Gennem Europa med tog

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af SimonFraLolland, 28/8/19.

  1. SimonFraLolland

    SimonFraLolland Udkants VIP

    Beskeder:
    247
    "Synes godt om" modtaget:
    1,172
    Point:
    93
    Så for lidt over en uge siden kom jeg hjem fra 33 dages Interrail gennem Europa, takket være #DiscoverEU initiativet, fik jeg en gratis Interrail billet, der kan læses mere om initiativet her: https://europa.eu/youth/discovereu_en
    Så ja lige nu går jeg bare her hjemme og søger et fuldtidsjob så der kan sparres op til den næste rejse :cool:. Hvis der er nogen der tilfældigvis falder over noget fly/rejse relateret arbejde, som ville passe godt til en ung gut der lige har færdiggjort sin HTX med Kommunikation og IT A som linjefag, så giv mig endelig en besked :). Nå lidt af en sidespring :eek:

    Da beskeden kom om jeg havde fået en af de her Interrail billetter gik planlægningsarbejdet i gang. Hvor skulle man tage hen, hvor mange dage, hvad skal der ses? Efter mange overvejelser blev der lagt en plan! Tour de Østeuropa. Jeg rejste men en veninde som også havde vundet en billet, så vi skulle lige være nogenlunde enige :eek:

    [​IMG]

    Men spoiler alert, den plan holdte ikke. Interrail billetten er fleksible, den fungerer på den måde at man har X antal rejsedage, hvor man har 24 timers fri rejse med tog i hele Europa, inden for XX antal dage, så man er ikke fastlåst til før man er på toget og får stemplet sin billet.

    Allerede før vi skulle afsted var der problemer, jeg fik en mail om at toget fra Szczecin til Warszawa ville blive aflyst pga. sporarbejde, så vores planlagte rute var nu ubrugelig. Der var en anden rute via Berlin, men det havde vi allerede fravalgt pga. en stor del af turen var erstattet med Togbus. Så ny plan, tag til Prag først og så til Warszawa

    Det blev den 15 Juli, og det var til til at drage mod Prag! Ruten er nu blevet Nykøbing F - Hamborg Hbf - Prag Hl.n.
    IMG_8003.jpg
    IMG_8000.jpg IMG_8010.jpg

    DSB toge til Hamborg er kørt af de kendte IC3 toge, som har WiFi og er rimelig komfortable, ydermere er der nu også sodavandsautomater i togene, så man kan få en tår af drikke.
    Vi har noget temmelig unikt i Danmark, eftersom på ruten København-Hamborg via Rødby der kører toget med ombord på færgen.
    IMG_8013.jpg
    Er man sulten, kan man benytte færgens cafeteria på den 45 minutter lange overfart, eller man kan se måger tæt på :p
    IMG_8020.jpg
    Efter 3 timer og 14 minnuters tog og sejltur, ankom vi til Hamborg Hbf, hvor vi havde 35 minnuter til at skifte før toget til Prag kørte. I Hamborg udnyttede vi muligheden for lige at få lidt snacks med til den sidste tog tur som tager 6 timer og 35 minuter. IMG_8033.jpg

    IMG_8047.jpg IMG_8050.jpg

    Toget til Prag var relativt nyt og havde også en spisevogn med!
    Jeg var dog mere i humør til noget lidt andet IMG_20190715_212203.jpg
    Selve togturen gennem Tyskland er der ikke meget andet en skov og marker, men når man forlader Dresden Hbf og kører nede langs Elbe floden, så begynder man at kigge ud af vinduet!
    Klokken 21:44 med cirka 15 minnuters forsinkelse ankom vi Prag Hl.n.
    IMG_8063.jpg
    Herefter var der kun en kort gåtur tilbage til vores hostel, hvor vi fik det første glimt af byen, som det egenlig ikke var planen vi skulle besøge på denne tur.:oops:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Efter en nat på vores Hostel, var det tid til at se hvad Prag havde at byde på, hvilken bedre måde at gøre det på, en med en tur i Bauhaus! - Se fordi, min hængelås valgte at gå i stykker, så måtte jeg ud og have fat på en knibtang, så jeg kunne åbne rummet i min taske hvor min pung og pas lå . :oops:
    Nå men efter dette lille bump på vejen, var det NU for alvor tid til at se byen
    Church of St. Anthony of Padua
    [​IMG]
    Langs Vltava floden
    [​IMG]
    [​IMG]
    Efterfulgt af en lille sejltur i en cykelbåd på floden
    [​IMG]
    [​IMG]
    Herefter gik turen til Observatoriet
    [​IMG]
    [​IMG]
    Herefter gik turen ud efter aftensmad. Undertegnede var detsværre syg med ondt i halsen, så turen gik til supermarket efter suppe der kunne varmes op på hostlet.
    Næste dag gjorde vi et kort stop ved Old town sqare, før det var til til at tage toget mod den næste by: Warszawa, som fortsætter i en ny post senere :)
    [​IMG]
     
    MaleneChristensen, Beaglen, HenrikM og 20 andre "Synes godt om" dette.
  2. SimonFraLolland

    SimonFraLolland Udkants VIP

    Beskeder:
    247
    "Synes godt om" modtaget:
    1,172
    Point:
    93
    Nå efter den lille omvej via Prag, så gik turen til Warszawa. Der er 2 daglige direkte tog fra Prag til Warszawa men vi valgte at tage et tog med skift i Ostrava-Svinov eftersom det var 40 minuter hurtigere en de direkte tog. Toget op til Ostrava var af nyrer dato og bemærk at selv på 2. Klasse, så står stolene i en 2-1 opstillig. IMG_8170.jpg
    IMG_8174.jpg IMG_8177.jpg IMG_0409.jpg Undervejs blev der udleveret gratis vand og alkohol fri øl og cider. Ret god service! - Der var også en resturentvogn i dette tog.
    Jeg kan fortælle at cideren var noget bedre en øllen.
    IMG_0410.jpg
    Der var også WiFi i toget, som gjorde man kunne følge med togets fremskridt.
    IMG_0407.jpg
    Efter 3 timers togtur op til Ostrava skiftede vi til et gammelt polsk EuroCity tog, som jeg har ikke har noget billede af, eftersom det var propfyldt med mennesker. Vi besluttede os for at spise aftensmad i resturentvognen på dette tog, og det var en god beslutning 67100557_1240269696153480_6985826571084890112_n.jpg Jeg fik en eller anden polsk suppe, baseret på sour cream, æg og gris. Der smagte noget bedre en det ser ud
    67337120_1484185348372799_2340289226748198912_n.jpg
    Herefter et lille stykke kage.
    Kage + Suppe og en 0,L Pepsi kostede 55kr.
    Tiden gik og klokken 21:16 trillede vi ind på Warszawa Centralna for at smutte direkte på hostlet
    Den første dag brugte jeg på at pleje mit ondt i halsen og få sovet ud, eftersom vi havde vores hostel værelse til os selv, det viste sig at være godt givet ud, for jeg havde det noget bedre dagen efter :)
    Så var der dømt sightseeing
    Kigger ind mod Oldtown fra den royale have
    [​IMG]
    Et lokalt markede i bydelen Prag
    [​IMG]
    Bydelen Prag
    [​IMG]
    Warsaw Uprising Krigsmonument
    [​IMG]
    Til aftensmad prøvede vi noget lokalt på resturenten Pod Barbakanem. Bar mleczny som laver lokal traditional polsk mad, til lokale priser og så ligger det lige ved Old town!
    Vi fik nogle polske Pierogi, som er en polsk slags dumpling med stegte løg på toppen, vores havde en form for gris-fyld.
    [​IMG]

    Herefter gik turen ud på en lang gåtur tilbage til vores Hostel.
    Dagen efter var det tidligt op, for vores tog til Bratislava kørte klokken 06:23, som kommer i næste post :)
     
    GertrudSand, MaleneChristensen, Beaglen og 25 andre "Synes godt om" dette.
  3. Thorbjoern

    Thorbjoern The flying German

    Beskeder:
    597
    "Synes godt om" modtaget:
    1,822
    Point:
    93
    VIRKELIG god rejsebeskrivelse :):)
     
    Henrik Olsen, SimonFraLolland, Jeblin og 2 andre "Synes godt om" dette.
  4. asf

    asf VIP medlem

    Beskeder:
    826
    "Synes godt om" modtaget:
    1,930
    Point:
    93
    Fedt, glæder mig til at følge med på resten af turen :cool:
     
    Henrik Olsen, SimonFraLolland, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  5. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,400
    "Synes godt om" modtaget:
    12,800
    Point:
    113
    Takker for den gode beskrivelse. Ser frem til opfølgningen.
     
    Henrik Olsen og SimonFraLolland "Synes godt om" dette.
  6. SimonFraLolland

    SimonFraLolland Udkants VIP

    Beskeder:
    247
    "Synes godt om" modtaget:
    1,172
    Point:
    93
    Klokken tidligt om morgenen tilbage på Warszawa centralna, turen går videre mod Bratislava, med et 12 minutters togskifte i Breclav i Tjekkiet, hvad kunne der dog gå galt [​IMG]:rolleyes: IMG_8328.jpg
    IMG_8333.CR2.jpg
    Vi havde egentlig reserveret sæder, fordi det var der krav om, men vi fandt en ikke reserveret tom kupe, som vi så valgte at lægge os til at sove i.
    Der var ikke højtaler udkald i det her tog, så man er selv nød til at holde øje med hvornår det er ens station, og her gik det så galt for os. Vi kommer til en station hvor rigtig mange stiger af og det passer med tiden at toget skulle ankomme til Breclav nu, så vi stod af toget kiggede rundt og efter kort tid går det så op for os, vi er ikke stået af i Breclav men i stedet på stationen, før Hodonin :oops:.
    Til vores held var der så et regionaltog til Breclav fra den station 20 minutter senere, men eftersom vi kun havde 12 minutter til at skifte i Breclav, ville dette koste os noget mere rejsetid. [​IMG]
    IMG_8346 (1).jpg
    Men da vi endelig kom til Breclav cirka 30 min senere en planlagt og får kigget rundt opdager jeg på afgangstavlen, af det tog vi troede vi havde misset pga. vores lille fejl, er 140 minutter forsinket. Så vores lille fejl endte faktisk med at være ligegyldig, for ellers havde vi bare skulle vente mere i Breclav . Det viste sig også at der var et andet tog til Bratislava om 50 minutter, som ikke var forsinket. I modsætning til vores oprindelig tog fra Breclav mod Bratislava, var det her kørt af et selskab der heder RegioJet. Jeg har aldrig før set et tog med IFE style skærme.
    IMG_8391 (1).jpg Lidt over en time senere en planlagt ankom vi til Bratislava, hvor efter en kort besøg til vores AirBnb for at sætte taskerne, stod den på sightseeing. Vi havde kun cirka 24 timer her, fordi vi skulle finde 2 extra dage til at presse Prag ind.
    IMG_8394.jpg
    IMG_20190720_190359_1.jpg
    Udsigt over Donau floden fra Bratislava slot. Broen til højre bliver kaldt UFO Bridge / tower.
    Derefter gik turen ud efter et stykke pizza, før det var tilbage og sove i AirBnben.
    Næste dag stod det så på at klemme så meget sightseeing ind som muligt, før sidste tog mod Budapest gik ved 19 tiden.
    IMG_8406.jpg
    IMG_8407.jpg
    Man forstår godt hvorfor de kalder den UFO broen
    IMG_8419.jpg
    Slottet set fra den anden side af floden
    IMG_8429.jpg
    Og dagens overraskelse, en HC Anderen statue. Vi måtte også lige have en is fra butikken til venstre, eftersom den deler efternavn med undertegnede :p.
    [​IMG]
    Sad Janka Krala parken
    Efter en tur i parken gik vi tilbage til togstationen og tog toget 17:57 til Budapest. Vi valgte at tage toget 2 timer tidligere, da vi faktisk ikke synes der var mere vi gad se i Bratislava og så ankom vi ikke super sent til vores Hostel i Budapest.
    [​IMG]
    Togturen fra Bratislava til Budapest tager "kun" 3 timer, så det var jo nemt.
    Da mørket var faldet på ankom vi til Budapest Nyugati togstationen og smuttede dirkete på vores hostel. Her gik min anden hængelås så i stykker. Heldigvis havde det her hostel en boltsaks, så vi slap for endnu en tur i Bauhaus :p
    [​IMG]
    Der var også en bar på vores hostel, så vi gik lige ned og fik en godnat bajer, før vi smuttede i seng.
    Vi valgte at bruge hele 5 nætter i Budapest, som jeg har tænkt mig at beskrive i næste post ;)
     
    MaleneChristensen, klausbm, Beaglen og 14 andre "Synes godt om" dette.
  7. SimonFraLolland

    SimonFraLolland Udkants VIP

    Beskeder:
    247
    "Synes godt om" modtaget:
    1,172
    Point:
    93
    Første dag var ren sightseeing! Vi startede ved Vjadahunyad Slottet og så gik vi ellers igennem hele byen mod Buda slottet
    Vjadahunyad Slottet
    IMG_8487.JPG
    Lidt der fra ligger Millennium Monumentet
    IMG_8483.JPG
    Sankt Stefans Basilika
    IMG_8499.JPG
    IMG_8507.jpg
    Langs Donau floden står der de her sko, som er en mindesmærke for de jøder der blev skudt ved flodbreden, så deres kroppe ville falde i vandet og blive fjernet på den måde under anden verdenskrig.
    IMG_8531.JPG
    Udsigten fra Buda slottet, hvor der kan ses Kædebroen og Parlamentsbygningen
    IMG_8543 (1).JPG
    En tur under jorden i Labyrinth som er en form for underjordisk museum
    IMG_8643.jpg
    Parlamentsbygningen set om aftnen
    IMG_8588.jpg
    Vi var også en tur i det kendte Széchenyi bad. Széchenyi er nok det mest kendte af Budapest badene og var også derfor en smule overrent med folk. Men det var stadigvæk en god oplevelse, jeg ville dog ønske vi også havde prøvet en af de andre mere lokale bade.
    Vi spiste ikke ude i Budapest da vi havde et super køkken på vores hostel. Et par gange om ugen lavde de fælles mad, hvor det eneste man skulle for at spise med, var at købe noget at drikke fra baren. 2 euro for fadøl og mad, det kalder jeg en deal:cool: - Det var en eller anden form from ungarnsk svensk pølseret
    IMG_20190725_191359_1.jpg
    Ellers brugte vi tiden på lidt shopping, det er ret billigt at være i Budapest og så var vi også på et par bar crawls :eek:.
    De 5 dage gik rigtig hurtig, der er rigtig meget at se i Budapest og så er der et fedt natteliv med masser af gang i den. Budapest var helt klart et af højdepunkterne på turen.
    Men efter de 5 dage skulle vi vidre. Denne gang gik turen mod Kroatien, nærmer Split, hvor vi tog turens første nattog fra Budapest-Keleti togstationen IMG_8702.JPG
    Toget var gammelt, uden aircon og der var heller ikke en resturentvogn. Men altså vi havde købt mad på forhånd og personalet var venligt, så det faktisk meget okay. Den her togvogn var faktisk så gammel, at toiletterne skyllede direkte ud på spoerne. Man sover ikke super godt, men det er rart at kunne ligge ned.
    Men næste morgen vågner man op til en fantastisk udsigt [​IMG]
    Vi passerede forbi lufthavnen i Split, som med det udvalg af flyselskaber nærmere ligner en Scandinavisk lufthavn
    [​IMG]

    [​IMG]
    Og ved 9 tiden næste morgen ankom vi så til Split efter at have forladt Budapest ved 19 tiden dagen før
    [​IMG]
    Vi havde 5 dage i split, som vil blive beskrevet i næste post ;)
     
    Jeblin, THammer, klausbm og 11 andre "Synes godt om" dette.
  8. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    531
    "Synes godt om" modtaget:
    1,848
    Point:
    93
    Virkelig spændende og informativ rejsebeskrivelse. Efter den første togtur til Hamburg med IC toget, var min første tanke om de næste mange tog: "Oh, how the mighty has fallen!" Hold nu helt op,hvor ser de afdankede og udslidte ud. Men I så da ud til at overleve trods alt. Husk, at EU passagerrettigheder ikke kun er gældende for fly. Det gælder skam også for togrejser, så måske er der noget kompensation at hente i de tilfælde, hvor I har været forsinkede, eller hvor toget har været aflyst.
     
  9. MaleneChristensen

    MaleneChristensen VIP medlem

    Beskeder:
    495
    "Synes godt om" modtaget:
    1,643
    Point:
    93
    Med den rejsebeskrivelse, får jeg seriøst selv lyst til at tage på togtur igennem Østeuropa (og det har ellers aldrig strejfet mig!) :)
    Det ser(og lyder) virkelig fedt! :cool:
     
    SimonFraLolland og Henry "Synes godt om" dette.
  10. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,400
    "Synes godt om" modtaget:
    12,800
    Point:
    113
    SimonFraLolland "Synes godt om" dette.
  11. SimonFraLolland

    SimonFraLolland Udkants VIP

    Beskeder:
    247
    "Synes godt om" modtaget:
    1,172
    Point:
    93
    Vi var faktisk rimelig heldige med forsinkelser. Langt det meste var nogenlunde til tiden. Jeg havde dog en meget stor forsinkelse som detsværre var uden for EU

    Det tror jeg du har ret i! Tak :cool:
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  12. SimonFraLolland

    SimonFraLolland Udkants VIP

    Beskeder:
    247
    "Synes godt om" modtaget:
    1,172
    Point:
    93
    5 dage i split. Her havde vi planlagt det primært skulle være slap af ferie. Ud til vandet og nyde solen. Nå sådan skulle det ikke være, de 2 eneste regnvejsdage vi havde på denne tur, var selvføldelig de 2 første dage i Split. :( - Vi valgte så bare at gå lidt rundt i byen i stedet
    IMG_8799.JPG
    IMG_8803.JPG
    IMG_8807.JPG IMG_8805.JPG
    Den gammle bydel er virkelig hyggelig, men det bliver totalt ødelagt om sommeren. Der er simpelthen alt for mange mennesker her, men vi var jo så også her midt i højsæsonen. Nogle af de helt små gader var totalt proppet med turister.
    På tredjedagen skulle vi på dagstur til Dubrovnik med Flixbus. Der var bare lige det problem at efter 1 time var vores bus stadigvæk ikke dukket op og der stod ikke noget i appen om hvor den var. Så vi ringede ind til Flixbus kundeservice. Det var heldigvis en god oplevelse, vi kom igennem med det samme til en dansktalende medarbejder, han ringede med det samme til kontoret i Kroatien for at finde ud af hvad der skete med den bus. Det vidste deres kroatiske kontor ikke, så han gav og muligheden om et full refund af både ud og hjemrejse elller om booking til næste afgang. Vi tog det full refund og dagen efter var pengene tilbage på min konto og der lå også et par rabatkuponer til næste rejse i min email. Det var hurtigt og effektivt, jeg var ret imponerede over at det danske supportkontor bare sådan kunne refundere en bus der ingen gang havde noget at gøre med Danmark.

    Nå men nu havde vi så en dag extra i Split. Dubrovnik er jo meget kendt for sin forbindelse til tv-serien Game of Thrones, så vi valgte at lade resten af dagen stå i GoTs tegn. Vi valgte at tage op til Klis fortress som er kendt som byen Meereen i GoT. Det sted her helt sikkert et besøg værd om man har set GoT eller ej .
    IMG_8830.jpg IMG_8812.jpg
    IMG_8848.jpg
    IMG_20190730_125129_1.jpg
    De sidste par dage holdte vejret sig godt, og her udnyttede vi endelig at få lidt strand ferie. Strandene imodsætning til den gamle by i split, var slet ikke ligeså overfyldt. :D

    Efter de 5 dage i Split gik turen videre mod Zagreb som er hovedstaden i Kroatien. Der er kun en jernbane fra Split, så vi fik muligheden for at opleve den faktiske udsigt fra toget, som da vi kørte her ned fra Budapest en gang til. :cool:
    IMG_8858.JPG IMG_8861.JPG
    Togturen til Zagreb tager cirka 6 timer ombord på disse tog, imod sætning på nattoget hvor turen tager cirka 8. Dette skyldes at dagstogene bliver kørt af tog med tilt-mekanisme, som gør at toget svinger en smule til siden sammen med sporet undervejs, som gør at toget kan kører hurtigere rundt i de mange sving! :cool:
    Midt på eftermiddagen ankom vi til Zagreb, som vil blive beskrevet i næste post
     
    asf, Steen Madsen, HenrikM og 10 andre "Synes godt om" dette.
  13. SimonFraLolland

    SimonFraLolland Udkants VIP

    Beskeder:
    247
    "Synes godt om" modtaget:
    1,172
    Point:
    93
    Da vi ankom til Zagreb gik turen først ned til vores Hostel og derefter gik vi en tur langs floden Sava.
    IMG_8865.JPG
    Næste dag mødste vi med en af Zagrebs inbyggere, som også havde vundet en DsicoverEU interrail billet. Han var så venlig at give os en yderst detaljeret tur rundt gennem byen.
    IMG_8868.jpg
    Art Pavilionen som ligger lige over for hovedbanegården
    IMG_8870.JPG
    Cathedral of Zagreb, som har været under renovation de sidste mange år, men ellers ret smart løsning med at dække stilaserne til på den måde.
    IMG_8871.JPG Nationaltheatret
    Efter at have set den flotte gamle midtby og gået rundt, gik vi en tur ud i forstæderne, hvor ham vi mødtes med bor. Det var en super fed oplevels, virkelig fik et indblik i hvordan kroaterne lever. Historier om hvordan de havde problemer førhen med at de unge satte ild til skraldespande i de gamle ødelagte bygninger og hvordan mydnighederne aktivt fik løst det, ved at genopbyge og renovere området. Der blev bygget nye skoler og et kæmpe sportsområde. Godt 30000 skridt senere tog vi sporgvognen tilbage til vores hostel og gjorde os klar til at se hvad nattelivet i Zagreb kunne byde på.
    Næste morgen valgte vi at tage op til Tomislavov Dom, som er bakke/bjergområdet omkring Zagreb. IMG_8875.jpg
    Zagreb set oppe fra
    Vi ville også rigtig gerne have set Medvedgrad slottet som vogter ud over Zagreb, men da vi kom frem, viste det sig at være lukket for renovation :(. Her en lille video fra YouTube med en som har filmet slottet med sin drone.

    Efter at have brugt det meste af dagen på at vandre rundt i bakke/bjerg området tog vi tilbage til midtbyen, hvor vi gik rundt ind til det blev mørkt, før turen næste morgen gik vidre mod Ljubljana i Slovenien.
    Vi havde 3 nætter i Zagreb og vi endte med at være virkelig glad for byen. Der er nærmest ingen tourister, det er virkelig billigt at leve og så er der massere at lave om man er til historiske bygninger, natur eller natteliv :)
    Togturen from Zagreb til Ljubljana tager "kun" 3 timer og koster kun 9 euro. Toget bestod af både nogle slovenske og kroatiske vogne, her anbefales det kraftigt at sætte sig i en af de kroatiske vogne, de er meget nyere og har både strømstik og aircon, i modsætning til de slovenske.
    IMG_8945.JPG
    Ved grænsebyen Dobova, blev HZPP lokomotivet skiftet ud med et tog fra de Slovenske statsbaner som reklamerede for Almdudler som er en sodavand fra Østrig o_O
    IMG_8947.jpg
    På vej mod vores hostel, fik vi set lidt af byen
    IMG_0531.jpg
    Ljubljanica floden som løber lige gennem byen
    IMG_8961.JPG
    Cerkev Marijinega oznanjenja
    [​IMG]
    Dragebroen
    [​IMG]
    Udsigten fra Ljubljana slottet som ligger på en bakke midt i byen.
    Til aftensmad spiste vi ude, her fik jeg en Snitzel som var udemærket :)
    [​IMG]
    Efter aftensmaden gik til vores hostel.
    Næste dag brugte jeg sammen med en ven fra England, som også tilfældigvis var i Ljubljana den dag. Min ven her er en ligeså stor jernbane entusiast som jeg er, så vi brugte hele dagen på at udforske jernbanerne i og omkring Ljubljana.

    Næste dag stod i det mere praktiske tegn. Der skulle vaskes tøj, købes ind og resten af turen skulle planlægges. Efter Ljubljana havde vi kun 1 stop tilbage sammen før jeg havde planer om at tage hjem med 2 nætter i Zürich, mens min veninde ville tage til Italien og flyve hjem. Det fik mig til at tænke om jeg kunne tage længere væk og flyve hjem. Jeg tjekkede charterselskabernes hjemmeside da de ofte har nogle last minute oneway billetter til billige penge, her faldt jeg over en billet til 448kr fra Skiathos hjem til København med Apollo om 10 dage. Det kunne den indre flyentusiast ikke modstå og så gik researchen igang om man kunne komme fra Bled i Slovenien til Skiathos ved brug af Interrail.
    Bom, det kunne man. Direkte tog om morgenen fra Bled til Rakovice i Serbien og så videre med nattog til Thessaloniki i det nordlige Grækenland. 26 timers togtur i strej, hvad kunne der dog gå galt :rolleyes:[​IMG]. Derefter et par nætter i Thessaloniki og så ellers med færge til Skiathos. Flybilletten blev købt, hostels blev booket og jeg smuttede ned på togstationen i Ljubljana, fik lavet togreservationerne fra Bled til Thessaloniki, da jeg tvivlede på de ville have et international billetkontor i Bled. Det sidste af interrail turen var nu planlagt og det var lidt mærkeligt efter så lang til på farten at nu have et tidspunkt man kom hjem på.

    De næste 2 dage blev brugt på at gå op opdagelse i de mange små gader og få slappet lidt af. Der er virkelig afslappet og fredeligt i Ljubljana imodsætning til så mange andre større byer og vi nød virkelig roen i parkerne og oppe ved slottet.

    Efter de 4 nætter i Ljubljana gik turen til Bled, som vil blive beskrevet i næste post :)
     
    Jeblin, asf, Offlyer og 13 andre "Synes godt om" dette.
  14. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,208
    "Synes godt om" modtaget:
    3,994
    Point:
    113
    Super rejsebeskrivelse - dejligt at læse i dette flyforum. Glæder mig til resten af turen.
     
    GertrudSand, SimonFraLolland og Henry "Synes godt om dette"
  15. GertrudSand

    GertrudSand Medlem

    Beskeder:
    19
    "Synes godt om" modtaget:
    57
    Point:
    13
    Aiiiihh.. Så lige der var en update på tråden.. og tænkte.. Yes!!.. mere nyt om turen..
    No offence @Offlyer :)

    Glæder mig også til at høre mere nyt..
     
    SimonFraLolland, Offlyer, Kermit og 1 anden person "Synes godt om dette".
  16. SimonFraLolland

    SimonFraLolland Udkants VIP

    Beskeder:
    247
    "Synes godt om" modtaget:
    1,172
    Point:
    93
    Vidre mod Bled. Der er ikke nogen togstation i Bled, men der er 2 stationer tæt på, hvor man så kan tage en bus det sidste stykke.
    IMG_9220.JPG
    Togturen til Lesce-Bled togstation tager cirka en time og bliver kørt af elektriske regionaltog. Fra Lesce-Bled til selve Bled søen, kører der alt fra 2 til 12 busser i timen.
    Efter at have sat vores tasker på hostlet gik vi turen rundt om søen som tager 1,5-2 timer
    IMG_9229.JPG IMG_9237.jpg
    IMG_9251.JPG
    Efter gåturen gik vi tilbage på vores hostel og så smutte vi en tur i søen! - Virkelig lækkert på sådan en sommerdag hvor det er 30+ grader.
    Næste dag ville vi tage på tur til Triglav, som er navnet på Sloveniens højeste bjerg og nationalparken omkring. Bled har en masse offentlige busser som bliver kørt med tilskud, så vi tog bussen ud til Triglav en tur på godt 40 min og det kostede hele 1 euro. Det er i et forsøg på at mindske biltrafikken i området.
    IMG_9256.JPG
    Vi gik på en vandre tur i området, før vi ville tage vidre til Vintgar. Her tog vi en gratis bus til togstationen i Bohinjska Bistrica
    IMG_9265 (1).JPG
    Vi stod af toget i en lille slovensk by ved navn Podhom, som ligger 1 km ish fra Vintgar.
    IMG_9276.JPG
    Vintgar er en sprække-åbning hvor man har bygget en lille sti igennem
    IMG_9294.JPG
    IMG_9285.JPG
    IMG_9299.JPG
    Da vi var færdige ved Vintgar var der over 1 time til den næste bus, så vi valgte at gå de 4 kilometer tilbage til Bled
    [​IMG]
    [​IMG]
    Bemærk slottet til højre som er det samme som kan ses fra søen
    [​IMG] .
    Næste morgen og sidste hele dag i bled. Idag skulle vi også have styr på det praktiske, der skulle vaskes tøj, og jeg skulle handle ind til min 26 timers togtur til Grækenland, eftersom igen af togene ville have nogen som helst form for mad ombord. Efter alt det praktiske var klaret, blev det tid til at prøve nok det jeg så mest frem til ved Bled: Toboggan rutchebanen ned af en bakke/bjerg side. Jeg har lige lånt en video fra Youtube:
    Efter en tur på rutchebanen var der lige tid til endnu en svømmetur i søen, før det var tilbage og sove. Vi skulle begge med toget tidligt til hhv Grækenland og Italien.

    Bled endte med at være højdepunktet på turen, der er massere af lave, omgivelserne bliver man bare ikke træt af og det en af de få steder hvor det er nemt at komme rundt til natur uden bil. Slovenien kan helt klart anbefales!
     
    asf, Jeblin, HenrikM og 10 andre "Synes godt om" dette.
  17. SimonFraLolland

    SimonFraLolland Udkants VIP

    Beskeder:
    247
    "Synes godt om" modtaget:
    1,172
    Point:
    93
    *EDIT - Det var nogle problemer med billederne, eftersom jeg var nød til at dele denne post op i 3 pga for mange tegn, alle billeder er med nu*

    Næste dag, tasken er pakket og en ordentligt spar pose fyldt med proviant, så er jeg klar til den 26 timer lange togtur til Grækenland. Vi tog bussen til Lesce-Bled togstationen sammen, hvor jeg skulle med toget 07:29 og min veninde skulle med hendes tog til Italien 08:15
    [​IMG]

    Turen starter rigtig godt ud, da klokken er 07:50 er mit tog ikke dukket op. Jeg har en forbindelse på 45 minutter i Rakovica i Serbien, som er ret vigtig at nå eftersom det er det eneste tog fra Serbien til Grækenland om dagen. Omkring klokken 08:00 ruller der et andet tog ind som skal til Ljubljana. Jeg vælger at tage med det i stedet, eftersom at toget til Serbien også stopper i Ljubljana, der er et billetkontor der kan engelsk i Ljubljana og at min veninde alligevel skal med toget om 15, så er det ret nederen at side på en lille station, uden nogen information om ens tog.

    Jeg kommer så til Ljubljana og på samme perron som vores tog sætter os af på ser jeg så at mit tog er sølle 145 minutter forsinket.
    [​IMG]

    Jeg havde frygtet det værste ved at skulle side 9 timer og 17 minutter i en Serbisk togvogn. Men det vidste sig faktisk at der både var air con, strømstik og nogle ordentlige sæder.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Vi kommer afsted med 145 minutters forsinkelse fra Ljubljana, togturen tager som sagt mere en 9 timer, så jeg havde håbet højt om at vi nok skulle hente tiden ind, så jeg kunne nå toget til Grækenland.
    Første landegrænse vi krydser, er i Dobova, som er grænsestationen mellem Slovenien og Kroatien. Kroatien er ikke med i Schengen samarbejdet, så vi skal alle have tjekket pas. Dette er planlagt til at tage 15 minutter, så hvis grænsebetjentene er hurtige, kan vi måske allerede hente 5 min af forsinkelsen her. - Det var de så ikke, det tog så 30 minutter i stedet, så nu er forsinkelsen oppe på små 170 minutter. Vi kører videre mod Zagreb, som er næste stop. Her skal vi have koblet nogle vogne af og på. Hhv. sovevogne fra München skal kobles af og nye kroatiske IC-vogne skal kobles på. Her har vi et ophold på 20 minutter, så her kunne der måske hentes lidt af forsinkelsen igen. - Nej, linjen mod Vinkovci og Serbien gennem Kroatien er primært 1 sporet, så vi bliver lige yderligere 1 time forsinket i Zagreb, da vi skal vente på at der er plads til vi kan kører videre.
    upload_2019-9-21_15-57-44.png
    Så med en 230 minutters forsinkelse ruller vi videre fra Zagreb mod Serbien. Med udsigten til ikke at nå mit tog videre fra Serbien til Grækenland, må jeg nok erkende at jeg må bruge penge på en overnatning i Beograd. Jeg havde egentlig håbet på at jeg kunne vente til at booke den til vi kom til Serbien og jeg kunne spørge det Serbiske togpersonale om det andet tog til Grækenland evt. ville vente på os. Men siden Serbien ikke er i EU og jeg derfor ikke har mobildata inkluderet, besluttede jeg mig for at booke overnatningen mens vi stadigvæk er i Kroatien.
    Det billigste hostel kostede 6 euro pr nat, lå tæt på begge togstationerne i Beograd og havde fine Reviews.
    Serbien valgte for et par år siden at lukke deres centrale togstation hvor alle tog kørte til og fra og erstatte den med en ny station kaldet Beograd Centar. De glemte bare lige at gøre den klar til at modtage alle togene som kørte til den gamle centralstation. Så nogle af togene til Beograd kører faktisk fra en lille togstation midt i en skov kaldet Topcider. Det gør Grækenlands toget, mens toget fra Slovenien kører til Beograd centar. Så indtil denne sommer, hvor de forlængede toget fra Slovenien fra Beograd Centar til Rakovica skulle man på tværs af Beograd by, for at skifte tog.
    Nå men jeg fandt som sagt det her hostel, som lå i gåafstand fra både Beograd Centar og Topcider til 6 euro, så alt var fint nok og nu var det bare så et spørgsmål om hvornår vi ville komme til Beograd.
    upload_2019-9-21_16-3-59.png
    Togturen mod Beograd forsætter og med roen om at jeg nu bare har en nat i Beograd og ikke skal tænke mere over det, kan jeg egentlig bare læne mig tilbage og vente. Vi krydser grænsen mellem Kroatien og Serbien mens solen går ned og ruller langsomt videre mod Beograd. Hvor vi ankommer klokken 22:32. 290 minutter forsinket, lige under 5 timer.
    [​IMG]

    Undervejs på togturen havde jeg skrevet med nogle andre interrailers fra #DiscoverEU initiativet via Discord (Social media platform, som mange unge bruger, tænk skype agtig) - 2 af dem var faktisk i Beograd og vi mødtes over en øl efter mit togs ankomst og snakkede om vores individuelle ture. Herefter gik turen til mit hostel.
     

    Attached Files:

    Senest redigeret: 22/9/19
    THammer, Henry, Jeblin og 7 andre "Synes godt om" dette.
  18. SimonFraLolland

    SimonFraLolland Udkants VIP

    Beskeder:
    247
    "Synes godt om" modtaget:
    1,172
    Point:
    93
    Næste morgen havde jeg en 6-8 timer u forventet i Beograd. Jeg ville egentlig gerne ind og se den gamle fæstning og bydel. Men det ville være en 4 kilometer gåtur i 36 graders varme og jeg gad ikke til at skulle prøve at finde rundt med det offentlige eftersom og intet af det var på Maps. Så jeg valgte at gå i et center som havde god udsigt over Sava floden.
    [​IMG]
    [​IMG]


    Efter et par timer i centeret og en gåtur langs floden så gik turen til Topcider efter toget til Grækenland, take 2.
    [​IMG]
    [​IMG]


    Toget bestod af en gammel Nord makedonsk liggevoge, en sidevogn og en serbisk gammel første klasse sidevogn, som var deklassificeret som 2 klasse vogn. Jeg havde en liggevogn reservation til toget i går, men den var jo af gode grunde ikke gyldig i dag. Der er faktisk et billetkontor på togstationen i Topcider, der tager kort, men deres booking system var nede i dag, så den eneste måde at få en ny reservation på, var at købe den hos kontrolløren, med serbiske dinars, som jeg ikke havde nogle af. Så nu var der udsigt til 15 timer over natten i en sidevogns kupe. :( - Jeg fandt dog 3 andre interrrailers på samme alder der var i samme situation, så vi endte med at dele en kupe og vi endte egentlig med at have det ret sjovt over vores ikke så fede situation :).

    Vi afgik planmæssigt fra Topcider og så gik turen ellers mod syd
    [​IMG]
    [​IMG]

    Køreplanen på denne rute er yderst træls. Det er tilrettelagt på en måde at man midt om natten bliver vækket for at vise pas når man krydser grænsen mellem Nord Makedonien og Serbien. Det gode ved at jeg fandt sammen med 3 andre interrailere, var at vi kunne sove på skift, uden at vi skulle være bange for at nogen kom ind og stjal vores ejendele. - I en anden kupe, var der 2 portugisiske tvillingerne vi spillede kort med i løbet af turen, de kom ind til os midt om natten og fortale at de lige var vågnet op til at der stod en ældre mand og røg ud ad deres vindue i den kupe de lå og sov i :confused:o_O.
     
    Senest redigeret: 21/9/19
    THammer, Henry, Jeblin og 6 andre "Synes godt om" dette.
  19. SimonFraLolland

    SimonFraLolland Udkants VIP

    Beskeder:
    247
    "Synes godt om" modtaget:
    1,172
    Point:
    93
    Næste morgen vågner man op i de Nord Makedonienske bakker
    [​IMG]
    [​IMG]

    Med lidt over 2 timers forsinkelse ankommer vi til den sidste station i Nord Makedonien, Gevgelija. Her skal vi videre med togbus det sidste stykke til Grækenland, eftersom grækerne har pillet sporet op pga flygtnige krisen.
    [​IMG]

    Jeg ankom til Thessaloniki ved 11 tiden, cirka 26 timer forsinket i forhold til starten fra Lesce-Bled i Slovenien.
    [​IMG]

    Jeg havde skrevet til det hostel jeg havde booket i Thessaloniki fra dagen før at jeg nu kom en dag for sent, så jeg kunne heldigvis tjekke ind klokken 11 og få noget ordentligt søvn med det samme efter det ikke så fantastiske nattog.[​IMG]
    Forand mig ventede 2 nætter i Thessaloniki og 1 i Skiathos før turen gik tilbage til Danmark, som vi blive beskrevet i næste post :)
     
    Senest redigeret: 21/9/19
    THammer, Henry, Daniel K og 10 andre "Synes godt om" dette.
  20. pmv

    pmv Medlem

    Beskeder:
    13
    "Synes godt om" modtaget:
    27
    Point:
    13
    Fed rejse:D.. Min favorit på din liste er Budapest!
     
    SimonFraLolland og Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side