Hvornår skal jeg søge ESTA fra?

Poster i 'BONUSBILLET & REJSEHJÆLP' oprettet af Peter Braun, 28/8/17.

  1. Peter Braun

    Peter Braun Nyt medlem

    Beskeder:
    8
    "Synes godt om" modtaget:
    18
    Point:
    3
    God formiddag :)

    Jeg har rejst til USA mange gange og ved derfor at man skal søge om ESTA, men denne gang er lidt anderledes og jeg er derfor i tvivl om hvad jeg skal gøre. Jeg flyver fra CHP til EWR og derfra videre til YYZ i Canada. Efter et par dages arbejde i Canada, flyver jeg til USA for at arbejde der et par dage. Hvilken dato når skal mit ESTA sige at jeg ønsker indrejse - når jeg skal i transit eller når jeg skal ind i USA? Man skal jo også opgive adresse det første sted man skal bo. Er det så hotellet i Canada eller det sted jeg skal bo i USA når jeg kommer ind i USA et par dage senere?

    På forhånd tak for hjælpen.

    Mvh.

    Peter
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  2. Baadsgaard

    Baadsgaard VIP medlem

    Beskeder:
    1,212
    "Synes godt om" modtaget:
    4,497
    Point:
    113
    Hvis jeg har forstået ESTA rigtigt, skal du blot lave den en gang med aktuel adresse. ESTA gælder for 2 år og du skal så blot ved hver indrejse angive en adresse til flyselskabet. Det opklarer nok noget af spørgsmålet for dig....
    Husk også, at der er noget ESTA-agtigt til Canada
     
    PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om" dette.
  3. Euroatc

    Euroatc VIP medlem

    Beskeder:
    177
    "Synes godt om" modtaget:
    679
    Point:
    93
    Du skal tosset nok have ESTA fra din første dag på amerikansk jord. Dvs. fra den dag du lander i EWR. International Transit findes ikke i USA - du er tvunget til at gå gennem immigration og derefter hente din bagage gennem customs og så aflevere bagage igen (formentlig bare stille kufferter på et nyt bagagebånd) - også selv om den er checket igennem til Canada. Hvilken adresse du skal skrive på din ESTA kan jeg ikke lige gennemskue. Er der ikke et felt hvor man kan skrive at man kun er i transit?
    Men det korte af det lange er at du helt sikkert er nødt til at få ESTA. Det samme gælder fx hvis du mellemlander i Canada på vej til USA, så skal du have en ETA.
     
    Bekgaard, AMJ og Henry "Synes godt om dette"
  4. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,576
    Point:
    93
    Jeg plejer blot at skrive in transit som adresse når det blot er transit. Inden du returnerer til USA ville jeg så opdatere esta med den nye adresse. Jeg ved ikke om man behøver at gøre det, men det plejer jeg at gøre for at være på den sikre side.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  5. Peter Braun

    Peter Braun Nyt medlem

    Beskeder:
    8
    "Synes godt om" modtaget:
    18
    Point:
    3
    Tak, Baadsgaard - jeg har lavet et ET-A til Canada - vidste ikke at man også skulle have et der :)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  6. Peter Braun

    Peter Braun Nyt medlem

    Beskeder:
    8
    "Synes godt om" modtaget:
    18
    Point:
    3
    Tak Euroatc, jeg får lavet et til min mellemlanding :)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  7. Peter Braun

    Peter Braun Nyt medlem

    Beskeder:
    8
    "Synes godt om" modtaget:
    18
    Point:
    3
    Hej Jeblin,

    Tak for at dele hvordan du gør det. Hvis det virker for dig, så virker det nok også for mig hvis jeg bare følger dit eksempel.

    Mvh.

    Peter
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  8. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    449
    "Synes godt om" modtaget:
    1,367
    Point:
    93
    Jeg tror ikke det er muligt at ændre oplysningerne i en ESTA længere. Så den adresse der står i ESTA'en ved udstedelse forbliver den samme til dens udløb.
    Så længe flyselskabet har den rigtige og opdaterede adresse, og du kan fremvise den til Homeland Security, så er der ingen ko på isen :)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  9. jtraveler

    jtraveler VIP medlem

    Beskeder:
    286
    "Synes godt om" modtaget:
    597
    Point:
    93
    Du skal nok ikke sige il a
    Er der nogen som kan bekræfte dette?
    Var sidst afsted dec 16 med job og har en tur i okt i år. Logger først ind på ESTA siden når tiden nærmer sig :):)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  10. Baadsgaard

    Baadsgaard VIP medlem

    Beskeder:
    1,212
    "Synes godt om" modtaget:
    4,497
    Point:
    113
    Jeg har ikke ændret i min ESTA siden den blev lavet, så der skal ikke ændres i den - bl.a. derfor, du skal melde den adresse til flyselskab senest ved checkin - jvf en anden tråd her på forum et eller andet sted omkring det med indrejse i US på ESTA el Visum (kan ikke huske hvad den hedder)
     
    Bekgaard og Henry "Synes godt om" dette.
  11. jtraveler

    jtraveler VIP medlem

    Beskeder:
    286
    "Synes godt om" modtaget:
    597
    Point:
    93
    Jeg mener ellers at jeg tidligere altid har ændret 1. overnatnings adresse - men kan jo huske forkert :) Men har altid oveni hatten notereret det til flyselskaber - måske dobbelt arbejde for ingen verdens nytte...o_O
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  12. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,576
    Point:
    93
    Det kan sagtens være du har ret. Min esta er fra juli 2016, og sidst jeg ændrede i den var i marts, så det er noget tid siden.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  13. Euroatc

    Euroatc VIP medlem

    Beskeder:
    177
    "Synes godt om" modtaget:
    679
    Point:
    93
    Du kan sagtens opdatere din ESTA med din nye første adresse. Du går bare ind på https://esta.cbp.dhs.gov/esta/ og vælger opdater ESTA. Du skal bruge dit pasnummer. Når du har "åbnet" din ansøgning kan du indtaste den nye adresse. Jeg mener du skal gøre dette uanset, at du også oplyser adresse til flyselskabet. Om ikke andet så bare for at være sikker på, du ikke bliver taget til side til secondary check pga forskellige adresser.
     
    PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om" dette.
  14. Peter Braun

    Peter Braun Nyt medlem

    Beskeder:
    8
    "Synes godt om" modtaget:
    18
    Point:
    3
    Jeg har i hvert fald lige ændret min til "In Transit", så man kan sagtens ændre den.
     
    PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om" dette.
  15. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,209
    "Synes godt om" modtaget:
    3,998
    Point:
    113
    Det kan jeg konfirmere. Jeg er i US 4-6 gange om året - og eftersom en ESTA gælder i 2 år (medmindre man får nyt pas i mellemtiden), så er den første adresse man skriver i ESTA inderlig uinteressant (og man spørger sig selv hvorfor den skal opgives). Jeg har ALDRIG ændret i den - og ALDRIG blevet spurgt til det ved indrejse.

    Du skal i øvrigt også have ESTA til transit - og skriver bare transit. Helt som angivet ovenfor. USA har ikke begrebet transit som findes i stort set alle andre lufthavne. Enten er du i USA eller også er du ikke. Håbløst når man skal direkte videre til Canada eller Latinamerika
     
    Peter Braun, SophieHendriksen, Henry og 2 andre "Synes godt om" dette.
  16. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

    Beskeder:
    1,560
    "Synes godt om" modtaget:
    6,715
    Point:
    113
    1. Gå ind på din ansøgning med pasnr. og din Esta kode.

    2. Så kommer du direkte ind på din kvittering, hvor der midt på siden er en aflang
    indramning med dine oplysninger, og for enden af denne indramning står :
    "opdater". Her kan du indsætte din nye ankomst adresse.

    3. Jeg spurgte på et tidspunkt CBP på mail, om det var nødvendigt at ændre adresse hver gang. Deres svar var : det er det ikke ... men for mig virker det tåbeligt, at der står en tidligere adresse på f.eks. vestkysten og man nu lander på østkysten.
    Ordnung muss sein.
     
    Peter Braun, SophieHendriksen, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  17. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Jeg har aldrig opdateret en ESTA og må indrømme at jeg ikke havde hørt om folk der gjorde det før denne tråd...!
     
    Peter Braun, SophieHendriksen, Henry og 3 andre "Synes godt om" dette.
  18. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    449
    "Synes godt om" modtaget:
    1,367
    Point:
    93
    Det bliver lidt interessant..
    Jeg har en ESTA fra 26.november 2016. Den tillader mig ikke at ændre andet end min emailadresse. ESTA'en er gyldig, da jeg har været i USA siden.
     
    PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om" dette.
  19. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

    Beskeder:
    1,560
    "Synes godt om" modtaget:
    6,715
    Point:
    113
    Besynderligt. Min Esta er fornyet i juni 2017.
    På kvitteringen trykker jeg på "updater" sidst i den lange boks.
    Så kommer en side med følgende tekst :
    -Din kontakt info :
    -Email adresse
    -Adresse mens i USA
    -UPDATER
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  20. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    449
    "Synes godt om" modtaget:
    1,367
    Point:
    93

    Jeg har fundet årsagen til "fejlen". Da jeg søgte ESTA, skrev jeg "Ja" til transit, hvilket gjorde at jeg ikke udfyldte en adresse i USA. Derfor kan jeg ikke opdatere adressen, da der ikke er nogen i ESTA'en.
    Mystery solved :)
     
    PENSIONISTEN, Peter Braun og Henry "Synes godt om dette"

Del denne side