Følg en pilotelevs vej mod cockpittet...

Poster i 'NYHEDER' oprettet af Henrik Olsen, 7/9/16.

  1. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,638
    Point:
    113
    Vores egen @Marc Nøhr er lige startet på sin pilotuddannelse - følg ham på forsiden og stil spørgsmål til ham her i denne tråd.
     
  2. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,638
    Point:
    113
    Henry "Synes godt om" dette.
  3. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Et lidt praktisk spørgsmål, fra en der selv overvejer at tage pilot uddannelsen (evt på Island):
    Hvordan formår du at finansiere uddannelsen lige efter gymnasiet? Er det noget forældrene betaler eller en god arv, eller får du SU og må arbejde/låne til resten? Hvad koster uddannelsen i Århus?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  4. Marc Nøhr

    Marc Nøhr Medlem

    Beskeder:
    19
    "Synes godt om" modtaget:
    84
    Point:
    13
    Hej Sebastian

    Mine forældre har sat deres hus som sikkerhed, og taget lånet. Når jeg engang er færdig overdrager de lånet til mig.
    Man får SU på skolen, og endda forhøjet da uddannelsen er selvbetalt, så hvis man er udeboende får man cirka 8500 før skat.
    Greybird tager 659.500 kroner, og er den eneste skole i Danmark hvor man ikke har simulatortimer, og endda får 105 timer på twin, hvor andre skoler kun tilbyder 20-30 timer, fordi de flyver med ældre modeller, som bruger mere og dyrere brændstof. Da Greybird bruger nye maskiner, kan de flyve på almindelig benzin, som er 3-4 gange billigere end det andet brændstof.
    Udover det har de pay-as-you-go. Dvs. at man får en regning tilsendt efter hver måned for det man har fået, hvor andre skoler kræver betaling forud, for eksempel 30.000 hver måned eller halvdelen af beløbet det første år og resten det næste år. På Greybirds måde er man ikke låst, og kan derfor skifte skole, hvis man ikke er tilfreds, eller hvis man skulle finde ud af at det alligevel ikke er noget man har lyst til.
     
    asf, tbh og Henry "Synes godt om dette"
  5. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Min svoger blev uddannet pilot for nogle år siden med gæld i den størrelsesorden. Har været ude af stand til at finde job og er nu ved at læse HD som teamleder... hvad er dine tanker på rent faktisk at få et job som kan betale beløbet tilbage på et rimeligt antal år?
     
    Daniel K og Henry "Synes godt om" dette.
  6. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    man kan da "bare" flytte til Kina eller Indien, der er der da vist mangel på piloter?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  7. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Tror ikke det er helt "bare" hvis du ikke er oplært i de store jetmaskiner hvilket man skal separat (sponseret af et selskab). Og du skal så stadigt have en løn der kan afbetale lånet. Men jeg er ikke ekspert...
     
    Daniel K og Henry "Synes godt om" dette.
  8. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,395
    "Synes godt om" modtaget:
    12,788
    Point:
    113
    Hej Marc. Mange tak for en spændende artikel.

    Hvilke alternative pilotuddannelser undersøgte du, før du valgte Greybird Pilot Academy?
     
  9. Marc Nøhr

    Marc Nøhr Medlem

    Beskeder:
    19
    "Synes godt om" modtaget:
    84
    Point:
    13
    Hej Jakob
    Lige nu ser det godt ud mht. job. Man anslår at der i Europa vil mangle 95.000 de næste 8 år. Og det er kun i Europa. Ligeledes anslår man at SAS kommer til at mangle 150 piloter hvert år de næste 15 år, da mange af deres piloter står til at skal pensioneres snart. Så jeg er optimistisk og håber på tallene er rigtige
     
    Senest redigeret: 7/9/16
    Henrik Olsen, Nielspg og Henry "Synes godt om dette"
  10. Marc Nøhr

    Marc Nøhr Medlem

    Beskeder:
    19
    "Synes godt om" modtaget:
    84
    Point:
    13
    Hej
    Jeg læste om Center Air og Billund, men da begge bruger gamle fly og Center Air har 45 timer i simulator, så derfor faldt valget på GreyBird
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  11. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  12. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Spændende afsnit igen @Marc Nøhr - fedt du gør det og skriver om det..

    I din video med dine første soloflyvning giver du "thumbs up", hvem er det til? taler du ikke med Tårnet der?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  13. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    Mit ydmyge gæt: "Til os der kigger med på videoen..." ;)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  14. Marc Nøhr

    Marc Nøhr Medlem

    Beskeder:
    19
    "Synes godt om" modtaget:
    84
    Point:
    13
    Det er præcis som Schwert siger. Det er bare til kameraet. Det ville være umådeligt svært for tårnet og os hvis vi skulle kommunikere med håndsignaler. Husk på, at når vi holder for enden af banen er vi 1½ til 2 kilometer væk fra tårnet, så det er ikke nemt at se en thumbs up. Alt kommunikation foregår via radio :)
     
    asf, Kristian og Henry "Synes godt om dette"
  15. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    takker for info og gode historier... var jeg ung, så ville jeg også prøve lykken der..
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  16. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    Da du var ung..... Det var vel nogenlunde på samme tid som brd. Ellehammer ;)o_O;)o_O
     
    Kristian, Henrik Olsen, *flyer og 1 anden person "Synes godt om dette".
  17. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    I den seneste update skriver du noget om en medical til 10.000 kr som skal fornyes hvert år - koster det så mange penge hver gang, og er det en udgift mens man "studerer" på fx andet år?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  18. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    En medical Class 1, som er til kommercielle piloter skal fornyes hvert år indtil man fylder 40. Men de 10.000kr er "kun" første gang, der skal man hele orkesteret igennem. Derefter skal det blot fornyes, hvilket er væsenligt billigere, nogle tusser gætter jeg på.
     
    Schwert og Henry "Synes godt om" dette.
  19. Marc Nøhr

    Marc Nøhr Medlem

    Beskeder:
    19
    "Synes godt om" modtaget:
    84
    Point:
    13
    Hejsa. Ja, den første gang gør lidt ondt (på flere måder), men derefter bliver det en hel del billigere. Jeg mener nogle af mine medstuderende betaler omkring 1500-2500 kroner når det skal fornyes :)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  20. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,395
    "Synes godt om" modtaget:
    12,788
    Point:
    113
    @Marc, du skriver:
    Jeg har nu en masse navigationsture foran mig, og jeg håber at kunne komme næsten hele landet rundt hvad angår de danske lufthavne, med undtagelse af Kastrup.

    Kommer du også til at lande på nogle af de private flyvepladser (som eksempelvis Samsø og Ærø), eller holder I jer udelukkende til lufthavnene?
    Se eksempelvis: https://da.wikipedia.org/wiki/Danske_lufthavne

    Og kommer I også til at flyve til udlandet?
     
    tbh "Synes godt om" dette.

Del denne side