Eurobonus værdi - infrequent flyer

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af mdk, 30/11/15.

  1. mdk

    mdk VIP medlem

    Beskeder:
    379
    "Synes godt om" modtaget:
    637
    Point:
    93
    Jeg har søgt i forummet, men kan umiddelbart ikke se noget svar der hjælper mig til at værdiansætte køb af flybilletter gennem *A fremfor andre selskaber som en infrequent/budget orienteret rejsende, der som oftest rejser med lavpris selskaber.

    Jeg er Eurobonus sølvmedlem, og har omkring 20k points - jeg er ikke i nærheden af at nå guldstatus, og kommer heller ikke til det indenfor en overkommelig fremtid.

    Jeg tager til Washington, på den billigste billet jeg kan finde. Umiddelbart er Delta og Lufthansa/United de billigste selskaber, med Delta som værende 3-400 kr. billigere end Lufthansa/United.

    Umiddelbart er der mange Lufthansa billetter der ikke giver points, mens United er mere gavmilde, hvis jeg læser SAS's sider korrekt.

    Mit spørgsmål til jer garvede rejsende er om det har værdi for mig som infrequent flyer at betale de 300-400 ekstra for at rejse med *A fremfor Delta?

    Umiddelbart er anmeldelserne af United/Delta meget enslydende, så valget kommer ned til værdiansættelsen af Eurobonus points vs. ingenting ved Delta (Jeg kan selvfølgeligt lave en FF konto hos Skyteam, men jeg tvivler på det kan betale sig?)

    Det er i øvrigt CPH/AAL/BLL (Kommer lidt an på eksterne faktorer hvilken dansk lufthavn det bliver) - IAD

    Jeg kan se de fleste værdiansætter Eurobonuspoints til omkring 10 øre, men jeg kan umiddelbart ikke se hvilke(n) billetklasse min budgetbillet er i, før jeg har bestilt?- så jeg kan ikke værdiansætte billetten ift. Eurobonus points, da jeg ikke kender de eksakte antal points jeg modtager


    Bonusspørgsmål - Som infrequent flyer kan det så bedst betale sig at bruge sine points på opgraderinger, eller kan det bedst betale sig at forsøge at samle nok points til at købe en business class billet outright, med points?
     
  2. miri90

    miri90 VIP medlem

    Beskeder:
    408
    "Synes godt om" modtaget:
    803
    Point:
    93
    Hej,

    Gode spørgsmål og især dit bonusspørgsmål ser jeg også gerne et svar på. Kan ikke selv hjælpe med svar, men er sikker på der er nogle herinde som kan. Jeg kan bare bumpe tråden og håbe at de rigtige folk bliver opmærksomme på den :)
     
    tbh "Synes godt om" dette.
  3. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    Kan evt. henvise til denne artikel: https://insideflyer.dk/guide-sas-eurobonus-2-0/

    Der er også en mulighed for at oprette et Delta Skymiles - mange bække små, men hos dem udløber bonuspoint ikke, så man kan samle noget sammen i løbet af årene.
    Når du ikke har nogen særlig fordel hos UA/LH så kan det virke dumt at bruge ekstra penge på en anden billet. Dog afhænger det af hvilken bookingklasse du får, da nogle Lufthansa flyvninger kun vil give ca. 1000 point til USA hvorimod en Full economy vil give 4.000..

    Men hele værdisætningen er svær - jeg har eksempelvis mødt frequent flyers der bruger deres Eurobonus-point på Boozt.com selvom det kun er ca. 3 øre/point, men omvendt får vedkommende brugt sine point i stedet for de går i glemmebogen - og reelt set har pointene jo først en værdi når de er blevet afsat. Dog er 10 øre pr. point en god tommefingerregel for om det er en god deal el. ej. Så hvis du ikke har så mange point, så lyder opgraderinger som en god løsning (dog er det næsten umuligt med *A partnere), mens andre som tjener mere måske har bedst af at vente til at købe hele billetten med point.

    Beklager jeg ikke kan komme med et klart svar, men det er fordi der ikke findes et.
    og hvis der gør, så afhænger det af ens rejsemønster.

    Selv bruger jeg mest mine point på point-ture i Norden/Indenrigs, da det giver mig en billig flexibel billet til prisen, mens jeg samtidig sparer op til en First-billet som jeg vil bruge ved lejlighed :)
     
    PENSIONISTEN, tbh, Ulrik og 2 andre "Synes godt om" dette.
  4. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Min (måske upopulære mening): Hvis du er rent fritidsrejsende med relativ lav frekvens på de billigste billetter du kan finde så glem at jagte points. Jo, vælg et frequent flyer program per alliance (SAS, British Airways, Air France, Emirates f.eks.) og kredditer dertil og så ellers køb den billigste billet. Hvis/når du når op på at have points nok til noget som helst så brug dem. Men jeg mener ikke vores "hobby" her er særligt meget energi værd hvis du samler points sammen i så små mængder som du formentligt vil gøre.

    Personligt vil jeg sige at du bør bruge dine SAS points når der er tilbud på points indløsning til et sted du gerne vil hen enten på en rigtig billig økonomi eller plus billet (CPH-AAL i sidste øjeblik kan være god værdi da kontanter ikke altid er helt billigt) eller på en business billet til USA når der af og til er tilbud på dem hvis du når op på at have nok points en dag.
     
    Ulrik, tbh, PENSIONISTEN og 2 andre "Synes godt om" dette.
  5. asf

    asf VIP medlem

    Beskeder:
    822
    "Synes godt om" modtaget:
    1,920
    Point:
    93
    Det er et interessant spørgsmål, som der nok ikke rigtig er et entydigt svar på, som @alexanderln siger.

    For mig ligger værdien i bonuspointene dels i 1) at optjene status så det bliver en bedre oplevelse at rejse, og 2) at bruge point på rejser på premium-klasser som jeg ellers er for nærig til at betale for (har endnu ikke rent faktisk brugt point på det endnu, så det må være en antaget værdi baseret på andres rejseberetninger!).

    Point-ture i Norden/Indenrigs er lige præcis en nem måde at få udnyttet pointene, især hvis man kan ramme 50% point bargain kampagnerne og komme til Svalbard for 10.000 point t/r eller indenrigs for kun 5.000 point t/r. Derefter kommer langrute-opgraderingerne (kun SAS) til 15-25k pr flyvning, og efter det rammer man hurtigt langrute-billetter for point - først economy med SAS (ingen brændstoftillæg) og senere business/first med partnere.

    Så der er værdi at hente undtaget for dem der flyver virkelig lidt (som EB Silver må du alligevel have nogle ture) synes jeg, men det kræver nok at man dyrker det til en vis grad.

    Tommelfingerreglen på 7-10 øre pr point er mere baseret på flybilletter end på Boozt.com ;) - men den er god netop som guideline til at vælge hvilken billet man skal købe. Får du mere end 4000 point ud af Lufthansa-billetten for 400 kr ekstra, så kan det "betale" sig - vel at mærke hvis du har tænkt dig at bruge dine point på flybilletter! Bruger du dem på Boozt skal du have mere end 13000 point for dine 400kr :)

    For det meste kan du godt se bookingklassen på billetten, hvor forsøger du at bestille henne?
     
    Ulrik, tbh, PENSIONISTEN og 1 anden person "Synes godt om dette".
  6. mdk

    mdk VIP medlem

    Beskeder:
    379
    "Synes godt om" modtaget:
    637
    Point:
    93
    Gennem en reseller - travellink. Det kan selvfølgeligt godt være jeg bare overser det, men kan umiddelbart ikke se bookingklassen :(


    Jeg kommer til at flyve 28 segmenter i år, så en smule flyver jeg da, men hovedparten er på billige billetter hos lavprisselskaver som Jetstar, Tiger, norwegian o.lign.

    Det interressante ved turen til Washington er at jeg skal give 395 kr. Ekstra for UA/LH billetten, og får min 4k points ved UA, så med.en værdiansættelse på 10 øre pr. Point er der værdi i at vælge UA - såfremt man får brugt sine point (uden at bruge dem på boozt).
    - så er spørgsmålet om man som lav-volume forbruger af billige billetter på netværksseæskaberne når at få samlet point nok til det giver mening at beuge dem indenfor 5 år, i SAS tilfælde. Samt om man når at samle nok til man kan få dem brugt, inden deres værdi bliver devalueret hvis jeg vælger Delta
     
  7. mdk

    mdk VIP medlem

    Beskeder:
    379
    "Synes godt om" modtaget:
    637
    Point:
    93
    Jeg skal selvfølgeligt også have værdien af delta's points med i udregningen, for at sige hvad der giver mest mening.
     
  8. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    asf "Synes godt om" dette.
  9. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    Eller du kan lave en dummy-booking på selskabets eget hjemmeside og få booking-klassen oplyst på den billigst udbudte billet.. så er det højst sansynligt den TravelLink giver
     
  10. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Min foretrukne måde at finde booking klassen på en billet hos en OTA der ikke viser det er ved at se om jeg kan finde billet på ita matrix (matrix.itasoftware.com), derefter expedia.

    Har du sammenlignet rejsetid/connections/afgangstider? Umiddelbart er værdien at pointene så tæt på en reel forbrugsværdi at med mindre du har et meget specfikt mål med at tjene nogle point så ville jeg tage den billigste eller hvad der passede bedst eller var mest komfortabel..

    Og bare hvis du ikke skulle være klar over det (rigtig mange er ikke) med united vs lufthansa, husk at det er operating carrier der tæller, altså hvem der flyver og ikke kun det flynummer du får givet. Og hvis du får opgivet en bookingklasse for f.eks LHXXXX operated by united, så kan du ikke regne med bookingklassen da den vil være noget andet for united og det er det der tæller... Men 25% for LH /50% united lyder rigtigt for betalelige billetter :)
     
  11. mdk

    mdk VIP medlem

    Beskeder:
    379
    "Synes godt om" modtaget:
    637
    Point:
    93
    Jeg siger mange tak for alle input!
    De har været rigtigt brugbare, det er rigtigt rart at kunne tjekke bookingklasser i fremtiden (jeg har før lavet en dummy booking på selskabets egen hjemmeside, for at se bookingklassen, men var ikke opmærksom på at den opgivne bookingklasse ikke nødvendigvis holdte hvis det er en anden operatør der flyver flyvningen, og var heller ikke sikker på om det reelt var samme bookingklasse man ville ende i ved en ota)

    Ita matrix bliver helt klart brugt i fremtiden, hvis jeg ikke kan se bookingklassen ved reselleren - tak for tippet ift. Travellink:)

    Det endte med UA/LH, men grundet noget logistik omkring rejsen og ikke pga prisen/Eurobonus points :)
     
    THammer, alexanderln, tbh og 2 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side