den ovenfor ville jeg nok selv prøve at satse på - afhængig af prisen.
     
  14. Alexander R. H.

    Alexander R. H. Nyt medlem

    Beskeder:
    5
    "Synes godt om" modtaget:
    5
    Point:
    3
    Hej! Jeg skal til MXP på lørdag og prøver at booke en OT upgrade fra Go til Plus, men få ikke noget op? Godt nok ærgerligt...
     
    jefi99 "Synes godt om" dette.
  15. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Optiontown er vist kun for interkontinentale flyvninger hos SAS. Du går ikke glip af det helt store.
     
  16. Alexander R. H.

    Alexander R. H. Nyt medlem

    Beskeder:
    5
    "Synes godt om" modtaget:
    5
    Point:
    3
    Ah... Ja ok, så giver det mere mening.. Tak for hurtigt svar!
     
  17. frankbrix

    frankbrix Priority member

    Beskeder:
    569
    "Synes godt om" modtaget:
    1,463
    Point:
    93
    Jeg har nu fået Optiontown på 4/4 mulige rejser til USA. Lad os håbe det holder ved. Så er jeg snart Diamant :)
     
    Allan Holm Petersen, jefi99, Flemming Poulsen og 3 andre "Synes godt om" dette.
  18. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Det er bestemt også en af de gode måder at få mange gode point i forhold til pengene og en mere komfortabel rejse. Jeg vil dertil sige at det bedste prismæssige er blot at bede om opgradering fra SAS Go til SAS Plus for der opnår man de 200% i pointoptjeningen og der er ikke noget ekstra i det ved at bestille SAS Business delen - udover noget mere plads og alle de andre ting som man nu får ved at flyve business class :)

    Bruger det selv hver gang der skal flyves med SAS på langruterne og har også en hit rate på 75-80% i at få opgraderinger igennem.

    Hilsen
    Henrik
     
  19. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Jeg har budt på 2x upgrades fra GO til Business over atlanten her ultimo oktober. Jeg går udfra de går igennem baseret på flightstats og hvis/når de gør kan jeg se man bliver opgraderet til Z. Vil blot høre om nogle har prøvet at kredittere til andre *A bonusprogrammer og om de "slår" igennem som Z hos dem?
     
    Senest redigeret: 9/12/14
    Flemming Poulsen "Synes godt om" dette.
  20. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Er det hovedsageligt i ferieperioderne at man vil kunne have bedst held med opgraderinger via Optiontown, eller hvordan ser det ud?
     

Del denne side