Hvorfor rejse så meget? :)

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af Mohamud Rage, 2/10/14.

1. Mohamud Rage

Mohamud Rage Mohamud bin Farah Rage Al - Thani

Beskeder:
    1
    "Synes godt om" modtaget:
    3
    Point:
    3
    Hej Allesammen,

Jeg hedder Mohamud Rage og er 17 år. Jeg rejser ikke så meget, (1-3 gange om året) men jeg er virkelig virkelig interesseret for luftfart kan man sige :p. Lige siden jeg var lille har jeg altid elsket alt der har med fly, lufthavne osv at gøre. Dog har jeg alligevel valgte at prioritere Jura studiet frem for Flight Attendant jobbet efter jeg tager min IB Diploma i 2016.

Jeg er ret ny i forummet, og jeg vil bare gerne vide hvilken brancher det er der har ''at rejse flere gange årligt'' som en del af job beskrivelsen :)

Jeg vil meget gerne også vide hvor mange gange man ca. rejser om året :D

Desuden er min yndlings flyselskab Qatar Airways, nok også fordi jeg altid har rejst med dem :)

Beaglen, jefi99 og Flemming Poulsen "Synes godt om dette"
  2. jakobv84

jakobv84 Premium VIP medlem

Beskeder:
    2,584
    4,202
    Point:
    113
    Mellemstore virksomheder med internationale afdelinger eller hvis du er nået højt på strå og har medarbejdere placeret i mange lokationer... Derudover vil jeg sige at det måske kan lyde glamourøst, men jeg synes at det at jagte points mest er en måde at få noget ud af hvad der egentligt er relativt træls. Jeg synes ihvertfald ikke det er lykken at være meget væk fra familie og venner og sidde inde i en ståltube i mange timer på en stol. Business class kan også nogle gange lyde som verdens ottende vidunder, men helt ærligt er det jo stadigt ringere end at ligge hjemme i sin egen seng! (det er bare meget bedre end et økonomi sæde...)

Anyway... jeg synes helt ærligt at skulle rejse ofte trækker ned, ikke op, på jobbeskrivelsen... men andre har sikkert en anden mening.

DrDreier, Beaglen, AMJ og 2 andre "Synes godt om" dette.
  3. Simon Toft

Simon Toft Guest

Som jakobv84 beskriver meget godt så er der fordele og ulemper ved at rejse meget. De rejser jeg har er meget korte besøg. Ud Mandag og hjemme igen tirsdag eller flere destinationer i løbet af ugen. Når jeg fortæller folk at jeg rejser meget siger de som regel hvad jeg får set af ting og der må jeg 9/10 gange svare: Lufthavn, Hotel, stedet hvor jeg skal være og så lufthavn og hotel igen. Og når man tit sidder alene på restauranten dag efter dag er det heller ikke nærmere spændende. Jeg prøver så vidt muligt altid at løbe en tur de steder jeg er for at se omegnen samt få luftet benene lidt. Dog har point jagten gjort tingene lidt mere spændende iht. rejserne så jeg måske kan få lidt flere point og brænde dem af på mig selv og en rigtig rejse ferie.

Nu havde jeg faktisk skrevet en artikel om mine 5 hoteller på 5 dage men eftersom Henrik Olsen ikke er nået igennem alle sine mails og hans tur til Las Vegas tror jeg heller ikke den bliver til noget. Hvis du ønsker kan jeg dog sende den til dig i en PM her.

Beaglen og Flemming Poulsen "Synes godt om" dette.
  4. Henrik Olsen

Henrik Olsen co-founder Redaktør

Beskeder:
    4,224
    6,275
    Point:
    113
    Hov hov Simon - vi skrev jo sammen i går om det - kommer retur i aften :)

5. Nicki Lolk Sørensen

Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

Beskeder:
    1,784
    2,982
    Point:
    113
    Jeg rejser som konsulent og det er typisk flere uger ad gangen - men meget uregelmæssigt. Så jeg gør hvad jeg kan for at få oplevet byen. Jeg er også enspænder, så jeg nyder nærmest at sidde alene på hotelværelset :) Elsker når der er et badekar, jeg kan sidde i og læse en bog. Selve rejsen er vel dybest set noget, der bare skal overståes. Men jo højere forventninger jeg har til turen, jo bedre plejer det at gå. Og så lærer man jo at planlægge turen med måltider, bøger/blade, podcasts, søvn osv. osv.

For tiden arbejder jeg i Odense, hvilket er meget lidt eksotisk. Men blandt andet med hjælp fra Bonusfeber er der planlagt FERIE-rejser til Santiago, Island og US Virgin Islands.

Beaglen, Schwert, Simon Toft og 2 andre "Synes godt om" dette.
  6. Kristian

Kristian VIP medlem

Beskeder:
    4,876
    8,942
    Point:
    113
    Hej @Mohamud Rage ,

jeg er uddannet ingeniør indenfor elektronik/telecom og min karriere bragte mig hurtigt ind på "salgs/konsulent" roller, hvor jeg har været i stillinger med rejseaktivitet og det har været en naturlig del af min Verden. Der er flere typer af rejser i min bog, og den hårdeste synes jeg selv er den hvor man skal smadder tidligt op, ud i lufthavnen, flyve, ankomme, taxi, mødes med kollega, ud til kunde, møde, frokost, møde, taxi, tilbage til lufthavnen, ind i lounge, se på mails, flyve, metro, hjem, sove.. - og bum, så har man været i gang fra 05 til 2:30...

Den anden type rejser er den hvor man er rundt flere steder, skal f.eks. afsted på mandag til Asien, den hedder Bangkok ankommer om morgenen, bruser, taxi, møde med kunde, taxi, lufthavn, flyve videre til Hanoi, taxi, hotel, sove osv osv - de her rejser over længere tid kræver lidt puslespil med hensyn til kundemøder, flyforsinkelser osv - jeg foretrækker at bo på de samme hoteller, eller hotelkæde.. alt hvad der har en genkendelighed og repetition er godt for mit vedkomende, jeg hader ting der dukker op og ikke planlagt, det giver uro.. - oven i det er der tidsforskel/jetlag...

Når man rejser, er man "offline", dvs. der er ingen der svarer dine mails, så når man er færdig med dagens arbejde med kundemøder eller hvad man laver, så skal man til at se på sine mails og sørge for at folk derhjemme har noget at lave...

Hvorfor gør man det så? -

Tror alle herinde med en vis rejseaktivitet ved, at er man for længe på kontoret bliver man rastløs, der må gerne ske noget, møde noget, opleve noget, flyve noget , få en ny kunde, få en ny assignment eller bare væk fra kontoret...

Hvilke brancher spørger du om, jeg tror at danske virksomheder, små som store har en vis berøringsflade med udlandet og deri kommer man til at rejse, men vel stillinger som "Area Manager", "Sales Manager", "Export Manager" er titler med rejseindhold...

men fint du spørger, sjovt at se hvad i andre laver også..

Jeg selv har i gennem 10 år arbejdet i en stor Interntional koncern med store muligheder og masser af udfordringer, men fik nok for 2 år siden af bureaukrati, ingen bestemmelse og blive "mast" og er nu i en lille dansk virksomhed, men meget Internationalt, ingen kunder i Danmark faktisk... - med stor bestemmelse af min arbejdsdag og resultater ses med det samme....

mine 5 cent...

Beaglen, THammer, Flemming Poulsen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  7. Henrik Olsen

Henrik Olsen co-founder Redaktør

Beskeder:
    4,224
    6,275
    Point:
    113
    1Hej,

Jeg rejser også en del - både med arbejdet, men også privat. Jeg kan lide at rejse og der indgår selve flyrejsen også. Så fra det punkt jeg forlader hoveddøren er min rejse begyndt og nyder det hele som udgangspunkt.

Sidste år havde jeg godt 100-110 rejsedage for virksomheden og en god portion privat også.

Mit arbejde er at jeg nu er Head of Business Architecture & Development i en stor dansk transportvirksomhed med over 20.000 ansatte (noget med blå lastbiler og det gør navnet svært at gætte....). Min opgave er at sikre at forretningens ønsker kommer til kende i de IT systemer som laves og at arbejdsprocesserne hele tiden optimeres. Dette bringer mig rundt i primært Europa med det jeg kalder "hit and run" ture. Dette er de ture som Kristian beskriver med at tage afsted om morgen eller aften og på hotel. Så møde og arbejde og så ofte hjem igen efter en eller max to dage på lokationen. Dette gentager sig så uge efter uge :)

Jeg kan også sige "samme her" til det Kristian snakker om rent arbejdsmæssigt. Når jeg rejser er det tid der går ud over privaten og det får jeg ikke penge få. Arbejdet venter ikke på at jeg har en dags møde et sted i Europa. Arbejdstiden per uge er i snit 70-80 timer.

Jeg æææælsker det liv og har gjort det siden 2004. Lige nu er jeg godt 2 år fra at have være EuroBonus Guld i 10 år i træk - så sikken en liv ville nogle sige - men igen - jeg er helt vild med det.

Downside er helt klart at der ikke er meget tid til venner og familie i løbet af ugen. Dette gør at weekenderne bliver presset og der kommer fravalg. Dette er den hårde del ved dette "nomade" liv.

Uddannelsesmæssig er jeg "bare" kontoruddannet med transport som speciale. Så jeg er bare speditør :) Har så læst en del de sidste mange år og har en HD, En diplomuddannelse og diverse kurser af kortere eller længere varighed. Næste opgave er en MBA når knægten er blevet lidt ældre og jeg får lidt tid til at læse.

Så det er "mig" :)

AMJ, Beaglen, Kristian og 1 anden person "Synes godt om dette".
  8. Simon Hermansen

Simon Hermansen Do what you love, and do it often.

Beskeder:
    55
    93
    Point:
    18
    Mega interessant tråd - jeg overvejede selv at stille spørgsmålet.

Jeg rejser endnu ikke i arbejdsregi - jeg har dog fået det tilbudt én gang til et møde med UX-folk i TeliaSonera-koncernen i Sverige, men havde en kollega i mit team der var meget ivrig efter at komme afsted (det var enten ham eller jeg). Håber på at få muligheden igen, men som Webmaster og selvbetjeningsansvarlig er min dagligdag nu mere præget af mange telemøder og videokonferencer. En fin besparende måde at holde den slags møder på, men ikke ligeså sjovt som at rejse i ny og næ :)
    Til gengæld har vi besøg af mange udviklere og projektledere fra vores estiske brands (Emt og Elion), så IT-jobs kan i mange brancher også udløse jævnlige rejser.

Beaglen, Kristian og Henrik Olsen "Synes godt om dette"
  9. Kristian

Kristian VIP medlem

Beskeder:
    4,876
    8,942
    Point:
    113
    Nu er der jo kommet mange flere til BF siden denne tråd startede, måske vi kunne få nogle andre bud ind her?

10. Peter F.

Peter F. VIP medlem

Beskeder:
    186
    330
    Point:
    63
    Super-tråd! Tak for at den blev gravet frem.
    Jeg arbejder selv på et jobskifte, fordi jeg har lyst til at få 'luft under vingerne' også. Derfor meget interessant af læse om jeres erfaringer, også bagsiden.
    Så tak for det! :)

Henrik Olsen, Beaglen og Kristian "Synes godt om dette"
  11. DrDreier

DrDreier Aktivt medlem

Beskeder:
    106
    116
    Point:
    43
    Jeg arbejder som Business Process Owner (Finance) i en større dansk virksomhed med en syvtakket stjerne :)
    Mine medarbejdere sidder alle i Pune, Indien og kræver at jeg rejser dertil 3-4 gange om året. Derudover rejser jeg også til forskellige kurser primært i Europa.

Har ikke fået rejst så meget privat på det seneste, men satser da på at jeg snart kan invitere familien med på en rejse. Som det allerede er nævnt, så har det jo nogle omkostninger på hjemmefronten at man er væk så meget, så det vil jeg ikke bore så meget i, men "rart" at høre at I andre har de samme tanker.

asf, Rikke Haugen Olsen, Flemming Poulsen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  12. Kenneth K

Kenneth K VIP medlem

Beskeder:
    190
    440
    Point:
    63
    Efter i at have arbejdet i en del år for Forsvaret fik jeg ansættelse i et større privat firma og rejste der en del med privat jet (OY-MMM), mens jeg fik mit private firma startet op og som jeg gik all in på for et par år siden. Da det omhandler import fra USA, tja så giver det en hel del rejseaktivitet frem og tilbage over atlanten og især med SAS's rute ind til SFO.

Henrik Olsen, asf, Ulrik og 3 andre "Synes godt om" dette.
  13. Beaglen

Beaglen VIP medlem

Beskeder:
    151
    395
    Point:
    63
    @Muhamud Rage: Det lyder vældig interessant med jurastudiet - du siger bare til, hvis du skal bruge gode råd, noter m.v. fra en tidligere jurastuderende. Jeg fløj for første gang i mit liv i 1999 som 22-årig, hvor jeg tog på en kombineret storbyferie med en veninde: 4 dage i London og 3 dage i Paris. Og vi havde ikke været nogle af stederne før. Jeg har lige siden jeg var lille været draget af atmosfæren i lufthavne og jeg har altid gerne villet rejse ud og opleve noget. Jeg har under min studietid ikke haft mulighed for at rejse og jeg har heller aldrig haft økonomi til det :(

Jeg har hele tiden vidst, at jeg uddannelsesmæssigt ville noget med sprog og jura og rejser. Jeg har både en BA i Erhvervssprog (engelsk og tysk) fra 2003 samt en kandidatgrad i jura fra juni 2014, samt 10 års erhvervserfaring fra Telenor Kundeservice, hvor jeg stadig er den dag i dag. Jeg har almindeligt skrivebordsarbejde (telefon og administrative opgaver), så desværre rejser jeg slet ikke i mit job. Jeg har ikke været spor i tvivl om, at jeg vil være forretningsrejsende med flyrejser, kundemøder, forsinkelser og alt hvad der tilhører. Så kan det godt være, at det efter et års tid bliver rutinepræget. så det at rejse med fly bliver lige så almindeligt som at tage bussen og at man lader sig irritere over forsinkelser på 1 time og den kedelige mad i loungen i lufthavnen. Men jeg vil prøve det og jeg er sikker på, at jeg med min kombination af sprog, jura og 10 års erhvervserfaring står rigtigt stærkt i forhold til at skulle opnå en stilling med rejseaktivitet.

Det var for mig heller ingen tilfældighed, at jeg valgte at skrive juridisk speciale om flypassagerers rettigheder. Det kommer bag på de fleste, at flypassagererne overhovedet har nogle rettigheder, men jeg ser det som MIN MISSION at gøre SAMTLIGE flypassagerer opmærksom på rettighederne og gøre mit til, at rettighederne rent faktisk udnyttes! Hvis enhver passagerer udnyttede rettighederne og fik den retmæssige kompensation udbetalt, kunne det nok få flyselskaberne til at ryste i bukserne økonomisk, så derfor håber flyselskaberne på, at passagererne ikke klager, for så sparer de jo penge. Selvom det så faktisk er i strid med EU-Forordningen 261/2004, men det er en helt anden snak. Jeg ELSKER at rejse uanset om det er udenrigs eller blot indenrigs, og ikke mindst elsker jeg at planlægge rejserne ned i mindste detalje. Min næste flyrejse er i efterårsferien i oktober, hvor jeg skal til London med min mor. Der er noget ved London, som bliver ved med at drage mig tilbage dertil og jeg tror aldrig jeg bliver færdig med at se byen, selvom jeg har været der en del gange efterhånden. Bonusfeber er det perfekte forum for mig, for her kan jeg suge til mig af viden fra "de hardcore" forretningsrejsende, jeg kan læse spændende rejsebeskrivelser og ikke mindst, så kan jeg bidrage med min specialviden om flypassagerers rettigheder og jeg elsker allerede at hjælpe forummets medlemmer med at besvare juridiske spørgsmål, så jeg føler mig som en fisk i vandet. Og PS: Skulle nogen af BF's medlemmer lige stå og mangle sådan én som mig i firmaet, ja så er jeg klar!

Henrik Olsen, Flemming Poulsen og Kristian "Synes godt om dette"
  14. Rikke Haugen Olsen

Rikke Haugen Olsen VIP medlem

Beskeder:
    339
    754
    Point:
    93
    Spændende. Respekt for at du er startet op for dig selv.
    Jeg er uddannet skibsofficer hos Mærsk. Der er man ude og rejse ca halvdelen af året. Det var for meget for mig, selvom det er et super interessant arbejde at sejle og vedligeholde skibe. Det er også meget interessant at arbejde interkulturelt på et meget lukket område, hvor man altså bare skal have tingene til at fungere.
    Nu arbejder jeg som head of Manning Office Scandinavia på Mærsk hovedkontor på Esplanaden. Eller rettere jeg er på barsel fra det. :) Jeg elsker at rejse. Både med arbejdet og privat. I min funktion er vi primært på Filipinerne, Singapore, Rumænien og andre steder i Østeuropa, hvor vi har kontorer. For mig er det en bonus, at der er rejseaktiviteter i jobbet.

Henrik Olsen, Kenneth K, Ulrik og 3 andre "Synes godt om" dette.
  15. alexanderln

alexanderln Stealth Member

Beskeder:
    1,818
    3,543
    Point:
    113
    Som man kan se på tråden, så er der meget forskellige årsager til at folk rejser - og det er nok individuelt hvor meget rejseaktivitet man ønsker, og selvfølgelig også afhængig af hvilken klasse/selskab man kan vælge.

Selv er jeg i den anden boldgade da jeg stadig er studerende (lidt endnu)- dog har både jeg og min familie altid haft et stort rejsehjerte og rejser så meget som muligt i min fritid. Dog er der også muligheder som studerende for at komme ud i verden, både i form af udlandsophold og kurser/konferencer forskellige steder.
    Selv er det noget jeg har anvendt - og som bla har resulteret i et års studie på UC Berkeley, 1 måneds ophold i Singapore og kurser i San Diego. Jeg elsker at komme ud, og synes samtidig jeg lærer utrolig meget af det. Derudover så ved jeg at når først børn/familie kommer ind i billedet har jeg nok mere lyst til at have "base" i KBH, så det er med at nyde ens muligheder mens man er ung, i stedet for at fortryde at man ikke kom nok ud når man bliver gammel :)

Beaglen, Henrik Olsen og Kristian "Synes godt om dette"
  16. Peter Krogh Frausing

Peter Krogh Frausing Skribent

Beskeder:
    867
    979
    Point:
    93
    Så må du da vidst også have arbejdet for den syvtakkede stjerne?

DrDreier og Beaglen "Synes godt om" dette.
  17. Kenneth K

Kenneth K VIP medlem

Beskeder:
    190
    440
    Point:
    63
    Det har jeg :)

18. Ali Taran

Ali Taran VIP medlem

Beskeder:
    297
    443
    Point:
    63
    Hej
    Jeg har ingen rejse aktivitet med mit arbejde :( men jeg elsker at rejse. Så jeg rejser meget privat. Jeg har valgt at admin. mine penge på sådan en måde at jeg har ikke stor dyrt hus/bil eller andre private ejendele. Så har jeg tilgengæld større rejse aktivitet. Jeg rejser ca 10-12 gange om året. Alt fra et per ugers ferie med familie til et par dags smut tur med venner. Som der er blevet sagt tidligere jeg elsker at rejse. Lige fra pakke kufferten til følelsen i kroppen og maven når man har sagt farvel til familien og lukket hoved døren. Rejsen til lufthavnen, og være i lufthavnen osv osv. For mig er alt en del af ferien. Så har jeg været en del aktiv med velgørenheds organisationer (NGO) der gør, at de sidste pr år har jeg haft 1-2 rejser om året hvor jeg er taget til Afrika for at se nærmere på projekter ( det er også selvbetalt).

Og det med at samle point der gør at jeg kan invitere mine børn og familie på en "gratis" rejse er bare super fedt :D

Så man behøver ikke nødvendigvis ha en arbejdsgiver der betaler for ens rejser. Hvis man elsker at rejse så er det bare om at komme afsted

Beaglen, asf, Rikke Haugen Olsen og 6 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side