Hvor mange kufferter med hjem fra USA

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af frankbrix, 21/6/15.

  1. frankbrix

    frankbrix Priority member

    Beskeder:
    572
    "Synes godt om" modtaget:
    1,473
    Point:
    93
    Hej,

    Sommerferien går i år til USA. Vi skal være væk et godt stykke tid og får som regel købt nogle ting, så der er behov for ekstra kufferter til hjemturen. Jeg har brug for eksperternes råd her. Jeg er i tvivl om hvor meget baggage fruen og jeg må tage med hjem.

    Min billet er købt hos SAS som en Point+Cash købt gennem SAS app'en. Udturen hedder CPH-IAD-SAV (sas go)og hjemturen hedder SAV-EWR-CPH (sas business). Jeg kan se det er United Express der flyver indenrigsflyvningen. Billetten er købt som en sammenhængende billet, det er ikke to selvstændige.

    Hjemturen hedder SAV-EWR ( e-klasse ) og EWR-CPH (z-klasse)

    Der står i min E-Ticket at jeg må have 2 pcs med på hjemturen.

    Jeg har diamond status og fruen er guld. I følge SAS må vi så have +2 kufferter med hjem hver. Men oven i det er den "lange" tur jo på Z klasse og der må kufferterne veje 32 kg og ikke 23 kg.

    Spørgsmål 1: Når jeg står i Savannah og tjekker kan jeg så forvente at få lov til at tjekke 2 pcs. + 2 ekstra som SAS Guld medlem? Eller skal jeg forvente at United skrænken i Savannah kun vil give mig +1 som *A fordel?

    Spørgsmål 2: Når den lange tur er på Z-klasse, betyder det så det er 2x32KG pr. person på billeten + 2 ekstra og er de ekstra kufferter 32 kg eller 23 kg?

    Mit håb er at både fruen og jeg kan tjekke 4 x 32 KG baggage ind, måske har vi ikke så meget med hjem, men det er luksus ikke at skulle veje alle kufferter så de er præcist 23 kg.

    Alternativt er det også fint hvis vi kan tage 2 x 32 kg + 2 x 23 kg eller bare 2 x 32 kg + 1 x 23 kg hver.
     
  2. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Normalt prøver jeg på ikke at være dømmende men hvordan fanden slæber du 8 kufferter a 32 kg hen til skranken? Og hvor stor en lejebil har I?

    Første spørgsmål er din baggage allowance på SAV-EWR på E-class som jo hos United er discount economy. Når du slår din booking op på www.united.com hvad fortæller den dig så mht baggage?

    I får begge som *A Gold et ekstra stykke baggage og det vil jeg forvente United skranken honorerer (og det skal du måske slås lidt for...) -- som udgangspunkt op til 32kg http://www.united.com/CMS/en-US/travel/Pages/BaggageChecked.aspx
     
    Peter Krogh Frausing "Synes godt om" dette.
  3. frankbrix

    frankbrix Priority member

    Beskeder:
    572
    "Synes godt om" modtaget:
    1,473
    Point:
    93
    Det er måske mere teoretisk end praktisk. Sidste år havde vi "kun" 5 kufferter med hjem. Det er intet problem at transportere i en medium SUV som man kan leje til ingen penge.

    Det er måske ikke super vigtigt om det er 6 eller 8 kufferter vi må have med hjem. Men det er ret interessant at vide om vi kan have kufferter der vejer 32 kg eller 23 kg når vi tjekker ind i Savannah. Jeg kæmper tit med de 23 kg, da der nemt kan være meget mere end 23 kg i en kuffert.

    Jakob, kender du noget til reglerne om det når det er connecting flights og billetten er købt på SAS dokument. Jeg havde håbet på at SAS reglerne ville virke hele vejen. Fx. når jeg flyver CPH-IAD-SAV vil det jo ikke være noget problem at have 1 (sas go) + 2 ekstra kufferter med (SAS Gold). På den tur er der jo også en United flyver hvor baggagen skal videre på.
     
  4. Peter Krogh Frausing

    Peter Krogh Frausing Co-Editor

    Beskeder:
    1,276
    "Synes godt om" modtaget:
    2,123
    Point:
    113
    Husk at dollarkursen er høj, så shopping kan være dyrt!
    Men - Som Jakob siger, er det din allowance på United +1 á 32 kg. United er dog kendte for, ikke at informere skankearbejderne om at du kan tage den ekstra kuffert med, og der skal sandsynligvis kæmpes for den sidste kuffert.
     
  5. frankbrix

    frankbrix Priority member

    Beskeder:
    572
    "Synes godt om" modtaget:
    1,473
    Point:
    93
    Tak for svar. Så forventningen er at selvom jeg flyver E-Klasse (economy) fra SAV til EWR også videre EWR til CPH (business) at jeg kan tjekke 2x32KG ind +1x32 kg (*A Gold).

    Altså i alt 3x kufferter af 32kg?
     
  6. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Jojo 6 kufferter i en SUV tror jeg på... 8 så begynder min skepsis at sætte ind. Jeg fik kun plads til 4-5 stykker i en Jeep. Nå men hvorom alting er, vil mit udgangspunkt være som dit -- men igen du burde kunne slå dit PNR op på Unteds website og se hvad de tillader og så lægge 1 til som *A.
     
  7. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Det er vel egentligt den længste strækning på bookingen som fastsætter bagagereglerne. Dvs. i dette tilfælde SAS-flyvningen.

    På Business er det 2x32 kg pr. person plus 1x32 kg som *A Gold.

    Man kunne måske endda argumentere for at det var 4x32 kg som Diamond når SAS var det længste stræk, men den tror jeg absolut ikke United-agenten accepterer ;)

    Som nævnt tidligere, så er der stor forskel på hvordan det håndteres af specielt United-ansatte. De er kendt for ofte at opkræve betaling når man tjekker ind hos dem. Insisterer det er der ikke så meget andet at gøre end at betale og så kræve pengene tilbage af SAS efterfølgende.
     
  8. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Nu står der udtrykkeligt på SAS website at Diamond benefit'en kun gælder på SAS fly så det bør United agenten heller ikke acceptere! http://www.flysas.com/en/ie/eurobonus/about-eurobonus/membership-levels/diamond/
    upload_2015-6-22_11-37-5.png
     
  9. frankbrix

    frankbrix Priority member

    Beskeder:
    572
    "Synes godt om" modtaget:
    1,473
    Point:
    93
    Tak for feedback. Når jeg står i check-in i Savannah vil jeg insistere på det er 3 kufferter af 32 kg :)
     
  10. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Et smil og lidt charme rækker ofte langt når man står i premium check-in er min erfaring -- også hos United...
     
  11. Ali Taran

    Ali Taran VIP medlem

    Beskeder:
    580
    "Synes godt om" modtaget:
    1,414
    Point:
    93
    Jeg er næsten lige kommet hjem fra Usa. Vi fløj med United hele vej og tilbage. Jeg opdagede at lige ved tjek in skranken ved de ufatteligt lidt om reglerne og personalet er enormt usamarbejdsvillig. Men hvis man kikker lige lidt til højre og venstre står der som regel en eller anden form for leder. Stadig ved en skrank men i en af de lukkede skranke. De plejer at ha styr på regler og super hjælpsomme. Jeg opdagede det ved at jeg havde to klapvogn med. Spørgsmålet var om de talte som bagege eller ikke. Da jeg brokkede mig lidt for meget blev jeg vinket over til hende lederen. Og hun viste straks hvad reglerne var osv. Så jeg vil anbefale; kik lidt rundt og se om du ikke kan spotte lederen.
     
  12. PeterK

    PeterK Guest

    Det er vel i grunden også uretfærdigt, at SAS (og passagerer) skal bruge tid og ressourcer på sådan noget. Det er noget af det første man lærer, når man starter i lufthavnen.



    Det bør du også regne med. Når billetten er én gennemgående, som du skriver din er, så er det bagagereglerne for dét flyselskab som flyver den længste strækning som er afgørende. Der findes selvfølgelig undtagelser, men SK Business er 2 x 32 kg per person + 1 ekstra per person med *A Guldkort. :)
     
    Kristian og frankbrix "Synes godt om" dette.
  13. Peter Krogh Frausing

    Peter Krogh Frausing Co-Editor

    Beskeder:
    1,276
    "Synes godt om" modtaget:
    2,123
    Point:
    113
    Generelt er min opfattelse af United skranke-medarbejdere, at de er utroligt arrogante, og uhjælpsomme, og især i premium-lane... men nu er det heller ikke voldsomt mange af dem jeg har mødt :)
     
  14. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Jeg kan jo så igen kun sige at det ikke har været min oplevelse og jeg har da trods alt 25 flyvninger på UA/CO (iflg. min flightdiary). Jeg har ikke fundet dem hverken værre eller bedre end andre selskaber. Måske jeg har bare været heldig og primært fløjet ud af det høflige sydstats USA eller måske er det jagonen og smalltalken som jo bliver veludviklet af at bo i USA (og hey... jeg er jo også i marketing så jeg skulle da gerne kunne skrue lidt charme på når det gælder :D)
     
  15. Peter Krogh Frausing

    Peter Krogh Frausing Co-Editor

    Beskeder:
    1,276
    "Synes godt om" modtaget:
    2,123
    Point:
    113
    Haha, ja okay, har kun haft to, og det var ud af Seattle og Chicago... der var jeg uheldig begge gange o_O
     
  16. HenrikM

    HenrikM VIP medlem

    Beskeder:
    193
    "Synes godt om" modtaget:
    750
    Point:
    93
    Jeg fløj ud af Seattle sidste år - en kombination af UA Economy til San Francisco og videre med SAS Business (OptionTown).
    Som jeg husker det, henvendte jeg mig hos et automat (!), hvor jeg svarede ja til 2 kufferter og at den ene vejede mere end 23kg.
    Der skulle så en medarbejder til at tjekke billed ID og han undrede sig vist også over regnestykket (1 passager på economy + 1 tung kuffert = 0 ekstra regning fra maskinen).

    Så... noget IT, der virkede :)
     
  17. Havse

    Havse VIP medlem

    Beskeder:
    92
    "Synes godt om" modtaget:
    283
    Point:
    53
    Pas på her. Amerikanerne har (ikke overraskende) deres egne US DOT regler for baggage, der ligner IATAs, men så alligevel ikke.

    Fra Uniteds FAQ ”What if I am connecting onto a codeshare or Star Alliance® partner flight?

    When a customer travels on a codeshare flight or on an aircraft operated by a Star Alliance member airline, then the policy regarding checked bags follows the rules determined by the originating marketing carrier.”

    http://www.tripadvisor.com/Travel-g...ts:Baggage.Rules.For.Multi.Airline.Trips.html

    Det er altså åbenbart ikke den længste strækning, som IATA forskriver, men derimod de begrænsninger der var da du første gange tjekkede ind i CPH. Da du der er på SAS Go, så tyder alt på din allowance er 1x23Kg + Uniteds 1x23Kg *A Gold oveni.

    Det er mildt sagt kompliceret.. og svært at få endelige svar.

    Det skader aldrig at spørge pænt, men det kan blive ret dyrt hvis du står med 3x32 og skal betale Excess fees..

    Jeg kan også kun anbefale at tjekke din booking på Uniteds side, og se hvad deres IT vil tillade. Det har du nok mere held med, end at overbevise en af checkin agenterne. Hvis den ikke er konkluderende, så prøv deres support.

    Jeg har haft min del United flyvninger, og de er generelt set meget venlige og hjælpsomme, også ud over reglerne. Dog efter at deres Premier Access checkin er erstattet primært af maskiner og en baggagehandler, er det lidt so-so med servicen og fleksibiliteten ved checkin.
     
  18. frankbrix

    frankbrix Priority member

    Beskeder:
    572
    "Synes godt om" modtaget:
    1,473
    Point:
    93
    Jeg har spurgt på SAS chat og de siger at fordi jeg har købt hele billetten hos SAS og den første tur er ud af Danmark er det SAS baggage regler på alle strækninger også når jeg flyver hjem.

    SAS chat siger 2x32 KG i Savannah +1 *A

    Men ja det er sjovt at læse om US DOT Regulation 399.87 der er dog en undtagelse:

    3. The marketing carrier for the first flight on the ticket is free to apply the allowances and fees of the most significant carrier, and that allowance would apply on all the remaining flights on that ticket.

    Jeg går ud fra det er punkt 3 der er gældende her. Pga "most significant carrier" og united er flinke og gå efter det.

    Min e-ticket fra SAS siger i hvert fald "2PC"

    upload_2015-6-23_9-50-16.png
     
  19. frankbrix

    frankbrix Priority member

    Beskeder:
    572
    "Synes godt om" modtaget:
    1,473
    Point:
    93
    Så lykkedes det endelig at få United's baggage online formular til at virke. Det viste sig at hver gang jeg brugte mit SAS reservationsnummer XXXXXX kunne denne ikke finde noget. Jeg prøvede så at "manage my booking" via XXXXXX på united.com og her kom jeg ind og kunne nu se et andet reservations nummer YYYYYYY

    Jeg gik så tilbage til: http://www.united.com/CMS/en-US/tra...alservices.aspx?v_ctrk=hhln$0-772-2045-1-1156 og prøvede med YYYYYYY

    Resultatet var at den siger 1st og 2nd bag er gratis. og de må veje 32 kg hver :)

    upload_2015-7-9_15-29-36.png
     
    Henrik Olsen og Kristian "Synes godt om" dette.

Del denne side