Firma rejsepolitikker - hvad er normalt?

Poster i 'BONUSBILLET & REJSEHJÆLP' oprettet af Kristian, 30/9/14.

1. Kristian

Kristian VIP medlem

Beskeder:
    4,852
    "Synes godt om" modtaget:
    8,871
    Point:
    113
    I vores firma er vi ved at indføre rejsepolitikker og når man kommer fra en meget løs måde, dvs. hvad som giver mening og som om det var ens egen pung til, at alt er nedskrevet, er det jo svært... - så af interesse spørger jeg, hvad gør i andre?

2. Flemming Poulsen

Flemming Poulsen VIP medlem

Beskeder:
    1,910
    2,210
    Point:
    113
    Det er der nok lige så mange svar på som der er virksomheder med rejsepolitiker.

Det afhænger vel meget af hvor stort rejsebudgettet er og hvilke aftaler firmaet evt. har direkte med flyselskaberne.

Men på langrute idag er det vel (desværre) ikke unormalt at kun cheferne flyver på Business, mens resten må flyve Premium Economy (medmindre der er en rigtig god grund og forhåndgodkendelse). I Europa gælder det vel primært at de fleste flyver economy - medmindre man har virksomhedsaftaler. Selv fleksible billetter kan oftest ikke betale sig, medmindre man bruger den fleksibilitet meget ofte. Ellers vil det oftest være billigt at betale kassen for en dyr last minute billet de få gange man rent faktisk har brug for det. Sådan booker jeg ihvertfald selv. Som udgangspunkt uden fleksibilitet, men betaler så de enkelte gange det bliver nødvendigt.

Men det afhænger jo nok stadig meget at branche, rejsebehov, rejsemønster og volumen.

Men store virksomhedsaftaler kan man godt få nogle gode deals hos flyselskaber, som giver fleksbilitet, opgraderinger m.v. til en fornuftig pris.

Heldigvis har jeg kun min egen rejsepolitik at forholde mig til og den lyder som følger:

- Undgå såvidt muligt lavprisselskaber
    - Bonuspoint SKAL optjenes og helst i Star Alliance. Alternativt BA
    - Undgå bookingklasser der ikke giver min 100% optjening

Hvis ovennævnte regler skal omgåes, så kræver det en rigtig god forklaring til chefen....

;)

Bizflyer, Kristian og jefi99 "Synes godt om dette"
  3. Bizflyer

Bizflyer Aktivt medlem

Beskeder:
    175
    165
    Point:
    43
    Chefen? Det vil så sige ØKH (Øverst Kommanderende Hjemme) = fruen??? :eek::eek:

Flemming Poulsen "Synes godt om" dette.
  4. Kims

Kims Nyt medlem

Beskeder:
    22
    18
    Point:
    3
    Min arbejdsgiver har i min indeværende Eurobonus optjeningsperiode lavet et skift fra løs politik til helt faste ramme med bestilling af absolut billigste billet i Concur og godkendelse af manager. Det kommer temmelig sikkert til at koste både min Guld-status og rejselyst.

5. jakobv84

jakobv84 Premium VIP medlem

Beskeder:
    2,576
    4,183
    Point:
    113
    Vores (global virksomhed, 100,000+) rejsepolitik ligner andre i tråden:
    • Alle flyver economy på rejser med under 8timers flyvetid
    • Executive Directors (løn på 1.5M DKK årligt eller mere...) må flyve business på flyvninger over 8timers flyvetid.
    • Ingen flyver First
    • Der skal som udgangspunkt bookes billigst muligt, men det håndhæves kun indenfor rimelighedens grænser og der tages hensyn til optimale flytider, færre connections, osv.
    Vi benytter os ligeledes af Concur i de fleste lande, American Express Travel i resten.

Senest redigeret: 1/10/14
    Flemming Poulsen "Synes godt om" dette.
  6. Simon Toft

Simon Toft Guest

Mit firmas ligner meget jeres andre firma politikker men har håndhævet overfor chefen at når de ringer en mandag aften kl. 20 og spørger om jeg kan være på en pågældende destination dagen efter så gælder deres rejse politikker ikke samt at når jeg rejser så meget som jeg nu gør for dem så har jeg lidt længere snor kontra billetter og hoteller (indenfor rimelighedens grænser). Dette har han også accepteret efterhånden med de ting jeg løser. Nogengange kan gevinsten ved dette være størrer for firmaet end en medarbejder der måske ellers ville sige nej til opgaverne og længere svartid overfor kunderne. :)

7. Kristian

Kristian VIP medlem

Beskeder:
    4,852
    8,871
    Point:
    113
    Gode input! Hvorledes med regning, får i Skattefri diæter eller kører i på regning? Vi har hidtil kørt på regning, men det ser ud som at man vil ensrette vores forretningsrejser med skattefri diæter, men er det normalen? Da jeg har kundekontakt er noget jo på diæter og andet ikke...

Flere spørgsmål:
    - har i "lofter" på hotelovernatningspriser?
    - Entertainment loft med kunder?

og noget i den lidt kuriøse afdeling?

- Laundry må kun bruges ved rejser over 7 dage
    - Minibar/alkohol er på egen regning

8. jakobv84

jakobv84 Premium VIP medlem

Beskeder:
    2,576
    4,183
    Point:
    113
    Nogle lande har lov om diæter så der har vi diæter, ellers kører vi expenses på mad. Der er ikke loft på hoteller, men der er tjek i bagenden og givetvis samtaler om ret og rimeligt. Samme regel med entertainment og alkohol. Indenfor hvad der er ret og rimeligt (som jo nok afhænger af virksomheds- og landekulturen). Der er også andre regler såsom hvis du nu overnatter hos venner eller familie så kan du få et beløb ($50) som godtgørelse...
    Laundry lyder på linje med vores.
    Minibar er max på $5 per døgn. Alkohol er på egen regning hvis det er efter aftensmad (e.g. natklub) og hvis det er uden kunder. "Gentlemans clubs" er ikke tilladt uanset om du expenser eller ej.
    En sidste kuriøs regel er at hvis man flyver economy over 8timer må man gerne flyve ind et døgn før således man har et døgn og hotel til at restituere...

Hvis du vil have hele politikken så smid mig en PM.

9. Frequie

Frequie VIP medlem

Beskeder:
    301
    441
    Point:
    63
    Europa, konferencer: billigste billet på et netværksselskab (man slipper for Norwegian, Easyjet, etc)
    Europa, møder og kundebesøg: billigste fleksible billet (ikke at forveksle med Business - med SAS er det en Plus billet, med de andre er det en Economy Flex billet)
    Alt udenfor Europa: Economy Extra + ankomst en dag før til at restituere

10. Schwert

Schwert Grumpy old men RULES!!!

Beskeder:
    1,007
    2,069
    Point:
    113
    Generelt gælder den sunde fornuft hos os, men vi er også kun en mellemstor virksomhed.

Vi har dog den regel at medarbejderne kun flyver business når rejsen er over 6 timer, direktionen kan altid flyve business, men da jeg ofte følges med andre, følger jeg de samme regler, det virker sgu for snobbet at sætte sig op foran, med en kollega nede bag i bussen. (Herunder altid economy til DXB, men takketvære EK foregår dette ofte på business)

Så længe det er inden for rimelighedens (læs min egen samvittigheds grænser) er der ingen regler for forbrug.

Vi har heldigvis en CEO der selv sætter pris på "lidt luksus" da hun også rejser meget.....

HUSK iøvrigt at selvom man er på "firmakortet" kan der fratrækkes 114,- pr. Rejsedag til udokumenterede småanskaffelser i skat!!

11. Kristian

Kristian VIP medlem

Beskeder:
    4,852
    8,871
    Point:
    113
    @Schwert - samme her, vi er en lille/mellemstor virksomhed og som sagt øverst, er det den sunde fornuft der har været der hidtil, men i og med vi er i flere og flere lande, vil ledelsen gerne standardisere rejsepolitikken og have noget skrevet ned!

Med hensyn til rejsefradraget, så kan jeg ikke finde det indlæg jeg lavede @Henrik Olsen ? - men ja, det benytter jeg mig af også :) - og med diæter som der er tale om, så kan jeg umiddelbart se at det kan jeg fortsætte med...

12. Henrik Olsen

Henrik Olsen co-founder Redaktør

Beskeder:
    4,188
    6,208
    Point:
    113
    Jeg kigger lige efter den post/tråd :)

13. Henrik Olsen

Henrik Olsen co-founder Redaktør

Beskeder:
    4,188
    6,208
    Point:
    113
  14. Kristian

Kristian VIP medlem

Beskeder:
    4,852
    8,871
    Point:
    113
    @Henrik Olsen - yes, overskriften siger mig noget, men selv linket fejler ser jeg...

15. Flemming Poulsen

Flemming Poulsen VIP medlem

Beskeder:
    1,910
    2,210
    Point:
    113
    Af en eller anden grund ligger indlægget i en "privat" tråd som ikke er offentlig. Jeg har nu flyttet den til "Bonusfeber Lounge" og linket skulle nu virke.

Henrik Olsen "Synes godt om" dette.

Del denne side