https://news.sky.com/story/regional-airline-flybe-in-frantic-bid-to-stave-off-collapse-11907407 "Flybe, Europe's biggest regional airline, was locked in survival talks on Sunday night less than a year after being bailed out by a Virgin Atlantic-led consortium."
Det er ikke gode tider - tænk bare 23 flyselskaber knækkede nakken i 2019. Hvis Flybe også går ned, så starter 2020 hårdt og brutalt.
Der spekuleres i, at det er Virgin-koncernen der spiller med musklerne over for den britiske regering efter de ikke fik en forlængelse af deres Virgin Trains-service, som i stedet blev givet til en konkurrent og som dermed fik Virgin Trains til at lukke. Den nuværende britiske premierminister har lovet at støtte business i udkants-UK (læs: ikke-London), og Flybe opererer mere end 50% af indenrigsflyvningerne, der ikke er til/fra London. Virgin ejer via et konsortium nu Flybe, og kan altså revanchere sig over for regeringens fravalg af Virgin Trains ved at true med at lukke Flybe og dermed give dårligere vilkår til udkants-UK, for at få regeringen til at hoste op med en pose penge for at rede ruterne. Utroligt spekulativt, og det er svært at se Virgin lade Flybe være på randen af konkurs udelukkende for at revanchere sig, men det kan vel ikke udelukkes det er en del af ligningen. Uanset hvad vil det være utroligt skadeligt for virksomheder i mange områder af UK, hvis Flybe skulle dreje nøglen om. I lufthavne som Southampton og Exeter er Flybe næsten alene om at forbinde områderne til resten af UK, og det er svært at se hvem der skulle tage over.
Det burde egentlig ikke være så svært endda: Er ruterne rentable, må andre selskaber være interesserede i at overtage et ledigt marked. Er ruterne ikke rentable kræver det enten filantropi eller statsstøtte, og det sidste vil formentlig være i strid med EU's konkurrenceregler - et par uger endnu..
Er der ikke noget der PSO Public Service Obligation, som man f.eks har i Sverige, Stockholm - Gällivare er et eksempel men de kræver vidst nok en licitation
Vi har jo også støtte til færgerne til små-øer i Danmark. Derfor vil jeg tro, at støtte til infrastruktur er lovlig.
Tænkeligt, men der er en væsentlig forskel, nemlig at på det engelske fastland er der alternativer i form af landtransport (bil eller tog); færgerne er eneste transportmulighed til småøerne. De norske 'koncessionsruter' har nok også deres baggrund i den udfordrende geografi i landet.
Det ser ud til at regeringen holder hånden under Flybe: https://news.sky.com/story/government-reaches-agreement-to-save-flybe-11908700 "Business secretary Andrea Leadsom said the government had reached an agreement to keep troubled airline Flybe operating. Ms Leadsom said that the decision would be "welcome news" for staff, customers, and creditors - after 48 hours of uncertainty during which it sought to stave off collapse."
Så gik den desværre ikke længere for flybe - rigtig ærgerligt for medarbejderne, og surt for kunderne. Det bliver desværre ikke det sidste flyselskab som kommer til at bukke under for Corona panikken.