Hvor er det bedst at sidde ved en nødlanding?

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af Henrik Olsen, 28/4/18.

  1. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Ulrik "Synes godt om" dette.
  2. Søren G

    Søren G VIP medlem

    Beskeder:
    243
    "Synes godt om" modtaget:
    788
    Point:
    93
    Jeg er generelt ret skeptisk. Hvad er det statistiske grundlag for at konkludere som man gør?
    Der sker ikke mange flystyrt i dag, og mange af de eksempler der må være til grund for den konklusion må være meget gamle.
    Personligt ville jeg ikke skænke det en tanke.
     
    Henrik Olsen, SebastianBruun, jakobv84 og 1 anden person "Synes godt om dette".
  3. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,382
    "Synes godt om" modtaget:
    12,763
    Point:
    113
    Jeg tænker, at det må afhænge af hvilken type flystyrt det er tale om. Det kan næppe være samme risiko, hvis man nødlander på en bar mark, lander på vandet eller flyver ind i en bjergvæg.
     
    Daniel K, Beaglen, Thorbjoern og 1 anden person "Synes godt om dette".
  4. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,196
    "Synes godt om" modtaget:
    3,966
    Point:
    113
    På jorden vil nok være det sikreste - tænker jeg.
     
    Bekgaard, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  5. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Helt klart First Class. Mon ikke også man lander lidt blødere efter lidt god champagne.
     
    Bekgaard, Thorbjoern, Henrik Olsen og 4 andre "Synes godt om" dette.
  6. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Uden at have set videoen; beklager pedanteriet og ikke for at afspore en flyteknisk diskussion.:oops:

    Men den gamle analytiker mener, at der er brug for lidt kvantificering af problemstillingen.
    Man kan opstille tre scenarier i forbindelse med nødlanding:

    1. Alle overlever stort set (bortset fra småskrammer) uskadt, placering er irrelevant.
    2. Ingen overlever, placering er irrelevant.
    3. Nogle overlever, mens andre omkommer eller lemlæstes markant, placering har betydning.

    Findes der statistik over de tre muligheder som siger noget om, hvor ofte alt. 3 optræder?
    Det skal fortælle, om hændelsen indtræder så ofte, at der statistisk overhovedet er noget at analysere på.

    Det kan godt være at placeringen har betydning for overlevelsen, men hvis det flytter risikoen for fatale skader fra 0,0000004 % til 0,0000003 % er det måske ikke der, der skal bruges af bekymringskvoten.o_O
     
    Ali Taran, Bekgaard, SophieHendriksen og 5 andre "Synes godt om" dette.
  7. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    Som den sure gamle fatalist jeg er, er jeg nok enig i "bekymringskvote betragtningen"

    Og skulle det komme så vidt, er jeg nok tilbøjelig til at give @Offlyer ret :D:D:D
     
    Ali Taran, SophieHendriksen og Henry "Synes godt om dette"
  8. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Jeg har heller ikke set video'en, men har gjort mig præcis de samme risikobetragtninger. Generelt anser jeg det ikke som en bekymringsfaktor ved flyvning hverken at styrte ned eller komme til skade/dø eller andet.

    Men, min kære svigerfar som er tidligere pilot, og som godt kan lide gode historier (fra de varme lande), har selvfølgelig altid underholdt lidt med et par betragtninger omkring sikkerhed og placering i kabinen. Her tænker jeg på nr. 3, hvor svigerfars råd har været, at der er større chance for overlevelse hvis man er tæt på nødudgangen.

    Mht. den nylige ulykke med damen der ryger halvt ud af vinduet, så skulle hun have fulgt svigerfars råd nummer 2, nemlig altid at have sikkerhedsbæltet spændt, når hun sidder ned også selvom der ikke er tændt skilt, for "man ved jo aldrig".

    Overholder jeg altid svigerfars råd? Nej, placeringen er jo ikke altid mulig at vælge, og nej jeg har ikke altid bæltet spændt. Men jeg har det mere spændt end før, for "hvad nu hvis" :rolleyes:
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  9. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Kort efter den tyske pilot lavede sit planlagte styrt i Sydfrankrig, skulle en af vore venner flyve, og hun var meget oprevet og nervøs.

    Efter lidt research kunne jeg sætte bekymringerne lidt i perspektiv ved at fortælle, at antal ofre ved den lejlighed stort set svarer til antal trafikdræbte i Europa på én dag.:(
     
    asf, Bekgaard, AaB_CPH og 2 andre "Synes godt om" dette.
  10. danielbirch

    danielbirch VIP medlem

    Beskeder:
    472
    "Synes godt om" modtaget:
    1,029
    Point:
    93
    Og så må man jo konkludere, at det sikreste ganske enkelt er at blive hjemme. Men da de fleste ulykker som bekendt sker i hjemmet, er dét nok alligevel ikke stort bedre.
     
    DanielBahn, SophieHendriksen og Henry "Synes godt om dette"
  11. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    For ikke at nævne den skandaløse historie om et af verdens farligste stoffer: Dihydrogen monoxide.
    Masser af mennesker tager skade af kontakt med det, mange med dødsfald til følge - men alligevel har ingen myndigheder taget initiativ til at forbyde brugen af stoffet.:eek::eek::eek:

    Se f.eks. http://www.dhmo.org/facts.html

    (duk og væk..:oops:)
     
    jakobv84 og Henry "Synes godt om" dette.
  12. AaB_CPH

    AaB_CPH VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,507
    Point:
    93
    SophieHendriksen, Henry og Claus Heine "Synes godt om dette"
  13. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side