Nu er tiden kommet til at teste endnu en rejse gadget. Jeg skal teste denne elektroniske bagtag: Det er fra firmaet Bagtag - https://bagtag.com/ - og det virker på en lidt anden måde en tidligere forsøg. Nogle af os - måske især @Baadsgaard - husker Rimovas og Lufthansas forsøg, da den var bygget ind i selve kufferten. Første gang jeg hørte om det var helt tilbage i 2016. Så de har været i gang i et stykke tid. Så glæder mig til at prøve det af ved lejlighed, når jeg får det og får booket mig ind på et af de flyselskaber som understøtter det: Så Lufthansa Gruppen har lukket deres eget forsøg og støtter nu blandt andet Bagtag. Så det bliver med dem eller KLM jeg kommer til at prøve det i nærmeste fremtid. Hvilke andre elektroniske bagtags forsøg kender I til? Havde SAS ikke gang i noget på et tidspunkt også?
Faldt lige over BA's forsøg på en løsning: https://insideflyer.dk/british-airways-vil-ogsaa-proeve-krafter-med-et-elektronisk-smart-bagage-tag/
Glæder mig til anmeldelsen. Jeg har kigget på det, men det er ikke så tit jeg rejser med indchecket bagage, og når jeg gør, er det med hele familien. Så løber det alligevel op i papirerne, når jeg skal udstyre alle kufferter med sådan en fætter. Men jeg kan helt klart overbevises
Hvis man følger lidt med i sikkerhedsudfordringerne omkring IOT kan det godt give bekymrede rynker. Forhåbentlig har de rigtig godt styr på sikkerheden i de dimser. Ellers kan en sabotørslubbert med en lille transportabel sender lave en hel del ravage i systemet.. Man kan også manuelt udskifte bagage-strimlerne - men det kræver at man fysisk skal have fat i hver enkelt kuffert i mindst 20-30 sek. og begrænser dermed de potentielle 'skader'.
Jeg skal også selv overbevises over at det er smart på den smarte måde. Det tager jo ikke lang tid med self-service at få printet en label ud. Så besparelsen er ofte minimal. Så vi er måske bare ude i at det er en rejse gadget.... Sikkerhedsdelen er også spændende. Jeg må se hvad jeg kan få ud af den del
Et andet issue: Den nuværende label har stregkoden på flere leder og kanter, netop for at gøre det nemmere at aflæse den, uanset hvordan kufferten ligger på båndet. Med stregkoden fastsiddende på siden af kufferten er der krav til at den ligger helt rigtigt for at kunne aflæses af senderne - også i lufthavne med måske ikke helt så smart system installeret. Så bagagepersonalet skal flytte hele kufferten i stedet for bare evt .at vippe en label..
Må erkende at jeg har svært ved at se fordelene her. #1 Bagtag skriver selv som den primære fordel at man slipper for kø. Men for det første løser check-in automaterne i vid udstrækning dette - og uanset så er der jo bag drop, hvor der kan være varierende længder af kø. Så hvor stor er fordelen reelt? #2 Som nævnt ovenfor er der en rækker sikkerhedselementer som kan være problematiske. "BAGTAG is much safer than paper labels, so you can unwind when travelling" - den tror jeg simpelthen ikke på. #3 Økonomi. EUR 89. Tvivler på at mange vil lege med her - selv hvis det var EUR 19, så er det jo per stykke bagage. Og hvis fordelene ikke er større. Og hvad så når hardvare skal opdateres eller går i stykker #4 Miljø. Der skal godt nok rejses en del før besparelsen i papirlapper overvinder produktion (og afskafning) af det elektroniske bagagemærke. #5 Standardisering. Alle luftfartsselskaber skal på en samme platform - ellers er det jo omsonst. Er det realistisk indenfor en overskuelig tidshorisont. Sjovt, ja. Spændende, ja. Effektivt, nej.
Godaften. Skal der ikke promoveres lidt mere for bagtag tilbuddet? Siden i går kl 18:41 er der lagt 6 opslag op på facebook og alle omhandler bagtag. Jeg tænker at i godt kan ramme 12 per dag. (Ironi kan være brugt)
Jeg har slået det fra - det er et auto tool der er konfigureret forkert. Der skulle kun have været to - vi undskylder :-(