Great Danes Airlines konkurs

Poster i 'NYHEDER' oprettet af Henrik Olsen, 11/10/21.

  1. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    En ærgerlig nyhed ramte Danmark denne mandag eftermiddag.

    Great Danes Airlines med base i Nordjylland valgte at begærer sig konkurs.

    Ifølge Nordjyske, så tabte de 5 mio danske kroner om måneden. De så heller ikke at vinteren ville få dette til at vende til noget positivt.

    En skam at se og her på IF føler vi med alle de ansatte som nu ikke har et arbejde :-(

    https://nordjyske.dk/nyheder/nordjy...-konkurs/06f38e2d-3d95-4da9-baab-e8f0b24cb3c1

    Hvad er jeres reaktion på denne nyhed?
     
    Henry, Erwin Lansing og Kenneth K "Synes godt om dette"
  2. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    Som jeg skrev i en anden tråd sendte jeg fruen og svigermor til Rhodos sidste søndag med Sunclass, og hentede dem så i Billund i går eftermiddags. Ud fra kundemængden i ankomsthallen i går, er der rigeligt med passagerer til/fra charter-destinationer i disse uger, men hvis DW var for dyre eller ufleksible (plus deres E195 er væsentligt mindre end f.eks. Sunclass' A321 eller SAS/Norwegian/diverse østeuropæiske charterflyvninger med A320/B737), så er det ikke så sært at de bliver valgt fra.
    Det er bare lidt mærkeligt at man så sent som for få dage siden hørte en rejsebureau-direktør (måske Apollo?) udtale at de slet ikke kunne skaffe nogen fly til alle de forespørgsler de havde haft fra rejsehungrende kunder - DW havde nok godt kunne levere et sæde eller to.
     
    Henry og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  3. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    448
    "Synes godt om" modtaget:
    1,364
    Point:
    93

    Med tanke på vintersæsonen;

    Ofte går turen til de kanariske øer. Især AAL-LPA er lang i en E95. Jeg tror også der var planlagt ture til Egypten, det er jo ikke væsentligt tættere på. Jeg kan tænke mig, at chaterbureauerne har kigget andetsteds med dét for øje. En E95 er jo heller ikke super praktisk til vinterens skirejser.

    Lad os håbe, der kan komme et erstatningslfy til de ramte gæster.

    Mon ikke personalet kan finde job andetsteds i branchen. Flytrafikken er på vej tilbage, men det bliver nok ikke med Aalborg som hjemmebase.
     
    Henry og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  4. Magnus

    Magnus Aktivt medlem

    Beskeder:
    88
    "Synes godt om" modtaget:
    246
    Point:
    33
    Da vi skulle med DW hjem fra Azorerne for et par uger siden måtte vi mellemlande i Porto på hjemturen, da der var for meget modvind. Det var noget der ofte skete på ruten fortalte crewet (og som også kan ses på flightradar og læses om på trustpilot). Udover dette troede piloterne, at vi skulle til Aalborg og fandt først ud af at København var destination, da vi boardede. Alle var dog super flinke. Men en lang tur (også for flyet:eek:) i en E195..
     
    Beaglen, asf, Henry og 2 andre "Synes godt om" dette.
  5. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    Av av av, jeg tjekkede lige Trutspilot, og det er godt nok vildt at læse om den samme oplevelse med flere ugers mellemrum. Utroligt at man åbenbart ikke har lært af "fejlen" efter de første par gange, og så planlægger anderledes derefter.

    Lige præcis mine tanker i mit tidligere indlæg. Til charter er en Embraer E-Jet ikke særlig velegnet (ikke engang den største E195), og slet ikke til skicharter. Flyet er simpelthen ikke stort og komfortabelt nok.
     
    Henry, Henrik Olsen og Magnus "Synes godt om dette"
  6. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Det interessante er jo så at GDA netop var oprettet som udelukkende et et selskab der skulle servicere charterselskaberne. Så det kan godt undre en smule at E195 ikke har passet ind i de planer.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  7. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    229
    "Synes godt om" modtaget:
    930
    Point:
    93
    De kommentarer der er på Trustpilot viser tydeligt, at der har været noget helt galt i GDAs planlægning. Utroligt mange anmeldelser fra mange forskellige datoer og destinationer fortæller historier om, at baggagen ikke kunne komme med ombord på flyet, da der ikke var brændstof nok til den ekstra vægt "grundet modvind". Det er jo på alle måder håbløst. Der er mange ting man ikke kan gøre for — vejr, pludseligt leverandørsvig, pandemi, etc. — men at have en flåde der ikke passer til ens forretningsmodel er hul i hovedet.

    Jeg synes det er ærgerligt, for GDA virkede som et sympatisk projekt, og det er altid fedt at se danske charterfly med dansk crew fremfor Smartwings eller lignende østeuropæisk.
     
    Peter F. og Henry "Synes godt om" dette.
  8. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    Måske var det egentlig allerede dømt til at gå galt fra starten, eller i hvert fald tidligt?
    Jeg kan ikke på stående fod komme på andre europæiske charterflyselskaber, som benytter så "små" fly (2-2) som GDA gjorde som faste charterfly. Air Alsie har nogle one-off-ture til bl.a. England med deres ATR72-500, men det er ikke faste charterflyvninger, og slet ikke på afstande som Azorerne, De Kanariske Øer osv.

    Helt enig - men man må måske bare se i øjnene at dansk luftfartsarbejdskraft, ligesom i mange andre brancher, er for dyr og ufleksibel ift. udenlandsk arbejdskraft?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  9. Peter F.

    Peter F. VIP medlem

    Beskeder:
    590
    "Synes godt om" modtaget:
    1,771
    Point:
    93
    SAS Link er oplagt, hvis man fortsat vil arbejde ud fra DK, da de jo netop planlægger opstart med samme flytype. Håber det bedste for dem.
     
    Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side