Fradrag ved arbejde i udlandet

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af Henry, 5/1/23.

1. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,014
    "Synes godt om" modtaget:
    11,826
    Point:
    113
    Eksportmedarbejder fradraget bliver tit overset (jeg kender mange, som ikke var opmærksom på det):

Fradrag for eksportmedarbejdere
    Eksportmedarbejdere er ansatte, der udfører arbejde i udlandet for en dansk arbejdsgiver. Arbejdet skal have til formål at opnå salg til udlandet af arbejdsgiverens varer og tjenesteydelser eller at opfylde sådanne aftaler.​

Lønmodtagere, der transporterer varer, anses ikke for at være eksportmedarbejdere.​

Er du eksportmedarbejder kan du tage et særligt fradrag på 55 kr. pr. påbegyndt døgn ved arbejde i Vesteuropa og 140 kr. pr. påbegyndt døgn ved arbejde uden for Vesteuropa. Ved Vesteuropa forstås Finland, Tyskland, Østrig, Italien og landene vest herfor, samt Grækenland, Færøerne, Grønland og Island.​

Det er en betingelse for at få fradraget, at du har opholdt dig i udlandet i 2 måneder uafbrudt eller i mindst 100 døgn sammenlagt inden for et indkomstår. Kun ophold, som har varet i mindst 24 timer, kan regnes med, men efterfølgende påbegyndte døgn medregnes som hele døgn.​

Det er også en betingelse, at din arbejdsgiver sender en erklæring til Skattestyrelsen om karakteren af udlandsarbejdet, opholdenes varighed og lønindkomsten under udlandsopholdene. Erklæringen skal sendes inden oplysningsfristens udløb.​

Eksportfradraget er omfattet af reglerne om bundfradrag, som er 6.600 kr. i 2022 (6.500 kr. i 2021), og kan - sammen med andre eventuelle fradrag vedrørende lønindkomsten - ikke overstige den udenlandske løn, der skal beskattes i Danmark.​

Kilde: Fradrag ved arbejde i udlandet - Skat.dk

klausbm, Jeblin, Beaglen og 1 anden person "Synes godt om dette".
  2. Jeblin

Jeblin VIP medlem

Beskeder:
    720
    2,082
    Point:
    93
    Tak, Henry - det kendte jeg heller ikke til.

Mit arbejde går dog (desværre) nok ikke som eksportmedarbejder, så jeg må nøjes med Rejsefradraget...

3. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,014
    11,826
    Point:
    113
    Jeg arbejder som konsulent i udlandet - og får fradraget. Læg mærke til formuleringen: Arbejdet skal have til formål at opnå salg til udlandet af arbejdsgiverens varer og tjenesteydelser eller at opfylde sådanne aftaler

Da jeg arbejder i Østeuropa / Tyrkiet / Aserbajdsjan, er fradraget på 140 kroner per døgn. Og med 150 til 200 rejsedage om året, ja så løber det jo også op.

Måske skal du overveje at undersøge det endnu en gang

Calle77 "Synes godt om" dette.

Del denne side