Hvordan veksler i, og hvor?

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af Sebastian011, 18/9/14.

1. Sebastian011

Sebastian011 VIP medlem

Beskeder:
    727
    "Synes godt om" modtaget:
    1,278
    Point:
    93
    Hej,
    Jeg skal til Istanbul fredag og var i anledningen nede for at hæve små 1000 kr i Tyrkiske Lira, for lige at have lidt når jeg ankommer. 350 TRY kostede mig 1010,50 kr.

Efterfølgende kommer jeg hjem og kigger på kursen hos min bank, her koster 350 TRY kun 910,50 kr. Jeg vidste godt Forex havde en fordelagtig kurs, men 100 kr til forskel på 1000 kr er lige lovlig meget.

Normalt rejser jeg med VisaDK hvor gebyret er 1%/30 kr, men har lige fået et Mastercard Debit fordi jeg synes det er rart at pengene reserveres så man kan se hvad man har brugt, kontra VisaDK hvor det drysser ind to uger efter. Gebyret på Debit er 2% / 50 kr.

Så det havde egentlig bare været nemmere at veksle i lufthavnen dernede, jeg foretrækker alligevel ikke at have så mange kontanter. Hvad med jer? Hvad gør I?

2. PeterA

PeterA VIP medlem

Beskeder:
    1,245
    3,062
    Point:
    113
    Jeg laver som regel bare en hævning på mit VisaDankort. Jeg oplever, at stort set alle vekselkontorer i DK tager ublu priser uanset om det er bank eller decideret vekselbiks.

Jeg klarer den som regel med en beskeden omgang kontanter, og hvor jeg kan komme til det, med mine SAS EB kreditkort.

3. Kristian

Kristian VIP medlem

Beskeder:
    5,297
    12,909
    Point:
    113
    Jeg hæver altid lokalt, for min erfaring er i alle internationale lufthavne lige udenfor ankomsthallen der er masser af vekselautomater... Og desværre er Tyrkiet et "kontantland", som mange andre lande, mht til taxa, metro osv...

jeg har altid en ide om, rejser tit til de samme lande, hvad tingene koster... - metro Istanbul 3 TRL, taxi udenfor byen 120 TRL.. - UAE, Taxi kost mellem 30-50 Dirhams til mine hoteller osv osv...

Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  4. Sebastian011

Sebastian011 VIP medlem

Beskeder:
    727
    1,278
    Point:
    93
    Haha, i Grækenland blev de nærmest sure hvis man spurgte om det tog kort også. Jeg var også overrasket over hvor få steder der tog kort i Berlin (fx ikke Netto!).
    Jeg tror også bare jeg gør som jeg plejer og hæver i lufthavnen, det var mest af alt fordi vi lander mit om natten og så er det måske meget rart ikke at skulle fedte med i Istanbul.

5. PeterA

PeterA VIP medlem

Beskeder:
    1,245
    3,062
    Point:
    113
    Hvis der er noget jeg hader, så er det at betale gebyrer. Jeg betragter det lidt som dummebøder. De 30 kr ved en hævning er måske til at overse, men der lægges også lidt oven i kursen (1,5-2%), så det kan løbe op.

Endnu værre er det i lande, hvor den pågældende bank, hvor man hæver sin lokale valuta også lige skal have en bid af kagen. Særligt i USA, Thailand og Filippinerne (sikkert også flere) er de lokale udbydere af hæveautomater flinke til at lægge 15-30 kr oveni de 30 kr. du betaler til din danske kortudbyder.

I de gode gamle dage tilbød Skandia-banken et VisaDankort uden hævegebyr ved kontanthævninger i udlandet, men det blev hurtigt ændret, da Eik Bank opkøbte Skandia-banken.

Ligesom lokale sim-kort er billigste løsning faktisk et lokalt bankkort, hvilket dog ikke altid er muligt for den almindelige turist. Skal man opholde sig lidt længere i udlandet, så er det klart den billigste løsning. I Thailand er det faktisk muligt som turist at oprette en bankkonto. Det er lykkedes mig at gøre hos Bangkok Bank her i starten af maj måned.

Når man overfører fra en dansk bank kan man gøre det for et mindre beløb (fx 50 kr) og med en meget minimalt tillæg (valutamarginal), hvilket betyder man får vekslet til noget nær nationalbankens fastsatte kurs. Dette betyder naturligvis ikke så meget ved mindre beløb, men der kan selvsagt spares penge ved større beløb.

6. jefi99

jefi99 Titanium VIP Member

Beskeder:
    2,282
    4,782
    Point:
    113
    Jeg veksler som regel inde i en af de indvandrerboder ved Vesterport St. hvis jeg skal bruge kontanter.

I Thailand kunne man tidligere hæve hos Aeon uden gebyr, men nu er det kun CitiBank i Bangkok, der ikke har 150bath-gebyret.

I fx Brasilien skal man hæve hos HSBC, Banco do Brasil eller Bradesco, men IKKE CitiBank, der har gebyr. De øvrige banker tager som regel ikke internationale kort i deres ATMs.

Senest redigeret: 18/9/14
  7. jakobv84

jakobv84 Popcorn VIP medlem

Beskeder:
    3,760
    8,837
    Point:
    113
    Husk at der findes konkurrenter til din bank som f.eks. www.xe.com og www.transferwise.com. Jeg har brugt den førstnævnte da jeg skulle flytte et 6-cifret beløb og der var absolut noget at spare ifht Nordea.

8. tbh

tbh VIP medlem

Beskeder:
    3,132
    8,201
    Point:
    113
    Da jeg lavede bank overførsel til Korea kunne min bank ikke gøre det i KRW, så der var det vist lidt dyrere end det havde været at hæve med et visa kort, inkl. de 30 kr hævegebyr...

Del denne side