Ikano Bank Visa Rabatprogram ophører i 2024

Poster i 'ANDRE PROGRAMMER (BIL, KREDITKORT M.M.)' oprettet af SimonS, 19/12/24.

1. SimonS

SimonS Medlem

Beskeder:
    19
    "Synes godt om" modtaget:
    44
    Point:
    13
    Ikanos hjemmeside melder de desværre følgende ud:

Rabatprogrammet tilknyttet Ikano Banks Visakort ophører pr 31. december 2024. Dette gælder både de skiftende månedlige rabatter og den løbende rabat på køb i restauranter og caféer.
    Det ser ikke umiddelbart ud til, der er andre goder på vej.

Det er ærgeligt, da jeg ellers har været glad for at bruge kortet til restaurantbesøg mm.

Er der kommet andre spændende kreditkort?

Henrik Olsen, PilgrimofScandinavia og Henry "Synes godt om dette"
  2. danielbirch

danielbirch VIP medlem

Beskeder:
    496
    1,091
    Point:
    93
    Hmm... jeg har opsagt mit kort, da det ikke har nogen relevans uden rabatprogrammet.

Et alternativ kunne være Cashback med Visa (https://cashbackmedvisa.dk/) - jeg har ikke undersøgt det til bunds endnu, men det er ikke lige så nemt at arbejde med som Ikano - især ikke den generelle 5% cashback på restauranter, som jeg også var ret glad for...

Henry "Synes godt om" dette.
  3. PilgrimofScandinavia

PilgrimofScandinavia VIP medlem

Beskeder:
    144
    268
    Point:
    63
    Jeg var også glad for Ikano kortet med rabatprogrammet, men uden rabatter synes jeg ikke kortet er attraktivt, selvom det er gratis.

4. Abj

Abj VIP medlem

Beskeder:
    76
    352
    Point:
    53
    Ja, det er godt nok ærgerligt med IKANO-kortet, men det var nok også i “for godt til at være sandt”-kategorien. Kan ikke se, hvordan de tjente penge på det kort.

Hvis man har et VISA-kort, som man bruger dagligt, bør man tilmelde det til “Cashback med Visa” – jeg ser det lidt som en “sign-up and forget”-portal. Nogle gange rammer man tilfældigvis en af deres butikker og får lidt cashback. Men det var godt nok sjovere, da IKANO havde 10% cashback på alt forbrug i kategorien “hoteller og fly”.

Det danske kreditkortmarked er godt nok noget trist lige nu.

Er der noget som helst derude, udover Norwegian og de to SAS-tilbud (SEB/Lunar)?

5. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,585
    13,192
    Point:
    113
    Circle K har et mastercard - men jeg har det ikke selv. Så kan ikke dele erfaringer.

Kortet er det gratis. Og så skriver de på hjemmesiden, at man få rabatter og man også kan få flykompensation (som åbenbart er en forsikring på kortet. Her blev jeg da noget interesseret). Jeg læser så dette under forsikringer:

Flykompensation
    Er dit fly forsinket, overbooket eller aflyst? Så kan du have ret til kompensation.
    Vidste du, at du kan få op til 600 euro per person i kompensation før fradrag af selvrisiko, hvis dit fly er forsinket, overbooket eller aflyst?
    Beløbet vil variere afhængigt af årsagen til forsinkelsen, afstand til destinationen og forsinkelsens varighed.
    Forsikringsbetingelser for flykompensation.
    Disse krav skal være opfyldt for at få fordel af flykompensationsdækningen:
    - Flyet afgår og ankommer til en EU-lufthavn
    - Flyselskabet er registreret i EU
    - Forsinkelsen skyldes forhold, som er inden for flyselskabets kontrol
    Bemærk* Du kan vælge at søge Flykompensation direkte hos flyselskabet.

Da jeg læste, at man kan søge kompensationen direkte hos flyselskabet tabte jeg interessen for kortet.

Kilde: Forsikringer - Mastercard | Circle K

6. danielbirch

danielbirch VIP medlem

Beskeder:
    496
    1,091
    Point:
    93
    Du kan optjene 0,5% i bonus på de fleste køb. Bonus kan anvendes til køb hos Circle K. Bedre end ingenting, men ikke guldrandet...

Flykompensationen har jeg ikke set før. Det er en forsikringsdækning, som leveres af Tryg. Kort fortalt:

- Du får en strakserstatning, hvis du er udsat for en flyforsinkelse, som giver ret til kompensation efter de sædvanlige EU-regler.
    - Der fratrækkes 35% i selvrisiko.
    - Du frasiger dig retten til kompensation direkte hos flyselskabet.

På mange måder minder det om de kendte aktører på markedet, som hjælper med at skaffe kompensationen mod en vis procentdel i honorar. Forskellen er her, at du ikke behøver vente på en afgørelse fra flyselskabet - du får pengene uanset, og så tager Tryg kampen med flyselskabet.

Om det er pengene værd, må være op til den enkelte at vurdere.

Se detaljerne her: https://tryg.dk/dokumenter/seb/betingelser-mastercard-fk

7. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,585
    13,192
    Point:
    113
    Tak for denne præcisering. Det havde jeg ikke lige fået med i starten. Jeg fik heller ikke nævnt, at du får 3 øre rabat på hver liter benzin og 1% bonus på køb hos Circle K.

Jeg kender ikke kortet hos Ikano Bank - så det kan jeg ikke sammenligne med. MEN hvis jeg sammenligner med Premium Mastercard, så får man her 15 EB point pr. 100 kroners køb. Jeg bruger mit kort blandet og har tidligere regnet ud, at jeg får omkring 18 point pr. 100 kroners køb. Så hvis jeg køber for 20.000 kroner hver måned på kortet, så bliver det 3.600 ekstra point hver måned = 43.200 point på årsbasis.

Nå disse har en værdi på 8 - 10 øre, så bliver den samlede værdi af pointene 3.500 - 4.300 kroner. Herfra kan så trækkes årsgebyret på 2.335 kr. Dermed bliver nettogevinsten 1.100 - 2.000 kroner. Jeg ved godt, at der kommer andre fordele.

På "Circle K kortet", får du 0,5% af dit samlede indkøb (240.000 kroner pr. år) = 1.200 kroner (+ de andre fordele).

Så min umiddelbare vurdering er, at SAS kortet nok er bedre. Den konklusion er dog baseret på et relativt stort forbrug (20.000 kroner pr. måned) og en skønnet værdi af EB point på 8 - 10 øre. Hvis disse forudsætninger ændres væsentligt, så kan det måske vise sig, at Circle K kortet er bedre.

Den vurdering kan jeg kun være helt enig i.

danielbirch "Synes godt om" dette.
  8. MortenS

MortenS VIP medlem

Beskeder:
    551
    1,172
    Point:
    93
    For lang tid siden var jeg kollega med en tidligere ikano medarbejder. Jeg spurgte om præcist det samme: hvordan de kunne regne et kreditkort-program hjem med så store rabatter.

forklaringen var, at hele kampagnebudgettet blev brugt på rabatprogrammet , og at man satsede på word of mouth i stedet. Der var i øvrigt en vis stolthed at spore.

Set i lyset af, at det er blevet endnu sværere at drive en rentabel kreditkort-forretning i Danmark, er det ikke overraskende at IKANO lukker rabatprogrammet.

Men ja super ærgerligt. Jeg gjorde en dyd ud af at planlægge større indkøb ud fra rabatkalenderen.

Del denne side