Millioner af flypassagerer forventes at rejse sommeren igennem og derfor har EU-Kommissionen udgivet en ny vejledning, som præciserer nogle af de vigtigste passagerrettigheder ved forsinkelser, mistede flyafgange, op- og nedgraderinger og aflysninger. Vejledningen præciserer også, hvad der nærmere skal forstås ved en ekstraordinær omstændighed. Flyselskaberne kan ikke, jf. en omfattende retspraksis fra EU-Domstolen, bruge tekniske fejl som undskyldning, medmindre der er talt om en skjult fejl, som opdages af flyfabrikanten eller en komponentleverandør. Sabotage og terrorisme vil dog stadig kunne kvalificeres som en ekstraordinær omstændighed. Vejledningen er ikke en erstatning for det lovforslag, som blev stillet af EU-Kommissionen i 2013. Lovforslaget er stadig under behandling i EU-Parlamentet og EU-Rådet. Vejledningen skal støtte både flyselskaber, nationale myndigheder, rejseagenter/rejsebureauer og forbrugerorganisationer i at håndtere og forvalte rettighederne. Samtidig skal vejledningen også kunne assistere flypassagerer på rejsen, såfremt der opstår problemer. Vejledningen træder i kraft pr. 15. juni 2016 og kan læses i en dansk version på http://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=OJ:JOC_2016_214_R_0004&from=EN
Er det dette her dokument: http://ec.europa.eu/transport/theme...ter-enforcement-pax-rights/c(2016)3502_en.pdf Jeg synes ikke umiddelbart at det ser ud som om at det findes i en dansk version. Men det går nok også at læse på engelsk.
Ja korrekt dokument. Den danske version bliver først offentliggjort på selve udgivelsesdagen den 15. juni 2016.
Her er den danske version: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=OJ:JOC_2016_214_R_0004&from=EN
@Beaglen + andre skarpe hoveder Jeg har en fætter, som for nylig blev ca. 9 timer forsinket på hjemrejsen fra Antalya til Hamborg med selskabet Tailwind Airlines. Rejsen var købt gennem et tysk rejseselskab. Ifølge selskabets passagerrettigheder udbetales der INGEN kompensation ved forsinkelser. Se rettighederne her: http://www.tailwind.com.tr/pdf/yolcu-haklari-bildirimi-eng.pdf Kan man virkelig blot skrive dette? Jeg er klar over at selskabet er tyrkisk og derfor muligvis ikke er omfattet af samme regler som EU-lande. Det virker dog i så fald stadig mystisk, at de så har lov til at fragte passagerer til og fra et EU-land, hvis de har andre regler, som væsentlig forringer passagerernes rettigheder.
Tyrkiet er ikke en del af EU så derfor er han ikke dækket af EC261/2004 blabla på hjemrejsen. Hvis Tyrkiet skulle have et lignende regelsæt kunne det være, men det ved jeg ikke noget om. Husker (mener det var)@jefi99 fik noget ud af TK via en tyrkisk forbruger ombudsmand eller sådan noget, men var det ikke ex-EU?
Er man ikke dækket når man flyver til/fra en EU lufthavn?? Ellers ville Norwegian jo heller ikke være omfattet..... /Schwert
Kun fra, så vidt jeg har forstået. Mener Norge er underlagt EC261/2004 så norwegian også burde hoste op... (& Irland hvis de skulle bruge sådanen licens men det er mere teknisk i et felt alt fra langt fra mig til at jeg ved om det har nogen betydning)
Du er altid dækket, når du flyver fra EU, uanset hvor selskabet har hjemme. Du er kun dækket, når du flyver til EU, hvis selskabet hører hjemme i EU.
Korrekt, den tyrkiske EU261/2004-regulering hedder SHY. Se http://web.shgm.gov.tr/en/yolcular-icin/3889-index
Hej Beaglen, Nej der har ikke været fulgt op på sagen. Min fætter tager det ikke så tungt - jeg er blot nysgerrig omkring dette, hvis det skulle være mig en anden gang. Det skal siges at de fik mad og drikke + hotel, som de dog ikke kunne nå at bruge.