Jeg mangler små 30 Qpoints hos Qatar for at få Sølv-status, og da jeg måske har behov for et par mindre ture alligevel, er jeg interesseret i om jeg kan hive dem hjem på dette hos f.eks. Air Berlin CPH-INN og så finde på en ekstra tur til det sidste. Qatars regnemaskine siger 10-20 Qpoints alt efter booking class. Jeg har lavet en søgning hos Air Berlin, men jeg kan ikke se booking class nogen steder - hvordan pokker finder jeg ud af det? Jeg er i bund og grund kun interesseret i turen såfremt jeg får nogle ordentlige Qpoints ud af det. Det ser umiddelbart kun sådan her ud:
præcis, Expedia viser det tydligt både under bestilling og på billetten.. - her er det W, er er Bookingklassen
Det hjælper mig bare ikke helt. Expedia viser kun den billigste billet, altså ekskl. baggage mm. Jeg kan ikke "få den til at makke ret", dvs. jeg kan ikke se nogen steder hvordan jeg får skiftet til en anden billettype herigennem. Nå ja nok derfor jeg aldrig bruger OTA'er, synes ærlig talt det stinker i brugervenlighed
du kan da bare købe en dyrere billet på samme strækning? underbestilling er der en "tab" med mere information om bookingklassen..
Jeg kender ikke AirBerlin - men somme tider bruger jeg den dyrere løsning: Ringe til et rejsebureau, som så laver biletten. Jo, det koster normalt lidt mere - men så er du helt sikker.
OK, så udtrykte jeg mig ikke klart: Når jeg ringer for at bestille en billet, hører jeg altid om booking klasse - og hvis den giver for få point, så har vi en dialog om en billet på en bedre klasse.
Jeg har oplevet samme problem med Czech Airlines. Deres eget site oplyser ikke bookingklasse og tilbyder kun den billigst tilgængelige billetter, uden mulighed for at opgradere klasse (med mindre man går efter full-flex eller business som koster kassen). Desværre giver de laveste klasser ikke længere optjening hos partnere, så det endte med en milage run i år CPH-CDG-PRG for at beholde status Hos nogle OTA kan få oplyst bookingklassen, men det hjælper ikke ret meget med at få booket en højere klasse.
Sådan er det også hos SAS og Lufthansa (så jeg gætter på, det er sådan for alle selskaber). Kun den billigste billet i hver gruppe vises. Og det er ikke muligt at købe en dyrere billet. Hos Lufthansa vises booking klassen dog.
Det med bookingklasser bliver mere og mere mystisk. Hos LH ville man engang få en højere bookingklasse ved at bestille dyre Flex-billetter, men nu er det ikke tilfældet længere. Eksempelvis er de "billige" C billetter der ikke er refunderbare i P klasse, og hvis man vælger Flex, vil de stadig være i P..
Jeg har lige haft en meget dårlig oplevelse med "P" klasse hos Brussels Airlines: Jeg havde set frem til 5000 dejlige EuroBonus point for en tur på business fra Billund via Bruxelles til Rom. Men de kom ikke ind på kontoen. På en efterfølgende tur med Lufthansa, måtte jeg konstarer, at optjening på "P" er lavere. Men jeg kunne dog også være fornøjet med 3000 EuroBonus point (de hjælper jo stadig med til at holde på status). De kom dog heller ikke, så jeg lavede en efterregistrering. Blot for at konstatere, at en business class billet hos Brussels Airlines på P-klasse ikke giver point. I mine unge dage ville jeg nok have kaldt det "sur røv". Nu vil jeg blot sige: Tjek optjeningen af point, før du køber en billet.
Nemlig. De ville have lunet godt, når jeg gerne vil beholde min diamant status. Men det er jo prisen for ikke undersøge alt ordentligt (for øvrigt første gang, jeg har købt billet til Brussels Airlines).
Troede egentlig at AB viste bookingklasse under booking, men kan heller ikke finde det. Sikkert fordi det ikke er relevant for topbonus, hvor optjeningen afhænger af om det er Eco Light/Classic/Flex osv., og ikke af bookingklassen. Man kan se den efterfølgende, men det hjælper jo ikke rigtig...
Det giver helt sikkert god mening, at det er derfor, at de ikke viser det. Det er bare irriterende, nu det i dette tilfælde er vigtigt! Hvis jeg ikke får "ordentlige" Qpoints for turen, så vil jeg højst sandsynligt slet ikke flyve med dem, men med Austrian i stedet for, hvor afgangene er mere passende ift. det jeg skal dernede. Og omvendt kunne jeg sagtens nappe en af de lidt dyrere billetter, hvis det hjalp mig, for så stor er prisforskellen heller ikke når jeg også skal ha' skigrej med og alligevel betale ekstra for dette.
Slå billetten op på ITA så ved du hvad klasse det er og hvis du skal bruge en dyrere kan du søge på den klasse og få prisen. Kan være du må ende med at booke med en agent i sidste ende men så kan du da træffe en informeret beslutning. Eller gør som jeg ville: grib knoglen og ring til dem
ITA?? Men ja, jeg har erkendt, det bedste vil være at ringe, det var bare irriterende, da jeg som sagt mest bare undersøgt hvilke muligheder der var.