EU-dom fastslår forsinkede flypassagerers rettigheder

Poster i 'NYHEDER' oprettet af jacobb, 17/9/15.

  1. jacobb

    jacobb Aktivt medlem

    Beskeder:
    101
    "Synes godt om" modtaget:
    102
    Point:
    43
    Nyhed på Børsen: http://borsen.dk/nyheder/privatoeko...ar_forsinkede_flypassagerers_rettigheder.html

    Uddrag:

    "Flypassagerer har ret til kompensation for forsinkelser og aflysninger, hvis de kommer senere frem til deres mål på grund af enhver uforudset teknisk fejl på flyet."

    "Flyselskabet KLM afviste efterfølgende at give hollænderen kompensation, fordi det efter flyselskabets mening var "en uforudset teknisk fejl" på et ellers vedligeholdt fly, der var årsag til forsinkelsen.

    Men den går ikke, fastslår EU-Domstolen i sin dom, der ligger meget tæt på en tidligere afgørelse fra 2008."

    ""Det er en kæmpe sejr for alle flypassagerer i Europa," siger Peter Fugmann, der mener, at dommen én gang for alle sætter rammerne for, hvornår flypassagerer er berettiget til kompensation."
     
    Beaglen, AMJ, Peter Krogh Frausing og 1 anden person "Synes godt om dette".
  2. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Læste det samme i check-in nyhedsbrevet. Det er virkelig super (for dem der har brug for det, og så længe det holder med denne ordning). Er der nogen der har et link eller uddrag til afgørelsen eller noget på engelsk der ville kunne bruges i et brev til flyselskabet?
     
  3. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    531
    "Synes godt om" modtaget:
    1,848
    Point:
    93
    @tbh her er linket til dommen på engelsk: http://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2015-09/cp150105en.pdf
    Jeg vil gerne hjælpe med at skrive til flyselskabet, hvis du - eller andre - måtte have brug for det. Jeg er nyuddannet jurist med speciale i netop flypassagerers rettigheder og i mit speciale analyserede jeg over 11 EU domme, så jeg vil have op til flere domme at kunne henvise til overfor flyselskabet. Det er jo rigtigt vigtigt, at kunne frembringe de bedste argumenter overfor flyselskabet, når det kommer til at skulle have udbetalt erstatning. Denne nye dom er endnu et lysende eksempel på, at flyselskaberne ikke bare kan snige sig udenom, når det gælder tekniske fejl :)
     
    Ali Taran, Kristian, tbh og 1 anden person "Synes godt om dette".
  4. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Mange tak, det var lige hvad jeg skulle bruge!
     
    Kristian og Beaglen "Synes godt om" dette.
  5. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Bemærkede lige følgende post i mit facebookfeed:

    ffff.png

    Det er intelligent, men også aggressiv og fræk markedsføring.
     
    Beaglen, Baadsgaard, Henrik Olsen og 3 andre "Synes godt om" dette.
  6. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Ja, det er godt nok aggressiv reklame.... Gad vide om vi ser mere af sådan noget i fremtiden - altså at de går ud og jagter kunderne via sociale medier...
     
  7. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Well, de står jo også airside i CPH og deler foldere ud, når der er forsinkelser. Men jeg synes jeg læste noget om at CPH ville stoppe det. De købte åbenbart billige billetter til anywhere, for at få adgang til airside.
     
    Beaglen "Synes godt om" dette.
  8. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Tanke - Google kender dine flydetaljer og det bruges så til at kontakte dem som er forsinket direkte - det er næste skridt....
     
  9. Schlandy

    Schlandy VIP medlem

    Beskeder:
    574
    "Synes godt om" modtaget:
    1,653
    Point:
    93
    I Norge har forbrugerrådet netop udviklet en vejledende kalkulator ved f.eks aflyst fly. Ganske genialt for den "normale" forbruger
    http://www.forbrukerradet.no/fly/
     
  10. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    531
    "Synes godt om" modtaget:
    1,848
    Point:
    93
    www.standby.dk kalder skribenten Ejvind Olesen AirHelp, flyforsinkelse.dk, flyadvokaten m.fl. for "dusørjægere", hvilket jeg egentlig ikke bryder mig om. For det første fordi det i denne betydning bliver til et negativt ladet ord og det klæder ikke branchesitet Standby, fordi de så ikke holder sig objektive nok efter min mening. Og for det andet fordi disse "dusørjægere" faktisk laver et stykke ærligt arbejde og tager det juridiske slagsmål med flyselskaberne, selvom det så koster 25 % i gebyr, hvis passageren får sin kompensation. I England og Tyskland tjener "dusørjægerne" stort på det, da passagergrundlaget er langt større sammenlignet med Danmark, så der er altså tale om en ganske givtig forretning, hvad enten man så kan lide det eller ej. Jeg er ikke selv fan af, at disse firmaer bruger mafiametoder eller kommer på kant med markedsføringsloven for at lokke kunder ind i butikken, men selve det juridiske grundlag for kompensationen finder jeg interessant og efter min mening skal flyselskaberne bare komme til lommerne, hvis kompensationen er berettiget jf. EC 261/2004. Stod det til mig, så jeg allerhelst, at flypassageren fik hele sin berettigede kompensation, uden at der var nogen form for gebyr indblandet. Hvordan jeg eller firmaet så skulle aflønnes for arbejdet, må der så findes en anden løsning på.
     
    jefi99 og Kristian "Synes godt om" dette.
  11. *flyer

    *flyer Sjeff

    Beskeder:
    245
    "Synes godt om" modtaget:
    631
    Point:
    93
    Jeg er sådan set enig.

    MEN. Når man stiller sig op ved gaten, har meget aggressiv markedsføring på Facbook, online debatfora mv., så er man netop en dusørjæger...

    Det klinger absolut negativt, men opførslen lugter også af "ambulance chaser".
     
    Beaglen "Synes godt om" dette.

Del denne side