Hvis et fly skal evakueres ville du så tage din taske med?

Poster i 'NYHEDER' oprettet af Henrik Olsen, 5/8/18.

  1. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    En video fra et American Airlines fly på startbanen der har en motorbrand.



    Flere tager igen tasker med ud - jeg selv er i lidt i et dilemma. Jeg vil nok selv nappe min computertaske med ud - alt efter situationen tænker jeg. Om ikke andet er jeg begyndt at beholde pas og penge på mig indtil flyet er vel i luften og igen før landingen. Jeg syntes ikke om tanken at være strandet et sted uden pas og penge - uanset situationen.

    Vi så det samme i denne uge med Ryanair flyet som blev evakueret lidt kaotisk.

    Hvad vil du gøre?

    Oprindelig artikel: https://edition.cnn.com/videos/us/2...es-fire-at-chicago-ohare-young-lok-newday.cnn
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  2. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    Få røven lettet, lade ALT være tilbage, en laptop eller et pas kan erstattes, det kan mit liv ikke. Og tro mig, kom nogen i vejen for DSGM og de samtidig forsøgte at få noget som helst så ligegyldigt med ud, ville de blive mødt at et “PLANECRASH RAGE” ala DSGM som får selve uheldet til at minde om et hyggeligt sønderjysk kaffebord!!!!!
     
    Flyvefisken, Thorbjoern, MaleneChristensen og 13 andre "Synes godt om" dette.
  3. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Du HAR selvfølgelig ret at man bare skal lette røven - derfor også det med at jeg har pas og penge på mig og aldrig tager mine sko af før vi er vel i luften. Med alle de timer vi er i luften, så er der bare en risiko for at man skal forlade flyet ad en rutchebane på et tidspunkt.
     
  4. AaB_CPH

    AaB_CPH VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,507
    Point:
    93
    Hvis jeg medbragte noget absolut uerstatteligt (fx en urne med aske fra afdødt familiemedlem), så ja - måske - afhængig af situationen. Hvis ikke: Nej! Let røven og kom ud. En computertaske, pas, penge, etc. kan erstattes. Irriterende at miste, ja, men kan erstattes.
     
    MaleneChristensen, Beaglen, Henrik Olsen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  5. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,399
    "Synes godt om" modtaget:
    12,795
    Point:
    113
    Jeg går da ud fra, at skal taske m.m. med ud, så lader man alle andre komme forbi og vente til man er sidste person :p
     
    asf, Csiems, MaleneChristensen og 6 andre "Synes godt om" dette.
  6. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Ditto do..
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  7. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Eftersom jeg har efterladt en bærbar i lommen på sædet foran bare ved alm landing ville jeg intet tage med ud udover hvad jeg måtte have i lommerne. Hvor det i øvrigt højst er 50/50 om jeg har mit pas. Men -- desværre uden det egentligt er en joke men bare en konstatering -- så er det da netop her at 'white danish man priviledge' træder i kraft... hvis vi mister vores pas står vi vist noget bedre end hvis det er ens somaliske kollega der står uden pas og visum... så det ville jeg ikke tænke meget over.

    OK helt ærligt ville jeg nok række ud efter mobilen hvis jeg måtte have lagt den på bordet eller i sædelommen foran :)
     
  8. Søren G

    Søren G VIP medlem

    Beskeder:
    243
    "Synes godt om" modtaget:
    788
    Point:
    93
    Der må jeg bare sige, nej det er der ikke.

    Risikoen for at det nogensinde kommer til at ske for nogen af os i dette forum, eller folk i dette land er forsvindende lille.

    Jeg har ingen tanker gjort mig, og jeg tror det er svært at svare på, hvordan man reagere, hvis sådan noget skulle ske uanset, hvor gode intentioner man har. Når det så er sagt, så er der nok forskel på om man bliver evakueret pga. en rygende telefon eller fordi flyet er landet på Hudson floden i januar måned.

    At tænke over, hvor mine ting er, hvor jeg placere mit pas og telefon, hvilket sæde jeg vælger osv med tanke på et nødssituation, det har jeg aldrig gjort, og det kommer jeg heller aldrig til.
     
    MaleneChristensen, Beaglen, Henrik Olsen og 5 andre "Synes godt om" dette.
  9. DanielBahn

    DanielBahn VIP medlem

    Beskeder:
    613
    "Synes godt om" modtaget:
    1,679
    Point:
    93
    Computer, iPhone/iPad etc var nok det sidste jeg ville tage.. det er jo blot at logge på icloud eller hvilken anden backuptjeneste man bruger, og så er man kørende igen, og har måske mistet en dags arbejde.
    Kender en der tabte sin lille taske med 4 pas, alle kontanter og kreditkort, samt sygesikring og andre id i en nedløbsrist fire skridt efter han og familien kom til Kenya.. de klarede sig fint ved at ringe til deres forsikring fra en telefon i lufthavnen, og fik overført penge via western Union så de kunne tage en taxa på en ambassade (ikke dansk men en fra EU) og få fire nødpas, og så gik det vidst ellers ret fint de 14 dage de var afsted..
    ergo er det vigtigste ombord én selv og eventuel børn og familie.
     
    Beaglen, Henrik Olsen, tbh og 4 andre "Synes godt om" dette.
  10. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Ved lidt spekulering omkring dette her, så tror jeg bestemt også at jeg ville fokusere meget mere på familien, hvis de var med. Der vil jeg helt sikkert ikke tænke de andre ting skyggen af en tanke, som jeg ville om jeg var alene.
    Dette er lidt tankevækkende faktisk og stof til egen eftertanke.....
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  11. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,205
    "Synes godt om" modtaget:
    3,987
    Point:
    113
    Det skulle man tro - men tænk på Asiana og SFO. Der kom (nogle) passagerer slæbende med kufferter ud af flyet - og det var mildest talt lidt mere en en røg fra en mobiltelefon.
    https://edition.cnn.com/2013/07/09/travel/asiana-passenger-safety/index.html
    Lad nu for h... den bagage være og kom ud. Meget enig med DSGM ovenfor
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  12. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Flyselskaberne kunne overveje at udlevere en pengekat til alle passagerer og kræve at alle har den om halsen så længe de er ombord. Så kan problemet med at have penge, pas og mobiltelefon på sig da være løst :p

    Men ellers er jeg da enig i at man bare skal se at komme ud, med mindre man har noget absolut uerstatteligt med sig.
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  13. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Man kan jo også købe den selv, hvis man mener det er vigtigt - der må være grænse for curlingsyndromet.:eek:
     
    SophieHendriksen, Kenneth K, obs og 1 anden person "Synes godt om dette".
  14. Perdan

    Perdan Skribent

    Beskeder:
    747
    "Synes godt om" modtaget:
    2,242
    Point:
    93
    Måske en ny ting Ryanair kunne sælge ombord.
     
    SophieHendriksen, Kenneth K, Erwin Lansing og 2 andre "Synes godt om" dette.
  15. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    531
    "Synes godt om" modtaget:
    1,848
    Point:
    93
    Ha ha, pas nu på ikke at give Ryanair nogle gode idéer :D:D Selvom jeg nu grundlæggende synes at tanken om en pengekat el.lign. til passagererne er god nok.

    En grov tommelfingerregel er jo netop, at du ikke må tage mere med dig, end du kan have i lommerne. Det skal jo nok helst heller ikke blive sådan, at crewpersonalet ved nødudgangen står og tager de ting væk, som passageren ikke må tage med sig ud af flyet ved evakueringer. Det er lidt den omvendte situation ift. ombordstigning, hvor det f.eks. er set at Ryanairs personale står ved gaten og frasorterer den håndbagage, de ikke vil have med ombord fordi det fylder for meget ift. pladsen.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  16. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Hvis man mangler lidt at filosofere over, så er der groft sagt to udgange på en evakuerings-incident:
    • Det går godt, flyet er intakt. Så kan passagerer eller personale efterfølgende gå ombord og hente alle ejendele ud. Mao: Der er ingen grund til at spilde tid på at tage det med ud og dermed forstyrre evakueringen.
    • Det ender i noget møg, flyet destrueres, synker, whatever; alt ombordværende må anses som tabt. Mao: Lokummet brænder, og enhver forsinkelse af evakueringen kan være fatal - for en selv eller andre ombordværende.
    Konklusionen er rationelt den samme uanset: Gør som der bliver sagt og kom ud af det fly!
     
    SophieHendriksen, Beaglen, Schwert og 2 andre "Synes godt om" dette.
  17. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    665
    "Synes godt om" modtaget:
    1,983
    Point:
    93
    Og et par filosofipunkter mere :)
    - får man bonuspoint for hele den planlagte strækning?
    - får man kompensation for forsinket eller for aflyst fly?
     
    Beaglen "Synes godt om" dette.
  18. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,399
    "Synes godt om" modtaget:
    12,795
    Point:
    113
    Jeg går ud fra, vi diskuterer evakuering af et fly, som i princippet kan ske:
    1. I afrejselufthavnen (d.v.s. flyet aldrig kommer i luften). Her får du nok ikke point for et fly, der aldrig kommer i luften. Men du får point efter reglerne for det fly, du kommer med (efter de regler, der gælder)
    2. Ved en nødlanding / sikkerhedslanding mellem afrejse- og ankomst lufthavnen
    3. I ankomstlufthavnen. Her skulle du vel få point

    Og så har flyselskaberne jo meget forskellige regler. Eksempelvis giver EuroBonus point for den oprindelige tur, hvis det er en SAS rejse, men kun efter den fløjne tur, hvis det er en rejse med et andet selskab (eksempelvis LH).

    Og så er jeg da meget i tvivl om, hvordan man får point for billettens efterfølgende rejser, når disse ikke gennemføres
     
    jespersm "Synes godt om" dette.
  19. AaB_CPH

    AaB_CPH VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,507
    Point:
    93
    Velvidende at vi er point huntere, så må det være en underordnet udfordring. Tvivler på at det være på min personlige top-10 over ting, jeg vil tænke på efter en evakuering.
     
    Nicki Lolk Sørensen og Henry "Synes godt om" dette.
  20. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Hvis nu det var den flyvning du missede dit 10år i træk mod lifetime gold på? ;)
     
    Schwert, DanielBahn, SophieHendriksen og 4 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side