FlyPremium guide 101

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af Michaelpa, 24/7/18.

Tags:
  1. Michaelpa

    Michaelpa Medlem

    Beskeder:
    32
    "Synes godt om" modtaget:
    92
    Point:
    18
    Hej alle!

    Beklager hvis dette er et spørgsmål, der allerede er blevet stillet før, men jeg er ny herinde og har lidt svært ved at forstå, hvordan det hele fungerer.

    Jeg flyver normalt på SAS Ungdom, og det gør jeg i gennemsnit tre gange om året. Det er hovedsageligt lange flyvninger (USA f.eks.).

    Ville det give nogen som helst mening for mig at oprette et MasterCard hos SAS? Jeg har på nuværende tidspunkt lige godt 20k point hos SAS.

    På forhånd tak for hjælpen

    Mvh Michael
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  2. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,395
    "Synes godt om" modtaget:
    12,790
    Point:
    113
    Det kommer i høj grad an på, hvor meget du vil bruge dit kreditkort. Og hvor (Danmark, udlandet, SAS)?

    Hvor mange EB point optjener du normalt om året? Nok til du kan få status hos SAS?
     
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  3. jtraveler

    jtraveler VIP medlem

    Beskeder:
    286
    "Synes godt om" modtaget:
    597
    Point:
    93
    Hej Michael,
    Velkommen til.

    Jeg vil anbefale dig at læse denne tråd og så kan du stille lidt mere konkrete spørgsmål hvis du stadig er i tvivl: https://insideflyer.dk/forums/threads/sas-eurobonus-mastercard-premium.3531/
     
    Michaelpa og Henry "Synes godt om" dette.
  4. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Hej Michael, hvad vil du gerne opnå med kortet? Point til upgrade af de ture du alligevel flyver, point til bonusrejser eller noget tredje?
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  5. DanielBahn

    DanielBahn VIP medlem

    Beskeder:
    613
    "Synes godt om" modtaget:
    1,679
    Point:
    93
    Hej - velkommen til :)

    Vores filosofi er pt, at nu det er gratis at betale med kreditkort i EU, så er det dumt ikke at udnytte det.. Med vores nuværende forbrug, så tjener vi nok til en opgradering på en usa-rejse, eller en 2-3 london rejser, pr. år, for os alle tre her i husholdningen. Hvis vi gjort det mere seriøst, så kunne vi nok komme op på det dobbelte, men er ikke helt klar til at binde mig endnu :)

    SAS Premium er dog for dyrt i min verden, når man kun har Sølv som vi har.. Så skal du i hvert fald til at regne ud, hvad den reele pris pr pont er.
     
    Henrik Olsen, Michaelpa og Henry "Synes godt om dette"
  6. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Nar du siger EU vil jeg lige minde om at du betaler godt 1% mere for at betale med SAS EB MC end f.eks. Visa Dankort i andre europæiske valutaer end DKK. Endnu mere hvis du sammenligner med revolut...
     
    Henrik Olsen, asf, THammer og 2 andre "Synes godt om" dette.
  7. Michaelpa

    Michaelpa Medlem

    Beskeder:
    32
    "Synes godt om" modtaget:
    92
    Point:
    18
    Tusind tak for alle jeres hurtige svar!

    Jeg forestiller mig, at jeg ville kunne bruge kreditkortet til dagligdagsbrug (altså indkøb, transport osv) i Danmark.

    Jeg har hidtil optjent omkring 9.000 årligt, så det har ikke været helt nok til en status endnu.

    Jeg vil meget gerne bruge kortet til at opgradere de ture, jeg i forvejen flyver.

    Jeg køber normalt SAS Ungdom-billetter (som er SAS Go), så hvis jeg kunne opgradere disse billetter på langdistanceflyvninger, så ville jeg glædeligt betale de 1495,- kr. om året, det nu koster.
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  8. DanielBahn

    DanielBahn VIP medlem

    Beskeder:
    613
    "Synes godt om" modtaget:
    1,679
    Point:
    93
    Ja det er selvfølgelig rigtigt - er den ikke 1,5% endda på det billige SAS-kort? Men det er valuta-gebyr, så betaler du ikke det, uanset hvilket kreditkort du bruger?
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  9. DanielBahn

    DanielBahn VIP medlem

    Beskeder:
    613
    "Synes godt om" modtaget:
    1,679
    Point:
    93
    Husk at tjekke, om det er muligt med en ungdoms-billet.
    Men hvis det kan betale sig for dig, så er det jo helt klart pengene værd -

    Husk også at passe på den klassiske kreditkort-fælde - pengene du bruger i dag, betales først om op til 45 dage.. så man skal være forudseende.. Jeg har glemt det et par gange, og hvor jeg er blevet lidt for overrasket over regningen efterfølgende.
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  10. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Sidst jeg tjekkede var det 2% for alle udenlandske valutaer med SAS MC, hvorimod visa dankort, så vidt jeg ved, ligger på 1% "i europæiske" valutaer og ellers 1,5%. Dertil kommer at MC (ud fra mine erfaringer) har en højere kurs inden de ligger procentsatsen til, end VISA.... og det kan godt være de kurser kommer fra en bank og ikke MC/VISA, men det er bare min oplevelse..

    Ud fra dine kommentarer lyder det som om du ikke helt har forstået fordelene i kortet, så jeg tror der er lidt læsning endnu for dig :)

    For at sætte lidt tal på, hvor det er alt for simpificeret, men alligevel:
    Hvis du siger eurobonus point 7,5 øre værd per point, skal du tjene ~4.000 point for at retfærdiggøre kortgebyret for det billige kort. Dette vil altså kræve et forbrug på 40.000 kr (lidt mindre i anden valuta/på sas.dk), bare for at du går i 0. Herfra kan du så trække signup bonus etc.
    7,5 øre per point er svær at nå, hvis man sammenligner sine billetter med ungdomspriser, så er point overhovedet så meget værd for dig? Jeg tror du ville have mere gavn af et gratis norwegian kort, hvis du husker manuelt at indbetale regningen... :)
     
    Henrik Olsen, Henry og Nielspg "Synes godt om dette"
  11. miri90

    miri90 VIP medlem

    Beskeder:
    408
    "Synes godt om" modtaget:
    803
    Point:
    93

    Nordea har fra 2017 hævet gebyr på Visa/Dankort til 1,5 % i europæiske valutaer og 2% på øvrige. Ved ikke om det er det samme for andre banker. Så forskellen er ikke stor hvis Mastercard tager fast 2%
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  12. Baadsgaard

    Baadsgaard VIP medlem

    Beskeder:
    1,212
    "Synes godt om" modtaget:
    4,497
    Point:
    113
    Husk at kortet kun kan bruges til at opgradere point-rejser - dvs rejser for point. Hvis det er en rejse til USA eller Asien, skal du således have minimum 60.000 point (når de ikke en sjælden gang er på tilbud) og for at kunne købe en Plus billet for point til de her fjerne destinationer, skal du op og køre mere end 100.000 point igennem om året.

    I Europa er det mere end 50.000 point om året (som er til at komme over) og så kan du købe Plus billetter til go priser - igen kun rene pointrejser (ikke point+penge)
     
    Henrik Olsen, Henry og DanielBahn "Synes godt om dette"
  13. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Det er endnu 1,0 og 1,5% for LSB. Spændende at høre det er blevet sat op i andre banker...
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  14. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    458
    "Synes godt om" modtaget:
    1,290
    Point:
    93
    Danske bank Master card guld har samme gebyr som Nordea (1,5 % på EU valuta, 2,0 % på andre).
    I øvrigt det samme for deres visa kort.
     
    Henrik Olsen, Henry og Christianbp17 "Synes godt om dette"
  15. Michaelpa

    Michaelpa Medlem

    Beskeder:
    32
    "Synes godt om" modtaget:
    92
    Point:
    18
    Mange tak for det! Jeg synes lidt, det er en jungle at finde rundt i, når man er helt ny til det her, men det er fedt, at I gider bruge jeres tid på at forklare det. Tusind tak for det!

    Jeg tror nok bare, det er lettere at byde op en opgradering så, i stedet for at rode mig ud i alt det med et mastercard.

    Ah, okay. Den havde jeg ikke lige fanget. Jeg troede faktisk, man kunne opgradere rejser med point, som man havde købt for penge. Mange tak for den information!
     
    Henrik Olsen, Henry og Christianbp17 "Synes godt om dette"
  16. Christianbp17

    Christianbp17 VIP medlem

    Beskeder:
    97
    "Synes godt om" modtaget:
    272
    Point:
    53
    Som jeg forstår dine ønsker så lyder det til du faktisk bare gerne vil have opgraderet de rejser du foretager i SAS GO (Ungdom) til Plus/Bizz. Hvilket sagtens kan lade sig gøre, hvis vi antager at du vælger et SAS MC (det billige til 295 kr. pr. år) og at du forbruger 100.000 kr. pr. år så vil du ende ud med at få ca. 10.000 point for dine 295 kr. (+evt. velkomstbonus). Hvis du kombinere de point med dem du allerede optjener ved de flyvninger du har foretaget, vil betyde at du kan opgradere i hvert fald 1 gang til Plus (Upgrade pris pr. leg ca. 15.000 point).
    Min anbefaling vil derfor være at anskaffe et SAS MC (ikke premium), lære plusgrade systemet at kende (hvis ikke du allerede gør det) og evt. begynde at benytte nogle af SAS andre veje til at optjene point.
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  17. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    458
    "Synes godt om" modtaget:
    1,290
    Point:
    93
    Du kan sagtens byde på en opgradering, både med penge og point, uanset om billetten er betalt med penge eller point. Det kræver blot at man gå ind på SAS.dk under opgradering.
    Det som SAS premium MC kan er, at man kan købe pointbilletter til Plus eller Business class og så kun betale point priser for Go. Der er dog ret få pointbilletter tilgængelige på Plus/Business, så man skal være tidligt ude eller heldig.
     
    Henrik Olsen, Henry og Christianbp17 "Synes godt om dette"

Del denne side