Esbjerg får igen direkte forbindelse til København - i hvert fald ifølge Esbjergs borgmester

Poster i 'NYHEDER' oprettet af mikkelhk, 9/1/20.

1. mikkelhk

mikkelhk Medlem

Beskeder:
    36
    "Synes godt om" modtaget:
    85
    Point:
    18
    https://jv.dk/artikel/i-kamp-om-skattecenter-kommune-lokker-med-ikke-eksisterende-flyrute
    Ifm. et nyt skattecenter, har Esbjergs borgmester på vegne af kommunen lagt et (lidt for) godt ord ind for Esbjerg som lokation. I et brev til skatteministeren i november 2019 nævner borgmesteren, at "der er netop gang i de afsluttende forhandlinger med et anerkendt flyselskab om at oprette en flyrute mellem Esbjerg og København".
    Hvis det er tilfældet, vil det jo nok blive offentliggjort på et tidspunkt. Det er oplagt at det kunne være DAT eller måske endda Logan Air der vil betjene ruten. DAT flyver i forvejen til/fra Stavanger og Aberdeen med ATR42/ATR72, og Logan Air ville måske vælge at lave en to-delt flyvning EDI/ABZ - EBJ - CPH - EBJ - EDI/ABZ med deres ERJ135/ERJ145.

Tidligere har ruten været betjent meget kortvarigt -knap én måned i 2015- af det næsten lige så kortlivede ES-Air, og blev dengang fløjet af Jettime med ATR72. Dengang var der slet ikke kundegrundlag for betjening med ATR72, hvilket var årsagen til den meget hurtige lukning af ruten. Tidligere endnu har bl.a. Cimber Air betjent ruten.

Ulrik, CHIP og Henry "Synes godt om dette"
  2. Baadsgaard

Baadsgaard VIP medlem

Beskeder:
    1,194
    4,422
    Point:
    113
    Et bud kunne også være Air Alsie. Jeg tvivler på DAT.

Hvis det skal blive en succes, skal de nok også holde sig til en morgen og en aften rotation og så ikke mere. Med den opbakning, der var sidst man forsøgte, hvor det var 3 eller 4 gange om dagen, tror jeg ikke der er grundlag til mere.
    Tvivler også på, at der er grundlag på både 4 rotationer med SAS fra Billund og så noget fra Esbjerg. Der er længe mellem at der er fyldt mellem BLL og CPH nu.

Men spændende er det.

Jeg var med en enkelt gang sidst man forsøgte.

Har også tænkt lidt på, om jeg ville flytte mine segmenter fra BLL til Esbjerg og tænker nok, at mit diamantkort hos SAS giver så mange goder, at det ville være svært at undvære dem. Fasttrack i CPH og Lounge i begge retninger vægter godt. Modsat vil det korte ca 30 min af i begge ender for mig.

Det optimale var, hvis det var SAS eller at det var som det var engang, at man kunne optjene SAS points hos andre selskaber også og dermed også status anerkendelse. Kan ikke huske om det var Mærsk Air eller Cimber, hvor det var muligt. Tidligere var det også muligt hos Atlantic Airways indtil SAS begyndte at flyve på ruten.

Ulrik og Henry "Synes godt om" dette.
  3. mikkelhk

mikkelhk Medlem

Beskeder:
    36
    85
    Point:
    18
    Tja, det kunne det såmænd godt. Air Alsie har dog efter min mening ikke noget incitament til at gå ind i Esbjerg. ES-Air blev i sin tid dannet af vestjyske forretningsmænd, og på samme måde blev Air Alsie etableret med økonomisk støtte fra sønderjyske/alsiske forretningsmænd. Desuden forestiller jeg mig at Air Alsie får svært ved at kunne betjene både SGD og EBJ med deres to ATR72. Den ene, OY-CLY, bruger de stort set konsekvent til SGD-CPH, hvorimod den anden, OY-CLZ, i lidt højere grad bruges til charterede flyvninger for bl.a. Boris Johnson og diverse sportshold. Om de vil gå ud og investere i et tredje fly udelukkende med henblik på betjening af Esbjerg er tvivlsomt.

Udelukkende af personlig interesse, må jeg spørge hvorfor? De har engagement i byen i forvejen, omend hovedsagligt på "olieflyet" til SVG. Interessen er hverken økonomisk eller jobmæssigt i DAT, men blot fordi jeg bor 10 km fra DATs hovedkontor i Vamdrup, så jeg vil naturligvis gerne følge med i hvad der sker og snakkes om, om vores "lokale" flyselskab. Og da jeg så oven i købet arbejder i Esbjerg, er det jo endnu mere interessant. :)

Helt enig - 7 hverdagsrotationer CPH-BLL/EBJ kombineret vil give endnu flere tomme pladser.

Loganair har codeshare med BA og interlining med både SkyTeam- og StarAlliance-selskaber, men er ikke selv med i nogen alliance - de har tværtimod deres helt eget FF-program, hvor kun Loganair er med. Så selv i den usandsynlige situation at Loganair får turene, kan man heller ikke optjene nogen som helst alliance-points den vej igennem.

Henry "Synes godt om" dette.
  4. SebastianBruun

SebastianBruun .

Beskeder:
    2,059
    4,789
    Point:
    113
    Og endnu tidligere - før Storebæltsbroen - var det Mærsk Air. Der var rutefly til både Billund, Esbjerg og Vojens/Skrydstrup - og såmænd Stauning..
    Der var også et par afgange om dagen til Thisted - flere når der var tåge over Aalborg :mad: :mad: :mad:

jespersm, Erwin Lansing og Henry "Synes godt om dette"
  5. Offlyer

Offlyer VIP medlem

Beskeder:
    736
    2,433
    Point:
    93
    Den tvivler jeg meget kraftigt på (og endnu mindre at det bliver Alsie Express). Det tror jeg ikke der er trafik til. Et hurtigt check på Google siger ca 50min fra Esbjerg til BLL. Og ca 15min til Esbjerg Lufthavn. En flyrute med så begrænset pasagergrundlag og blot en ekstra halv time til en fornuftigt trafikeret lufthavn. (Og en god sjat af befolkning i den del af landet tager gerne til HAM.) Med den målestok så kunne man også argumentere for en lufthavn ved Næstved. Og så stor er Danmark altså ikke

6. SebastianBruun

SebastianBruun .

Beskeder:
    2,059
    4,789
    Point:
    113
  7. mikkelhk

mikkelhk Medlem

Beskeder:
    36
    85
    Point:
    18
    Så vidt jeg ved, overvejede Ryanair en kort overgang at flyve fra Roskilde i stedet for CPH (dog pga. lavere priser i RKE), men droppede tanken. I dag betjenes RKE kun "fast" af Copenhagen Air Taxi.
    Jeg kan kun være enig i begge punkter.
    Korrekt, det var også derfor at jeg i min første post nævnte både EDI og ABZ som Loganairs destination i "den anden ende" af den mulige (men usandsynlige) rundtur CPH-EBJ.
    Hvor mange der så vil vælge at flyve til EDI til en væsentligt højere pris fra EBJ, fremfor med Ryanair fra BLL, må tiden vise.

8. jespersm

jespersm VIP medlem

Beskeder:
    320
    851
    Point:
    93
    Det var nu vist ikke Ryanair, som selv droppede tanken, men RKE som er belagt med støjrestriktioner, hvilket betyder, at store jetfly ikke må benytte RKE.

Del denne side