EuroBonus 3.0 kommer til sommer

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af Flemming Poulsen, 17/12/15.

1. Flemming Poulsen

Flemming Poulsen VIP medlem

Beskeder:
    1,910
    "Synes godt om" modtaget:
    2,210
    Point:
    113
    EuroBonus vers. 3.0 - eller Loyalty 3.0 som SAS kalder projektet internt er nu planlagt til sommeren 2016 iflg. Eivind Roald:

http://e24.no/boers-og-finans/sas-a...-utenom-oljen-flyr-like-mye-som-foer/23580790

I denne artikel løfter han også lidt af sløret for hvad disse ændringer kan indeholde:

I tillegg til et stadig bedre tilbud til de faste kundene på bakken, jobber også SAS med en ny versjon av bonusprogrammet sitt som skal lanseres etter sommeren 2016. Selskapet vurderer goder som felles familieopptjening av poeng, en utvidelse av «gullkort for livstid» til å ikke bare gjelde de over 60 år som har hatt gullkort i minst ti år, samt at man kan overføre flyginger til neste års kvalifiseringsrunde.

Egentligt nogenlunde det som jeg havde regnet med og som også ofte har været efterlyst af mange her på forum...

Da man idag har familiekonto, så må man gå ud fra at der kan komme forbedringer til dette også - når Roald nævner fælles familieoptjening? Måske fælles optjening af basispoint eller?

Tiden må vise det....

Kenneth K, jefi99, tbh og 1 anden person "Synes godt om dette".
  2. tbh

tbh Flying Spaghetti Monster

Beskeder:
    1,819
    3,213
    Point:
    113
    Lyder spændende, men er stadig lidt nervøs for hvad det kommer til at betyde for optjening.

Flemming Poulsen og Ulrik "Synes godt om" dette.
  3. Flemming Poulsen

Beskeder:
    1,910
    2,210
    Point:
    113
    Vi skal nok ikke kun forvente ændringer til fordel for forbrugerne...

Nogle af "forbedringerne" bliver nok også til fordel for SAS ;)

Men det bliver uanset spændende at se. Jeg har egentligt ganske stor tiltro til at vers. 3.0 kan blive interessant. Alene det at få en helt ny IT platform kan betyde at livet bliver lettere for EuroBonusmedlemmerne og at der kommer flere muligheder.

Booking af *A bookinger online ved jeg er på ønskelisten også og med et mere fleksibelt system kan der nok komme en del spændende kampagner som er targeted også.

Roll-over points ser jeg meget positivt på. Ligesom Lifetime Gold også har manglet i en officiel og bedre version.

Hvad han mener med familiekonti er lidt mere flydende i det der allerede findes en version. Ønsketænkning kunne jo være fællesoptjening af statuspoint. Men det er jeg mere tvivlsom overfor.

Men der er ingen tvivl om at EB 3.0 ikke bliver dårligere for medlemmerne efter at Norwegian også er kommet ind i kampen med flere goder i Norwegian Rewards. Med Norwegian, som en seriøs spiller på loyalitetsmarkedet nu, så er risikoen for forringelser i EB 3.0 helt sikkert blevet mindre.

rasmus.emil, obs, AMJ og 3 andre "Synes godt om" dette.
  4. alexanderln

alexanderln Stealth Member

Beskeder:
    1,785
    3,468
    Point:
    113
    det er lidt pudsigt at der er lavet en sammenligning af Eurobonus og Norwegian Rewards.. hvor mange fra det norske forum bedst kunne lide Norwegians og deres spend-earnings.
    Kan forestille mig at dem der rejser i Norden har væsenligt flere point at hente på last-minute billetter, hvorimod billig Eco på long-haul kan være et af de områder der bliver ramt hårdt.. men lad os nu se - er også lidt skeptisk med om det faktisk kan lykkedes SAS at regne med EB på billetprisen allerede til sommer. Sådan som man kender SK-IT virker det lidt som en utopi.

5. Flemming Poulsen

Beskeder:
    1,910
    2,210
    Point:
    113
    Omsætningsbaseret optjening er helt klart deres våde drøm - ihvertfald økonomerne i SAS. Men jeg er dog ikke sikker på at det kommer til at ske.

For det første er det ualmindeligt svært at gøre teknisk. Hvordan optjener man f.eks. på codeshare, interline etc. Og er der booket via rejsebureau eller andet flyselskab, så kan SAS ikke nødvendigvis se den pris som kunden har betalt.

Desuden så har SAS haft stor succes med at gå efter de kunder som flyver noget, men ikke voldsomt meget. F.eks. sølvkunderne. Totalt genererer de stor omsætning for SAS, men de er langt mere prissensitive - og hvis de pludseligt ikke optjener noget særligt på deres billige billetter, så er det måske pludseligt langt mere interessant for dem at benytte Norwegian Rewards eller bare altid gå efter billigste billet.

Jeg er meget i tvivl om hvad de vælger, men jeg er ikke 100% overbevist om at omsætningsbaseret optjening er så god en idé for SAS. SAS økonomerne vil helt sikkert presse på for det, men om det er godt for loyaliteten er jeg ikke sikker på.

Senest redigeret: 17/12/15
    jefi99 "Synes godt om" dette.
  6. Clipper

Clipper Aktivt medlem

Beskeder:
    152
    128
    Point:
    43
    Det ender nok med at de begynder, at efterligne de amerikanske selskaber...jo flere kroner billetten koster jo flere point :-(
    Så kan de også slippe af med nogen guldkunder for den lounge (CPH) er da for lille i rush hour!

7. Rune

Rune VIP medlem

Beskeder:
    168
    371
    Point:
    63
    Kommer SAS EB til at være Revenue Based Earning (RBE) ? Ja, det tror jeg helt sikkert, hvad enten vi kan lide det eller ej.

Men at tro på at SAS IT kan være first movers på at implementere en RBE model i 2016 svarer til at tro på at Nordkorea springer ud som en velfærdsstat i næste måned.

Jeg tror ikke på at EB bliver RBE baseret før de bliver opkøbt at et et større selskab eller at der kommer standardsystemer og alliancefælles modeller på markedet for RBE. Og ingen at dele er sandsynlige i 2016.

Så jeg spår at vi i 2016 fortsat kommer til at se devalueringer/forbedringer på point optjening, der jo basalt set er selskabernes forsøg på løbende at tilpasse sig til prisniveauerne på de forskellige ruter/klasser i mangel af egentlig RBE.

Håber dog på at online booking af Star Alliance Awards kommer i 2016. Det er der efterhånden blevet lovet en stykke tid. Og hvis jeg virkelig skal håbe på noget vildt skulle det være SAS Plus Awards på langdistance ...

OIB, Ekeren, asf og 6 andre "Synes godt om" dette.
  8. Nicki Lolk Sørensen

Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

Beskeder:
    1,784
    2,982
    Point:
    113
    Fra 'god jul'-mail:

"For example, you will be able to use your family members' Basic points towards your own tier level status and it will be easier to achieve "Lifetime Gold” status."

Det er vist nyt med basispoint?

9. tbh

Beskeder:
    1,819
    3,213
    Point:
    113
    Jeg tror ikke på det kommer til at skr uden en væsentlig forringelse et andet sted... Forhåbentligt bare mig der er pessimistisk...

Peter Krogh Frausing "Synes godt om" dette.
  10. *flyer

*flyer Sjeff

Beskeder:
    265
    665
    Point:
    93
    Jeg håber, at man hæver grænserne for hhv. Gold og Diamond status markant. Samtidigt kunne man fjerne muligheden for at kvalificere på antallet af segmenter. Herudover ser jeg gerne, at man kræver, at en vis del point er optjent på SAS for, at man kan nå Gold/Diamond.

Når der er ryddet ud i antallet af statuskunder, bliver det nemmere at give de tilbageværende reel service. Noget som i den grad mangler i dag.

Udtrykket "når alle har status har ingen status" er i skræmmende grad rammende for SAS og EuroBonus.

11. tbh

Beskeder:
    1,819
    3,213
    Point:
    113
    Du mister hurtigt mange indenrigs kunder uden segmenter som status givende tror jeg..
    Kan godt følge at f.eks. jeg måske heller ikke rammer det forbrug man nok burde have for at være diamant, men jeg bruger langt flere penge hos SAS end jeg ville hvis jeg ikke fik nogle væsentlige fordele, så tror ikke det er helt så sort på hvidt en fordel at gøre det sværre at optjene status...

Lush, AMJ, THammer og 8 andre "Synes godt om" dette.
  12. PENSIONISTEN

PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

Beskeder:
    283
    1,098
    Point:
    93
    @*flyer Du vil give de tilbageværende reel service, men hvem skal betale for denne service, hvis der er mandefald i SAS?
    @tbh Jeg giver dig helt ret. Alle selskaber overlever på en virkelig høj kabinefaktor. Hvis basis- og sølv- eurobonus medlemmer føler, at en højere status er umulig at nå, vil de i stedet cykle rundt mellem andre selskaber, og SAS vil igen miste indtægter, de indtægter, der nu gør, at firmaet kan overleve.

AMJ, THammer, Ulrik og 5 andre "Synes godt om" dette.
  13. *flyer

*flyer Sjeff

Beskeder:
    265
    665
    Point:
    93
    Måske mister man nogle kunder, men er alle kunder interessante for SAS? Jeg mener, at SAS skal fokusere mere på high yield-kunderne, det er dér pengene er. Når man har kunder som man tjener penge

Hvilke væsentlige fordele er det? Jeg synes de "ekstra fordele" som tilbydes Diamantmedlemmer er sørgerlige. Jeg ser ikke merværdien i Diamond over Gold. Istedet prioriterer jeg at flyve med LH/LX/OS etc., her får jeg en markant bedre rejseoplevelse, men lidt færre point.

De "tilbageværende" kunder vil være kunder som generelt køber mange og dyre billetter. Dvs. kunder som bidrager til en høj yield.

No offence, men det er ikke dem som flyver på de billigste billetter som sikrer SAS' overskud. Det er dem som giver >4.000kr for SAS Plus København-Billund T/R eller 40.000kr for SAS Business København-Tokyo T/R. Som så mange andre steder kan "80/20-reglen" også anvendes her. 20% af kunderne står for 80% af indtægterne.

Man er nok ganske naiv, hvis man tror at en høj kabinefaktor er det mest væsentlige. Kabinefaktoren er i princippet underordnet, hvis man ikke tjener nogle penge på billetterne. Kabinefaktoren er også vigtig, men det er vigtigere at tjene penge på billetterne. SAS evne til at tjene penge på billetterne er da også faldet med 0,5% i regnskabsåret 2014-2015...

Hvor mange er det reelt som "shopper" rundt efter hvor de får sølvstatus? Naturligvis skal man også lave tiltag som tilgodeser denne gruppe, men det er ikke her de store penge findes.

14. alexanderln

alexanderln Stealth Member

Beskeder:
    1,785
    3,468
    Point:
    113
    @*flyer
    Fin diskussion, selvom jeg må være enig med @tbh

Og en af grundende til at SAS har afskaffet Business på short-haul er jo netop fordi det samme business-segment ikke længere er der. Derfor skal Eurobonus ramme bredt således at alle kunde-segmenter føler de får fordele ved at vælge SAS frem for konkurrenter. Har eksempelvis venner der skal flyve til CDG i julen, og vælger SAS nu når de får kuffert, lounge og fasttrack med på turen, da de er EBS.. Hvorimod de kunne have valgt en konkurrent hvis ikke de havde disse fordele. De tjener ikke ligeså mange penge på dem som på full flex kunderne, men stadig er det vigtigt at få alle kundesegmenter med på vognen.

SAS er ikke længere 'the businessmans airline' og du ser også andre selskaber ændre struktur eks. LH's Eurowings/Germanwings you-name-it... Man skal ramme bredt hvis man vil vinde kampen om kunderne.

Senest redigeret: 23/12/15
    tbh, Peter Krogh Frausing, AMJ og 6 andre "Synes godt om" dette.
  15. obs

obs VIP medlem

Beskeder:
    760
    937
    Point:
    93
    Færre muligheder for at opnå Guld/Diamant status går efter min mening ikke særligt godt i tråd med at SAS gerne vil nå 5.000.000 EB-medlemmer (pt. 4.200.000). Sølv-niveauet er der jo pt. ikke specielt mange fordele i, så hvis de færreste får mulighed for Guld/Diamant, og du oveni ikke vil tillade at man kan kvalificere sig på segmenter, hvilken motivation skulle de så have for ikke at anvende eks. Norwegian i stedet? Hvem skal Guld/Diamant niveauet så være for?

Jeg tror også at situationen er lidt speciel for SAS i kraft af deres størrelse, eller måske manglen på samme. Jeg tænker at de nok mangler noget volumen i det segment som genererer en stor yield, så derfor er de også nødt til at være noget for Jensen og Jönsson.

Men jeg er da enig i at de godt kunne yde en bedre service for deres kunder, og specielt deres statuskunder. Et krav om at en andel af pointene skal være optjent på SK-metal ville sådan set også være rimeligt nok. Men at forhøje kravene yderligere efter den seneste nedskæring, ville være at gå for langt.

tbh, AMJ, Peter Krogh Frausing og 3 andre "Synes godt om" dette.
  16. PENSIONISTEN

PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

Beskeder:
    283
    1,098
    Point:
    93
    *flyer Jeg tror desværre ikke, at din high yield kundegruppe er tilstrækkelig stor til at ruteselskaber tør satse på denne gruppe som main "sponsor". Udviklingen viser det alt for tydeligt. Selskaberne er tvunget til at lefle for alle kundegrupper.

Eks. LX ruter til/fra Genève ud i Europa er tvunget til at operere med meget lave priser med en meget stor økonomi kabine og en lillebitte biz kabine (som regel 2 rækker), fordi Easyjet har en usædvanlig stor passager base i Genève, ..... og fordi der simpelthen ikke er et kundegrundlag for biz, og hvem skulle tro det om denne destination. Dette er et typisk eksempel på overlevelse. Du er måske ikke så gammel, at du kan huske, at Swissair krakede fra den ene time til den anden, flyene strandede rundt omkring på kloden, eftersom der ikke var kontanter til fuel og ingen kreditgivning. Jeg strandede selv i Genève !

Det sidder i dyb erindring hos de gamle ruteselskaber, altså man kæmper med alle midler for at overleve, og her er low yield passager-gruppen af stor betydning.
    .

mka83, Schwert, tbh og 6 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side