Gode vilkår, når man flyver med amerikanske flyselskaber

Poster i 'ALLE ANDRE FLYSELSKABER' oprettet af SimonS, 9/2/23.

  1. SimonS

    SimonS Medlem

    Beskeder:
    18
    "Synes godt om" modtaget:
    41
    Point:
    13
    Jeg var i USA og flyve med JetBlue, hvor billetten man køber har følgende fordele:
    - Gratis sædevalg
    - Gratis annullering af rejsen og pengene går ind på din saldo (Travel Bank Credit) hos flyselskabet, så man kan købe hvilken som helst anden billet, fx hvis man ændre planer eller blot hvis billetten bliver billigere
    - Ændring af afgang på dagen (til samme destination) for $75

    Det koster kun $25 udover basic billetten. For yderligere $25 (som de nogle gange giver gratis), får man så:
    - Fast track
    - Prioriteret boarding
    - Ændring af afgang på dagen (til samme destination) gratis

    Delta Airlines har nogenlunde samme struktur.

    Dertil er der den amerikanske lov om, at alle billetter skal være refunderbare i de første 24 timer efter købet (noget kun SAS gør herhjemme).

    upload_2023-2-9_1-6-28.png

    Det der med 'gratis' ændring af afgang, dato eller reduktion af prisen har været uundværligt i min tur til USA, og jeg undrer mig, at man ikke har flere selskaber, der giver samme gode vilkår herhjemme, uden at man skal give kassen for dem. Nogen, der har en bud på, hvorfor?

    P.S. jeg har $20 i min Travel Bank som jeg ikke når at bruge (udløber i slutningen af november), så hvis nogen vil have dem, så sig til
     
    Beaglen, asf, Erwin Lansing og 2 andre "Synes godt om" dette.
  2. asf

    asf VIP medlem

    Beskeder:
    826
    "Synes godt om" modtaget:
    1,930
    Point:
    93
    Det korte svar er vel "fordi de kan" :D

    Synes også selskaberne i USA virker til traditionelt at have mere fleksibilitet som du skriver. Det har nok været en konkurrenceparameter derovre i lang tid, og aldrig i Europa (markedet "efterspørger" det ikke nok?).

    Synes nu også at flere og flere europæiske selskaber langsomt tilbyder mere fleksibilitet som et nogenlunde rimeligt tilkøb. Fx. Lufthansa ser ud til at have Economy Flex til en fast merpris på ca. 500kr. pr vej. Aegean har også lignende Flex og ComfortFlex billetter til en fast merpris.

    Det der med at refundere til travel credits kunne til gengæld være rigtig brugbart, det har jeg ikke set i Europa overhovedet.
     
    Beaglen, SimonS og Erwin Lansing "Synes godt om dette"
  3. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,400
    "Synes godt om" modtaget:
    12,804
    Point:
    113
    Er det i princippet ikke det samme som vouchers? Eller hvor ligger forskellen?
     
    Kenneth K "Synes godt om" dette.
  4. asf

    asf VIP medlem

    Beskeder:
    826
    "Synes godt om" modtaget:
    1,930
    Point:
    93
    Jo det er vel ca. det samme. Forskellen er, at man altid kan "refundere" sin billet til vouchers/credit når man har lyst, og ikke kun i tilfælde af aflysninger mv. (som jeg forstår det).
     
    SimonS, Erwin Lansing og Henry "Synes godt om dette"
  5. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,209
    "Synes godt om" modtaget:
    3,996
    Point:
    113
    Det er helt korrekt. Tilgengæld er de ret ligeglade i tilfælde af IROPS. Her hjælpe EU forordningen virkelig. I USA har jeg flere gange fået svaret at det var jo mig det skule til XXX så det var jo mit problem.
     
    Beaglen, Daniel K, asf og 3 andre "Synes godt om" dette.
  6. Kenneth K

    Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,098
    "Synes godt om" modtaget:
    4,318
    Point:
    113
    Ja, hvis de følger den, her er SAS jo slemme til at ignorer den, eller tolker den noget alternativt.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  7. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,209
    "Synes godt om" modtaget:
    3,996
    Point:
    113
    Har bare næsten aldrig haft problemet med SAS på den front. Den har siddet i skabet stort set hver gang.
    Nu håber jeg ikke jeg bliver jinxet
     
    Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side