Incident i AAL d. 15 maj

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af Abj, 16/6/19.

  1. Abj

    Abj VIP medlem

    Beskeder:
    65
    "Synes godt om" modtaget:
    285
    Point:
    53
    Jeg var med SAS's formiddag fly AAL - CPH d. 15 maj. Alt gik normalt vi taxier ud til enden af landingsbanen, morterne start på fuldkraft, og vi begynder takeoff... indtil ca. 2 sekunder senere, så klodses bremsen og mortorne slukkes. 2 sekunder senere kommer skyggen af et anden fly ind over hoved på os - det så ud til den var rimelig lavt flyvende.

    På fligthrader24, kan det andet fly identificereres - det var et SunExpress fly - man kan se det lægger an til landing, men i sidste øjeblik afbryder, flyver rundt og derefter lander.

    Det er ret tydligt at vi var i gang med takeoff samtidig med det andet fly var ved at lande, og mit umiddelbare indtryk var det var ret meget "near miss".

    Vi letter ca. 30 sekunder senere, og på vejen til CPH, informer Kaptajnen kort om at "grunden til den afbrudte start, var at kontroltårnet havde givet start tilladelse, men efterfølgende fortrudt".

    Jeg skulle videre ud i verden, og tænkte ikke så meget over hændelse efterfølgende, før jeg den anden dag så en nyhed om noget tilsvarende var sket i en lufthavn i England.

    Men det der undrer mig dog, hvordan sådan noget engeligt kan ske, har man ikke et computersystem, der forhindre dette - det er vel ikke bare en mand i kontroltårnet der manuelt sider og dirigerer flyene?

    Men måske var situationen ikke så farlig som den umiddelbart virkede, og det er måske en relativ normal hændelse, og nogenlunde ufarligt (SunExpress flyet har jo kunne se at landingsbanen ikke var ledig og haft tid til at afbryde deres landing). Er der nogle eksperter i forummet, der kan supplere med lidt viden?
     
    MaleneChristensen, PENSIONISTEN, Beaglen og 4 andre "Synes godt om" dette.
  2. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    458
    "Synes godt om" modtaget:
    1,290
    Point:
    93
    Kan desværre ikke bidrage med det store, men det ville da være en stor overraskelse for mig, hvis sådanne situationer ikke forebygges med IT, men alene er baseret på en flyveleders opmærksomhed.
    Nogen der ved, om flykommunikation er på samme frekvens, således at det landende fly har hørt, at der er givet tilladelse til at lette, til et andet fly ?

    Var det i øvrigt et capriolet-fly du sad i ?
    Det lader til på profilbilledet, at der blev blæst lidt hår af på toppen :).
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  3. Euroatc

    Euroatc VIP medlem

    Beskeder:
    177
    "Synes godt om" modtaget:
    679
    Point:
    93
    Kommunikationen mellem kontroltårnet og landende og afgående fly på samme bane er altid på samme frekvens. Og det er flyvelederen der bestemmer om der gives start/landingstilladelse eller ej. Selvom vi er i det 21. Århundrede med dertilhørende IT-løsninger så er det ikke er sted hvor IT har taget over. Der kan være mange årsager til at hændelser som denne sker. Fx kan SAS flyet som du var med have taxiet langsommere ens forventet, eller de kan have holdt stille på banen før take OFF selvom de var klarerer til en immediate takeoff. Det bør naturligvis ikke ske, men det vigtigste her er, at en “fejlen” blev rettet med det samme. Det virker skræmmende som passager (kan jeg forestille mig) men go-arounds er ikke usædvanlige. Specielt ved travle lufthavne forsøger man at optimere runway usage mest muligt, og en gang i mellem bliver det for tæt og resultatet bliver en go-around.
    Jeg kender ikke fakta om denne hændelse, men umiddelbart virker det ikke som om det har været farligt....
     
    Beaglen, Henry, PENSIONISTEN og 5 andre "Synes godt om" dette.
  4. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

    Beskeder:
    1,560
    "Synes godt om" modtaget:
    6,715
    Point:
    113
    ZRH har en frygtindgydende krydsning af startende og ankommende fly.

    1. Den ene startbane ligger lige m e l l e m finger A og finger E.

    2. Ankommende fly ruller ind langs modsatte side af finger E .... og drejer for enden af finger E for derefter at k r y d s e startbanen. Hele scenariet kan ses fra finger A.

    3. Når man så selv ofte befinder sig i et af de ankommende eller afgående fly, tænker man helt uvilkårligt : er der nu fri bane ? Er der nu "rødt lys" for en af parterne ?
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side