Icelandair køber WOW-air

Poster i 'NYHEDER' oprettet af niceguy1001, 5/11/18.

  1. niceguy1001

    niceguy1001 VIP medlem

    Beskeder:
    152
    "Synes godt om" modtaget:
    441
    Point:
    63
    Henry og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  2. RasmusH

    RasmusH VIP medlem

    Beskeder:
    868
    "Synes godt om" modtaget:
    2,682
    Point:
    93
    Icelandairs ejere skal nu lige stemme for, men mon ikke de er enige ;)

    Wow Air og Icelandair kommer stadig til at operere under to forskellige brands. Men mon ikke det betyder højere priser?
     
    Henry, Ulrik og Henrik Olsen "Synes godt om dette"
  3. Peter F.

    Peter F. VIP medlem

    Beskeder:
    524
    "Synes godt om" modtaget:
    1,566
    Point:
    93
    Kristian og Henry "Synes godt om" dette.
  4. Modvig

    Modvig Aktivt medlem

    Beskeder:
    52
    "Synes godt om" modtaget:
    213
    Point:
    33
    Det virker som om Icelandair, Finnair og SAS har hver sine komparative styrker, og at en fusionering mellem de tre ville resultere i et meget stærkt Nordisk selskab som ville kunne konkurrere med de store og veletablerede flyselskaber.
     
    Henrik Olsen, RasmusH og Henry "Synes godt om dette"
  5. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    10,435
    "Synes godt om" modtaget:
    23,687
    Point:
    113
    Det er der bestemt en god strategi i, men eftersom det er nationale selskaber, så tror jeg det bliver meget svært at få skabt "et nyt fælles selskab". Men det er bestemt selskaber som vil kunne styrke hinanden - og nu også vil kunne tilbyde et lavprisben med WOW air.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  6. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,299
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    kommer aldrig til, at ske, hvor skal hovedhub ligge? CPH, ARN, HEL, OSL eller KEF? færgeflyvningr imellem dem ville jo være uoverskueligt og en masse direkte ruter fra de forskellige steder også ikke interessant..

    Endvidere er det jo også 3 "nationale" selskaber, de har hver deres flådestrategier og indkøb, vil være uoverskueligt...

    Med hensyn til køb af WOW, husker da stadigvæk..

    [​IMG]
     
    SophieHendriksen, clager, asf og 3 andre "Synes godt om" dette.
  7. mdk

    mdk VIP medlem

    Beskeder:
    347
    "Synes godt om" modtaget:
    559
    Point:
    93
    Hvorfor ville det være uinteressant?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  8. RasmusH

    RasmusH VIP medlem

    Beskeder:
    868
    "Synes godt om" modtaget:
    2,682
    Point:
    93
    Sjov tanke, nok også usandsynligt, men flåde og hubs er da ikke de store problemer?

    Lufthansa har vel FRA, MUC, BRU, VIE og ZRH som hubs i deres gruppe.

    Samtidigt kører både Finnair, SAS og WOW med stort set (altså SAS i fremtiden...:)) kun Airbus-fly. Det er kun Icelandair, der rent opererer med Boeing.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  9. MatthiasWagner

    MatthiasWagner VIP medlem

    Beskeder:
    270
    "Synes godt om" modtaget:
    792
    Point:
    93
    Finnairs fordel: Asien kan nås T/R på et døgn = Langdistancebase asien

    Icelandairs fordel: USA kan nås uden anvendelse af Wide body = (Lang)distancebase USA

    SAS fordel: Hyppige afgange fra de Skandinaviske hovedstæder til business tunge destinationer. Dette kræver flest mulige afgange fra flest mulige steder. Det lader til at de skandinaviske rejsende har acceptereret en mellemlanding til asien (asien destinationer udgår ikke fra alle hovedhubs OSL/ARN/CPH). Indtil videre vil SAS dog gerne lave ruter til USA fra OSL/ARN/CPH, i hvert tilfælde New York og Chicago. Los Angeles og San Francisco er samlet fra en hub....

    WOW fordel: Forbind USA og Europa billigt uden anvendelse af wide body fly. Min egen analyse af hvorfor de fejlede, er fordi Norwegian kan sælge de samme ruter nonstop til samme pris med Dreamlineren = Ingen fordel for Wow air

    Samlet: Jeg tænker SAS lige så stille samler deres langdistanceruter (nok pånær New York). Dette kunne godt tyde på at en fusion ikke vil være helt utænkelig med Finnair! Hvis man flytter alle Asien destinationer til Helsinki får man den fordel. Jeg tror dog ikke på Island selskabet. SAS fordel er at de har gode Plus og Business produkter på lang-haul. Med et Island stop ville Business ikke være nødvendigt (Plus minder meget om Saga Class, mere end Business), og SAS henter mange penge på Business. Jeg kan godt se potentialet i Finnair og Asien (bortset fra OneWorld), men jeg tror ikke på Island selskabet. Specielt ikke i takt med A350 og B777 øger muligheden for point-to-point.
     
    Daniel K, Henry og Henrik Olsen "Synes godt om dette"
  10. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,299
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Men LH Gruppen har forskellige brands ikke? Lufthansa, Austrian, Brussels Airlines og Swiss.. - kan ikke huske om de ikke også ejer en stor del af LOT?

    Men altså befolkningssammensætningen er som følger (https://www.eu.dk/da/fakta-om-eu/statistik/indbyggere_og_areal)

    Belgien 11.365.834
    Tyskland 82.800.000
    Østrig 8.772.86
    Polen 37.972.964
    Schweiz:8.400.000

    og altså optageområde for 150M mennesker...

    Nordisk fusion vil blive:
    Finland 5.503.297
    Sverige 9.995.153
    Danmark 5.748.769
    Island 0.340
    Norge 5.258

    og altså optageområde, der er naturligt for dem er: 25.5M mennesker og altså en faktor 6 i forhold til LH Gruppen og Nordisk...

    Kan ikke se, at det er i nogens interesse, at fusionere bare på grund af natioanle interesser og vores små lande...

    Endvidere, ville jeg da ikke gide, at tage via Island, hvis jeg skulle til USA eller via Helsinki, hvis jeg skulle til Asien..

    Tænkte eksempler: Tromsø-Arlanda.Helsinki-New Delhi eller Billund-CPH-KEF-SFO...

    Kan ikke se synergien i en fusion hvis man ser på befolkningsgrundlaget og nationale interesser..

    Med hensyn til flåden, i har ret... AY har kun Embrear og Airbus, SK har også snart kun Airbus og meget lidt boeing og WOW har vist kun Airbus og Iceland har kun gamle boeing fly og noget nyt MAX.....

    WOW: https://wowair.us/about-us/wow-aircraft/
    Airbus..

    Finnair: https://en.wikipedia.org/wiki/Finnair#Future_fleet_plans

    Iceland: https://www.icelandair.com/da-dk/om/vores-flaade/

    SK: https://www.sasgroup.net/en/the-fleet/

    Ovenstående gør jo ikke fusionen lettere og til en enhedsflåde...
     
    Daniel K, klausbm, Henrik Olsen og 3 andre "Synes godt om" dette.
  11. RasmusH

    RasmusH VIP medlem

    Beskeder:
    868
    "Synes godt om" modtaget:
    2,682
    Point:
    93
    God pointe, med større befolkningsgrundlag. Jeg vil dog også tro at folk i Norden generelt rejser mere end per indbygger end i LH-landene (Schweiz måske undtaget). En hurtig optælling på flåde-størrelse, viser at ICE-SAS-FIN ville have en lidt større flåde end LH, men en mindre en end AF-KLM. Et sådan størrelse ville ikke være bæredygtig.

    Der hvor jeg ser en fusion kunne give mening, var at det ville tage en fin del af konkurrencen ud af langtursmarkedet i Norden for alle tre selskaber. Samtidigt er det vel både SAS og Finnairs eneste muligheder for at kunnne stå nogenlunde på egne ben, istedet for at blive opslugt af IAG eller Lufthansa.

    Men altså, jeg tror ikke på, at der er den politiske vilje, eller en interesse hos SAS eller AY i øjeblikket. De skal nok være en del mere pressede, end de er lige nu.
     
    Henrik Olsen, Kristian og Henry "Synes godt om dette"
  12. Modvig

    Modvig Aktivt medlem

    Beskeder:
    52
    "Synes godt om" modtaget:
    213
    Point:
    33
    Enig i at en fusion ikke ligger lige til højrebenet og i hvert fald er langt fra en enhedsflåde. Dog er fusioneringer jo oplagt en del af markedsudviklingen pt, og som én skriver: Hvis ikke SAS skal opsluges af LH og Finnair af IAG er øget konkurrencedygtighed påkrævet. Reduceret konkurrence på langdistanceflyvningerne ville sikre større konkurrencedygtighed og en styrke i LH league.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  13. Daniel K

    Daniel K VIP medlem

    Beskeder:
    371
    "Synes godt om" modtaget:
    827
    Point:
    93
    Kristian og Henry "Synes godt om" dette.
  14. Euroatc

    Euroatc VIP medlem

    Beskeder:
    95
    "Synes godt om" modtaget:
    406
    Point:
    53
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  15. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,384
    "Synes godt om" modtaget:
    2,797
    Point:
    113
    Henry "Synes godt om" dette.
  16. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    168
    "Synes godt om" modtaget:
    606
    Point:
    93
    Late to the party, men oh well:
    Jeg kan godt lige idéen om et samlet nordisk flysamarbejde, men umiddelbart vil jeg se det som en svækkelse for os rejsende, da konkurrencen dermed vil blive mindre og det alt andet lige vil øge priserne på kort sigt. Dog er jeg enig med @Modvig om, at det godt kunne ske, at LH opsluger SAS og IAG tager Finnair, og i det tilfælde vil det nok være mere favorabelt at have noget samlet nordisk.
     
    Henry og obs "Synes godt om" dette.

Del denne side