EU præciserer flypassagerers rettigheder - ny vejledning træder i kraft pr. 15. juni 2016

Poster i 'NYHEDER' oprettet af Beaglen, 14/6/16.

  1. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    529
    "Synes godt om" modtaget:
    1,845
    Point:
    93
    Millioner af flypassagerer forventes at rejse sommeren igennem og derfor har EU-Kommissionen udgivet en ny vejledning, som præciserer nogle af de vigtigste passagerrettigheder ved forsinkelser, mistede flyafgange, op- og nedgraderinger og aflysninger. Vejledningen præciserer også, hvad der nærmere skal forstås ved en ekstraordinær omstændighed. Flyselskaberne kan ikke, jf. en omfattende retspraksis fra EU-Domstolen, bruge tekniske fejl som undskyldning, medmindre der er talt om en skjult fejl, som opdages af flyfabrikanten eller en komponentleverandør. Sabotage og terrorisme vil dog stadig kunne kvalificeres som en ekstraordinær omstændighed.

    Vejledningen er ikke en erstatning for det lovforslag, som blev stillet af EU-Kommissionen i 2013. Lovforslaget er stadig under behandling i EU-Parlamentet og EU-Rådet. Vejledningen skal støtte både flyselskaber, nationale myndigheder, rejseagenter/rejsebureauer og forbrugerorganisationer i at håndtere og forvalte rettighederne. Samtidig skal vejledningen også kunne assistere flypassagerer på rejsen, såfremt der opstår problemer.

    Vejledningen træder i kraft pr. 15. juni 2016 og kan læses i en dansk version på http://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=OJ:JOC_2016_214_R_0004&from=EN
     
    Senest redigeret: 15/6/16
    Michael Wahl, T4L, tbh og 3 andre "Synes godt om" dette.
  2. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Beaglen "Synes godt om" dette.
  3. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    529
    "Synes godt om" modtaget:
    1,845
    Point:
    93
  4. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    529
    "Synes godt om" modtaget:
    1,845
    Point:
    93
  5. miri90

    miri90 VIP medlem

    Beskeder:
    408
    "Synes godt om" modtaget:
    803
    Point:
    93
    @Beaglen + andre skarpe hoveder

    Jeg har en fætter, som for nylig blev ca. 9 timer forsinket på hjemrejsen fra Antalya til Hamborg med selskabet Tailwind Airlines. Rejsen var købt gennem et tysk rejseselskab. Ifølge selskabets passagerrettigheder udbetales der INGEN kompensation ved forsinkelser. Se rettighederne her: http://www.tailwind.com.tr/pdf/yolcu-haklari-bildirimi-eng.pdf

    Kan man virkelig blot skrive dette? Jeg er klar over at selskabet er tyrkisk og derfor muligvis ikke er omfattet af samme regler som EU-lande. Det virker dog i så fald stadig mystisk, at de så har lov til at fragte passagerer til og fra et EU-land, hvis de har andre regler, som væsentlig forringer passagerernes rettigheder.
     
    Beaglen "Synes godt om" dette.
  6. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Tyrkiet er ikke en del af EU så derfor er han ikke dækket af EC261/2004 blabla på hjemrejsen. Hvis Tyrkiet skulle have et lignende regelsæt kunne det være, men det ved jeg ikke noget om.

    Husker (mener det var)@jefi99 fik noget ud af TK via en tyrkisk forbruger ombudsmand eller sådan noget, men var det ikke ex-EU?
     
    Beaglen "Synes godt om" dette.
  7. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    Er man ikke dækket når man flyver til/fra en EU lufthavn?? Ellers ville Norwegian jo heller ikke være omfattet.....

    /Schwert
     
    Beaglen "Synes godt om" dette.
  8. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Kun fra, så vidt jeg har forstået.
    Mener Norge er underlagt EC261/2004 så norwegian også burde hoste op... (& Irland hvis de skulle bruge sådanen licens men det er mere teknisk i et felt alt fra langt fra mig til at jeg ved om det har nogen betydning)
     
    Schwert "Synes godt om" dette.
  9. *flyer

    *flyer Sjeff

    Beskeder:
    245
    "Synes godt om" modtaget:
    631
    Point:
    93
    Du er altid dækket, når du flyver fra EU, uanset hvor selskabet har hjemme.
    Du er kun dækket, når du flyver til EU, hvis selskabet hører hjemme i EU.
     
    Senest redigeret: 8/8/16
    Schwert "Synes godt om" dette.
  10. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Korrekt, den tyrkiske EU261/2004-regulering hedder SHY. Se http://web.shgm.gov.tr/en/yolcular-icin/3889-index
     
    Beaglen, THammer og tbh "Synes godt om dette"
  11. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    529
    "Synes godt om" modtaget:
    1,845
    Point:
    93
    Har der været kontakt til selve rejsebureauet, hvor rejsen blev købt?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  12. miri90

    miri90 VIP medlem

    Beskeder:
    408
    "Synes godt om" modtaget:
    803
    Point:
    93
    Hej Beaglen,

    Nej der har ikke været fulgt op på sagen. Min fætter tager det ikke så tungt - jeg er blot nysgerrig omkring dette, hvis det skulle være mig en anden gang.

    Det skal siges at de fik mad og drikke + hotel, som de dog ikke kunne nå at bruge.
     
    Beaglen "Synes godt om" dette.

Del denne side