Fintech optimering

Poster i 'ANDRE PROGRAMMER (BIL, KREDITKORT M.M.)' oprettet af mdk, 24/5/17.

1. mdk

mdk VIP medlem

Beskeder:
    381
    "Synes godt om" modtaget:
    639
    Point:
    93
    Vi har efterhånden en del tråde rundt omkring på forummet ang. forskellige metoder til at optimere point optjening samt minimere omkostningerne ved transanktioner.
    Jeg tænker vi kan bruge denne tråd som en overordnet wiki, hvor man kan smide nye optimeringsmetoder op, og så vil jeg tilføje dem i den originale post.

Jeg starter med de optimeringsmuligheder jeg kender til optimering af point optjening, og slutter af med dem der minimerer omkostninger, har formentligt glemt nogle, så byd endeligt ind :)

Roger:
    Roger.ai
    gør det muligt at betale FI-kort med kreditkort.
    Dette gør det for mit vedkommende det muligt at betale min husleje, mobilregning, elregning, og fagforening via Roger, dette giver i sig selv bonuspoint hos SAS/DY/BA.
    Der er en tråd om Roger her.
    Bemærk at man får 50 kroners rabat på første regning man betaler via Roger.

Currencyfair
    Currencyfair
    leverer samme service som Transferwise er kendt for, nemlig at facilitere billige p2p valutaoverførsler, der er markant billigere end en normal bankoverførsel.
    I modsætning til Transferwise giver Currencyfair dig muligheden for selv at sætte en vekselkurs du ønsker at handle til. Denne kurs kan være lavere end den reelle mid-market kurs. Hvis der er en person, der skal veksle den anden vej, der godtager din kurs bytter i jeres penge til den kurs, hvorefter Currencyfair pålægger et gebyr på 0,25-0,35%, alt efter valuta.
    Er der ingen der er interesserede i din kurs vil Currencyfair efter 2 hverdage veksle pengene for dig til den reelle mid-market kurs + 0,4%. Derudover betaler man 25kr/€3 i gebyr pr. transaktion, så der skal et større beløb til for Currencyfair er billigere end Transferwise

Hvis man overfører mere end €1.000 i én enkelt overførsel kan man pt. få €40 som en del af deres refer a friend program, hvor både personen der henviser og personen der bliver henvist får €40 hver. Dette gør første overførsel til en overskudsforretning (Hvilket er den primære grund til jeg brugte dem i stedet for TW ved min sidste pengeoverførsel til udlandet.)

Min referal kode er: https://www.currencyfair.com/?channel=R15841 som i er mere end velkomne til at benytte ;)

Transferwise
    Det Transferwise er kendt for er at facilitere billige p2p valutaoverførsler, der er markant billigere end en normal bankoverførsel.
    Som eksempel kan nævnes en overførsel fra DKK --> AUD.
    I min bank koster det 200 kr. i gebyr + valutakursen er den reelle mid-market rate + 1,5%. Derudover tager de Australske banker AU$10 i gebyr for at modtage udenlandske overførsler.
    Transferwise giver dig den reelle mid-market kurs, og tager 0,5% af det overførte beløb i gebyr.
    - Første overførsel op til £500 er gratis ved signup gennem mit refferal link: https://transferwise.com/u/mathiask1

Foruden billige valutaoverførsler fra egen bank konto til en udenlansk konto lancerede Transferwise i går et nyt produkt. "Borderless bank account".
    Deres Borderless account gør det muligt at modtage penge i $£€ som lokale bank overførsler fra andre i hhv. UK, US og Euro området. Man kan også veksle valuta internt på sin borderless account, for derefter at sende dem som lokale bank overførsler i de 15 valutaer der er understøttet, herunder DKK, SEK, NOK.
    Jeg har selv oprettet en borderless account og kommer til at bruge den til at modtage USD og EUR uden gebyr (Der er dog et mindre gebyr for at sende penge fra ens borderless account.)

Lunar Way
    (Android) (IOS)
    Lunar Way er en neo-bank uden egen bank licens, hvorfor de samarbejder med Nykredit.
    Deres app tilbyder et fåtal af muligheder, og virker generelt mere som en design vrksomhed end en innovativ fintech virksomhed. Dog tilbyder de "top-up" hvor man via sit kreditkort gratis kan toppe sin konto op (Maks 2K dagligt / 4k pr. mnd.), denne top-up funktion giver bonuspoints på SAS MC, men ikke BN Visa.

Revolut
    Revolut
    er en Fintech startup der giver dig mulighed for at veksle valutaer til den reelle mid-market kurs. Revolut har bl.a. et gratis virtuelt kort, samt et fysisk debit-kort, der kun koster forsendelsesomkostninger (43 kr.) at modtage.
    Med Revolut kan man bl.a. hæve €200 gratis i ATM's i udlandet pr. måned, til den reelle midmarket kurs, så længe man hæver mens der bliver traded valuta. Bruger man kortet eller hæver penge i weekenden tager Revolut en markup på 0,5%.

Der findes en tråd om Revolut her på forummet.

Senest redigeret: 25/3/18
    jtraveler, MortenS, henrikbjorn og 2 andre "Synes godt om" dette.
  2. MortenS

MortenS VIP medlem

Beskeder:
    550
    1,171
    Point:
    93
    Lunarway har opdateret deres top-up funktion, der i en kortere periode har været begrænset til 1.000kr pr måned. Efter at have indført to-faktor validering ved indtastning af kort detaljer (verified by visa/ mastercard Secure) er det nu muligt at benytte top-up funktionen for op til 5.000kr pr måned - dog maks 2.000 ad gangen. Det er ikke helt så godt som de tidligere 10.000kr pr måned, men om end ikke andet bedre end de 1.000kr det kun har været muligt det sidste stykke tid.

Henry og jtraveler "Synes godt om" dette.
  3. SebastianBruun

SebastianBruun Persona non grata.

Beskeder:
    2,069
    4,833
    Point:
    113
    Så bør du godt nok seriøst overveje at skifte bank!:cool:
    Normalt er prisen for en udenlandsk overførsel i niveauet 20-30 kroner..:confused:

Senest redigeret: 27/9/17
    MortenS og Henry "Synes godt om" dette.
  4. Erwin Lansing

Erwin Lansing Skribent

Beskeder:
    2,225
    6,605
    Point:
    113
    En normal IBANN/SWIFT overførsel bør ikke være mere end det. Når man skal længere ud i verden med en manuel wire transfer, kan det godt koste lidt mere. Den gav jeg dog 100 kroner for mange år siden til Uganda, så til 200 plus kursgebyr lyder som en ny bank :)

5. Schwert

Schwert Grumpy old men RULES!!!

Beskeder:
    1,955
    5,599
    Point:
    113
    Når man overfører (mellem europæiske?) banker, er det vigtigt at vælge en SEPA overførsel, og så vælge "delte omkostninger" mellem afsender og modtager. Dette vil typisk være gratis for modtager og koste omkring 20,-

Det er ihvertfald hvad jeg giver i Handelsbanken i DK, og jeg betaler ikke noget når jeg modtager på min konto i Cajamar i ES

SEPA er en overførsels form hvor netbank selv identificerer SWIFT ud fra IBAN nummeret.........

Henry og Erwin Lansing "Synes godt om" dette.
  6. Daniel K

Daniel K VIP medlem

Beskeder:
    408
    923
    Point:
    93
    Wauww, jeg burde have kigget her før, har lige givet 240 DKK for at overføre 400 USD til en amerikansk bank.....

Henry "Synes godt om" dette.
  7. Schwert

Beskeder:
    1,955
    5,599
    Point:
    113
    HA! Man skal ALTID kigge her, også før man går i Brugsen efter 3 liter mælk!!!!

DanielBahn, Ali Taran, Michaelolesen og 4 andre "Synes godt om" dette.
  8. Daniel K

Daniel K VIP medlem

Beskeder:
    408
    923
    Point:
    93
    Jeg kan slet ikke undvære at læse dine rejse skildringer i pausen :)

9. Schwert

Beskeder:
    1,955
    5,599
    Point:
    113
    Hvad f... har det med 3 liter mælk at gøre??? :rolleyes::rolleyes::rolleyes: *DUCK AND TAKE COVER*

10. Erwin Lansing

Erwin Lansing Skribent

Beskeder:
    2,225
    6,605
    Point:
    113
    Hvad pokker? Har de fået 3 literspakker mælk i Brugsen? Så må jeg jo droppe Føtex!

Ali Taran, Schwert og Henry "Synes godt om dette"
  11. mdk

mdk VIP medlem

Beskeder:
    381
    639
    Point:
    93
    Jeg giver en flad 20'er + dårligere kurs i EUR, men netbanken kan ikke klare australske kontioplysninger, så skal betale 200 kr. I gebyr for at banken laver overførslen manuelt (Men bruger naturligvis TW i stedet :)

Det sagt har jeg faktisk skiftet bank siden jeg lavede OP, men det er af en anden grund :)

asf og Henry "Synes godt om" dette.
  12. jtraveler

jtraveler VIP medlem

Beskeder:
    286
    597
    Point:
    93
    Kan man indbetale til Paypal med SAS MC eller øvrige i den stil for at optjene?

13. Grisefod

Grisefod VIP medlem

Beskeder:
    348
    1,060
    Point:
    93
    Det har virket med Skrill, så kan ikke se hvorfor det ikke skulle virke med Paypal.

14. MortenS

MortenS VIP medlem

Beskeder:
    550
    1,171
    Point:
    93
    Man skal lige være opmærksom på omkostningerne. Der er risiko for at gebyr og diverse overstiger værdien af de point man optjener

15. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,534
    13,064
    Point:
    113
    Jeg kan bekræfte, at jeg har fået 15 EB point pr. 100 DKK, jeg har indbetalt til Paypal 3. oktober på mit Eurobonus Mastercard Permium.

jtraveler, Henrik Olsen, frankbrix og 1 anden person "Synes godt om dette".
  16. mdk

mdk VIP medlem

Beskeder:
    381
    639
    Point:
    93
    Http://mintos.com (P2P lån) har resten af året en cashback kampagne hvor man får op til 5% af det man investerer på deres platform, i lån med 2 års løbetid eller længere, tilbage i form af cashback. T&C findes her

Ved at bruge min refer a friend kode: N4AURO
    Får i, og jeg, 1% af det beløb i har investeret i bonus. (Det daglige gennemsnitlige beløb investeret, opgjort efter hhv. 30, 60 og 90 dage efter oprettelsen af kontoen. )

Alt efter hvilken type af lån man invisterer i på platformen kan man forvente 8 - 15% i afkast årligt. Det kan være en god idé at vælge lån med "buy-back" garanti, da der er en hel del lån der går i restance, som udbyderne så køber tilbage efter 60 dages forfald (man får også de tilskrevne renter udbetalt).

Man kan diskutere det moralske aspekt i p2p lån, men det tænker jeg hører til i en særskilt tråd (?)..

MortenS "Synes godt om" dette.
  17. mdk

mdk VIP medlem

Beskeder:
    381
    639
    Point:
    93
    Skal nok lige præcisere at det er 1% af det investerede beløb man får i bonus, og ikke 1% efter hhv. 30, 60 og 90 dage.
    Altså hvis man i gns. har investeret €1.000 efter 30 dage får vi hver især €10 i bonus. er beløbet efter 60 dage stadigt €1.000 i gns. får man €0 efter 60 dage, men er det gns. investerede efter 90 dage steget til €10.000 får vi hver især yderligere €90 i bonus.

MortenS "Synes godt om" dette.
  18. MortenS

MortenS VIP medlem

Beskeder:
    550
    1,171
    Point:
    93

Hvad er dine egne erfaringer med det? Jeg har tidligere kigget på det. Som jeg husker det, droppede jeg det igen da buy back var eks renter. Men må indrømme jeg kan ikke huske om jeg har tjekket mintos.

Dvs potentielt 15% årligt afkast plus engangsgevinst på op til 5+1%? Det lyder da ikke helt tosset. Hvis der er buy back guarantee er det vel bare at finde det lån med højest rente? Så er der kun risikoen for at den oprindelige långiver går på spanden.

19. mdk

mdk VIP medlem

Beskeder:
    381
    639
    Point:
    93
    Jeg har haft flere lån der er gået i restance, hvor udbyderen har købt lånet tilbage, med renter. Jeg har endnu oplevet ikke at have fået de tilskrevne renter ved brug af buy-back garantien.

- Det er det jeg selv har gjort indtil videre. Jeg startede ud med kun at vælge lån der havde maksimalt 6 måneders løbetid, i tilfælde af jeg oplevede problemer mht. Buy-Back garanti eller lign. så jeg kunne forlade platformen igen indenfor rimelig tid, men med den nye cashback promo er jeg også gået ind i lån af 2-5 års varighed.

(Man skal dog være opmærksom på at indstille sine filtre korrekt, så man ikke kommer til at vælge et lån uden buy-back garanti, da der som sagt er en del der ikke bliver betalt ud).
    Pt. er der flere lån med buy-back garanti, med 60 måneders løbetid, i Euro, der giver 15% i afkast.

20. mdk

mdk VIP medlem

Beskeder:
    381
    639
    Point:
    93
    Transferwise har nu også åbnet op for Mastercard Debit kort udstedelse til deres 'Borderless Account', jeg har netop bestilt mit.

- Regner med at bruge mit nye Revolut kort som primært kort i udlandet, og hvis jeg så skal bruge mere end $200 i kontanter indenfor en måned er det billigst at bruge TW debit kortet til at hæve resten på. (Ubegrænset gratis hævninger i beta-perioden, dog med 0,35-1% i exchange fees.)

Del denne side