Hvem ender regningen hos - En tråd om luftfartens samarbejdsaftaler :)

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af alexanderln, 8/11/15.

  1. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    God søndag aften.

    Jeg har længe gået og undret mig over nogle af særligt alliancernes interne aftaler, og hvem der enlig ender med "regningen". Jeg har de nedenstående eksempler, og håber på at nogen er i stand til at svare.. for mig så virker det i hvertfald utroligt kompleks:

    1) Hvis jeg som EBG har en Lufthansa C billet, men vælger at gå ind i Senator frem for LH Business lounge. Ender hele regningen så hos SAS til trods for jeg allerede har lounge-adgang i selve billetten?

    2) Hvis jeg vælger at lounge-hoppe og gå ind i 4 *A lounger i LHR.. koster det så SAS 4x så meget som hvis jeg bare havde valgt 1 - eller kan de regne ud at jeg umuligt kan spise/drikke proportionelt med loungebesøg.

    3) Hvor meget skal normalt fordeles til en codeshare? Hvis jeg eksempelvis køber en billet til 5.000 til USA via FRA men flyver SAS derned med LH-flynummer?

    4) Hvis LH strejker og jeg kommer fra en billig Eco-billet over til en Full-fare M billet hos SAS. Kan man så forvente at LH betaler med til SAS end hvad min oprindelige billet havde kostet?

    I synes måske denne tråd er underlig, men alligevel synes jeg den er relevant da luftfarten er så ekstrem kompleks og synes det er synes aldrig disse parametre bliver belyst under regnskabsanalyser eg. af Jacob Pedersen fra Sydbank (luftfarts"experten"/dommedagsprofeten). Og kom endelig med andre eksempler :)
     
    asf, CHA211, PENSIONISTEN og 5 andre "Synes godt om" dette.
  2. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Det er meget interessante spørgsmål...

    Lad mig prøve at give en lille smule input på nogle af de ting jeg har hørt om:

    1) Kender ikke den præcise afregningsmodel her. Men det ville give meget god mening, hvis loungeomkostningen som udgangspunkt bliver dækket af flybilletten, hvis det er inkluderet her.

    2) Ja - det vil koste SAS 4x entre til loungen for dig. Er ret sikker på at der ikke laves kalkyler på hvor meget du kan spise i hver lounge. SAS får som udgangspunkt en regning for hver gang du går ind i en lounge.

    3) Kender ikke de præcise modeller, men afhænger helt sikkert af rute/samarbejdspartner.

    4) Her afhænger det af hvilke aftaler de enkelte flyselskaber har med hinanden. Hvordan det præcise samarbejde er mellem LH og SK ved jeg ikke. Men generelt kan der være tale om priser som spænder fra den officielle salgspris for en ny billet til at "overtage" den oprindelige billet. Der findes også modeller hvor der afregnes en fast aftalt pris for hver klasse.

    Mange af disse ting vil nok kategoriseres som "forretningshemmeligheder" så nok ikke noget vi får et officielt svar på.

    Men byd gerne ind hvis I har viden om disse ting....
     
    Beaglen, Kristian, CHA211 og 3 andre "Synes godt om" dette.
  3. Petteri

    Petteri Nyt medlem

    Beskeder:
    10
    "Synes godt om" modtaget:
    17
    Point:
    3
    3) Hvor meget skal normalt fordeles til en codeshare? Hvis jeg eksempelvis køber en billet til 5.000 til USA via FRA men flyver SAS derned med LH-flynummer?

    Jeg har tidligere stillet dette spørgsmål til en bekendt indenfor luftfart, og jeg fik dette svar;

    Som udgangspunkt så betaler du LH for din billet. SK opkræver så den mængde penge, som ruten har kostet at producere per enkelt pax. Eventuelt overskud beholder LH.
     
    Ulrik "Synes godt om" dette.

Del denne side